Ron_Mikkenie schreef:
tieske schreef:
Gelukkig zijn er leerkachten - zoals ik - die hun werk wel nog met hart en ziel uitvoeren.
Je bent net afgestudeerd en staat vanaf het begin van het lopende schooljaar, een paar maanden dus, voor de klas.
Er is een bekend Nederlands spreekwoord: Nieuwe bezems vegen schoon. En nog een: Verandering van spijs doet eten. Ofwel: Je bent pas aan het werk en dus nog superenthousiast. Dat wil ik over 5, 10 of 20 jaar nog wel eens komen verifiëren. Sta je dan nog met hetzelfde enthousiasme voor de klas? Of zeg je dan precies hetzelfde als de "opgebrande collega's" die je in jouw tekst citeert?
Ik kan alleen maar hopen dat ik dat enthousiasme behoud. Zo niet dan verdienen de leerlingen zo'n leerkracht eigenlijk niet.
Citeer:
Dan nog een gewetensvraag: In een hoofdstuk van het lesboek Frans gaat het over het bezoek aan een circus mét dieren. Dit hoofdstuk beschrijft het bezoek aan het circus, de voorstelling en de verzorging van de dieren zoals die door de bezoekers uit de tekst wordt waargenomen. Behandel je deze stof zoals die in de docentenhandleiding en leerlingboeken is beschreven of ga je nu toch even zeggen dat het geschrevenen over de dieren "bullshit" is?
In principe wordt er niets "beschreven". Ieder hoofdstuk wordt steeds hetzelfde ingedeeld:
1) een lestekst (fictief verhaal)
2) woordenschat uit die tekst
3) woordenschatoefeningen
4) een grammaticaal onderwerp
5) oefeningen op dat onderwerp
6) een uitdiepende tekst
7) vraagjes over die tekst (dus leesvaardigheid, kijken of de leerlingen de inhoud begrijpen)
en tussenin nog luisteroefeningen e.d.
Als er dan toch zo'n tekst tussen zit, dan gaat het niet over het circus (inhoudelijk) maar dan moeten leerlingen de woordenschat van de circuswereld leren. Heeft niets met een mening of whatever te maken dus.
Maar ik weet vanbuiten al dat in het leerplan niets van de "circuswereld" zit. Wel moeten ze in een bepaald hoofdstuk diernamen leren, en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad ook diens jongen.
In andere hoofdstukken moeten ze beroepen leren en een jongleur kan daar dan tussen zitten, maar echt specifiek een hoofstuk over het circus is er niet.
Maar goed, zoals ik al zei: in de les Frans moeten ze woordenschat en grammatica leren. Daar handelt men dus niet over ethische onderwerpen (zoals bij godsdienst, zedenleer of economie wel het geval is).
Ik zou dan dus gewoon de leerlingen de woordenschat aanleren, de tekst voorlezen zodat ze de uitspraak horen, ze zelf laten lezen, oefeningen laten maken etc, en dat gebeurt allemaal zonder dat daar een mening bij komt kijken.
ALS ze erover willen discussiëren (int Frans uiteraard

) dan kan dat altijd. Ik geef gewoon mijn mening en dat is dat dieren niet thuis horen in het circus.
Een mening geven mag altijd. Als er een supercircusfan (mét dieren) bij zit, dan veroordeel ik die jongen of dat meisje niet.
Het is hun recht om dat te zijn en dat mag en zal geen rol spelen in het punten geven.
Anders zouden alle leerlingen gebuisd zijn omdat ze vlees eten?!