Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 09, 2025 11:14 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 69 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 9:53 pm 
Zo Alex, had je eindelijk tijd? Blijkbaar genoeg om een heeeeeellllll lang verhaal te brengen met (ja sorry) toch echt weer heeeeeeellll weinig antwoorden. Wie moet nou wat goed lezen?

Ik krijg weer een mooi verhaal, dat er opvangtehuizen MOETEN KOMEN en slechts TWEE namen van daadwerkelijk NU beschikbare plaatsen. Maar ondertussen voer jij NU actie en niet als die opvanghuizen er zijn. NU worden circusdieren steeds meer verbannen uit gemeentes en daar ben jij NU oh zo blij mee. Maar wat gebeurt er NU met die dieren die nergens meer mogen komen? Vertel mij dat NU eens.

Vervolgens heb je het over stereotiepgedrag, dat veroorzaakt zou worden door te kleine huisvesting. Nu heb ik veel grote safariparken bezocht en zag daar de dieren precies hetzelfde doen! Ook al hadden ze gigantisch veel ruimte, natuurgetrouwe onderkomens en leefden ze samen met soortgenoten. Hoe valt dat dan te verklaren?

Over de EXPERTS. Dat zijn volgens jou dus alleen experts als ze TEGEN dieren in gevangenschap zijn. Over objectiviteit gesproken..........

Dan het verhaal over gedomesticeerde en wilde dieren. Hier komen we weer op het vraagstuk: wanneer is een dier nog wild en wanneer niet? Is een olifant uit de 15de generatie van in gevangenschap geboren dieren, nog een wild dier te noemen? En welke dieren vallen volgens jou onder gedomesticeerde dieren? Olifanten, lama´s, kamelen, buffels etc etc worden al eeuwenlang door mensen gehouden. Zijn deze dieren dan nog WILD te noemen?

En dan dat eindeloze gebabbel over natuurlijke omgevingen en ruimte die dieren in de natuur ook hebben. Ik zal als voorbeeld even iets uit mijn eigen leventje nemen. Ik heb een heel lief konijn, dat bij mij in de woonkamer in een kooi zit. Elke dag zet ik de kooi open en geef haar de mogelijkheid om lekker in het huis rond te rennen. Maar na 10 minuten gaat ze toch weer lekker in haar kooi liggen. Een konijn rent in het wild de hele veluwe rond, maar mijn konijn heeft die behoefte blijkbaar niet. Hoe verklaar je dat dan? Denk je dat een leeuw uit een circus, gelukkig wordt als je hem in Afrika loslaat?

En WEER kom ik op het principe van Redeneren met je Hersenen en niet met je Onderbuik. Je roept constant dat dieren in een natuurlijke omgeving thuis horen, maar waarop baseer je dat? En wat vindt een dier uit gevangenschap onder een natuurlijke omgeving vallen? Een kat hoort te jagen op muizen, maar die is heel gelukkig met een bakje Sheba.
Mijn voorouders komen ook uit de jungle, maar dat betekent niet meteen, dat ik gelukkiger zou zijn met een heel huis vol planten en een waterval. Mensen waren vroeger heel gelukkig zonder GSM, maar de jeugd van tegenwoordig kan geen dag meer zonder. Het is maar net waar je mee opgroeit. En dat geldt zowel voor mensen als voor dieren.

Nou Alex, ik ga nu even verder met een bericht aan METRO, mischien dat die ik die nog kan redden uit jouw activisten-klauwtjes (hahaha).

Tot de volgende keer maar weer !!

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 10:05 pm 
Alex,

Je laatste reactie lees ik net pas, want in de tijd dat je het plaatste, was ik druk met mijn reactie naar jouw eerdere stuk. Maar ook hierin las ik weinig vernieuwends, dus ik wacht verder maar even je reactie op mijn inzending af.

En ik ben het helemaal eens, dat circussen meer ruimte en mogelijkheden moeten krijgen, om hun dieren nog wat extra beweging te kunnen geven. Laat de gemeentes maar eens beginnen met het aanbieden van grotere staanplaatsen tegen lagere standplaatskosten!

En dan nu alsnog naar METRO...........

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 10:37 pm 

heuvels schreef:
Kortom: ik denk dat de circussen dolgraag zouden willen dat de olifanten, kamelen, paarden etc. eens lekker konden ravotten in het park maar dat de gemeentes dat niet zo zien zitten.

Gemeenten bieden plekken aan waar circussen mogen staan inderdaad. Maar circussen bepalen waar ze gaan staan. Als ze weten dat de plek te klein is en er geen ruimte is voor de dieren. Waarom gaan ze dan ergens staan waar de dieren zeker niet de ruimte krijgen?

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma nov 07, 2005 11:21 pm 
Beste Metro,

Je neemt in jouw vraagstelling aan, dat de truukjes gebaseerd zijn op niet natuurlijk gedrag. Kun je mij daar een voorbeeld van geven? Want voor 99% van alle trucs geldt, dat er is ingespeeld op het natuurlijke gedrag van dieren.

Je bent bezorgd over het welzijn van dieren, bij het trainen van de truukjes. Ieder dier heeft zo zijn eigen instincten, gedragingen en karakter. De taak aan de dresseur/dompteur om hier op in te spelen. Als een tijger graag springt, zal hij dit dier dat dan ook laten doen. Enkel dan op commando. En dit leren kan alleen met veel geduld en vooral veel lekkere hapjes. Vergelijk het maar een beetje met het trainen van jonge honden. Je begint bij de basis en vervolgens ga je steeds een stapje verder. En uiteindelijk zie je wat de hond het liefste doet. Apporteren, pakwerk of speuren. En daar ga je dan verder op bouwen.
Veel mensen zijn trouwens altijd huiverig voor de zweep, die in veel dierenacts gebruikt wordt. Maar dit is onterecht.
Een zweep heeft twee functies.
Ten eerste het geven van een commando. Een knalletje in de lucht, is het teken voor een dier dat bijvoorbeeld een truuk is afgelopen.
Ten tweede dan het gebruik als correctiemiddel. Vooral hierbij krijgen mensen het idee, dat dieren met de zweep worden afgeranseld en pijn wordt gedaan.
Maar als je tijdens een act goed kijkt, zie je dat de zweep slechts zacht en kort een dier raakt (nooit als hij knalt, wat veel mensen dus denken). Ook hierbij is een vergelijking met hondentraining te maken. Een zweep en een hondenriem zijn allebei verlengstukken van de arm van de trainer. En worden gebruikt voor het kort corrigeren van een dier. Net als je als ouder een klein kind een tikje op zijn achterwerk geeft, als hij niet wil luisteren.
Verder wordt er soms gebruik gemaakt van Longes (ik hoop dat ik het zo goed schrijf), dat is zo´n lange band. In de paardensport is dit een algemeen hulpmiddel en ook bij circusdieren wordt het wel eens gebruikt. Het wordt bijvoorbeeld wel eens om een poot van een olifant gebonden. Door hier zacht aan te trekken, weet een olifant dan, dat hij die poot op moet tillen.

Helaas zijn er uitzonderingen op deze trainingsmethodes, maar die zijn er bijvoorbeeld ook bij ouders. En om nou meteen alle ouders te verwijten, dat zij hun kind mishandelen, is toch echt absurd.

Dieren trainen op basis van angst is praktisch onmogelijk. Alleen al omdat dit meteen te zien is voor het publiek en omdat het veel te gevaarlijk werken wordt voor de trainer (een kat in het nauw, maakt rare sprongen). In het buitenland (vaak de wat armere landen) zul je dit soort taferelen mischien nog aantreffen, maar in Nederland zeker niet. Daar zijn wij nederlanders ook iets te mondig voor, om dierenleed maar gewoon aan te zien.

Dan over de ruimte die dieren hebben tijdens en na het transport.
Dieren zitten bij transport altijd in een beperkte ruimte, simpelweg vanwege veiligheidsredenen. Twee olifanten die gaan stoeien in een vrachtwagen, kan natuurlijk levensgevaarlijk zijn. Daarnaast worden de dieren zoveel mogelijk van elkaar gescheiden, om onderlinge agressie of paniekreacties te voorkomen.

Na het transport worden ze vaak eerst ondergebracht in hun staltent. Dit omdat de werkzaamheden op het terrein vaak nog niet af zijn. En de bewegingsvrijheid, ligt vaak aan de mogelijkheden van een locatie. In de binnenstad, wordt het vaak toch lastig, om zo even aan de wandel te gaan. Op grotere terreinen zie je, dat de dieren vaak wel de mogelijkheid krijgen om rond te wandelen op een stuk afgezet gebied. En als het aan circussen lag, zouden ze alleen maar naar dat soort locaties gaan. Maar helaas zijn de mogelijkheden binnen een gemeente vaak beperkt of onbetaalbaar.

Er valt natuurlijk nog best wel wat te verbeteren voor circusdieren, maar dit is een moeizaam proces, waarbij heel veel partijen betrokken zijn. Maar dat er constant gekeken wordt naar het welzijn van het circusdier, staat vast. Zeker in Nederland.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 12:35 am 

Nick schreef:
Zo Alex, had je eindelijk tijd? Blijkbaar genoeg om een heeeeeellllll lang verhaal te brengen met (ja sorry) toch echt weer heeeeeeellll weinig antwoorden. Wie moet nou wat goed lezen?

Dan moet je beter lezen. Ik ga op je vragen in. En blijkbaar kan ik met antwoorden blijven komen, maar zal je altijd het bovenstaande zeggen.

Citeer:
Ik krijg weer een mooi verhaal, dat er opvangtehuizen MOETEN KOMEN en slechts TWEE namen van daadwerkelijk NU beschikbare plaatsen.

Ik weet dat er meerdere zijn hoor. Maar van deze weet ik zeker dat die goed bezig zijn. Niet met circussen in verband.

Citeer:
Maar ondertussen voer jij NU actie en niet als die opvanghuizen er zijn. NU worden circusdieren steeds meer verbannen uit gemeentes en daar ben jij NU oh zo blij mee. Maar wat gebeurt er NU met die dieren die nergens meer mogen komen? Vertel mij dat NU eens.

Het gaat niet zozeer over korte termijn wat je nu zegt. Het gaat over lange termijn. Zolang circussen met dieren bestaan willen ze olifanten houden en gebruiken/misbruiken. De olifanten die er nu zijn moeten uiteindelijk gewoon naar betere oorden. Zoals ik ook al in gastenboek had genoemd zijn er tig betere plekken waar ze tijdelijk meer ruimte hebben. Diverse dierenparken in europa zouden in principe genoeg plek hebben voor tijdelijke opvang. En wat er niet is kan altijd nog komen.
Wanneer moet ik actie voeren volgens jou dan? Totdat mensen uit zichzelf opvangplekken voor olifanten bouwen? En ondertussen zijn er al tig olifanten bijgefokt voor circusgebruik? Nee hoor.. het is nu een kwestie van actievoeren en zorgen dat circussen met dieren in de toekomst weg zijn, zodat er geen nieuwe dieren bij komen en bij komen.. en dat de huidige dieren die nu gebruikt worden in circussen op termijn een betere plek krijgen. Een plek waar ze weer goed sociaal contact kunnen krijgen etc etc.

Citeer:
Vervolgens heb je het over stereotiepgedrag, dat veroorzaakt zou worden door te kleine huisvesting. Nu heb ik veel grote safariparken bezocht en zag daar de dieren precies hetzelfde doen! Ook al hadden ze gigantisch veel ruimte, natuurgetrouwe onderkomens en leefden ze samen met soortgenoten. Hoe valt dat dan te verklaren?

Nee, je doet nu alsof het alleen door te kleine huisvesting komt.
Een greep uit de factoren die meespelen:
# Verwijdering uit natuurlijke omgeving
# Onmogelijkheid om natuurlijk gedrag te uiten
# Gedwongen zijn in 1 houding te staan, verveling, frustratie
# Menselijke controle en verlies van eigen zelfbeschikking
# Het missen van een sociale groep door gedwongen solitair te moeten leven
# Medicijnen en medische ingrepen
# Gevangenschap in een vreemde, steeds wisselende omgeving
# Kunstmatige omgeving, verlichting, voorspelbaar/eentonig dieet, vreemde geluiden en kleuren
# In de nabijheid zijn van andere diersoorten en verschillende mensen

Wat voor stereotype gedrag uitte deze dieren en welke soort dieren waren dat?

En ja het gebeurd in ruimte als safariparken. Maar naarmate de omgeving bezig word (zoiets moet een constant streven zijn lijkt me) is dat minder. Daarnaast kan je het inderdaad niet altijd voorkomen, want dieren kunnen het blijvend hebben door het verleden. Echter kan je wel alles in het werk zetten om dieren een zo goed mogelijk leven te geven. Iets wat naar mijn idee onvoldoende word gedaan.

Citeer:
Over de EXPERTS. Dat zijn volgens jou dus alleen experts als ze TEGEN dieren in gevangenschap zijn. Over objectiviteit gesproken..........

Ik vind je wel heel leuk woorden in een rijtje zetten... zoals ik zei: Experts zijn mensen die beide kanten van het verhaal kennen. Allebei de uitersten dus.

Citeer:
Dan het verhaal over gedomesticeerde en wilde dieren. Hier komen we weer op het vraagstuk: wanneer is een dier nog wild en wanneer niet? Is een olifant uit de 15de generatie van in gevangenschap geboren dieren, nog een wild dier te noemen? En welke dieren vallen volgens jou onder gedomesticeerde dieren? Olifanten, lama´s, kamelen, buffels etc etc worden al eeuwenlang door mensen gehouden. Zijn deze dieren dan nog WILD te noemen?

Een goede vraag natuurlijk. Deze 2 groepen gaat vaak over in hoeverre ze genetisch nog goed zijn. Katten e.d. zijn al zolang gefokt dat ze naar de wensen van mensen zijn gefokt. En daardoor is vooral een hele hoop rassen ontstaan, die totaal anders zijn qua uiterlijk enzo. Bij gedomesticeerd denk ik vooral aan dieren welke:
- al eeuwen lang gefokt is (de oerras is zo goed als verdwenen)
- welke grotendeels instinct zijn verloren en niet in natuur kunnen overleven.
Kanttekening daarbij is dat gedomesticeerde met jachtinstinct wel redelijk kunnen overleven. Dus is het wel de vraag of je wel echt instinct eruit kan fokken. Persoonlijk denk ik van niet. Maatschappelijk ligt gedomesticeerd dus vooral in het gevoel:
- gedomesticeerd... katten, honden e.d.
- wild : leeuwe, tijgers, giraffen, olifanten, slangen, etc.

Citeer:
En dan dat eindeloze gebabbel over natuurlijke omgevingen en ruimte die dieren in de natuur ook hebben. Ik zal als voorbeeld even iets uit mijn eigen leventje nemen. Ik heb een heel lief konijn, dat bij mij in de woonkamer in een kooi zit. Elke dag zet ik de kooi open en geef haar de mogelijkheid om lekker in het huis rond te rennen. Maar na 10 minuten gaat ze toch weer lekker in haar kooi liggen. Een konijn rent in het wild de hele veluwe rond, maar mijn konijn heeft die behoefte blijkbaar niet. Hoe verklaar je dat dan? Denk je dat een leeuw uit een circus, gelukkig wordt als je hem in Afrika loslaat?

Nou zo te horen heb je al 1 konijn. Die horen al met zijn 2'n te zijn. Jammer genoeg zitten er heel veel konijnen in hun eentje in een kooitje. Haal er nog gewoon 1 bij bunnybin.nl. Ik denk dat die dan wel vaker 'speelt'. Hier was vroeger overigens ook een konijn. Die rende heel erg rond in de kamer. Echt sprinten.. maar het konijn zat ook alleen wat ook niet goed is. En deze beet heel erg en constant aan de kooi. Iets wat ook stereotype gedrag is van dieren. Kijk als je op een andere manier naar dieren kijkt dan zie je het. Ik weet van vroeger dat ik ook ander er tegen aan keek. En dan zie ik niet raar gedrag, maar als je het gaat vergelijken met wat ze in principe in de natuur hebben en doen, dan zie je gewoon dat het verkeerd is om dieren te houden binnen enorme beperkingen. Naarmate de vrijheden groter worden van dieren, des te beter dat voor het dier is.

Citeer:
En WEER kom ik op het principe van Redeneren met je Hersenen en niet met je Onderbuik.

?

Citeer:
Je roept constant dat dieren in een natuurlijke omgeving thuis horen, maar waarop baseer je dat?

Vind jij dan dat dieren geboren worden om te kunnen leven binnen beperkingen die de mens stelt?
Is het enige doel van een dier binnen de menselijke maatschappij het dienen van de mens? Vind je dat niet een vreemde/akelige gedachte?

Als je je zin naleest, dan zie je al dat het fout is namelijk, dat je vind dat dieren in onnatuurlijke situaties thuis horen.

Citeer:
En wat vindt een dier uit gevangenschap onder een natuurlijke omgeving vallen?

Ik denk dat je de situatie van het dier kan vergelijken met onderdrukte vrouwen in islamtische landen. Deze zijn zo opgegroeid en weten niet veel van wat hun 'leven' kan inhouden. Dit argument gebruiken circussen vaak in hun voordeel natuurlijk. In de zin dat de dieren toch niet beter weten..geeft dat een goede reden om dat te mogen voortzetten? Nee, dat lijkt me niet. Wat een dier wilt en kan doen kan deze alleen doen als de binding met mensheid weg is. Ik heb nog geen wilde olifanten zich vrijwillig zien melden bij circussen om te willen optreden... jij wel?
Tot het moment dat dat gebeurd zal ik in ieder geval proberen die binding eindelijk weg te krijgen.

Citeer:
Nou Alex, ik ga nu even verder met een bericht aan METRO, mischien dat die ik die nog kan redden uit jouw activisten-klauwtjes (hahaha).

haha? Ik denk dat als METRO de berichten leest, dat die best kan zien met wat voor soort argumenten circussen zich proberen te redden. De 'het dier weet niet beter' argument is namelijk toch zo slecht onderbouwd. En die reacties uit de kranten van meneer van Groot Russisch Staatscircus waren toch erg soft... ik hoop dat de krant mijn verklaring (zie circusleed.nl) ook nog plaatst.

Als iemand die kranten dingen nog wilt lezen:
http://www.circusleed.nl/media/circus_adag1.jpg
http://www.circusleed.nl/media/circus_adag2.jpg

Ook een leuke:
(zie voor achtergrond deze: http://www.circusleed.nl/media/circus_adag_plaag.jpg)

Afgelopen vrijdag nadat een auto met donkere ramen (waarschijnlijk van die gast waar ik het zo over ga hebben) bijna activisten om ver reed (poging tot doodslag eigenlijk..) kwam er een gast van het groot russisch. Ik weet niet of dat de directeur was. Die meneer Smitt of die woordvoerder.. maar goed.. die beschuldigde ons meteen van afplakken en eisde dat we geld gingen betalen.. Zijn argument dat wij dat waren..."elke keer dat jullie er staan zijn de borden afgeplakt". Ik zo van.. oh waren ze in Assen dan ook afgeplakt? Nee.. want het was alleen gebeurd in Emmen en Hoorn. Ik had het in de krant gelezen. En had in Assen ook geen borden gezien die afgeplakt waren. Als die mensen denken dat wij het zijn moet die wel gewoon eens nazoeken waar wij stonden. In hoorn en emmen waren wij niet eens. Tot nu toe alleen in Assen en Amstelveen. En ook leuk als die circus mensen zeggen dat we gewoon eens achter de schermen moeten kijken.. hallo! wat denk je dat we eerst gedaan hebben...

Ik geloof wel dat ze denken alsof we alleen hun circus doen. Ik kan je vertellen dat er ook bij andere circussen acties volgen. En nu komen ze alleen negatief in het nieuws.. en kan begrijpen dat elke ondernemer dat natuurlijk niet leuk vind.. maar als ze zeggen dat ze stoppen met dieren, dan kom ik meteen bij hun eerste voorstelling zonder dieren en zal ze dan alleen maar promoten... als circus zonder dieren..
Maar ja.. ik zie ze dat jammer genoeg niet snel doen :(

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 12:43 am 

Nick schreef:
Je laatste reactie lees ik net pas, want in de tijd dat je het plaatste, was ik druk met mijn reactie naar jouw eerdere stuk. Maar ook hierin las ik weinig vernieuwends, dus ik wacht verder maar even je reactie op mijn inzending af.

De tussentijd tussen het posten is wat lang.. internet verbinding floept er regelmatig uit...

Citeer:
En ik ben het helemaal eens, dat circussen meer ruimte en mogelijkheden moeten krijgen, om hun dieren nog wat extra beweging te kunnen geven. Laat de gemeentes maar eens beginnen met het aanbieden van grotere staanplaatsen tegen lagere standplaatskosten!

Goed voorbeeld van Assen.. daar stond groot russisch.. achter een grasveld.. konden de paarden constant opstaan. In de pers zeiden ze dat ze dieren altijd als er ruimte is laten lopen op zulke stukken, maar dat was dus niet het geval. Bij de observatie was het alleen een halfuurtje voor voorstelling dat men de dieren de benen liet strekken. :(

En waarom moeten gemeenten zich aanpassen? Het circus bepaald de plek..alsof gemeenten maar ergens een ander terrein moet maken speciaal voor circussen? Beetje raar om dat te verwachten van gemeenten. Ik vind een leuker idee om standplaatskosten lager te hebben voor circussen zonder dieren.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 12:58 am 

Nick schreef:
Want voor 99% van alle trucs geldt, dat er is ingespeeld op het natuurlijke gedrag van dieren.

HAHAHA... ja right.. het is ook zo natuurlijk allemaal.. alsof ze dat allemaal regelmatig doen in de natuur. Nee sorry, maar dat kan je niet zeggen. Bijvoorbeeld die leeuwen he.. die liggen 75% van de dag toch? Zijn de kunstjes dan ook allemaal terwijl ze liggen? Of tijdens het eten en paren... :roll:

Citeer:
Verder wordt er soms gebruik gemaakt van Longes (ik hoop dat ik het zo goed schrijf), dat is zo´n lange band. In de paardensport is dit een algemeen hulpmiddel en ook bij circusdieren wordt het wel eens gebruikt. Het wordt bijvoorbeeld wel eens om een poot van een olifant gebonden. Door hier zacht aan te trekken, weet een olifant dan, dat hij die poot op moet tillen.

Of men gebruikt haken die pijn doen op de zere plekken bij olifanten, zodat deze gehoorzaamt... of je gebruikt vergelijkende objecten welke angst creeert bij olifant.. zodat die denkt dat die anders pijn krijgt.

Citeer:
Dieren trainen op basis van angst is praktisch onmogelijk. Alleen al omdat dit meteen te zien is voor het publiek en omdat het veel te gevaarlijk werken wordt voor de trainer (een kat in het nauw, maakt rare sprongen). In het buitenland (vaak de wat armere landen) zul je dit soort taferelen mischien nog aantreffen, maar in Nederland zeker niet. Daar zijn wij nederlanders ook iets te mondig voor, om dierenleed maar gewoon aan te zien.

Hoezo practisch onmogelijk... het gebeurd nog steeds en is echt niet uitgebannen in de circuswereld.. of alle circussen het doen is de vraag.. het is een kwestie van jonge dieren in te brengen te gehoorzamen... iets wat vooral gesloten gebeurd en ook in andere landen.. En als circussen acts in huren weten ze amper iets van de trainingen af..
Daarnaast... het is hartstikke goed mogelijk. Nu doe je alsof het nooit word gedaan omdat het niet mogelijk is. Dat lijkt me toch erg slecht gezegd. Daarnaast... in arme landen? In de VS word het nog gedaan en in europese circussen is dat ook gedaan of word het nog gedaan.
Ik vind dat je hier wel simpel op reageert. Het zou al een hele andere opvatting geven als je gewoon toegeeft dat het veel word gedaan en dat het in nederlandse circussen niet word gedaan.. (wat wellicht ook in NL circussen gebeurd, maar men dat gewoon niet ziet).

Citeer:
Dan over de ruimte die dieren hebben tijdens en na het transport.
Dieren zitten bij transport altijd in een beperkte ruimte, simpelweg vanwege veiligheidsredenen. Twee olifanten die gaan stoeien in een vrachtwagen, kan natuurlijk levensgevaarlijk zijn. Daarnaast worden de dieren zoveel mogelijk van elkaar gescheiden, om onderlinge agressie of paniekreacties te voorkomen.

Probleem is dat dieren na aankomst en rest van de tijd vooral ook nog gewoon in die hokken staan. En alleen voor voorstellingen eruit gaan.

Citeer:
Na het transport worden ze vaak eerst ondergebracht in hun staltent. Dit omdat de werkzaamheden op het terrein vaak nog niet af zijn. En de bewegingsvrijheid, ligt vaak aan de mogelijkheden van een locatie. In de binnenstad, wordt het vaak toch lastig, om zo even aan de wandel te gaan. Op grotere terreinen zie je, dat de dieren vaak wel de mogelijkheid krijgen om rond te wandelen op een stuk afgezet gebied. En als het aan circussen lag, zouden ze alleen maar naar dat soort locaties gaan. Maar helaas zijn de mogelijkheden binnen een gemeente vaak beperkt of onbetaalbaar.

Ik raad aan METRO aan dat deze gewoon eens bij circussen gaat kijken en deze gaat observeren. Dan zie je wel wie gelijk heeft.

Citeer:
Er valt natuurlijk nog best wel wat te verbeteren voor circusdieren, maar dit is een moeizaam proces,

Nee, geen moeizaam proces... is een kwestie van welwillendheid. Iets wat bij circussen geen prioriteit heeft. Geld enzo gaan voor.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 10:03 pm 
Alex,

Dit is het laatste bericht van mij aan jou. Ik ben er helemaal klaar mee! Wat een zielige actie om met flauwe, nergens opslaande argumenten en voorbeelden te komen op mijn bericht aan Metro! Als je echt openstond voor een discussie, had je Metro de tijd en ruimte te geven om eerst op mijn bericht te reageren. Maar nee, meneer komt meteen (weer) met reacties bestaande uit nietszeggende argumenten en voorbeelden van excessen/uit het verleden.

Tot slot: Mijn konijn bijt niet en knaagt niet aan haar kooi. Dat zijn namelijk tekens van angst en verveling en daar heeft mijn konijn geen last van (jouw konijn had blijkbaar wel redenen daartoe!).

Gegroet,
Nick

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 10:20 pm 
Nou nou, Nick, Alex mag toch ook wel reageren op jouw berichten, daar is het toch een forum voor? Ik kom op fora waar er al tientallen mensen gereageerd zouden hebben, dat maakt het juist interactief toch? Het is toch niet zo dat Metro nu niet meer de kans krijgt om nog op jouw argumenten in te gaan, of wel? En om dat nu maar meteen een zielige actie te noemen gaat wel wat ver hoor, vind ik.
Alex heeft hele duidelijke argumenten waarom er voor hem geen dieren in circussen zouden moeten zijn. En de voorbeelden die hij noemt zjn zeker niet uit het verleden, en zijn ook zeker geen excessen of uitzonderingen, maar helaas de dagelijkse werkelijkheid. Ik weet namelijk dat hij de laatste maanden bij een groot deel van de circussen die op dit moment door Nederland toeren is wezen kijken, juist om te voorkomen dat hij zich in dit soort discussies op oude en/of onjuiste informatie zou baseren.

Enne, over dat konijntje (sorry moderator, het is niet helemaal on-topic, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om er niet even iets over te zeggen); konijnen zijn groepsdieren en kwijnen weg als ze in hun eentje gehouden worden. Daarom wordt door alle deskundigen aangeraden om minstens twee, maar liever zelfs meer konijnen tegelijk te houden. bij voorkeur een (gecastreerd) mannetje en een vrouwtje samen, omdat daarbij de kans op een geslaagde koppeling het grootst is. Doe je konijn een plezier, en haal er nog eentje bij, bijvoorbeeld uit konijnenopvang Bunnybin, waar Alex ook al naar verwees. Op deze site staat heel veel informatie over konijnen, en ook links naar nog veel meer andere sites.
Ik geloof best wel dat je goed bent voor je konijn, maar verdiep je er alsjeblieft eens in, dan zul je zien dat het voor het beestje een stuk prettiger zou zijn als hij of zij er een soortgenootje bij zou krijgen.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 10:23 pm 

Hallo,

Ik zal u iets zeggen dierenactivist, je komt op voor de dieren heb ik zoal gezien.
Je bent zo van hetzelfde soort als Gaia in Belgie. Die willen ook altijd sensatie en in het nieuws komen voor subsidies want anders kunnen ze niet uit de onkosten.
Maar laat cultuur gerust, als jullie toch wilt aktie voeren ga dan aktie voeren voor de zeehonden die worden massaal afgemaakt en zo zijn er nog meer dingen slachten van olifanten voor ivoor, leer van dieren enz.
Maar laat de circussen gerust die het goed gemunt hebben voor de dieren.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di nov 08, 2005 10:31 pm 
noisken schreef:
Die willen ook altijd sensatie en in het nieuws komen voor subsidies want anders kunnen ze niet uit de onkosten.

CircusLeed krijgt geen subsidie, dus we voeren zeker geen actie voor de sensatie of om uit de onkosten te komen. De actiegroep bestaat puur en alleen uit vrijwilligers, die er heel veel tijd en moeite insteken, alleen maar voor het welzijn en de rechten van circusdieren. Dus ga ons nu alsjeblieft niet van dingen beschuldigen die nergens op slaan.

noisken schreef:
Maar laat cultuur gerust, als jullie toch wilt aktie voeren ga dan aktie voeren voor de zeehonden die worden massaal afgemaakt en zo zijn er nog meer dingen slachten van olifanten voor ivoor, leer van dieren enz.
Maar laat de circussen gerust die het goed gemunt hebben voor de dieren.

Wij voeren ook actie voor andere misstanden. Afgelopen zaterdag hebben we bijvoorbeeld nog met 400 man in Amsterdam tegen bont gedemonstreerd. Er is namelijk nog veel mis op het gebied van dierenrechten, dat ben ik met je eens. Onder andere in het circus, circussen hebben namelijk niet het beste voor met dieren. Circussen proberen alleen maar een zo groot mogelijk bezoekersaantal te krijgen over de rug van dieren die daar niet om gevraagd hebben en die buiten het circus een heel wat beter leven zouden kunnen hebben.

Citeer:
Maar laat cultuur gerust

Een beetje een raar argument, omdat het cultuur is mogen we er niet tegen zijn? Stierenvechten is ook cultuur in Spanje, maar daar ben ik ook fel op tegen!!! En ik heb overigens aboluut niets tegen circussen hoor, integendeel, leuk juist, maar dan wel zonder dieren!

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2005 12:53 am 

Ik heb verder niets toe te voegen aan de reacties die Kiwi al gegeven heeft.

Ik weet niet of Gaia subsidies krijgt. Ik geloof van niet. Die leven van donateurs...

De grootste subsidie trekkers binnen de nederlandse grenzen zijn overigens zuivelbedrijven en kalvenslachters. Daar gaan honderden euro's per burger naar toe. Jammer genoeg :(

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2005 12:58 am 

nog een dingetje:
Citeer:
Tot slot: Mijn konijn bijt niet en knaagt niet aan haar kooi. Dat zijn namelijk tekens van angst en verveling en daar heeft mijn konijn geen last van (jouw konijn had blijkbaar wel redenen daartoe!).

Kiwi heeft al aangegeven over wat een konijn nodig zou moeten hebben.
Goed dat jouw konijn niet erg knaagt.. ik hoop wel dat je knaagstokken hebt of iets dergelijks zodat deze welzijn tanden kan slijpen..
Maar goed.. het konijn was mijn zusje.. dat konijn is al jaren dood nu.. maar ik denk inderdaad dat deze uit verveling zoveel knaagde. Daarom is het goed als mensen met konijnen of andere dieren zich goed inlezen in het dier.
Jammer genoeg is het niet verplicht dat dierenverkopers kennis moeten hebben.. daarom gaat het zo erg in de fout altijd. Ik zie het elke week wel weer gebeuren... :(

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2005 1:42 am 
Kiwi,

In plaats van Alex te verdedigen, zou je ook eens kunnen reageren op de antwoorden die op jouw vraag zijn gegeven. Je weet wel, waar je zo beledigd over was, dat er niemand op reageerden.

Daarnaast zou ik graag van jou willen weten, in welke circussen in Nederland gebruik wordt gemaakt van die olifantenhaken. Volgens jou is het de dagelijkse praktijk, dus dan kan je mij vast wel de namen noemen.

Ik ben benieuwd!

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2005 2:01 am 

Nick schreef:
Daarnaast zou ik graag van jou willen weten, in welke circussen in Nederland gebruik wordt gemaakt van die olifantenhaken. Volgens jou is het de dagelijkse praktijk, dus dan kan je mij vast wel de namen noemen.

Als je leest dan had je dat al lang zien staan. Ik heb dat al genoemd op het gastenboek meen ik.

En anders moet je even wachten totdat http://www.circusleed.nl online komt (dus de hele site). Naar verwachting in december. Dan zie/lees je het wel.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 69 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00