A3ana schreef:
Hoezo? voor de dieren?
Ik volg even niet hoor zij weten niet beter dan dat ze daar leven ze zijn daar waarschijnlijk geboren.
Het klinkt misschien hard maar ik blijf er bij Want wie haalt het sowieso in zijn hoofd de sleuteltjes te stelen dat is al strafbaar en dan ook nog eens verstoppertje te spellen in een kooi van een jachtluipaard. Je komt immers in zijn "veilige omgeving" Het is vragen om problemen, een ieder weldenkende 37 jarige zal dit niet in zijn hoofd halen. Het zijn geen huiskatten. Ook die moet je niet storen in hun rituelen, laat staan die hele grote.
Het is en blijft haar eigen verantwoordelijkheid toen ze die kooi binnen stapte het is dom en ondoordacht. Het dier heeft zich bedreigt gevoeld en dit heeft niks te maken met frustratie van het dier zoals je ons zo graag wil doen geloven. Dit dier gaat het echt niet redden in de vrije natuur al zie je dit zo graag anders. Maar helaas dan wordt hij binnen een paar uur of hooguit tot het paasontbijt van de ander of een of andere stroper!

Nou dan istie lekker af.
Ten eerste: men mijn eerste post bedoel ik gewoon: eigen schuld voor Karen, ze moest maar beter nadenken, iedereen is het hiermee eens.
2) Het is niet omdat de dieren daar geboren zijn en "zogezegd" niet beter weten dat ze niet gefrustreerd kunnen zijn hoor. Ze zijn niet dom hoor: ze zien ook de ruimte buiten hun kooi en daar verlangen ze ook naar, op de koop toe werd hier al aangehaald dat ze die kooi als hun territorium beschouwen, dus kunnen ze best wel gefrustreerd zijn als een vreemd "dier" dat betreed.
Je moet me dus niet proberen woorden in de mond te leggen die ik niet gezegd heb Adrianna!
3) "zoals je ons zo graag wil doen geloven": het interesseert me eigenlijk niet of jij dat geloofd, het is gewoon mijn mening en die zeg ik hier, dat mag toch hé?!
4) Stropers dit en stropers dat... jullie zeggen dat mensen die tegen dieren in het circus zijn steeds argumenten van 20 jaar geleden boven halen... wel jij ook hoor!
Ok er zijn nog stropers en er worden spijtig genoeg nog dieren gestroopt, maar er zijn ondertussen meer bewakers en oppassers dan stropers dus niet achter iedere struik wordt een dier gestroopt hoor!
5) "dit dier gaat het niet redden in de vrije natuur zoals ik het graag zou willen" --> nogmaals leg me geen woorden in de mond die ik niet zelf gebruik. Ik heb nooit gezegd dat eender wel circus- of zoodier terug in de vrije natuur moest gedropt worden!!!
Ik ben niet achterlijk hoor, al wil jij dat wel graag geloven.
Wat ik zou willen is dat deze dieren terug (gedeeltelijk) hun vrijheid krijgen.
Hoe? in hun land van afkomst in een grote omheining (reservaat kun je ook wel zeggen) met ruim genoeg plaats, én gevrijwaard van vijanden die ze niet kennen en waar ze dus niet mee om kunnen.
En gewoon 1x/dag gevoerd worden, maar met zo min mogelijk menselijk contact, en dan kunnen deze dieren prima overleven!
Trouwens je kunt het jachtgedrag ontwikkelen, dan kun je misschien de oudere dieren niet in het wild uitzetten, maar als ze jongen krijgen kunnen ze dit hun jongen aanleren en deze kunnen, mits ze een tijdje opgevolgd worden, wel een kans maken in het wild! Dan kun je ook de soort behouden zoals sommigen van jullie hier altijd opteren.