Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 09, 2025 11:36 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 188 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 713 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 4:07 pm 
rene schreef:
in nederland zal dat niet voorkomen dat er een olifant aan de ketting staat

Ik vroeg hoe je er als circusliefhebber er mee om zou gaan, als ze wel aan de ketting zouden staan.
Maar goed, ik heb dus een paar filmpjes gezien uit duitsland waar olifanten dus wel degelijk aan de
ketting staan, en zag het er naar uit dat dat niet tijdens een medische verzorging was, en vraag ik
me af hoe men dat dan in de nacht doet als ook de verzorgers slapen, want ik neem aan dat er geen
ploegendienst is die elkaar afwisselen. Worden de olifanten dan alsnog aan de ketting gelegd of worden
ze in hun trailer opgesloten, of lopen ze ook s'nachts gewoon vrij in hun stal rond, met alleen een stuk
schrikdraad rondom hun verblijf? Ook zag ik olifanten buiten loslopen, dus vraag ik me af hoelang
ze dan vrij mogen rondlopen en of ze dan alsnog heel wat uurtjes aan de ketting gaan.
Hoe dan ook, ik bekijk het door een neutrale bril, want ik heb geen connecties met circusdirecties,
dus kan ik gewoon een eerlijke mening geven, zonder dat ik dan "problemen" zou krijgen met diezelfde
directies, dus zal ik vertellen dat ik een paar filmpjes gezien heb van circus krone waar ze dus aan de
ketting staan. Nou stond er wel geen datum bij, maar het filmpje is in 2011 geplaatst, en zag het er
nou niet uit als een filmpje van 10 jaar oud, dus als dat filmpje nou uit 2008 of 2011 is, hoe is het dan
mogelijk dat het allergrootste en allerrijkste circus van europa nog olifanten aan de ketting zet?
Het gezeur van de activisten is toch niet iets van de afgelopen 5 jaar, dus zou een zaak als krone
toch beter moeten weten, of zie ik dat nou verkeerd?
Het gaat er mij om dat circussen graag hun wilde dieren willen behouden, maar daar dan soms geen
afdoende maatregelen voor nemen, en als het nou een kwestie van geldgebrek zou zijn, dan zou ik daar
nog enigsins begrip voor kunnen hebben, maar een zaak als krone?
Die slepen een zooitje wagenmateriaal mee waar je u tegen zegt, dus kan er dan niet nog 2 trailers
vanaf waarop een dik hekwerk word mee genomen waarmee ze een stuk terrein kunnen afzetten
zodat de olifanten 24/7 los kunnen lopen? Want aan de ketting zetten kun je toch niet meer verkopen
aan het publiek anno bijna 2013? Uiteraard is het filmpje maar een moment opname, dus weet ik niet hoe
vaak en hoelang de olifanten aan de ketting staan, maar ik zie het wel, en als ik dat zie, dan ziet een
ander dat ook, dus ook anti-circusvolk, en dan kan een circus wel met 1001 argumenten komen van waarom
die olifanten op dat filmpje aan de ketting staan, reclame is het niet, en ook nog eens moeilijk recht
te breien, want zoals eenieder weet, een filmpje zegt meer dan 1000 woorden, en op die filmpjes
word men wel afgerekend, en niet op het excuus van een directie, want dan krijg je een "wij van wceend
adviseren wceend" verhaal, waar geen mens oren naar heeft, dus als men nog wilde dieren in een circus
wil houden, dan zou ik maar eens als de gesmeerde bliksem eens wat aan de huishouding gaan doen,
want als dergelijke filmpjes op het internet rondzwerven, dan kun je praten als brugman, maar
daar ga je het dan niet meer mee redden, en dat is de moraal van dit verhaal.

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 4:36 pm 

circusfan schreef:
rene schreef:

Ik vroeg hoe je er als circusliefhebber er mee om zou gaan, als ze wel aan de ketting zouden staan.
Maar goed, ik heb dus een paar filmpjes gezien uit duitsland waar olifanten dus wel degelijk aan de
ketting staan, en zag het er naar uit dat dat niet tijdens een medische verzorging was, en vraag ik
me af hoe men dat dan in de nacht doet als ook de verzorgers slapen, want ik neem aan dat er geen
ploegendienst is die elkaar afwisselen. Worden de olifanten dan alsnog aan de ketting gelegd of worden
ze in hun trailer opgesloten, of lopen ze ook s'nachts gewoon vrij in hun stal rond, met alleen een stuk
schrikdraad rondom hun verblijf? Ook zag ik olifanten buiten loslopen, dus vraag ik me af hoelang
ze dan vrij mogen rondlopen en of ze dan alsnog heel wat uurtjes aan de ketting gaan.
Hoe dan ook, ik bekijk het door een neutrale bril, want ik heb geen connecties met circusdirecties,
dus kan ik gewoon een eerlijke mening geven, zonder dat ik dan "problemen" zou krijgen met diezelfde
directies, dus zal ik vertellen dat ik een paar filmpjes gezien heb van circus krone waar ze dus aan de
ketting staan. Nou stond er wel geen datum bij, maar het filmpje is in 2011 geplaatst, en zag het er
nou niet uit als een filmpje van 10 jaar oud, dus als dat filmpje nou uit 2008 of 2011 is, hoe is het dan
mogelijk dat het allergrootste en allerrijkste circus van europa nog olifanten aan de ketting zet?
Het gezeur van de activisten is toch niet iets van de afgelopen 5 jaar, dus zou een zaak als krone
toch beter moeten weten, of zie ik dat nou verkeerd?
Het gaat er mij om dat circussen graag hun wilde dieren willen behouden, maar daar dan soms geen
afdoende maatregelen voor nemen, en als het nou een kwestie van geldgebrek zou zijn, dan zou ik daar
nog enigsins begrip voor kunnen hebben, maar een zaak als krone?
Die slepen een zooitje wagenmateriaal mee waar je u tegen zegt, dus kan er dan niet nog 2 trailers
vanaf waarop een dik hekwerk word mee genomen waarmee ze een stuk terrein kunnen afzetten
zodat de olifanten 24/7 los kunnen lopen? Want aan de ketting zetten kun je toch niet meer verkopen
aan het publiek anno bijna 2013? Uiteraard is het filmpje maar een moment opname, dus weet ik niet hoe
vaak en hoelang de olifanten aan de ketting staan, maar ik zie het wel, en als ik dat zie, dan ziet een
ander dat ook, dus ook anti-circusvolk, en dan kan een circus wel met 1001 argumenten komen van waarom
die olifanten op dat filmpje aan de ketting staan, reclame is het niet, en ook nog eens moeilijk recht
te breien, want zoals eenieder weet, een filmpje zegt meer dan 1000 woorden, en op die filmpjes
word men wel afgerekend, en niet op het excuus van een directie, want dan krijg je een "wij van wceend
adviseren wceend" verhaal, waar geen mens oren naar heeft, dus als men nog wilde dieren in een circus
wil houden, dan zou ik maar eens als de gesmeerde bliksem eens wat aan de huishouding gaan doen,
want als dergelijke filmpjes op het internet rondzwerven, dan kun je praten als brugman, maar
daar ga je het dan niet meer mee redden, en dat is de moraal van dit verhaal.

hoe het in de nacht zit met de olifanten zou ik niet weten maar het lijkt me dat ze dan ook niet aan de ketting staan om dat er een hek of schrikdraad omheen staat

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 4:52 pm 

rene schreef:

Onzin!

We kunnen allemaal wel net doen of we roomser zijn dan de paus, maar het gebeurt nog steeds gewoon. Ook in Nederland.
Bij veel olifanten kan het niet anders, zoals iemand al schreef, je kunt geen 24 uur ploegenbewakings- en begeleidingsdienst op poten zetten.
Wel gebeurt het vaak anders dan vroeger: niet meer van die afzichtelijke dikke en zware kettingen, maar met lichter materiaal.
Soms zelfs superlicht, een poes zou het al stuk kunnen trekken.
Het gaat er alleen maar om dat de olifant weet dat zij op die plaats moet blijven.
Dat is ook vaak geen exacte plaats, waardoor zij best behoorlijk bewegingsruimte heeft.

Het is hetzelfde als met de olifantshaak. Er zijn veel varianten, die discussie hebben we onlangs al gehad.
Maar het gebruik is toegestaan en soms nodig. Een olifant loopt nu eenmaal niet zondermeer met je mee aan een touwtje.
En het dier moet wel te beheersen zijn, controleerbaar.

Blijft dat tegenstanders van die schitterende en intelligente dieren al langere tijd op tilt slaan bij het horen (of zien) van de woorden ketting en olifantshaak!

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 5:51 pm 
circusmeisje schreef:
Onzin!

We kunnen allemaal wel net doen of we roomser zijn dan de paus, maar het gebeurt nog steeds gewoon. Ook in Nederland.
Bij veel olifanten kan het niet anders, zoals iemand al schreef, je kunt geen 24 uur ploegenbewakings- en begeleidingsdienst op poten zetten.
Wel gebeurt het vaak anders dan vroeger: niet meer van die afzichtelijke dikke en zware kettingen, maar met lichter materiaal.
Soms zelfs superlicht, een poes zou het al stuk kunnen trekken.
Het gaat er alleen maar om dat de olifant weet dat zij op die plaats moet blijven.
Dat is ook vaak geen exacte plaats, waardoor zij best behoorlijk bewegingsruimte heeft.

Het is hetzelfde als met de olifantshaak. Er zijn veel varianten, die discussie hebben we onlangs al gehad.
Maar het gebruik is toegestaan en soms nodig. Een olifant loopt nu eenmaal niet zondermeer met je mee aan een touwtje.
En het dier moet wel te beheersen zijn, controleerbaar.

Blijft dat tegenstanders van die schitterende en intelligente dieren al langere tijd op tilt slaan bij het horen (of zien) van de woorden ketting en olifantshaak!

Ik wil het niet eens over olifantenhaken hebben, maar gewoon over de huisvesting, en als je niets anders kunt verzinnen dan een ketting,
dan vind ik het niet gek dat er een verbod komt. Zoals ik al zei, investeer dan eens in een dik hekwerk met zware betonnen steunen die je
alleen met een heftruck kunt verplaatsen. En geld en kosten mogen dan geen argument zijn om het niet te kunnen realiseren, want dan moet
je maar geen olifanten meer houden. Ik ben dus niet voor wilde dieren de tent uit, maar wel voor betere huisvesting, en is het wat dat betreft
geen 5 voor, maar 5 over twaalf, dus vraag ik me af of mijn plan nog nut heeft, gezien het verbod dat op komst is, en helaas maar helaas,
hier zijn de circussen dan toch echt zelf schuld aan. Ik snap zelf ook wel dat als je een aap in een betonnen kooi zet of in een paleis, hij beide
net zo hard vol zal schijten, want een aap intereseert het niet of jan des bouvrie of een bouwvakker z'n hok ontwerpt, maar het gaat erom
om een ruimte en sfeer te creëren dat voor het menselijk oog er acceptabel uit ziet. Een mooie schone en geschilderde kooiwagen ziet er altijd
beter uit dan een gammel verroest exemplaar, terwijl het bv een leeuw een worst zal wezen of er verf of roest op zit, maar het gaat er nogmaals om dat het er voor het publiek acceptabel uitziet, en dat schijnen sommige circussen maar niet te begrijpen. Wilde dieren moet je bij wijze van spreken in gouden kooien stoppen en behandelen als koningen, want dat is de enige manier om nog het houden van dergelijke dieren te verdedigen.
Dus ipv 1x per jaar de kooi schilderen, dan maar 2 of 3x schilderen, want je wilt toch als circus van het gezeur af? Dus investeren of anders
een verbod, want dat gaan de circussen verliezen als ze op deze voet verder blijven gaan, want men kan zeggen wat men wil, de realiteit is dat de groep die tegen circusdieren zijn, alleen maar groeid, dus ipv dat het minder is geworden of stilstaat, neemt het aantal juist toe, dus over 15 jaar zit je met een generatie die NIET meer naar een circus gaan, en die gaan kun kinderen ook weer bijbrengen dat circus met dieren zielig is,
en dan is het helemaal afgelopen, dus dat krampachtig vast blijven houden aan de beweringen dat het allemaal rozegeur en maneschijn is wat de dierenhuishouding betreft, gaat de circussen nog eens lelijk opbreken.
Ik zou zeggen, probeer het nog eerst eens met verbeteringen, maar ik denk dat het te laat is, dus zou ik er voor kiezen om water bij de wijn te doen, en dan maar afscheid gaan nemen van die ouwe traditie dat er ook wilde dieren in een circus thuis horen, want ik zou het gezeur nu wel meer dan zat zijn. Daarnaast zijn er nog altijd tal van andere niet wilde diersoorten die wel zonder problemen gehouden kunnen worden, dus een circus hoeft helemaal niet dierenvrij te zijn, en lijkt met mij dan dat een circus echt geen bezoeker minder trekt omdat er geen leeuwen of olifanten meer zijn, gewoon omdat de bezoeker maatschappelijk gezien dat dan allang aanvaard heeft dat zoiets niet meer mag. Het zit dan ook imo een beetje tussen de oren vd circussen dat men zonder wilde dieren geen bestaansrecht meer zou hebben, wat natuurlijk onzin is.

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 7:21 pm 

circusfan weet je wel wat voor een onzin je allemaal uit loopt te kramen. volgens mij is de naam circusfan niet goed gekozen en het feit dat je geen wddtu-aanhanger bent, gelogen.
circussen met wilde dieren om maar even belly wien als voorbeeld te noemen draaien nog zo goed omdat ze er wilde dieren bij hebben. daar komen de mensen voor, dat is hun visitekaartje. Maar als je dat niet snapt , tjsa. Ga dan lekker het theater in ofzo of wordt ambassadeur van de cirquedusoleil-chineesjes die in china aan de ketting slapen. bij wijze van spreken.

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 7:38 pm 
Site Admin

het scenario dat circusfan schetst is inderdaad mogelijk.... als men de zaken op z'n beloop laat.

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 7:42 pm 
kevin schreef:
circusfan weet je wel wat voor een onzin je allemaal uit loopt te kramen. volgens mij is de naam circusfan niet goed gekozen en het feit dat je geen wddtu-aanhanger bent, gelogen.
circussen met wilde dieren om maar even belly wien als voorbeeld te noemen draaien nog zo goed omdat ze er wilde dieren bij hebben. daar komen de mensen voor, dat is hun visitekaartje. Maar als je dat niet snapt , tjsa. Ga dan lekker het theater in ofzo of wordt ambassadeur van de cirquedusoleil-chineesjes die in china aan de ketting slapen. bij wijze van spreken.

Tja, een dergelijk antwoord had ik wel verwacht, maar je slaat de plank mis, want ik ben geen wddtu-aanhanger, maar gewoon iemand die
z'n eigen neutraal opsteld, en mijn mening schiet dan wel eens in het verkeerde keelsgat bij de circusliefhebbers die het alleen maar door
de roze circusbril willen bekijken.
Verder wek je de suggestie dat ik helemaal geen circusdieren meer wil zien, maar dan moet je mijn stukje nog maar eens goed lezen, want ik zeg dat er nog genoeg van andere diersoorten zijn die wel in een circus gehouden kunnen worden, en is het de grootste onzin dat belly wien alleen volk trekt vanwege hun wilde dieren, dus laat dat soort beweringen in het vervolg maar achterwege.
Ik zie het al voor me, "wat geen wilde dieren? Dan gaan we niet hoor!" Wat een onzin!

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 7:44 pm 

Ik heb het dit jaar bij een klein circus meegemaakt waar het jaar ervoor Belly wien had gestaan , mensen vroegen aan de kassa of er Giraffes, olifanten een tijgers waren. toen het antwoord nee was , kreeg de kassajuffrouw het antwoord dat die mevrouw dan niet met haar kinderen kwam, want een circus zonder olifanten of tijgers was geen circus volgens diezelfde mevrouw.

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 8:16 pm 
heuvels schreef:
het scenario dat circusfan schetst is inderdaad mogelijk.... als men de zaken op z'n beloop laat.

Dus snel die "gouden" kooien bouwen en de kettingen bij het oud ijzer, want alleen dan zie ik nog een klein lichtpuntje
voor wilde dieren in het circus, dus ik zou zeggen, zegt het voort aan de eigenaren vd wilde dieren, hoewel ik er een hard
hoofd in heb of dat nog wat uithaalt, want ook het aantal gemeenten in het buitenland waar circussen met wilde dieren
niet meer welkom zijn groeit ook. En al zou de eu beslissen dat wilde dieren wel mogen en dat die weiger-gemeenten
alsnog verplicht een vergunning moeten afgeven, dan kun je er donder op zeggen dat die gemeenten de circussen het wel op
andere vlakken dwars gaat zitten door bv nog hogere stagelden, verbod op reclameborden of juist dure precariorechten,
dure stroom en of wateraansluitingen, enz. enz. Hoe dan ook, het circusleven word ze dan flink zuur en duur gemaakt.
Dan nog even terugkomen op die olifanten die ik aan de ketting gezien heb, want die vertoonden het bekende stereotypgedrag
zoals men dat schijnt te noemen, en kan ik niet anders dan hier in mee gaan, want wees eerlijk, als je zo'n olifant aan 2 kettingen
ziet staan, en hij dan de hele tijd dezelfde bewegingen maakt, dan zie je gewoon dat dat op z'n zachts gezegd, onaangenaam is.
De circusexperts zullen anders beweren, maar kom op zeg, we kennen allemaal het reclamespotje waarin gezegd word dat nederland
steeds slimmer word, en dat klopt, alleen is het niet alleen nederland, maar alle mensen ter wereld, dus in die eeuwenoude smoesjes
trapt toch geen hond meer in. Info is er binnen een paar toetsenbordaanslagen, dus wereldvreemd zijn we echt niet meer,
en dom al helemaal niet, en word het eens tijd dat circussen dat ook gaan beseffen en met hun tijd mee gaan door op de wensen van
deze tijd in te spelen, en niet hardnekkig aan oude tradities vast moeten blijven houden, want dat werkt in het geval van de wilde dieren
niet in hun voordeel.

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 8:24 pm 
MartijnH schreef:
Ik heb het dit jaar bij een klein circus meegemaakt waar het jaar ervoor Belly wien had gestaan , mensen vroegen aan de kassa of er Giraffes, olifanten een tijgers waren. toen het antwoord nee was , kreeg de kassajuffrouw het antwoord dat die mevrouw dan niet met haar kinderen kwam, want een circus zonder olifanten of tijgers was geen circus volgens diezelfde mevrouw.

Tuurlijk zal zoiets wel eens voorkomen, maar dat is dan geen maatstaaf om te zeggen dat dan alle circusbezoekers er zo over denken.
Btw, herman renz heeft ook geen giraffes, carré niet, ahoy niet, knie niet, dus denk je nou werkelijk dat mensen dan massaal aan de kassa omdraaien?

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 8:28 pm 

circusfan schreef:
MartijnH schreef:

Tuurlijk zal zoiets wel eens voorkomen, maar dat is dan geen maatstaaf om te zeggen dat dan alle circusbezoekers er zo over denken.
Btw, herman renz heeft ook geen giraffes, carré niet, ahoy niet, knie niet, dus denk je nou werkelijk dat mensen dan massaal aan de kassa omdraaien?

Maar Herman Renz heeft tijgers, carré heeft roofdieren , ahoy heeft vaak olifanten o.i.d. .... dat wil het publiek toch wel graag zien blijkt wel.
Het is natuurlijk niet een maatstaf maar ik denk dat toch veel mensen het net even overhaalt om te gaan kijken.

Zie de klaagzang van het eindhovense publiek toen het parktheater geen fatsoenlijke clowns had en geen bijna geen dieren geprogrammeerd had.

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 9:07 pm 
MartijnH schreef:
Maar Herman Renz heeft tijgers, carré heeft roofdieren , ahoy heeft vaak olifanten o.i.d. .... dat wil het publiek toch wel graag zien blijkt wel.
Het is natuurlijk niet een maatstaf maar ik denk dat toch veel mensen het net even overhaalt om te gaan kijken.

Zie de klaagzang van het eindhovense publiek toen het parktheater geen fatsoenlijke clowns had en geen bijna geen dieren geprogrammeerd had.

Maar soms hebben ze die ook niet, en hebben ze dan gewoon andere dierennummers, en dan gaan de mensen ook kijken.
Dat eindhoven een keer zo goed als geen dieren heeft genomen, is dan ook weer het andere uiterste.
Hoe dan ook, ik denk niet dat mensen wegblijven omdat er wilde dieren ontbreken in een programma, met de nadruk op wilde dieren, want
er zijn ook dus nog tal van andere dierennummers.

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 10:38 pm 

Wat bedoel je met "wilde dieren"? Alleen al het verkeerde gebruik van dat formele begrip brengt onnodige emoties in de discussie. Overigens, bij de meeste circussen zullen olifanten binnen nu en hooguit 20 jaar vanzelf verdwenen zijn. Waarom? Omdat er te weinig opbrengst is uit de fok met deze dieren. De geboorten zullen de sterfgevallen bij lange na niet kunnen compenseren. De huidige aanwezigheid van olifanten is feitelijk nog de erfenis uit de tijd dat het de gewoonste zaak van de wereld was om nieuwe olifanten uit de vrije natuur te halen. Er zullen maar een paar circussen overblijven die wel hun olifantenbestand op peil kunnen houden. Waarom zag je anders vroeger altijd grote aantallen olifanten bij veel circussen? Drie olifanten is nu al een bijzonderheid. Terwijl het er, voor het welzijn van het dier, eigenlijk 10 of 20 zouden moeten zijn.

Zelfs KI (hier al door een enkel forumlid geopperd) zal geen soelaas bieden. Niet omdat je niet aan sperma zou kunnen komen. Maar omdat het drachtig maken van een koe van 35 jaar of ouder niet vrij van risico's is. Op die hoge leeftijd is de dracht beslist niet vrij van complicaties. Bedenk dat in de vrije natuur olifanten hooguit 45 jaar oud worden. Een koe is vruchtbaar vanaf ongeveer 10 jaren. En met een draagtijd van 21-22 maanden en de geboorte van eenlingen kun je de zeer lage opbrengst wel zelf uitrekenen. Maar ook voor het circus is een drachtige olifant "even" niet inzetbaar voor de voorstelling.

Verplaatsbare stevige hekken zijn er. Zelfs in Nederland!

BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2012 11:47 pm 
Ron_Mikkenie schreef:
Wat bedoel je met "wilde dieren"? Alleen al het verkeerde gebruik van dat formele begrip brengt onnodige emoties in de discussie. Overigens, bij de meeste circussen zullen olifanten binnen nu en hooguit 20 jaar vanzelf verdwenen zijn. Waarom? Omdat er te weinig opbrengst is uit de fok met deze dieren. De geboorten zullen de sterfgevallen bij lange na niet kunnen compenseren. De huidige aanwezigheid van olifanten is feitelijk nog de erfenis uit de tijd dat het de gewoonste zaak van de wereld was om nieuwe olifanten uit de vrije natuur te halen. Er zullen maar een paar circussen overblijven die wel hun olifantenbestand op peil kunnen houden. Waarom zag je anders vroeger altijd grote aantallen olifanten bij veel circussen? Drie olifanten is nu al een bijzonderheid. Terwijl het er, voor het welzijn van het dier, eigenlijk 10 of 20 zouden moeten zijn.

Zelfs KI (hier al door een enkel forumlid geopperd) zal geen soelaas bieden. Niet omdat je niet aan sperma zou kunnen komen. Maar omdat het drachtig maken van een koe van 35 jaar of ouder niet vrij van risico's is. Op die hoge leeftijd is de dracht beslist niet vrij van complicaties. Bedenk dat in de vrije natuur olifanten hooguit 45 jaar oud worden. Een koe is vruchtbaar vanaf ongeveer 10 jaren. En met een draagtijd van 21-22 maanden en de geboorte van eenlingen kun je de zeer lage opbrengst wel zelf uitrekenen. Maar ook voor het circus is een drachtige olifant "even" niet inzetbaar voor de voorstelling.

Verplaatsbare stevige hekken zijn er. Zelfs in Nederland!

De discussie over wilde dieren gaat hoofdzakelijk over leeuwen, tijgers en olifanten, tenminste, dat maak ik uit op de vele reacties die her en der te vinden zijn op het internet. Tuurlijk zijn er ook activisten die alle circusdieren willen verbieden, maar daar ga ik absoluut niet in mee, want
paarden, ponies, kamelen, duiven, honden, parkieten, noem maar op, zijn prima om in gevangenschap te houden imo.
Verder zullen er best stevige hekken zijn, ook in nederland, maar voorlopig heb ik toch dat filmpje gezien waar olifanten aan de ketting stonden
bij krone, en daar zal over gezeurt worden, en niet over een paar stevige hekken, dus waarom staan ze dan nog aan de ketting denk ik dan?
En dat bij een zaak waar aan ruimte, geld en personeel geen gebrek is, of iemand moet mij vertellen dat circus krone valt of staat met de bezuiniging op een dergelijke investering. Het gaat er mij om dat een circus er niet eens meer aan moet denken om een olifant nog aan een ketting te zetten, want de hele wereld kijkt bijna 24/7 mee, en hoe goed krone het ook bedoeld, ze staan toch aan de ketting, en dat is wat
de mensen zien, en mensen geloven wat ze zelf zien, en niet wat een circusdirectie te melden heeft, dus een dier aan de ketting leggen
is gewoon niet meer sociaal en maatschappelijk aanvaardbaar these days, oftewel, dergelijke filmpjes zouden nooit meer op moeten duiken,
dus zeg ik, beste krone, maak dat je van die kettingen afkomt en verzin een andere manier om je olifanten te houden, want
zo'n kloteketting gaat je gewoon je olifanten kosten, en anders wel de reputatie van het circus in het algemeen, of zie ik dat nu verkeerd?

BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2012 10:12 am 
Site Admin

Je moet de publieke opinie vooral niet te veel verwarren met het gedram van activisten. Ik erger me nu ook weer aan het gedoe rond die bultrug. Er is genoeg gedaan om het dier te proberen te redden, en daarna het lijden te verzachten.
De activisten en Thieme proberen gewoon makkelijk te scoren, net zoals het makkelijk is te scoren met zielige beelden van circussen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 188 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 713 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00