rene schreef:
in nederland zal dat niet voorkomen dat er een olifant aan de ketting staat
Ik vroeg hoe je er als circusliefhebber er mee om zou gaan, als ze wel aan de ketting zouden staan.
Maar goed, ik heb dus een paar filmpjes gezien uit duitsland waar olifanten dus wel degelijk aan de
ketting staan, en zag het er naar uit dat dat niet tijdens een medische verzorging was, en vraag ik
me af hoe men dat dan in de nacht doet als ook de verzorgers slapen, want ik neem aan dat er geen
ploegendienst is die elkaar afwisselen. Worden de olifanten dan alsnog aan de ketting gelegd of worden
ze in hun trailer opgesloten, of lopen ze ook s'nachts gewoon vrij in hun stal rond, met alleen een stuk
schrikdraad rondom hun verblijf? Ook zag ik olifanten buiten loslopen, dus vraag ik me af hoelang
ze dan vrij mogen rondlopen en of ze dan alsnog heel wat uurtjes aan de ketting gaan.
Hoe dan ook, ik bekijk het door een neutrale bril, want ik heb geen connecties met circusdirecties,
dus kan ik gewoon een eerlijke mening geven, zonder dat ik dan "problemen" zou krijgen met diezelfde
directies, dus zal ik vertellen dat ik een paar filmpjes gezien heb van circus krone waar ze dus aan de
ketting staan. Nou stond er wel geen datum bij, maar het filmpje is in 2011 geplaatst, en zag het er
nou niet uit als een filmpje van 10 jaar oud, dus als dat filmpje nou uit 2008 of 2011 is, hoe is het dan
mogelijk dat het allergrootste en allerrijkste circus van europa nog olifanten aan de ketting zet?
Het gezeur van de activisten is toch niet iets van de afgelopen 5 jaar, dus zou een zaak als krone
toch beter moeten weten, of zie ik dat nou verkeerd?
Het gaat er mij om dat circussen graag hun wilde dieren willen behouden, maar daar dan soms geen
afdoende maatregelen voor nemen, en als het nou een kwestie van geldgebrek zou zijn, dan zou ik daar
nog enigsins begrip voor kunnen hebben, maar een zaak als krone?
Die slepen een zooitje wagenmateriaal mee waar je u tegen zegt, dus kan er dan niet nog 2 trailers
vanaf waarop een dik hekwerk word mee genomen waarmee ze een stuk terrein kunnen afzetten
zodat de olifanten 24/7 los kunnen lopen? Want aan de ketting zetten kun je toch niet meer verkopen
aan het publiek anno bijna 2013? Uiteraard is het filmpje maar een moment opname, dus weet ik niet hoe
vaak en hoelang de olifanten aan de ketting staan, maar ik zie het wel, en als ik dat zie, dan ziet een
ander dat ook, dus ook anti-circusvolk, en dan kan een circus wel met 1001 argumenten komen van waarom
die olifanten op dat filmpje aan de ketting staan, reclame is het niet, en ook nog eens moeilijk recht
te breien, want zoals eenieder weet, een filmpje zegt meer dan 1000 woorden, en op die filmpjes
word men wel afgerekend, en niet op het excuus van een directie, want dan krijg je een "wij van wceend
adviseren wceend" verhaal, waar geen mens oren naar heeft, dus als men nog wilde dieren in een circus
wil houden, dan zou ik maar eens als de gesmeerde bliksem eens wat aan de huishouding gaan doen,
want als dergelijke filmpjes op het internet rondzwerven, dan kun je praten als brugman, maar
daar ga je het dan niet meer mee redden, en dat is de moraal van dit verhaal.