Las vandaag pas dat ook de Duitse schrijver die geïnterviewd werd in New York woont!
Dat had dus voor beiden aardig dichter bij huis gekund, maar was minder leuk geweest voor het lezersvolkje in Groningen.
Ondertussen wel het bewijs dat er nog aardig wat muntjes circuleren in dat culturele wereldje, maar dat dachten velen al.....
Jammer dat die nooit eens richting HET CIRCUS rollen.....!
Nu we toch in de boekenwereld zijn beland: niemand zal de enorme stunt zijn ontgaan bij het op de markt brengen van het boek 'Judas', geschreven door Astrid Holleeder, eveneens afgelopen zaterdag. Een familiekroniek, met uiteraard haar broer Willem in de hoofdrol.
De stunt bestond eruit dat de uitgever -Lebowski in Amsterdam- de verschijning van het boek in volkomen stilte voorbereidde. Zo werd het gedrukt in het buitenland en konden de boekhandels het bestellen zonder te weten waar het over zou gaan, wie het had geschreven of wat de titel was.
De eerste oplage van 80.000 stuks was zaterdag grotendeels al voor de middag uitverkocht!
Dat is een mooi aantal, want precies evenveel als er ooit exemplaren van een ander opheffend boek -'Ik, Jan Cremer'- in zijn totaal zijn verkocht. En ook dat was een boek waar zo goed als iedereen indertijd van meende het te moeten aanschaffen.
Slim was dat vooraf exclusieve interviews werden gegeven aan
de Volkskrant en
De Telegraaf, duidelijk om behoorlijk uiteenlopende doelgroepen te interesseren.
Het Parool kreeg het alleenrecht op voorpublicatie. Allemaal gepubliceerd op de verschijningsdag.
Inmiddels is de schrijfster, zoals ik net las, uitgebreid in allerlei tv-programma's te zien en te horen geweest.
Na afgelopen zaterdag werden uiteraard in ijltempo de persen opnieuw gestart, de verwachting is dat de tweede druk morgen -woensdag- al in de boekhandels zal liggen!
Daarin mag je dan denk ik niet vegen, want de inkt kan maar amper droog zijn.....
Oplage tweede druk: 170.000 exemplaren, meldt de uitgever.
Daar zal het denk ik niet bij blijven, de Sinterklaas- en Kerstperiode in ogenschouw nemend.
Een waardeoordeel wil ik hier niet uitspreken. Dat moet ieder maar voor zich bepalen.
Wel de uitspraak dat het hier gaat om een inkijk in de wereld van de familie Holleeder alsmede het circus van de onderwereld.
Dat laatste uiteraard als excuus om er hier iets over te kunnen schrijven, maar dat dacht de opmerkzame lezer al wel!