Ik ben hier net en lees dus de pro en anti circus meningen.
Ik heb voor 8 jaar lang circussen gefotografeerd en de meeste dieren worden slecht behandeld.
De hokken van 2 bij 2,5 meter voor een volwassen leeuw of tijger is veel te klein.
Ik heb een olifant gefotografeerd verleden maand die in elkaar stortte. Zij was ondervoed en behoorlijk jong. De reacties van de andere olifanten sprak boekdelen.
Olifanten ken ik uit Afrika en ze lopen gemiddeld tussen de 20 Ã 30 km per dag en eten 200 kilo per dag en niet alleen hooi wat ze in een circus krijgen. Olifanten hebben sterke familiebanden en in een circus bestaat die niet. Als ze een band met een andere olifant krijgen en ze worden uitelkaar gehaald dan is de droefheid groot. Verder worden zij en de andere dieren geslagen. Door angst en onderwerping doen ze kunstjes en het is onnatuurlijk dat olifanten op hun achterpoten gaan staan of dat roofdieren door brandende hoepels springen.

Dit zijn mijn foto's dus niet zogenaamd gemanipuleerd door een dierenactivist.
Ik ben geen dierenactivist want daar heb ik niets mee te maken. Ik wil alleen dat er een verbod komt voor wilde dieren in circussen en dat paarden en honden en kamelen goed behandeld worden. Wilde dieren horen niet thuis in lange wagens in kleine kooien waar ze 24/7 in zitten, behalve voor de 15 minuten in de piste. Waar ze vaak zitten met 12 tijgers en 10 leeuwen.
Hier een link naar Animal Defenders waarvan mensen undercover deze opnames hebben gemaakt. In verschillende landen.
Stop the suffering.http://www.youtube.com/watch?v=ZVsuGOpvUxcIets uit de middeleeuwen maar niet in de 21ste eeuw waar we veel geleerd hebben over wilde dieren en dieren in het algemeen. Ze voelen het zelfde als wij, wij zijn ook zoogdieren en ook zij voelen vreugde, pijn, droefheid, depressies, jaloezie en ze kunnen zelfs liegen.
Verder zou er een opvang moeten komen voor deze dieren want alleen een verbod kan natuurlijk niet. Waar moeten ze met deze dieren heen? Maar naast de drughandel is de volgende grote handel: dieren.