Vanzelf gaat dat natuurlijk niet!
Ze hebben voor dit jaar gekozen en zitten daar denk ik ook aardig aan vast.
Tenzij ze een alternatief kunnen bedenken, en dat zal niet meevallen.
Dat het een minder goede keus is geweest zijn ze denk ik nu wel achter.
Om te beginnen een nog minder belangrijk aspect: het weer.
Er is in ons land wat gemopperd op de vele regen.
Nou, dan moet je dus niet naar Ierland gaan, daar hebben ze volgens mij de regen uitgevonden!
Overigens er de oorzaak van dat dit land zo prachtig groen is in ontelbare varianten.
Ze zullen er weinig oog voor hebben.
Kennelijk niemand bij zich die de Engelse taal beheerst in woord en geschrift. Niet al te slim, wanneer je aan zo'n avontuur begint. Er is er één die 'een beetje' Engels spreekt.
Slechte zaak dat daar niet in is geïnvesteerd.
Zie je het voor je: overleg met de plaatselijke autoriteiten die dan weer geen woord Duits kennen?
Dan de tegenstand van de activisten. Sterk onderkend, denk ik.
Van meet af aan protesten en blokkades, de foto liet het zien.
Gedirigeerd vanuit....... jawel, ons eigen Nederland! Lees het Russische verslag er maar op na:
voorzitter van de vereniging Vestering.

Die weet tenslotte hoe je zoiets moet spelen na haar succes met Wilde Dieren de Tent Uit!
Exact dezelfde (leugen-)argumentatie als indertijd hier en hetzelfde wat je overal waar de activisten actief zijn tegenkomt.
Leugens als 'al 30 Europese landen hebben wetten tegen circusdieren', en 'Belly Wien, verdreven uit Nederland wegens dierenmishandeling!'
Die 30 landen wil ik dan graag wel eens op papier zien, ik tel er maar een paar.
Dit keer zijn de Ieren aan de beurt om te denken dat ze op dit gebied in het afvoerputje van Europa leven!
En niemand die reageert met een opmerking als: Toch redelijk fatsoenlijke landen als onder meer Frankrijk, Duitsland, Spanje, Monaco, Italië, Zwitserland, Hongarije, Tsjechië, Denemarken en zelfs buurland Engeland hebben geen wet die dit soort of andere dieren in circussen verbieden.
Belly Wien kwam in ons land wel eens in het nieuws, soms ook wel eens niet zo positief. Maar nooit, en dan ook helemaal NOOIT kwamen ze in het nieuws omdat ze hun dieren niet goed zouden hebben behandeld!
Integendeel zelfs: als er één circus is dat het dierenwelzijn hoog in het vaandel had en heeft staan zijn zij het wel!
Nee, zoiets krijgen ze in Ierland niet te lezen. Het is dan ook niet eenvoudig in goed Engels (ook al spreek je het wel) op schrift met de juiste argumenten te reageren.
Hier en daar reageert wel iemand vanuit ons land, maar dat blijft wat behelpen.
Steun of hulp van andere instanties krijgen ze ook al niet.
Vanuit de Ierse circuswereld hoef je dat ook niet te verwachten: Ierland beschikt over een redelijk aantal goede circussen die vast niet echt op de komst van een ander groot circus hebben zitten te wachten.
De VNCO? Bijna waren ze er lid van geworden. Maar bijna is niet helemaal en de VNCO houdt zich echt alleen maar bezig met aangelegenheden in Nederland.
De ECA -European Circus Association- dat zou nog wel een optie zijn. Ze zijn er lid van en de organisatie werkt vanuit Nederland.
Heeft laten zien ook steekhoudend in het Engels te kunnen argumenteren.
En dan graag niet eind van het jaar, wanneer het te laat is, maar naar de juiste instanties met de juiste argumentatie op zo kort mogelijke termijn!
Inderdaad, voor het ècht te laat is!