Hier een berichtje over de zeeleeuwen waar ik mee werk, voor diegene die het intressant vinden.
Ik werk met 2 patagonische zeeleeuwvrouwtjes, maar we hebben hier ook nog 2 mannetjes. De mannetjes gaan al 3 seizoenen mee met het circus, de vrouwtjes waren tot vorig jaar december nog nooit in een circus geweest.
De zeeleeuwen verblijven hier op een park waar ook shows worden gedaan tijdens de schoolvakanties en voor mensen die het afhuren. Ze hebben een groot bassin dat bestaat uit 2 delen, met in totaal 500.000 liter water.
Het belangrijkste met dieren is het opbouwen van een band, ze moeten je kunnen vertrouwen en jij hun. Als je dieren hebt die nog nooit in het circus zijn geweest dan moet je ze gaan trainen op licht en geluid. Maar ook het in en uit de truck gaan, het met je mee lopen en de tent in gaan. Ook moet je ze leren dat andere diersoorten niet eng zijn, af en toe moet je namelijk met ze langs de leeuwenkooi lopen om de tent in te gaan.
Een zeeleeuw kan je geen halster om doen dus alles gaat op vertrouwen en training, als ze niet willen dan willen ze niet, maar jij moet ze toch motiveren om wel te gaan.
Voeding achterhouden doen we niet, ze krijgen iedere dag hun volledige dieët á 5-7 kg (ligt aan het seizoen).
De truck bestaat uit een zwembad, 2 nachtverblijven en opslagruimte. Ook hebben we altijd een buitenbad mee.
In december zijn we met de vrouwtjes 2 weken bij medrano geweest. De reis is goed verlopen zonder stress, ze waren op hun gemak in de truck en kregen onderweg meermaals te eten. Zodra we op de plek aankomen checken we de dieren en dan gaan we het water en de electriciteit aansluiten. Het zwembad wordt meteen gevult en de dieren worden weer gevoerd en nat gemaakt. Daarna gaan we pas de rest opzetten en klaarmaken. Zodra dat allemaal klaar is en de dieren hebben even gerust gaan we met ze een rondje wandelen zodat ze de omgeving kunnen zien.
Naar mijn idee ervaren de dieren geen extra stress of ongemak tijdens het transport en bij het circus.
Ik daar in tegen wel.... mijn leefruimte is in dezelfde truck als de zeeleeuwen. Als hun een dag vroeg wakker zijn en flink gaan zwemmen en plonzen dan word ik zeeziek wakker haha...
Mochten jullie vragen hebben of nog wat meer willen weten over bijvoorbeeld trainingen of show onderdelen. Dan hoor ik dat heel graag.
Ik zal kijken of ik nog wat foto's van de verblijven en de truck kan plaatsen een dezer dagen.

De zeeleeuwen Sally en Luna waar ik mee werk, in Medrano