Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:33 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Zes voet onder de grond
BerichtGeplaatst: di jul 24, 2018 10:03 pm 
Offline

Lid geworden op: vr aug 18, 2017 7:48 pm
Berichten: 277
Vandaag is het in Bulgarije de dag van de doden, oftewel het stilstaan bij onze dierbaren die wij in de loop der tijd zijn verloren.
Voor mijn vrouw een reden om haar familie te herdenken en voor mij aanleiding om eens stil te staan bij wat personen die ik al dan niet gekend heb in de circuswereld en er nu niet meer zijn.

Als eerste denk ik aan de vorig jaar overleden Ben Berdini, de grote kleine sterke man die mede verantwoordelijk was voor het overeind blijven van Circus Renz eind jaren zeventig, begin tachtig.
Een veelzijdig artiest die mijn idee, een boek aan hem te wijden, nog steeds niet heeft losgelaten.
Sterke man, clown, illusionist, circusdirecteur hij was het allemaal.
Ik heb hem goed gekend en hoewel hij ook wat minder goede eigenschappen had is hij één van die Nederlandse circusmensen die er toe deden.
Een markante man waar je niet omheen kon als je hem in je circus had.

Dan is er John de Vries de circusvriend, niet te verwarren met de vroegere organist.
Ook hem heb ik van nabij meegemaakt en hij gold in mijn ogen als de grootste circusvriend van Nederland.
Met zijn aparte manier van spreken en zijn gebogen ruggetje was hij een graag geziene gast in elk circus en op iedere bijeenkomst.
Hij wist er alles van en had altijd nieuws. Als er geen nieuws was kwam hij met geruchten.
Een geweldige promotor van het circus en altijd positief.

Voorts moet ik denken aan Hans Martens. Velen beseffen niet dat hij dertig jaar lang een circus overeind heeft gehouden met heel veel opstaan en nog veel meer vallen.
Hoe hij het deed, deed hij het, maar het circus bleef bestaan.
Mensen als Herman Renz en Toni Boltini worden in Nederland herinnerd en bijna geen Nederlander zegt de naam Hans Martens iets. Toch was hij van grote betekenis voor het Nederlandse circus.

Om nog een naam te noemen kom ik bij Picasso jr. De top jongleur onder andere bekend van Roncalli.
Pas geleden gestorven op 41 jarige leeftijd.
Dit was zo'n artiest waar je van hield. Een echte artiest. Met hem in het programma had je een topnummer in huis.
Hij deed mij een beetje denken aan de vroegere rola rola artiest Enrique Romero.
Zo zonde dat juist hij zo'n korte carrière had omdat de dood roet in het eten gooide.

Vorig jaar overleden: Christel Sembach Krone. De vrouw die circus Krone liet blijven wat het was. Jarenlang met groot succes maar onder meer door het dierengedoe steeds vaker minder gevulde tenten moest accepteren.
Dapper bleef ze overeind en met haar dood zou weleens het circus zoals circus hoort te zijn ook sterven.
Haar gevoel voor nostalgie kende geen grenzen.

Zo spoken er meer doden door mijn hoofd op deze gedenkwaardige dag.
Tot slot sta ik stil bij de dood van mijn vader in 2010. Hij is ook belangrijk geweest voor het circus omdat hij in mijn tienerjaren altijd mijn kaartjes betaalde.
Zonder hem was ik niet vijftig keer bij Holiday geweest en ook Mikkenie, Mullens, Piste, Renz en vele anderen hadden het dan moeten doen zonder deze klapgrage liefhebber.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zes voet onder de grond
BerichtGeplaatst: do aug 02, 2018 11:28 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Het zou fantastisch zijn als je een boek over Ben Berdini zou schrijven.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.