Was gisteren in Duitsland waar ik in een regionale krant -die hebben ze daar nog net als vroeger bij ons!- een uitgebreid verhaal las over de mogelijk loslopende tijger.
Met in grote lijnen dezelfde conclusies als die ik in het vorige bericht al samenvatte.
Wat hier nog wel onvermeld bleef -en ik wel aardig leuk vond- waren de adviezen die de man van Circus Pinder, en dan hebben we het, voor kenners vanzelfsprekend, over Frédéric Edelstein, desgevraagd gaf. Die werden in de krant uitgebreid beschreven. Leerzaam ook voor ons, want je weet tenslotte maar nooit.....
Edelstein liet weten dat wanneer je een tijger tegenkomt je vooral niet op de vlucht moet slaan. Dat lijkt logisch en dat is het ook want net als bij bijvoorbeeld een valse hond ruikt hij dan zijn kans om je te pakken.
In plaats daarvan drie keer diep ademhalen en je zo groot mogelijk maken. Het dier gewoon aan blijven kijken en zo hard mogelijk gaan schreeuwen. Tien tegen één dat het daar zo van schrikt dat het op de vlucht slaat.....
Nog wel een tamelijk bijzonder advies gaf de geroutineerde dompteur: wanneer je het dier toespreekt (of -schreeuwt) doe dat dan bij voorkeur altijd in het
Duits!
Kijk, zoiets vinden onze oosterburen altijd wel leuk om te lezen, chauvinistisch als ze maar al te dikwijls zijn!
De reden is niet omdat heel veel (circus-)tijgers in Duitsland geboren zijn of Duitse trainers gewend zijn maar omdat die taal nu eenmaal veel hardere klanken kent dan bijvoorbeeld het meer romantische Frans. En het daardoor dus harder zal schrikken..... Lijkt me heel logisch......
Daarnaast werd er verteld dat het dier waarschijnlijk al lang ver uit de buurt is van waar hij in eerste instantie werd waargenomen. Waarbij gezegd werd dat een tijger gemakkelijk 1.000 km per dag kan afleggen.
Dat laatste lijkt me heel erg overdreven, want waarom zou een van nature tamelijk lui dier dat doen?
Mocht het al waar zijn dan bestaat de mogelijkheid dat het Frankrijk al lang verlaten heeft en mogen ze bijvoorbeeld in Zuid-Zweden wel op gaan passen... En in alle tussengelegen landen, dus ook in Nederland!
Maar dit geldt uiteraard uitsluitend wanneer hij voor een noordelijke richting heeft gekozen.....
Nog een tip van mij: ziet u de tijger dan onmiddellijk Edelstein bellen: die pakt ze gewoon met zijn blote handen!