Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo jun 16, 2024 7:49 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jul 12, 2008 7:40 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
In het artikel in de pers (duwen en trekken om circusdieren) staan maar liefst 3 fouten!

Hebben jullie die ook gezien?

1. Er wordt gezegd dat de leeuwen van Belly Wien lui in hun kooi liggen.
Mijn reaktie: Belly Wien heeft echter geen leeuwen, maar tijgers!

2. Van Kernebeek noemt lama's wilde dieren.
Mijn reaktie:Guanaco's zijn wild! Lama's zijn daarvan juist de gedomesticeerde vorm!

3. Van Kernebeek zegt dat de kooi van een circustijger in de verte niet lijkt op de wilde omgeving in Afrika.
Mijn reaktie: Tijgers leven in Azie!!

Een erg slordig artikel!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za jul 12, 2008 9:48 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
En zo verkondigt WDDTU al 4 jaar lang allerlei onzin, laster, leugens en dat soort zaken.

Tot voor kort hielden ze ook vol dat "De DierenBescherming" meedoet aan WDDTU. Het heeft wat moeite gekost, maar de boodschap is op dat punt nu meer genuanceerd. Om héél precies te zijn: er doen slechts 16 van de 90 lokale afdelingen mee.

En olifanten lopen ook niet 50 km per dag omdat ze fervente wandelaars zijn.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za jul 19, 2008 11:41 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Neen dat klopt wel, ze lopen die 50 km om zodoende te kunnen overleven (eten en drinken zoeken), maar dat wil daarom niet zeggen dat olifanten blij zijn met een overvloed aan water en eten in een piepklein verblijf. Ze zijn door de jaren zo geëvolueerd dat hun lichaam gebouwd is om zulke afstanden af te leggen, en als ze dat niet doen, dan krijgen ze stress (stereotype gedrag) en allerlei aandoeningen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za jul 19, 2008 1:22 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7479
Locatie: Maassluis
daarom worden de olifanten bij een goed circus ook regelmatig uitgelaten

http://www.pzc.nl/regio/walcheren/34407 ... g-koud.ece

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za jul 19, 2008 2:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ik vind het nogal onverstandig om een olifant in zeewater te laten baden... wat zijn de effecten hiervan op een olifant? Weet ie wel dat het niet drinkbaar is? Wat als het in de ogen komt? Wat is het effect ervan op hun huid...

En bovendien worden ze niet lang uitgelaten, dat weet je ook. Vanwaar anders het stereotype gedrag?! Dat is nog steeds een teken dat ze, volgens hun behoeften, niet lang genoeg uitgelaten worden en niet genoeg beweging krijgen.

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za jul 19, 2008 2:43 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het welzijn van een dier (niet alleen in het circus!) wordt door héél veel verschillende factoren bepaald. Niet alleen door het aantal vierkante meters bewegingsruimte of het aantal minuten/kilometers beweging.

Datzelfde geldt ook voor stereotype gedrag. Stereotype gedrag kan (lees: kan) wijzen op een welzijnsprobleem op het moment waarop dit gedrag optreedt. Maar het stereotype gedrag kan net zo goed wijzen op een welzijnsprobleem in het verleden of op iets totaal anders dat helemaal geen relatie heeft tot het welzijn van het dier dat op enig moment stereotype gedrag vertoont.

Het is dus ietsje ingewikkelder dan Tieske (en andere dieractivisten) de samenleving willen doen geloven. Zeker omdat je het stereotype gedrag ook kunt waarnemen bij in het wild levende dieren.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jul 20, 2008 1:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Ron: graag beelden van in het wild geboren én in het wild levende dieren die stereotype gedrag vertonen! Eerst zien, dan geloven!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jul 20, 2008 4:14 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
tieske schreef:
Ron: graag beelden van in het wild geboren én in het wild levende dieren die stereotype gedrag vertonen! Eerst zien, dan geloven!


Het is een veel gebruikt woord in combinatie met het gedrag van (circus)dieren: stereotype gedrag. Maar volgens mij heb jij, Tieske, niet echt een idee wat stereotype gedrag is.

Dieren die geen adequate prikkkels ontvangen gaan stereotypee gedrag vertonen. In het wild zal je dit gedrag niet snel tegenkomen. In het wild zijn de meeste dieren prooi voor andere en zij moeten dus constant op hun hoede zijn.

Ook in de piste zal je geen stereotype gedrag aantreffen. De dieren moeten ook daar constant reageren op prikkels van buitenaf.

In de staltenten en trailers is echter vaak wel stereotype gedrag waarneembaar. Een olifant die 'headbanged' en een leeuw die 'ijsbeert' zijn geen ongewone beelden.

Maar wie zegt dat dit gedrag fout is? Stereotype gedrag is voor veel mensen synoniem aan voor het dier schadelijk gedrag. Als ik moet wachten op een trein, of op een uitslag van een test, dan 'ijsbeer' ik ook welleens. Maar wordt ik hier minder van? Nee hoor, maak je niet ongerust.

We weten op dit moment veel van het gedrag van dieren, maar veel is nog niet alles. Zelfs menselijk gedrag is niet te bevangen. Daarom moeten we geen overhaast oordeel vellen over bepaald gedrag van dieren en daar gelijk een conclussie uithalen van: 'dit is slecht of dit is goed'.

Pas als een bepaald gedrag leidt tot psychische of fysieke klachten dan kunnen we oordelen. En dit zal voor elk individueel dier weer anders zijn.


http://www.circusleed.nl/video/circus_r ... iour_klein
Zo wordt hier gedaan alsof er iets vreselijks gaande is met de dieren, maar of dat werkelijk ook zo is? Ik heb geen idee. De dieren dijnen wat op en neer met hun hoofd, nog tegelijkertijd ook. Maar welke conclusie ik nu moet trekken?


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo jul 20, 2008 9:41 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7479
Locatie: Maassluis
Arie heeft gelijk volgens mij, de dieren doden daarmee een beetje de tijd. Ik denk dat mensen dat ook doen als ze even onledig zijn. Mannen gaan neuspeuteren, vrouwen make-up checken, pubers spelen met hun mobieltje etc. En ijsberen natuurlijk, en met je stoel wippen, kringetjes rook blazen, nagelbijten, pen kluiven. Allemaal stereotiepe gedragingen waar je niet voor behandeld hoeft te worden.

Zolang het niet extreem is, zoals papagaaien die zich kaal plukken, varkens die elkaars staarten opvreten, dat soort dierenleed, kan het volgens mij geen kwaad. Circusmensen kunnen dit gedrag natuurlijk wel interpreteren en daarop inspelen door de dieren wat aandacht te geven.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 29, 2008 3:18 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Er is wel degelijk een groot verschil tussen ijberen en stereotype gedrag hoor!

Ijsberen is bvb als je op een trein wacht ja, je loopt dan van links naar rechts en bent gewoon ongeduldig.
Dat is duidelijk geen stereotype gedrag (ik ga het gewoon afkorten met sg), want sg is het herhaaldelijk uitvoeren van precies dezelfde bewegingen.
Heb je al eens een autistisch kind bezig gezien (sg is ook typisch bij bepaalde vormen van autisme). Ik dus wel, ik heb met een meisje van 11 gewerkt voor mijn opleiding, en dat is totaal wat anders dan wat zenuwachtig op en neer lopen hoor, TOTAAL anders!

Bij dieren hetzelfde: de hond die zenuwachtig aan de deur zit te trappelen omdat je zijn leibandje genomen hebt en omdat ie weet dat ie gaat wandelen, is totaal anders dan een olifant die van verveling heen en weer wiegt!!!

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 29, 2008 7:08 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
tieske schreef:
Er is wel degelijk een groot verschil tussen ijberen en stereotype gedrag hoor!


Je zou je moeten schamen voor wat je schrijft! Iemand die voor zijn opleiding met kinderen met autisme werkt en hun gedrag stereotyp noemt. Ga mij dergelijke dingen niet aansmeren want dit slaat nergens op.

Bovendien als jij zegt dat stereotyp gedrag kenmerkend is voor iemand met autisme, waar leidt je betoog heen? Dieren hebben (over het algemeen) geen autisme!

En dan nog het ergste, je spreekt jezelf tegen: jij zegt dat van links naar rechts lopen op een treinstation geen stereotype gedrag. Volgens jou is stereotype gedrag een herhaalde beweging. En van links naar rechts en vervolgens weer opnieuw is geen herhaalde beweging?!

Nogmaals: stereotype gedrag treedt op bij mensen en dieren wanneer zij niet geprikkeld worden (sla er eens een ethologie cursus op na). Er treedt dan een herhaalde beweging op (omgericht gedrag). Dat kan uiten in verveling maar ook bij het wachten op de trein, je wordt niet geprikkeld door de prikkel waardoor je geprikkeld zou willen worden en zodoende treedt stereotype gedrag op in de vorm van omgericht gedrag. IJsberen is één van de klasiekste voorbeelden van stereotype gedrag.

Autisme heeft met de ontwinkeling van de geest te maken. Stereotype gedrag heeft daar niets mee te maken, alleen wanneer een autistisch iemand niet geprikkeld wordt, zal stereotype gedrag optreden. Doorgaans zijn herhaald gedrag bij autisme te wijten aan een zogenaamde tick (ongecontroleerde beweging).
Prima als je tegenlicht werpt, maar doe dat wel op bestaande feiten en ga andere niet de les lezen met dingen die jezelf uit de mauw trekt.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 29, 2008 7:23 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7479
Locatie: Maassluis
Volgens deze amateur-psycholoog:

Stereotiep gedrag, zowel bij mensen als bij dieren is een gedraging die onbewust wordt gedaan, en waarbij de beoefenaar zich lekkerder voelt.

Iemand die ijsbeert denkt niet van kom, laat ik eens gaan ijsberen. Nee, om de een of andere reden lijkt het wachten korter te duren als men ijsbeert.

En olifanten bijvoorbeeld zullen zich bij verveling lekkerder voelen als ze heen en weer wiegen, en dat gedrag wordt alleen maar gestimuleerd als mensen dit interpreteren als verveling, en het dier juist aandacht geven.

Wat autistische kinderen betreft, het wordt afgeraden hen de ritmische bewegingen af te leren, juist omdat zij zich daarbij lekkerder schijnen te voelen. Behalve natuurlijk als zij zichzelf beschadigen. (heb ik opgezocht)

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: di jul 29, 2008 8:39 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 07, 2007 5:50 pm
Berichten: 76
heuvels schreef:
Volgens deze amateur-psycholoog:

Stereotiep gedrag, zowel bij mensen als bij dieren is een gedraging die onbewust wordt gedaan, en waarbij de beoefenaar zich lekkerder voelt.

Iemand die ijsbeert denkt niet van kom, laat ik eens gaan ijsberen. Nee, om de een of andere reden lijkt het wachten korter te duren als men ijsbeert.

En olifanten bijvoorbeeld zullen zich bij verveling lekkerder voelen als ze heen en weer wiegen, en dat gedrag wordt alleen maar gestimuleerd als mensen dit interpreteren als verveling, en het dier juist aandacht geven.

Wat autistische kinderen betreft, het wordt afgeraden hen de ritmische bewegingen af te leren, juist omdat zij zich daarbij lekkerder schijnen te voelen. Behalve natuurlijk als zij zichzelf beschadigen. (heb ik opgezocht)


Het klopt wat u zegt. Wanneer verveling optreedt bij mens of dier zal mens en dier een weg vinden deze verveling tegen te gaan. Als dit zich uit in ritmisch bewegen (het herhalen van een bepaalde beweging) wordt dit gedrag stereotype gedrag genoemd.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jul 30, 2008 8:38 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
het is daarom beter om te spreken van adaptief gedrag. Gedrag dat is aangepast aan de situatie. Dieren die minder inspanning leveren omdat ze niet meer zelf hoeven te jagen gaan hun energie anders inzetten. Dieren die niet meer zelf hoeven te jagen gaan hun tijd anders benutten.

De mens doet dit ook. Met het indrukken van (de 3 bekende) pedalen en de (zeker bij de gebruikers van dit forum bekende) 101 knopjes raken wij onze energie niet kwijt en houden wij ook tijd over. Heen-en-weer-heen-en-weer-heen-en weer (baantjes trekken in het zwembad) of op-en-neer-op-en-neer (in de sportschool). En elke dag om 18:59 uur met een bord eten voor de TV neerploffen is ook een vorm van stereotype gedrag. Dat laatste gedrag kan schadelijk zijn voor de gezondheid (als je te lang blijft zitten en te veel eet) waardoor het welzijn ernstig gevaar loopt.

Stereotype gedrag wijst voornamelijk naar een andere besteding van de tijd (bij mens en dier) en niet persé naar aangetast welzijn. Dat is wel wat de Amerikaanse "dierenrechtenindustrie" ons allen wil doen geloven. Sommige mensen zijn niet in staat om de grote hoeveelheid "informatie" te filteren en beoordelen op (on)juistheid. Het is gedrukt (in boekjes die worden uitgegeven) of het staat op de websites van PeTA, ADi of andere organisaties. Dus MOET het wel de enige waarheid zijn. De Nederlandse benaming voor dat fenomeen is "ALF Doctrine", genoemd naar de eerste gewelddadige dierenrechtenorganisatie ALF.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do jul 31, 2008 1:29 am 
en ik al die tijd maar denken dat met stereotypegedrag van dieren bedoeldt werd dat zij dansten op de maat van geluid wat uit een stereo radio kwam.!!!!!!!! :oops:
Gelukkig hebben sommige gebruikers van circusweb mij de ogen doen openen en ben ik weer wat wijzer.
Dit gedrag komt dus niet alleen bij dieren voor, maar ook bij mensen. Alleen noemen wij het dan ijsberen.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.