Didier Eldik had ons al eerder voorzien van plaatjes van circuspostzegels. Niet dat hij postzegels verzamelt, maar wel circusmateriaal. Hieronder een informatiepakket over Roncalli, met postzegels, informatie over de wintertour en mooie foto's van het programma. Zet je schrap voor een tsunami aan tekst en plaatjes.....
Ook Roncalli met postzegels (hoog)geëerd!Met de kans voor filatelist te worden versleten -wat niet zo is- toch maar weer een bericht uit de postzegelhoek. Pas onlangs ontdekte ik dat ook de Oostenrijkse post zijn circuszonen met een postzegelvelletje heeft geëerd. Op 13 september 2011, zes dagen eerder dan de Nederlandse zegels ter ere van het 100-jarig bestaan van Circus Herman Renz, verscheen een velletje van acht zegels met twee verschillende frankeerwaarden (Afb. 1).
Oostenrijk geldt als een zeer geliefd postzegelland, zoveel weet ik er dan weer wel van. Al lange tijd onderscheidt de post aldaar zich met het uitbrengen van interessante postzegels over de meest uiteenlopende onderwerpen, waardoor het land erg populair is bij zowel land- als themaverzamelaars. Hetgeen nog versterkt wordt door de hoge kwaliteit van de ontwerpen en met name van het drukwerk.
Het velletje betreffende Roncalli is daarop geen uitzondering. Om tot het eindresultaat te komen is gekozen voor een geheel andere opzet dan bij de Renz-zegels. Een reactie op die laatste zegels meldde dat daar totaal niets van Circus Herman Renz in terug te vinden is. Een terechte opmerking, zij het dat de serie een ode aan de totale geschiedenis van dit circus moest worden en niet een weergave van het huidige circus.
Bij Roncalli lag dat duidelijk anders. Deze serie werd uitgegeven ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van dìt circus. Hierbij werd in zeer nauw overleg besloten dat het circus zelf het materiaal mocht aanleveren. Sterker nog: directeur-duizendpoot Bernhard Paul tekende hoogstpersoonlijk voor het ontwerp! Ja, dan kan het haast niet anders of er ontstaat een fraaie Roncalli-promotie in volkomen eigen huisstijl!
Voor diegenen onder ons die niet volledig van de hoed en de rand weten, (al twijfel ik eraan of die bestaan, overigens net als circus-filatelisten...) enige verduidelijking. Want wellicht vraagt men zich af waarom uitgerekend in Oostenrijk postzegels moeten verschijnen over een Duits circus met een Italiaanse naam. Wel, om de simpele reden dat dit circus 35 jaar geleden, in 1976 dus, in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen werd opgericht door huidig directeur (en Oostenrijker) Bernhard Paul en zijn vriend André Heller. En omdat ze in dat land nog steeds zeer regelmatig op tournee zijn, zelfs op dit moment.
Ja, Oostenrijk is een land dat zijn zonen eert, bij ons ligt dat allemaal wat afstandelijker. Recent verscheen daar zelfs een serie over een bekende naaktfotograaf (zie ik hier niet zo snel gebeuren), voor de ware liefhebber ook al zeer de moeite waard. Al is het melden daarvan, spijtig genoeg, bestemd voor een andere interessegroep. Hier dient het nu eenmaal (hoofdzakelijk) over het circus te gaan. Ha, zie ik toch een aanknopings-punt! Want vroeger vond ik persoonlijk toch ook wel die vaak veel te kleine kleertjes van de optredende circusdames een redelijk belangrijk aangenaam aspect. Maar helaas, en ook dat moet ik toegeven beste circusvrienden, het went op den duur. Of zou dat mijn leeftijd zijn? Ga je daardoor vanzelf op een gegeven moment over postzegels zeuren in plaats van het jammer te vinden dat er nou nooit eens één van die meiden uit die onveranderd strakke pakjes barst? Jaja, zelfreflectie....
Twee versies?
Het Roncalli-velletje kwam ik onlangs ergens tegen, waarna ik verder in Oostenrijk op zoek ging. Al snel kwam ik bij de Oostenrijkse post terecht, waar het tot vandaag de dag nog steeds besteld kan worden. Maar wie schetst mijn verbazing dat het velletje van de post op diverse punten afweek van de eerder gevonden versie. Is in het eerste geval sprake van een ontwerpversie? Of promoot men een andere versie dan het origineel teneinde namaak tegen te gaan? Geen idee, ik hoop ooit het antwoord te vinden. De verschillen zijn duidelijk, kijkt u zelf maar: de postzegel links onder is een geheel andere, naar mijn mening geen verbetering! En rechtsonder is een schitterende avondlucht vervangen door een dagopname voor het stadhuis van Wenen (Afb. 2 en 3). Dat laatste is wellicht een concessie aan Oostenrijk. Verdere emissiegegevens heb ik tot op heden ook nog niet kunnen achterhalen.
Bestellen van het velletje is vrij simpel. Ga naar
http://www.post.at . Op de openingspagina ziet u rechtsonder al een mogelijkheid door te klikken naar het kopen en/of verzamelen van Briefmarken. Zo komt u in de Philatelie Shop terecht. Typ in de zoekhoek Roncalli, en daar zijn ze al! Hup in het mandje! Een velletje kost € 9,90, maar daar komen dan wel bij bestellingen onder de € 20,- niet minder dan € 9,95 verzendkosten bij. Zodat één velletje (ongeveer) 20 euro kost en drie 30, want dan vervallen die verzendkosten.
Tot zover het postzegelhoekje, misschien niet ieders interesse, maar het blijft redelijk uniek dat in één jaar maar liefst twee velletjes met als motto 'circus' verschijnen. Dat geeft een beetje hetzelfde gevoel als een goed wijnjaar!

Roncalli op alle fronten!Dachten jullie van me af te zijn, nou mooi nog niet! Want één keer aan het woord over Roncalli, dan hou ik niet zo maar op! Elders in het Forum heeft u al een verslag uit een Duitse krant kunnen lezen, onder meer over de aanwezigheid van de Nederlander Raymond Hopman in Roncalli's 'Circus meets Classic', van 20 december t/m 1 januari in het Musical-theater in Bremen

Begin januari verhuist de complete cast naar München, waar men van 5 t/m 7 januari in de Müncher Philharmonie im Gasteig staat.

Op de persconferentie gaf genoemde Nederlandse clowneske komiek alvast een voorproefje. In een ongetwijfeld sfeervol programma gaat in beide steden een keur aan artiesten optreden. Behalve Hopman uiteraard de muzikale clowns Les Rossyanns,

verder onder anderen Remi Martin (kijk, dat is nog eens een smaakvolle artiestennaam: proost!) aan de Chinese mast, Alex en Emilie in het Russisch kader, Natalya Motolygina met de glaskogel, Kälyn Schmitt aan de dubbel-trapeze, ballet en Argentijnse boleadoras door Helena Lehmann, diabolo en jonglage door Martin Mall (Afb. 7),

vier Oekraïners met 'Waterworld'

terwijl ook Alexey Bogomazov niet zal ontbreken.

Voor de klassieke muziek tekent het Radio Symfonieorkest uit Pilsen (nasdravje!) o.l.v. Basil Coleman, (in Oost-Europa liggen de klassieke orkesten van hoog niveau welhaast voor het oprapen), aangevuld met het Roncalli circusorkest o.l.v. Georg Pommer. De regie is in handen van, hoe kan het anders, grootmeester Bernhard Paul himself. Niets aan het toeval overlatend, alles zelf willen regelen en controleren, hoe houdt die man het vol!
Want Bremen is niet de enige plaats in Duitsland waar rond de Kerst en jaarwisseling iets op Roncalli-gebied te zien zal zijn. Het circus zelf, nu nog tot en met 10 december in het Oostenrijkse Linz, reist na die datum spoorslags (letterlijk, uiteraard) naar Berlijn, want daar staat Roncalli's Weihnachtscircus van 16 december tot en met 3 januari op het Tempodrom. Leuk te combineren met een weekendje Berlijn, nooit weg!

Ondertussen vinden in Essen in een schitterende historische spiegeltent bij het Jachtslot Schellenberg al vanaf 3 november (t/m 14 januari) diner-voorstellingen plaats onder het motto 'Alles was gut tut'. Iets in de geest van Palazzo, maar dan uiteraard in Roncalli-setting.

In Dortmund wordt het Konzerthaus van 22 december tot en met 1 januari omgetoverd tot Roncalli's Winterträume

En in Düsseldorf, ook al een plaats waar heel wat Nederlanders ter kerstmarkt gaan, kunt u tot en met oudejaarsdag terecht voor Roncalli's Apollo Variété.
Liever alleen maar kerstmarkt? Ook dat kan, want de grote Roncalli kerstmarkt in Hamburg, op het plein voor het stadhuis, gaat op 21 november open en blijft daar tot en met 23 december. Verwachte aantal bezoekers? Schrik niet, niet minder dan 3 miljoen (!) mensen, net als vorig jaar. Via een webcam op de site
http://www.roncalli.de , nu al te zien. Via deze site kunt u ook reserveren voor alle andere evenementen.
Nog even iets voor de noorderlingen onder ons. Bremen is natuurlijk met de auto makkelijk te bereiken. Maar ook die stad is beroemd om zijn kerstmarkt (welke Duitse plaats eigenlijk niet?), dus dan wordt het overdag aanzienlijk minder Glühwein schlampen voordat we naar het theater gaan. Waar vervolgens ook niets meer gedronken mag worden. Een alternatief? Vanaf Groningen kan men zowel met de bus als met de trein. In het laatste geval met Arriva naar Leer en daar binnen enkele minuten overstappen op de sneltrein naar Bremen.
De bus kan ook, haast nog makkelijker. Groningen heeft een rechtstreekse lijnbusverbinding met Bremen. Op vaste tijden, dag en nacht, dit laatste in verband met de drukke luchthaven aldaar (waar men geen 20 jaar zeurde over een baanverlenging). Voor dienstregeling en kaarten -in de voorverkoop aanzienlijk goedkoper- gaat u naar
http://www.publicexpress.nl .
Nog een nieuwtje over Roncalli? (Nee, het houdt nog steeds niet op...). Volgend jaar staan ze in Bremen weer in het theater, ondanks dat het circus dan zelf in november ook in die stad staat. Volgens Paul bijt dat elkaar totaal niet en kent het grote publiek het verschil. De kans is groot dat rond die tijd zijn eigen kinderen (inmiddels 21, 20 en 13) zullen optreden, ze zijn momenteel druk in training.
Nog niet genoeg? Oké, twee toegiftjes dan. Met diertjes uiteraard. Op de eerste een voorproefje van het Kerstcircus in Berlijn, Wolfgang Lauenburger met zijn honden.

En op de andere Baldrian met het naar mijn idee meest bijzondere circusdier aller tijden, naar ik aanneem een wijngaardslak. Ook al was de eerste keer dat een olifant, giraf of neushoorn de piste binnenwandelde natuurlijk spectaculairder. Maar daar zijn we ondertussen al een beetje aan gewend....
Benieuwd of iemand een zeldzamer circusdier weet te melden!

Tekst: Didier Eldik
Foto's: Oostenrijkse Post, Roncalli