Nick schreef:
Ik heb even al je berichten (en die van anderen natuurlijk) doorgelezen en ik zie nog steeds veel woorden en weinig ANTwoorden.
De vragen die je stelt, daarvan heb ik sommige al antwoord gegeven op het gastenboek. Beter lezen dus. Maar voor alle duidelijkheid vind ik het goed om daar verder hier neer te zetten enzo.
Citeer:
- Stel dat jullie acties bij circussen een groot succes zijn en niemand meer dieren in het circus wil zien. Wat moeten de circussen dan doen met hun dieren? (en zeg nou niet dat ze naar EEN geschikte opvang moeten, maar gewoon namen/plaasten noemen)
Niks te stel, want het gaat lukken

Ik heb een lange adem en het is een kwestie van tijd. Ik denk dat vooral wilde dieren eerst zullen verdwijnen uit circussen. Dit omdat deze zeker al twijfelpunt is bij veel politieke partijen, gemeenten etc. Maar het zal zeker lukken om de dierencircussen zeker allemaal te laten verdwijnen. Toch denk ik dat het redelijk geleidelijk gaat. Overigens had je het nieuws al gehoord in Kroatie? Nu al 5 steden dierencircusvrij.. en er komen er nog meer bij straks..
Maar nu het antwoord op de vraag waar de dieren dan naar toe zouden moeten. We (ik, jij, regeringen etc.) zijn allemaal verantwoordelijk voor de dieren. Deze moeten we dan ook goed opvangen. In de dierentuinen kunnen ze ook niet, want dat zijn ook niet de plekken voor die dieren. Ik geloof dat beekse bergen wel redelijk wat terrein heeft, maar in mijn herinnering was dat nou niet bepaald super groot. Ik dacht meer aan olifanten opvang centra zoals in de VS. En niet die banden hebben met circussen enzo. Echter denk ik dat er in Europa deze plaatsen ook gebouwd moeten worden, waar de opvang geregeld kan worden voor circus/dierentuinolifanten. Samen met donaties van overheden(EU), dierenbeschermingsorganisaties etc. kunnen de olifanten een betere plek krijgen. Ik denk dat het zo lokaal moet gebeuren, omdat de dieren verschepen naar VS e.d. iets te veel is.. Eventueel zou een betere plek zijn om ze in afrika te hebben (afrikaanse olifanten dan he.) etc.
Specifieke plaatsen in Europa weet ik niet. Volgens mij nog niet echt een geschikte plek voor olifanten. In de VS heb je die wel. The Elephant Sanctuary (TES):
http://www.elephants.com/ En organisatie PAWS heeft een opvang plek.
Citeer:
-Hoe bepaal jij, of een dier lijdt of niet?
Lijden heb je in diverse vormen. Je kan lijden door fysiek geweld => pijn
Maar je kan ook lijden door het ontbreken van natuurlijke omgeving of door een verkeerde omgeving => stress
Door het ontbreken van natuurlijke omgeving en het zitten in een omgeving die niet toereikend is gaan dieren stereotype gedrag vertonen. En dit is geen lul verhaal van dierenactivisten. Nee dit zijn gewoon gegevens van biologen/wetenschappers.
Als ik zie dat bijvoorbeeld tijgers van Renz constant heen en weer lopen of in cirkels lopen voor de hele tijd, dan is er iets mis. Dan is de omgeving niet toereikend. Dan lijden de dieren. Ze kunnen zich niet uiten. Wat zegt 'Renz' dan daar weer op? Juist, dat tijgers in de natuur ook weleens heen en weer lopen. Ja vast weleens... maar niet uren achter elkaar.
Waarom ontkennen circussen dat stereotype gedrag bestaat? Terwijl dat gewoon vaststaande dingen zijn? Dat vind ik ook wel een goede vraag terug. Ik heb genoeg dieren al gezien in circussen die stereotype gedrag vertonen. Je moet natuurlijk niet 5 minuten bij dieren staan. En dan zeggen als ze stil zitten dat ze apathie hebben. Nee, want je moet gewoon observeren. En van te voren kennis op doen van hoe dieren zich 'horen' te gedragen. Genoeg filmbeelden op tv en op internet van dieren in hun natuurlijke habitat.
Citeer:
En op welke gronden bepaal jij of een EXPERT het bij het juiste eind heeft?
Als deze een goede referentie hebben op gebied van dieren. En dat deze weten hoe de dieren in het wild horen te leven en hoe ze zijn in 'extreme' gevallen. Dus beiden uiteinden hebben gezien.
Citeer:
En hoe komt het toch dat er veel meer experts vinden dat het dierenleed in circussen allemaal reuze meevalt, dan experts die vinden van niet?
Noem ze maar eens op.. of doel je nu op die organisatie WLCI?
Er zijn genoeg erkende experts op gebied van dieren juist die tegen (bepaalde) circusdieren zijn. Deze bijvoorbeeld die als olifantenexperts zeggen dat olifanten uit circussen moeten:
http://www.elephanttrust.org/circus.htmZelfs iemand van (ik meen) de Boston Zoo had gezegd dat olifanten zelfs uit dierentuinen moesten. Kortom die zijn niet op hun plek.
Citeer:
- Tot hoever ga je met je dierenleed-filosofie? Want voor alles is natuurlijk wel iets te zeggen van dierenleed.
We hebben het niet over hoe ver ik of iemand anders gaat. We hebben het over circusdieren. Anders kan je al gauw vele malen verder gaan qua topics.. maar het lijkt me onnodig om daar dan over te praten. Ik kan over vele onderwerpen langdurig doorgaan hoor. Maar de focus van mij en van andere ligt op dit forum lijkt me op dieren in circussen en circussen zelf natuurlijk.
Citeer:
Voorbeeld:op de plek waar jouw woning staat, zouden ook hertjes en konijntjes kunnen rondhuppelen.
Korte reacties hierop dan maar.. dat zou kunnen ja. In het konijnenhol en slaapplek van de herten konden ook dassen leven of zwijnen.
Het gaat niet om ruimte.. het gaat erom hoe je de ruimte inricht en wat je impact is op omgeving, natuur en milieu. Ik zit (als je die testen mag geloven op internet) een heel stuk lager qua impact dan gemiddelde mens. Mijn plannen voor een milieuvriendelijk en diervriendelijk huis ligt al klaar. Ik bespaar dan zelfs iets van 80% qua energie en verbruik van grondstoffen. Kwestie van nadenken.. ipv alleen over geld. Maar goed.. dit gaat allemaal offtopic..
Citeer:
En als je gebruik maakt van een vervoersmiddel, behalve de benenwagen, vervuil je natuurlijk ook de natuur en wordt het broeikas-effect groter. Met als gevolg dat de ijsberen alleen nog maar in het water kunnen liggen.
Ik heb zelf geen auto. Komt nog wel.. maar dan wel
http://www.theaircar.comMaar goed.. offtopic word het anders..
Citeer:
Wat valt er nou precies onder dierenleed en wat niet?
Wat je hier boven aanhaalt gaat over impact op de natuur en omgeving. Een gevolg daarvan kan zijn dat andere medewezens benadeelt worden. Dierenleed tot gevolg. Maar wat bij circussen ter sprake is gaat over dierenleed als gevolg op dat mensen dieren zo nodig moeten gebruiken om geld te verdienen terwijl dat niet nodig is.
Dierenleed gaat over leed bij dieren.. duidelijk toch

En wanneer is er leed bij dieren? Als de dieren fysiek of geestelijk worden benadeeld.
Fysiek in de zin van als men dieren slaat enzo.
Geestelijk als men verbaal geweld gebruikt en/of dieren in stressvolle omgevingen zet. Dit houd ook in als je dieren het recht op vrijheid ontzegd. Het recht op uiting van instincten. etc.
Je hebt diverse dieren in circussen. Een scheiding daarvan kan je maken in de zin van. Gedomesticeerd en wilde dieren.
Wilde dieren hebben het meeste last van het niet juist voelen van omgeving. En daar zie je vaak ook de meeste uitingen van stereotype gedrag en het ergst. Je kan een dier niet opsluiten die normaal gesproken honderden kilometers grond nodig heeft in zijn/haar territorium. En dat ze in de vrije natuur vele uren op de grond liggen betekent ook niet dat je dieren dan best in hokjes kan opsluiten. Dat is gewoon een onjuiste gedachte die men heeft bij circussen. Dat is al dierenleed.
Dus dierenleed is echt niet wat jullie allemaal denken dat het gaat om slaan enzo van dieren... nee... het gaat ook over dat dieren niet blootgesteld moeten worden aan stressvolle situaties, constant op stal staan, onnatuurlijke omgevingen etc. En dat geld voor wilde en gedomesticeerde dieren. Ze hebben allemaal behoefte aan vrijheden, welke het circus niet kan leveren. Dat is dierenleed..
Is het nu iets duidelijker wat wij er onder verstaan?