Om maar de discussie te starten
Even reagerend op jhl, die dit nog op de gastenboek schreef. Ik zal er even op ingaan

Een forum werkt echt stukken beter met discussies
Citeer:
even terug komen op een eerder bericht over dierentuinen
dierentuinen zijn zeker niet alleen voor de vermaak als die dierentuinen er niet waren waren er al veel meer dieren uitgestorven
en dat zou jij moeten weten als jij je zo overal in verdiept zoals je altijd zegt
Vroeger bestonden dierentuinen volledig (100%) voor vermaak. Doordat dierentuinen dieren nodig hadden en ze deze uit het wild haalde waren ze ook 1 van de oorzaken dat dieren uitstierven. Doordat het WNF en andere organisaties bezig gingen ermee om te zorgen dat dieren bleven bestaan (WNF was er voornamelijk omdat ze als jagers zijnde dieren wilde behouden.. om te kunnen schieten) moesten dierentuinen uiteindelijk ook aan regels gebonden worden. Nu nog worden dieren uit het wild gehaald voor dierentuinen. In dierentuinen in europa enzo is het haast niet meer, door strengere regels enzo. Echter is het al vaker gebeurd dat dieren uiteindelijk wel terecht komen in dierentuinen terwijl ze uit het wild komen. Dieren die in gevangenschap geboren zijn mogen overigens vrij verhandeld worden.
Dierentuinen zijn nu verplicht tot informatie borden en educatie functie te hebben. Maar dan nog zijn ze niet voor het behoud van dieren. Daaronder versta ik namelijk dat men dieren in hun eigen leef omgeving terugzet enzo. En zorgt dat die daar blijven bestaan. Zoals het nu gaat is meeste dieren wat geboren word voornamelijk voor andere dierentuinen. Er zijn wel wat fokprogramma's waar dieren idd naar het wild teruggaan, maar dit is minimaal in vergelijking met de dierenhandel tussen dierentuinen.
En sommige dieren die niet met bestaan bedreigd worden daarmee fokken ze erg door... en dan krijgen ze dieren die ze niet kwijt kunnen en die worden afgemaakt of doorverkocht aan handelaren..
Momenteel doen we ook nog onderzoek naar dierentuinen in Nederland enzo. Er is namelijk daar ook veel mis.
Citeer:
en even terug komen over circus dieren zolang er jonge beesten geboren worden in een circus zal het allemaal wel mee vallen als een dier zich niet opzegemak zou voelen gebeuren zulke dingen ook niet
Niet juist. In gevangenschap worden ook gewoon dieren geboren. Waarom? Omdat men veel gebruik maakt van kunstmatige inseminatie. Zeker bij dieren die normaal niet echt goed voortplanten in gevangenschap. Sommige dieren planten zich gewoon makkelijk ook voor in gevangenschap. Wat kan gebeuren door gevangenschap is dat bepaalde diersoorten hun jongen gaan doodbijten. Dat kan gebeuren bij o.a. roofdieren.
Citeer:
en ik weet dat er op nederlandse circussen een grote controlle ligt kwa dier zorg en als een dier niet wilt tijdens de voorstelling wilt een dier ook niet
Een dier word gedwongen. Daarvoor heeft men diverse manieren. Beloningmethode enzo. De controle van circussen is minimaal. En ik vind het vreemd dat er geen minimale eisen zijn vastgelegd voor circusdieren door regering. Wel voor dierentuinen, maar die circussen vallen daar weer niet onder.
Citeer:
en de tijd dat dieren zo getraint worden is ook voorbij met scherpe punten wat jij beweert mischien was dat vroeger maar nu niet meer
Dat was zeker vroeger en nu nog gebruiken ze binnen circussen nog olifanthaken. Wellicht dat bij nederlandse circussen dat niet meer zo is, maar zoals sommige ex-trainers ook al zeiden is het gewoon haast onmogelijk dat olifanten en tijgers je gaan gehoorzamen zonder dat je laat zien wie de baas is. En wat als er tijdens een voorstelling dieren niets willen doen. Vertel mij maar eens dat men dan de dieren maar niet mee laat doen. Als je logisch nadenkt dan zie je / hoor je dat nooit gebeuren. Dat men de olifantenact niet laat doorgaan, omdat de olifant geen zin heeft.. En iemand vertelde ook dat kinderen werden gedwongen bij Renz-Berlin ofzo? Tsja.. die hebben ook weleens geen zin.. dwingen.. dat kan je altijd doen.
Een circusgast zei tegen mij dat ik wel mocht kijken bij de repetitie. Ik zei: "mag ik ook kijken bij de besloten trainingen? " Daar krijg je natuurlijk nee als antwoord.
Citeer:
over dieren training staat ook een heel mooi stuk over op de site van alberto althoff
en er zullen best wel buitenlandse circussen zijn waar de leefomgeving minder is maar in de nederlandse circusse wordt dat echt in de gaten gehouden en zolang dat gebeurt ben ik voor dieren in het circus.
Weet je wat de nederlandse circussen dan moeten doen? Pleit dan bij regering ook voor vastgestelde minimale eisen voor huisvesting en verzorging. En zorg dat buitenlandse circussen die daar niet aan kunnen houden niet nederland binnen komen. Maar ja.. 1 happy family in de circuswereld he?