heuvels schreef:
Onder dierenrechten wordt dus ook verstaan het recht om opgevreten te worden door een ander dier...
Ik zou dat niet echt een recht noemen...
heuvels schreef:
Ik las van de week een stuk in de krant over een natuurliefhebber die grutto-eieren onder een dode (door roofvogel) grutto had weggehaald. De eieren kwamen bijna uit en hij had ze dus meegenomen om in de broedmachine uit te broeden en ze later weer uit te zetten.
De A.I.D. kreek hier lucht van en deelde 1700 euro boete uit wegens oneigenlijk natuurbeheer. Dit terwijl de grutto toch een zwaar beschermde vogel is.
Dierenrechten kunnen hard zijn.
Soms is het moeilijk om te weten wat je moet doen... als die man bv die eieren niet had meegenomen dan had een ander dier zich bv daarmee kunnen voeden.
(en hiermee bedoel ik niet dat ik ervoor ben om die eieren te laten liggen, maar ik bedoel hiermee dat dat bv een argument zou kunnen zijn).
Het gaat hem mij eigenlijk ook niet om dieren die op uitsterven staan of niet, want velen vragen me bv waarom ik het opneem voor een koe of een varken terwijl er 1000den en miljoenen van zijn, en hier bv waarom ik het opneem voor olifanten (terwijl er daar ook nog redelijk veel van zijn). Het gaat me eerder om het dier als individu... of het nu gaat om een zeldzame neushoorn of om een koe... beiden zijn hetzelfde inzake dat ze pijn en stress kunnen voelen en dergelijke.
Voor de rest ben ik voor het behoud (en dus voor de actieve inzet) voor het beschermen van dieren die met uitsterven zijn bedreigd maar enkel en alleen als de mens verantwoordelijk is voor dat uitsterven.
Als het een diersoort is die van nature uitsterft, dan vind ik dat we daar niet tussen moeten komen.
Waarom niet? Wel als het in de natuur niet lukt, en men gaat dus fokken, dan zal het misschien wel in dierentuinen en parken lukken, maar wat heb je eraan als een dier alleen nog maar te vinden is in zoo's?
Als een dier van nature uitsterft, dan is het een deel van de evolutie. Het kan dan goed zijn dat deze diersoort "plaats maakt" voor een andere diersoort.
Het is ook per definitie niet slecht als een diersoort uitsterft... als de T-rex nu nog zou leven... dan zou ik er niet zo blij mee zijn