@ Ron, ik snap wel wat je wil zeggen als je het het over: iedereen vrij laten in zijn keuze.
Ik deel die mening ook, maar toch is er een grens voor iedere keuze.
Als ik bvb op straat wil komen met een gele fluoricerende auto, dan is dat mijn zaak.
Als ik daarentegen met diezelfde auto s' nachts zoveel geluidsoverlast bezorg, dan vind ik het normaal dat ik in mijn keuze "beperkt" wordt want ik bezorg de omwonenden immers last.
Vandaar dat ik zo'n soort van "moto" heb: doe wat je niet laten kan zolang je een ander niet aandoet wat je zelf niet wil dat men jou aandoet.
En vermits ik niet blij zou zijn met het geluidsoverlast van een auto die 's nachts door men straat rijdt, zal ik het zelf ook niet doen.
Hetzelfde geldt voor ethische kwesties.
bvb kinderarbeid. Het is nog maar een goeie 100 jaar geleden dat dit nog plaats vond (in belgie althans). Het was niet de zaak van iedereen, want er waren vast ook kinderloze gezinnen. Maar toch betekent het niet dat ze ermee akkoord moesten gaan én dat ze dit moesten toelaten, want kinderen zijn immers een "zwakkere" groep in de maatschappij. En wanneer de zwakkeren het niet voor zichzelf kunnen opnemen, dan vind ik het rechtvaardig als de "sterkeren" (volwassenen) dit wel doen. Zelfs een gezin dat kinderloos is, want het onrecht gaat hun misschien niet meteen aan, maar toch gebeurd het in dezelfde maatschappij als waar zij in leven, en het raakt hun ook.
Wel dit kun je vergelijken met mij, waarom ik me inzet voor de dieren van de maatschappij waarin ik leef.
Dieren hebben namelijk geen stem, en ondanks dat ze genoeg tekens vertonen dat ze het niet goed hebben (uitdrukking, houding, angstig zijn, stereotype gedrag vertonen, ziek worden, ...) worden ze toch genegeerd.
Daarom wil ik voor ze opkomen, omdat ik wél een stem heb, en omdat ik deze kan laten horen.
Dit geldt voor alle dieren, dieren uit de vleesindustrie, melk - en eierenindustrie, bont, dierproeven, dierentuinen en ... ook circussen.
Omdat het volgens mij voor de dieren niet leuk is om gevangen te zijn, kunstjes te moeten doen, ...
Je wist dit misschien al, of ook niet, daarom post ik het hier. Om mensen die activisten niet begrijpen, toch een beter zicht op hun denken te geven.
Je hoeft er niet perse mee akkoord te zijn, dat vraag ik helemaal niet. De vraag is of je (en anderen hier op dit forum) BEGRIJPT waarom we het doen. (althans dat is mijn vraag, over Kiwi en andere mensen die tegen het circus zijn laat ik me niet uit

)