We hebben in de afgelopen week zeker 1000 km gereden, waarvan vele kilometers naar de kerstcircussen gingen. Van Enschede tot Dordrecht, van Uden tot Utrecht.
Hieronder per kerstcircus een overzichtelijk verslagje met foto('s)Zat 19 dec. 2009
Mega Kerstcircus Den Bosch – Net iets té MegaTip: Kleinere voortent met gezelligere inrichting
Top: 1e jaar al een groot programma, met live orkest
Overige opmerkingen:
- Geen afwerkingen in zowel hoofd- als voortent (masten onafgedekt, geen bekleding voor de balkonloges etc
- Ze hebben er alles: Grote tenten, groot programma, live orkest, perfecte toiletvoorziening. Is een popcorn en suikerspinmachine dan nog te duur???
- Neem een fatsoenlijke spreekstalmeester. “Uw applaus†is 1x leuk, maar ik heb het haar denk ik wel 100x horen zeggen.
BN’er betekent niet meteen
GS’er (Goede Spreekstalmeester)- Goede locatie en zichtbaar vanaf de snelweg, maar dat was al bekend van de Pettelaar. Parkeergelegenheid was redelijk in orde.
- Verwarmde, gratis en heel belangrijk: schone WC’s. Super, je zou bijna nog een keer extra naar de WC gaan!!
- Dieren van Barum stelden niet veel voor, maar dit komt ook omdat de persoon die ze eigenlijk zou moeten prestenteren niet aanwezig was, vandaar dat Rebecca de kamelen, paarden en pony’s presenteerde.
- Over de clownerie: Tomi was BAR EN BAR SLECHT. Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.

Ma 21 dec. 2009
Wintercircus Utrecht, Louis Knie – Je weet niet wat je zie!Tip: Nederlandse spreekstalmeester inschakelen was geen overbodige luxe geweest, ondanks ik die niet echt miste.
Top: Perfecte, warme uitstraling van beide tenten. (Oude RENZ medewerker, is wel te zien)
Overige opmerkingen:
- Leuk dat live orkest speelde in de voortent, je hebt het orkest toch, dus waarom niet?
- Goede belichting door LED parren, moving heads etc.
- Orkest kwam niet goed tot zijn recht, geluid slecht afgestemd.
- Prachtig paardennummer van Louis waarin verschillende paarden verschillende malen terugkwamen in de piste
- Vliegende trapeze was niet denderend, als een 3-voudige niet lukt, ook niet na 3 keer proberen, dan kun je beter een naar een kleiner circus gaan.
- Goede clownsnummers, die zoals enkele andere lange clownsreprises in andere circussen, niet verveelden. De clowns waren ook nog eens muzikaal en ze deden een handstand nummer.
- Finale deed aan Roncalli denken maar van horen zeggen blijkt weer dat Roncallie die van Knie heeft nageäapt. Naäpen is in de circuswereld niets onbekends dus hier doe ik verder ook geen uitlatingen over.
- Erg leuk geiten/hondennummer, dat ondanks dat het rommelig was, niet rommelig overkwam.

Di 22 dec. 2009, Uden
Wintercircus Martin Hanson – Wat een goede verpakking voor moois kan opleverenTip: Aan het begin een voorwoordje door spreekstalmeester of Arlette en openingsmedley ipv. meteen de paarden erin. Dit haalt de kracht van de opening weg.
Top: het beste circusorkest van Nederland (en durf dit niet te ontkennen, ga het met eigen ogen aanschouwen).
Overige opmerkingen:
- Ik kreeg toch wel een beetje de ‘circuskriebels’ in een theater, ondanks dat normaliter tegen mijn principes is.
- Roy Quaiser met de pony’s met live muziek is geweldig!
- De jongens met de diabolo staan binnen nu en 5 jaar in Monte Carlo (naast ons zat het nieuwe diabolonummer dat hun gaat vervangen, beide acts konden niet het hele winterseizoen werken)
- Ook een erg leuke jongleeract met 3 personen, perfecte muziek erbij.
- Jammer dat er een matige restauratie was met niets warms en geen popcorn maar dat is de verantwoording van het theater, en niet van Arlette.
Di 22 dec. 2009
14e Circusfestival Enschede – Dit jaar, nee!Tip: Bram, knijp die beurs niet zo dicht en zet wat kerstbomen in de voortent. Als dat er al niet (meer, nouja, dat is nooit zo geweest) af kan.
Top: 10 mans live orkest, dat helaas te weinig nummers begeleidde, zeker 5 nummers met band muziek. Dan heb je het grootste orkest in Nederland, gebruik het dan!! Ik kan best begrijpen dat er enkele nummers alleen met bandmuziek willen werken, maar geen 5.
Overige opmerkingen:
- De prijs-kwaliteit verhouding ligt totaal scheef. De entree is veel te duur, en dan kost ook nog een flesje drinken 3 euro, wc 0,50 en gardarobe 1 euro. Verder nergens gezien dat het zo duur is.
- Goede kozakken (die naar Monte Carlo gaan), en ook een erg goed Pools duo.
- Het enige temporijke in de acts van Popov is de volgspot en zijn rat. Maarja, hij is er toch alleen maar als publiciteitsstunt.
- De kamelen van Kaselowsky traden niet op omdat er een act van Popov ism. de krant bij was gekomen. Jammer, er waren al niet zo veel dierennummers.
- De olifant vond ik niet zo bijzonder en zeker niet humaan gepresenteerd. Tevens kan er bij Monsieur Kaselowsky ook geen lachje af. Jammer.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6VVZIFQB.jpg
Woe 23 dec. 2009
Wintercircus Royal Dordrecht – “Als de sfeer maar goed isâ€Tip: Begin op tijd met voorbereidingen. We mochten nog niet op het terrein is geen excuus want er waren zaken die allang veel eerder geregeld konden worden. Hierdoor was er geen generale repetitie met licht/geluid. Logisch dat dit niet ideaal is voor de diernummers
Top: De goede sfeer en warme aankleding in de foyertent.
Overige opmerkingen:
- Ivm. Premiere speelde er in de piste een groot orkest, dat verdween toen de voorstelling begon.
- Tonie is perfecte goede spreekstalmeester
- Waar zijn de traditionele gratis oliebollen???
- Er waren diverse circus bekendheden zoals Pammy Boltini, Aad van Toor en Maurice Veldkamp. Job Lijfering staat achter de restauratie.
- De Marrokaanse acrobatengroep was nog niet gearriveerd
- Biasini Family het fietsnummer stelde niet zoveel voor, evenals de act in het net. Moeder met de voetantipode was wel erg goed. Leeftijd hoeft niet altijd een grens te betekenen.
- Er speelden na afloop twee orkesten, één in de foyertent die langzaam leegliep, en de andere in het palviljoen, waar nog tot in de laatste uurtjes ‘gezopen’ werd ïŠ
- Joop was weer erg goed als clown en kan met de kleinste dingen het publiek laten schateren, ook zijn trompetnummer was prachtig.
- Wat een *** tribune. Was eerst van Rogier, toen naar Althoff maar die kreeg hem niet opgebouwd (logisch) en nou staat hij dus bij Royal net wel-net niet op instorten. Als je een stoeltje aantikte viel het er al vanaf. Iedereen liep dus met stoeltjes in zijn hand.
- Ik vond de aankleding buiten niet zo sterk als vorig jaar.

Ik ga waarschijnlijk 3 januari nog naar Heiloo. Dan is het wel weer even genoeg, al die kerstcircussen.