Ron Mikkenie schreef:
Als Alex het correct wil schrijven dan zou er moeten staan "ik ben niet tegen circustheater... Want het circus is rond 1770 ontstaan on Engeland door iemand (Philip Astley) die begon met het verzorgen van optredens mét dieren. Om precies te zijn: paarden. En dus is Alex weldegelijk tegen circus.
Dat ben ik niet met je eens en circusfans denk ook niet allen.
Je lijkt hiermee aan te geven dat je cirque du soleil etc. geen circus vind.
En je zegt dat het eerste circus alleen paarden had. Vind je een circus met andere dieren dan paarden wel circus?
En is een circus met andere dieren, maar geen paarden geen circus?
Volgens mij ben je teveel gefocust op een circus met dieren, dat je gewoon vergeet dat het niet bepaalde acts zijn die het circus maken, maar de sfeer.
Heb je daar dieren voor nodig? Nee. Ook het 'traditionele' circus kan zonder dieren. Als je denkt dat je circus alleen kan draaien op dierenacts, dan lijken de gewone acts dus geen enkele kwaliteit te hebben. Kan je net zo goed al die acts zonder dieren weglaten.
Citeer:
Als "Actiegroep Circusleed voer je toch alleen een kruistocht tegen het circus? Maar ja, de mensen die beter zijn geïnformeerd weten dat je ook actief bent in andere groepen dieractivisten. De meest bekende: Respect voor Dieren (RvD).
Ik ben vooral actief met Bite Back. Vroeger met RvD vooral. Nu eigenlijk niet meer. Wat betreft het AIVD rapport. Er staan daar punten in die gewoon niet kloppen. Het is jammer dat RvD geen rechtzaak heeft aangespannen tegen de AIVD. Als mijn groep zo neergezet zou worden met leugens zou ik wel naar de rechter gaan.
'We' slaat op de activisten/sympathisanten bij onze groep die in allerlei verschillende groeperingen zitten buiten de protesten tegen circussen met dieren.
Citeer:
Wie de website van RvD bezoekt zal zien dat die is gemaakt door het bedrijf waarvan Alex de baas is...
Nee, de huidige website is niet gemaakt door mij. Je moet je info eens gaan updaten

Citeer:
En dan even terug naar Circusleed. Wie is daar "we"? In Haarlem had je plaatselijke krakers op laten draven. In Hilversum waren het ook wat plaatselijke jongeren die via internet sympathiseren. Je actieoproepen voor Leeuwarden waren zelfs helemaal open. Je gaf alleen maar aan op welke tijdstippen er acties konden zijn. Maar je had nog niemand.
Wel degelijk. We hebben nu in diverse gebieden lokale mensen die acties kunnen coordineren en doen. In Haarlem waren er een aantal uit de kraakbeweging ja, maar niet allemaal. Blijkbaar vind je het makkelijk om een stempel op 1 groep te drukken ofzo.
Je hebt zeker geen idee wat een actieoproep precies inhoudt he? Je geeft een x aantal data waarop er iets gecoordineert kan worden en kijkt dan of je dan genoeg mensen kan verzamelen.
Actiegroep CircusLeed is een groep van mensen die tegen het gebruik van dieren in het circus zijn. Ieder staat vrij om iets te organiseren tegen het circus in hun woonplaats of in de buurt.
Citeer:
Een oproepje op de website voor de Nederlandse Vereniging voor Veganisme moest voor jou de oplossing brengen...
Nee, want blijkbaar kan jij alleen op die website kijken. Er zijn meerdere plekken waar oproepen gedaan worden.
Citeer:
Je bedoelt dat er olifantenhaken aanwezig zijn. De olifantenhaak hoort bij de uitrusting "het tenue" van een aantal trainers die in "tropenkleding" hun nummer presenteren. Het gebruiken van een olifantenhaak als verlengstuk van de arm, daar is niets mis mee. Hij zou dat ook met een eenvoudige stok (met afgeronde uiteinden om verwondingen te voorkomen) kunnen doen. Maar de keuze is gemaakt voor het tenue. Het wordt een ander verhaal als de trainers bij Renz-Berlin en Herman Renz de olifantenhaak zouden gebruiken om er maar eens flink op los te haken.
En dat deden ze ook. Ik kan je recente beelden tonen van actief olifanthaak gebruik bij Renz Berlin. Van circus Herman Renz staat zelfs al op internet.
Maar ik betwijfel of je dan een andere gedachte krijgt over deze circussen...
Citeer:
Wat heeft Alex toch met rechtzaken en rechtbanken? Als je wrok hebt dan is de eerste gedachte: "ik sleep je voor de rechter". De mensen van het circus hebben hun handen vol aan het draaiend houden van hun bedrijf. Niet omdat het slecht zou gaan met het circus, maar omdat een circusbedrijf nu eenmaal veel inzet vraagt. De arbeidsinzet is bij circussen zelfs vele malen hoger dan in het gewone bedrijfsleven. 5 uur per week (of meer) bezig zijn met privé-telefoontjes, e-mail en internet is er in het circusbedrijf (en veel andere bedrijven) echt niet bij. Er is ook geen behoefte om rechtszaken tegen dieractivisten te voeren. De overheid grijpt vroeger of later heus wel in.
Tuurlijk.. maar ik zeg alleen dat hun keuze er is.
Citeer:
lex, dat is lariekoek. Ik was zelf bij een kerstcircus als bezoeker waar ook jouw flyers werden uitgedeeld. Het circuspersoneel greep NIET in. De bezoekers gooiden op eigen initiatief de flyers op de grond en (heel massaal!) in de aanwezige prullenbakken. Een bezoeker nam het woord FLYER wel heel erg letterlijk: hij vouwde er een vliegtuigje van en dan ging tijdens de pauze door de lucht...
Dat recht hebben bezoekers, maar ik weet nog vorig jaar bij circus Herman Renz. Bezoekers werd gevraagd de flyer in te leveren en gewoon afgepakt. Ook bij Renz Berlin gebeurde dat vorig jaar. En ook van de berichten die ik heb gehoord uit Leeuwarden werden de flyers wederom actief afgepakt of met idd een smoesje (korting enzo) van de bezoekers afgenomen. Bang dat er mensen kritisch worden?
In ieder geval moge duidelijk zijn dat het kinderachtig is om flyers te verscheuren en dat je ze dan verscheurd op straat gaat gooien.
Citeer:
Ook daar worden activisten afgevoerd. Alleen zitten die bedrijven meestal op industrieterreinen waardoor de acties van activisten en het ingrijpen van de politie niet meteen in de media komt omdat er op die plekken nu eenmaal geen omstanders zijn. En voor de oplettende medemens: al eens gezien hoe goed die bedrijven tegenwoordig beschermd zijn? Hoge en zware hekken, veel camera's en beveiligingpersoneel. Terwijl het bedrijf ernaast slechts een "simpel Herasje" als hek heeft en de poort vaak niet eens dicht wordt gedaan...
Valt wel mee. Sommige hebben inderdaad sterke beveiliging. Als activisten een grens overgaan van het toelaatbare worden ze daar idd ook afgevoerd.