sylvio schreef:
Tieske (en andere activisten), ik begrijp wat je bedoelt met je uitleg over dierenrechten. Maar het verschil blijft dat 'jullie' dieren als gelijk aan mensen beschouwen. (of misschien zelfs nog hoger)
Nee niet perse. Hoe iemand tegenover dieren kijkt is per persoon verschillend. Er zijn genoeg dierenactivisten die een dier nog steeds minder belangrijvinden dan de mens, maar wel belangrijk vinden dat dieren rechten hebben.
Het is niet echt het punt. Dierenactivisme is ontstaan uit onrechtsgevoel. Het kunnen inleven in een situatie. Niet gek dus dat de dierenrechtenbeweging ontstaan is uit de mensenrechtenbeweging.
Citeer:
GEbruik van dieren door de mens zien 'jullie' meteen als MISbruik.
Dat is omdat vanuit een dierenrechtenvisie dieren altijd onderdeel zijn van menselijke behoeften. En dat betekent dat deze dieren gebruikt worden voor de mens. Hun bestaansrecht is vanwege die behoefte.
Citeer:
Er staat ergens in de bijbel dat de mensen voor de dieren zullen zorgen cq er over zullen heersen.
Ik weet niet wat de bijbel er mee te maken heeft. En dan nog is de vraag welke vertaling je volgt

Citeer:
Voorbeeld 1:
Zoals een ander op dit forum al schreef: Jezus verdeelde brood en VIS. Als het slecht zou zijn om vis te eten zou dit er niet staan.
De bijbel heeft veel verhalen. In genesis 1:29 staat te lezen dat de mens zich moet dienen met plantaardige spijzen. Niet iets over dieren.
Maar ook dat kan je op eigen wijze interpreteren. De bijbel is voor ieder wat wils. Zelfs het stuk van jezus kan je op allerlei manieren zien.
Er waren vissers bij het meer die niets vingen. Jezus zorgde uiteindelijk dat vissen zich vrijwilliger offerde door in de netten te gaan. Of daarmee goedkeuring word uitgesproken dat is de vraag. In geen enkel verhaal is iig te lezen (zover ik weet) dat jezus iets van dieren at. Hij heeft wel eens een stuk vis aangenomen, maar werd geloof niets gezegd over eten. Zo zijn allerlei stukken dus op eigen wijze te interpreteren.
Citeer:
Mijns inziens is het GEbruik van vis pas MISbruik wanneer er door overbevissing een vissoort uitsterft.
Misbruik slaat op een onjuistheid.
Citeer:
'Jullie' zullen er tegen zijn dat olifanten in Aziatische landen worden GEbruikt voor het verslepen van boomstammen. Ik zie het pas als MISbruik wanneer ze gedrogeerd worden om zwaarder werk aan te kunnen.
Die dieren zijn allemaal met de harde hand (phajaan ritueel) getraind.
Citeer:
Wat veel mensen niet weten is dat de olifantenhaak waar dompteurs mee werken als het ware de 'slagtand' van de dompteur is. Daarom is deze stok ook wit van kleur.
Dat is onzin. De haak is puur bedoeld om te laten zien wie de baas is. Het is een associatie met pijn, waardoor olifant gehoorzaamd.
Daarnaast zie ik de stokken in allerlei kleuren.