Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma jun 17, 2024 8:31 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2007 6:59 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
N.a.v. het gelanceerde persbericht vandaag door de VNCO, vanwege o.a. de kritiek van dierenactivisten op het circus met dieren en dat een aantal gemeenten een verbod hebben ingesteld op het optreden van dierencircussen, komt de stroom aan berichtgevingen hieromtrent al op gaan. Zo ook op de verschillende teletextpagina's; NOS Telext pag. 108, SBS Text pag. 104 & RTL Text pag. 123, ook zullen er op radio en TV berichtgevingen over komen en natuurlijk zaterdag in de kranten.
Ik moest dit bericht notabene vernemen van ActiveRene van Circusleed, die mij hierover vanmiddag belde.
Ik hoop dat er veel positieve respons komt op de dressuurpresentatie voor degene die hier nauw bij betrokken zijn en dan met name de gemeenten, maar ook de pers en ook uit de hoek van de dierenactivisten, want het circus met dieren moet blijven bestaan en ik juich een uniforme Europese regelgeving dan ook van harte toe en dat alle dierencircussen groot en klein zich dan ook aan die regelgeving zullen moeten houden, zoniet dan zou men sancties op moeten leggen aan de niet bereidwilligen.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za apr 07, 2007 1:27 am 
Via een amsterdamse circuskennis kwam mij ter ore dat er een paar dagen geleden op een amsterdamse radiozender, een verslaggever op een treinstation mensen de vraag voorlegde, wat vind u van dieren in het circus. Van de tien uitgezonden antwoorden was er een faliekant tegen, een had geen mening en de overige acht vonden dat circus en dieren bij elkaar hoorden.
Ik denk dan zo, een kermis zonder botsauto,s of schiettent is geen kermis.

Overigens vraag ik me af of de discussie nu gaat over WILDE dieren in het circus of over ALLE diersoorten in het circus. Zou het eerste het geval zijn, dan is die dressuurdemonstratie, op de leeuwen na, een fake. Overigens denk ik ook dat mensen van de diverse dierengroeperingen zich hier niet zullen laten zien. Zij zijn nu eenmaal vast overtuigd van hun gelijk, en komen op voor het dier.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za apr 07, 2007 9:32 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7479
Locatie: Maassluis
Citeer:
WILDE dieren in het circus of over ALLE diersoorten


dit is volgens mij nog steeds de grootste spraakverwarring in de hele discussie.
in de "tegenaanval" van de circuswereld zal hier eerst duidelijkheid over moeten komen. Kamelen worden ook vaak als "wilde" dieren genoemd. Terwijl het publiek meer denkt aan grote brullende en bijtende beesten.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za apr 07, 2007 9:47 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Er zijn meerdere omschrijvingen van het woord "wild dier".

DE WETTELIJKE DEFINITIE
Deze vindt je in de Gezondheids en WelzijnsWet Dieren (GWW Dieren).
In deze wet staat een opsomming over 3 categoriën.
In de eerstee groep zitten hond en kat als huisdieren.
De tweede groep is voor "productiedieren" zoals koeien, kippen, maar ook paarden.
Alles wat niet in deze 2 groepen zit valt in de groep "wilde dieren". Dat zijn dus niet alleen de van het circus bekende leeuw, tijger, olifant of zeeleeuw, maar ook de rat in het stadsriool, de huismus op uw tuintafel of de kameel, die in andere landen gewoon. als rij- en lastdier wordt beschouwd, zoals bij ons paard en ezel.

DE GEVOELSMATIGE DEFINITIE (1)
Dieren die over het algemeen in de wildernis leven, ver buiten ons eigen land. Dit zijn dan leeuwen, tijgers, olifanten.

DE GEVOELSMATIGE DEFINITIE (2)
Dieren die gisteren nog in de wildernis liepen maar intussen zijn gevangen.

De wettelijke definitie laat geen twijfels bestaan. De wet somt de dieren overigens alleen maar op (althans in de groepen 1 en 2) maar doet geen uitspraak of een dier uit de 3e groep wel of niet in gevangenschap mag worden gehouden.

Dierenrechtenactivisten maken handig gebruik van de verwarring die er bestaat bij het interpreteren van de wet. alsof het "wilde circusdier" gisteren nog vrij rondliep in de jungle. Daarmee vooral de emoties bespelend.

De "vrije natuur" is echter uitermate wreed. Met een zeer laag "Disney gehalte" en veel pijn, stress en lijden voor de dieren aldaar. Die informatie wordt door activisten voor het gemak nooit bij hun boodschap gevoegd.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za apr 07, 2007 9:51 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Wilde Dieren De Tent Uit voert op dit moment alleen strijd tegen het gebruik van "wilde dieren" volgens de derde groep uit de GWW Dieren.

Actiegroep Circusleed voert in eerste instantie dezelfde strijd, maar hun woordvoerder heeft al vaker de uitspraak gedaan dat ze tegen het gebruik van "alle dieren" in het circus zijn, en dat ze daar ook voor blijven strijden.

Andere dierenrechtenactivisten zijn ook tegen het gebruik van ALLE dieren in het circus. Lees maar gewoon wat ze op internet publiceren op hun eigen websites, weblogs en lezersrubrieken van kranten.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za apr 07, 2007 9:57 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
De grootste uitdaging is om de politiek ervan te overtuigen dat dierenrechtenactivisten met hun mening over circusdieren een minderheid vormen.

Zoals de verslaggever die op een perron reizigers ondervroeg en daarbij 1 tegenstander, 1 persoon zonder mening en 8 voorstanders aantrof.

De circuswereld zal zelf al die voorstanders moeten activeren, want wat de dierenrechtenactivisten doen zullen deze mensen niet uit zichzelf gaan doen. Dierenrechtenactivisten schrijven massaal ingezonden brieven naar kranten, internetkranten en andere media. Terwijl elk jaar zeker 1 miljoen mensen naar een traditionele circusvoorstelling gaan. In volledige stilte.

Daardoor ontstaat in de media, en dus ook richting politiek, het totaal vertekende beeld alsof een meerderheid van de Nederlanders tegen (al dan niet "wilde") dieren in het circus zou zijn.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 1:46 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Lisa schreef:
Overigens denk ik ook dat mensen van de diverse dierengroeperingen zich hier niet zullen laten zien. Zij zijn nu eenmaal vast overtuigd van hun gelijk, en komen op voor het dier.


We hebben geen uitnodiging gehad en ik weet ook niet of ze me zouden toelaten daar als ik voor de deur sta aanstaande woensdag. Maar als ze me toelaten zal ik er bij zijn. Hoewel volgens mij alleen pers toegelaten wordt begrijp ik uit het persbericht?

Verder kunnen circussen goede shows neerzetten. Woensdag zullen ze vast ook weer een hele mooie show neerzetten voor de pers.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 2:47 am 
CircusLeed.NL schreef:
Lisa schreef:
Overigens denk ik ook dat mensen van de diverse dierengroeperingen zich hier niet zullen laten zien. Zij zijn nu eenmaal vast overtuigd van hun gelijk, en komen op voor het dier.


We hebben geen uitnodiging gehad en ik weet ook niet of ze me zouden toelaten daar als ik voor de deur sta aanstaande woensdag. Maar als ze me toelaten zal ik er bij zijn. Hoewel volgens mij alleen pers toegelaten wordt begrijp ik uit het persbericht?

Verder kunnen circussen goede shows neerzetten. Woensdag zullen ze vast ook weer een hele mooie show neerzetten voor de pers.


Ja vast een goede show!!!!!!!!!!!
Maar als jullie je echt willen tonen is dit een kans. Gewoon gaan dus. Laat het geheel over je heen komen, bedenk dat er veel pers zal zijn, en je je mening kan geven over het geziene.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo apr 08, 2007 8:26 am 
De circuswereld is kritiek zat en geeft dressuurdemonstratie
door Hélène Schenk


Zaterdag 7 april 2007 - BREDA - De circuswereld heeft het helemaal gehad met dierenactivisten en politici, die eisen dat circussen hun dieren de deur uit doen. Om die reden wordt woensdag een dressuurdemonstratie gegeven bij Circus Renz in Breda. Daarmee moet worden aangetoond dat het circus dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan.



Volgens Mike Leegwater van Circus Renz kan het circus 'de tent wel sluiten' als optredens met dieren verboden worden. De fracties van GroenLinks en D66 in Breda hebben daar onder meer voor gepleit.

Volgens Leegwater worden de wildste en onzinnigste geruchten verspreid over het circus. "We zouden dieren mishandelen en belachelijk maken, terwijl dat totaal niet waar is. Onze reclameborden worden gesloopt, het is gewoon belachelijk. Het enige dat we kunnen doen om ons te verdedigen is uitleggen hoe we werken en dat doen we woensdag." Op die dag wordt op het Chasséveld een dressuurdemonstratie gegeven aan de pers. Daarbij worden onder meer (zee-)leeuwen en paarden ingezet.

Volgens de Vereniging van Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) is de afgelopen maanden uitgebreid campagne gevoerd tegen het klassieke circus met dieren, ook door mensen die niet of slecht geïnformeerd zouden zijn. "Onacceptabel", aldus de VNCO. "Als deze trend zich doorzet dan betekent dat het einde van een cultuurvorm waaraan jaarlijks meer dan een miljoen Nederlanders plezier beleven."

Het verbieden van circusdieren levert volgens de vereniging geen enkele bijdrage aan hun welzijn. "Regelgeving doet dat wel en daar zetten wij ons dan ook voor in. Liefst op Europees niveau."

Dierenactivisten toonden zich gisteren niet onder de indruk van deze reactie. "Ze laten mensen niet de daadwerkelijke trainingen zien die de dieren al krijgen wanneer ze nog jong zijn", aldus de actiegroep Circusleed. "Veel circussen laten al sinds jaar en dag regelmatig generale repetities zien van de diverse dierenacts. Voor vele wilde dieren, zoals olifanten, is het echter nodig om deze dieren door geestelijk en lichamelijk geweld te breken."

Onderzoeken wijzen volgens Sietske Schokker van GroenLinks in Breda uit dat 'het doen van kunstjes tegen de natuur van dieren indruist' en dat de huisvesting van dieren in circussen te wensen over laat.

Bron BNdeStem


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma apr 09, 2007 2:01 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
Voor mij is een wild dier een dier dat thuishoort in de natuur, waar zijn of haar soortgenoten nu nog leven.

Maar voor mij mogen idd alle dieren van het circus gebannen worden.

Wie zei daar dat de dieren in de natuur lijden en pijn hebben en gestressed zijn?
HAHAHA komaan seg!
Nou in hun minikooitje zeker niet, en de olifanten die bv aandoeningen aan hun voeten krijgen ook niet zeker? dat is leuk en fijn he?

Haha man, komaan, hoe gek kun je zijn?

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma apr 09, 2007 2:12 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Probleem nummer één bij leeuwen in de vrije natuur: gebitsproblemen.
Jij hebt zeker nog nooit kiespijn gehad!
Leeuwen met gebitsproblemen eten niets meer en komen uiteindelijk om het leven door uithongering.

Zomaar een feit over de vrije natuur.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma apr 09, 2007 2:14 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
En wat denk je wat er in een groep zebra's of gazellen gebeurt wanneer een leeuw de achtervolging inzet?
Juist: die hele groep slaat op de vlucht. Stress is daarbij het fysiologische mechanisme.

Zomaar een feit over de vrije natuur

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma apr 09, 2007 7:57 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
Op de site van RTV-noord is een reportage te zien over Circus Renz Berlin over de dieren met gesprekken met Berhard Renz en Jan Hoekstra, opgenomen te Uithuizen

http://www.rtvnoord.nl


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di apr 10, 2007 10:22 am 
Offline

Lid geworden op: do jan 04, 2007 6:54 pm
Berichten: 350
En wat denk je nu dat die zebra's en de leeuw willen? Lekker vrij rond lopen mét het risico op de dood, zo is dat eenmaal in de natuur, of dagenlang opgesloten zitten, vervoerd worden in kleine kooien en trailers, shows opvoeren, moeten luisteren en dergelijke, bovendien .... als een bepaald circus zowel leeuwen en zebra's gebruikt, zijn ze dan echt ver van makaar?

Denk je echt dat die zebra's het leuk vinden om dichtbij leeuwen te ruiken?
En denk je nu werkelijk dat dieren graag opgesloten zitten?

Over die tandproblemen: dat is inderdaad waar, maar jij doet bijna of iedere leeuw daar vroegtijdig aan sterft ofzo. Je hebt het wel niet over de olifanten, over welke problemen zij krijgen door veel te weinig beweging, je hebt het niet over het stereotype gedrag dat dieren vertonen in het circus....

_________________
Bescherm de dieren tegen de beesten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di apr 10, 2007 11:04 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
en ik heb het ook niet over de ALF-doctrine

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.