Heb er nog eens over nagedacht. Dat deed ik trouwens al eerder. Maar de situatie rond Buba was natuurlijk nog nooit zo nijpend als op dit moment.
Daarom wil ik het maar gezegd hebben: de enige en meest goede oplossing die ik zie voor deze uitzonderlijk brave olifant.
Want het heeft in mijn ogen geen enkele zin juridische stappen te gaan ondernemen tegen de Nederlandse overheid.
In een land waar de Partij voor de Dieren(activisten) meer dan verdubbelde en de initiatiefnemer van het wildedierenverbod blijft doorregeren.
Natuurlijk zijn er advocaten die er wel brood in zien: namelijk hun brood!
Het maakt ze niet uit dat ze plukken van een familiebedrijf in plaats van een beursgenoteerd miljoenenbedrijf.
Zolang de kassa -hun kassa- maar rinkelt!
Op steun uit andere hoek hoeft de familie Freiwald ook niet meer te rekenen.
Zoals de VNCO, die zich al sinds de invoering op 5 september 2015 beraadt op juridische stappen. Dat werd toen meegedeeld, daarna bleef het angstvallig stil. Kennelijk een eindeloos beraad!
Of de Commissie Klassiek Circus, waarop de familie (en andere circusbedrijven) hun hoop had gevestigd.
U las het al wel eens eerder, een commissie die in feite geen commissie is, maar een one-man-band. Die teksten schreef op internet en uitblonk in het inzamelen van handtekeningen waar nooit, maar dan ook nooit, iets mee werd gedaan.
Valse hoop gaf de initiatiefnemer de circusmensen, die met tranen in de ogen handtekeningen inzamelden. Eigenlijk te triest voor woorden.
Of die zogenaamde commissie nog bestaat weet ik niet.
Het laatste nieuwsbericht op de site stamt van 15 december 2014, het laatste bericht op de homepage van 16 april 2016, dus bijna een jaar geleden.
Een artikel eerder ging over deze materie, en is van 24 oktober 2015. Met een veelzeggende kop:
WIJ EISEN EEN EVALUATIE VAN DE WET DIE HET VERBOD OP BEPAALDE CIRCUSDIEREN REGELT! Hoezo, wij eisen? Wie zijn wij?
We zullen het wel nooit te weten komen, te meer daar de eigenaar van de site wel eens liet weten dat hier (op het forum) 'zijn' publiek niet meer komt en hij er voor bedankte hier ooit nog iets zinnigs te plaatsen.
Elders heb ik dat vervolgens ook niet kunnen ontdekken.....
Maar terug naar waar we voor kwamen: een oplossing voor Buba.
Wel, het lijkt me heel simpel: Lutz Freiwald moet maar eens gaan praten met Sonny Frankello. Die is tot eind van de week mooi dichtbij: bij Circus Probst op de Staufenplatz in Düsseldorf.
Het moet al heel raar gaan als die er geen gat in ziet en, rekening houdend met aanpassingsproblemen, een plekje vrij weet te maken op zijn Olifantenfarm in Platschow.
Een betere opvang kun je niet bedenken!
Want een mooier leven voor een circusolifant is niet of nauwelijks denkbaar: tussen soortgenoten (dat zal een hele verrassing worden, vandaar die aanpassing) en in de zomermaanden zelfs kunnen doen waar zij zo goed in was: optreden voor publiek! Ideaal!
Wat die soortgenoten betreft zijn de opvangmogelijkheden voor Buba beperkt: ze kan niet zo maar bij 'vreemde' olifanten worden geplaatst, en al helemaal niet bij Aziatische.

Voor de familie Freiwald geldt dan inderdaad wat die vervelende Alex Romijn schreef: ze zullen haar los moeten laten.
Maar in de wetenschap dat zij bij een circusfamilie in uiterst vertrouwde handen en in een mooie omgeving komt moet hen goed doen.
Bovendien is Mecklenburg-Vorpommern nou ook weer niet aan de andere kant van de wereld.
Al moeten zij zich wel verdiepen of regelmatig bezoek wel goed voor Buba is. Emotioneel gezien dan. Daar is wel informatie over te krijgen.
Ik wens ze veel sterkte en wijsheid bij het nemen van een beslissing!