Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 09, 2025 11:20 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 59 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: uit de geruchtenkoker
BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 3:19 pm 

Beste heer Rutelli, fijn dat u een mooi CV in de kunst ( muziek) heeft opgebouwd. Indrukwekkend.
Maar het zegt meteen zoveel over uw kennis van het circusleven. Vandaar dat ik niet de moeite neem uw aannames en gedachten allemaal te weerleggen. Wel wil even kwijt dat juist mensen zoals u ( de zogenaamde kenners) het voortbestaan van het circus op geen enkel wijze bevorderen.
Zelfs een traditioneel circus zal op enige moment en op enige wijze met de toekomst mee moeten gaan.
Een keurmerk ( in welke vorm dan ook) zou een positieve bijdrage daar aan kunnen leveren.
Het legt de circussen nl een morele en professionele verplichting op het zeer gewaardeerde publiek een voortreffelijk programma te brengen. Daarnaast zou het een zeer belangrijke rol kunnen spelen bij het voortbestaan van ( wilde ) dieren in het circus.
Maar wat u betreft; " I rest mij case" het is aan u en enige van uw papegaaien niet besteed.
Maar gelukkig zijn er ook forum leden ( met verstand van het circus leven) die wel begrijpen wat ik bedoel.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 4:28 pm 

Circus morele verplichtingen opleggen.
Sta me toe hier toch even krachtig en langdurig te lachen.
Maar pret mag er zijn, doen jullie maar leuk verder met deze animatie-site.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 4:54 pm 

Ik begrijp prima wat je bedoelt, Polianta.
Maar wil toch graag een andere invalshoek inbrengen.
Eerder werd al de vergelijking gemaakt met bijvoorbeeld restaurants.
Nou, dat is niet zo'n heel geweldig voorbeeld!
Behalve de bekende Michelin-sterren zijn er nog tig andere rankings en organisaties die waarderingen uiten.
Daar kun je inderdaad door de bomen het bos niet meer zien.
Ik ben bang dat het met die circuswaarderingen dezelfde kant uit zal gaan!
Waardoor het geïnteresseerde publiek (ik schrijf met opzet niet: het grote publiek) de weg helemaal kwijt raakt....
Want het staat nu eenmaal iedereen vrij iets dergelijks in het leven te roepen, en met officieel heeft het allemaal niets van doen.

En beste circusfan, je denkt er helemaal wat te makkelijk over. De VNCO iets laten bepalen zonder partijdig te zijn.
Ja, zoiets kun je een belangenvereniging wel toevertrouwen....!

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 5:09 pm 
Site Admin

circusfan schreef:
Ook het begrip familiecircus vind ik verwarrend, want veel mensen denken dat het dan om een circus gaat dat geschikt is voor zowel volwassenen als kinderen, terwijl alle circussen dat zijn, maar niet weten dat het begrip eigenlijk slaat op wie het programma maken, dus of één familie of ingehuurde artiesten, en dat mag best eens duidelijker gemaakt worden.
Dit vind ik een hele sterke, heb ik niet zo bij stil gestaan, zullen we zeker meenemen in de profielpagina's van Circusweb. Die pagina's worden jaarlijks tegen het licht gehouden en dat wordt wel weer eens tijd. Circusweb krijgt trouwens binnenkort een remake.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 5:45 pm 

kom, we geven Heuvels een kwaliteitskeurmerk voor dit forum,
het geeft hem dan de morele en professionele verplichting aan het zeer gewaardeerde lezerspubliek een voortreffelijke inhoud te brengen :lol:
(ik heb wel een punt van kritiek op dit forum, ik had hier graag een van het lachen omrollende smiley aan toe willen voegen, maar die is er niet.
Puntje eraf voor het keurmerk? En bij hoeveel puntjes het keurmerk kwijt?

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 5:58 pm 
Site Admin

Een onafhankelijk kwaliteitskeurmerk komt wel wat voor kijken. Wil je het goed doen dan kun je denken aan een ISO-9000 kwalificatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_9001
of anders via een bedrijfsvereniging zoals de VNCO

Wij van Circusweb vinden dat informatie naar het publiek belangrijk is. Er kan nog meer bij op de profielpagina's. Ik denk hierbij aan bijv. de aanwezigheid van toiletten bij het circus.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 6:03 pm 

Ik denk dat het heel moeilijk is om een uitstekend dierenbeleid vast te stellen voor buitenstaanders. Zo kan een olifant 's morgens vroeg hele bakken water gekregen hebben, en vindt een olifant het heerlijk om in de volle zon te staan. Komt er dan een circusdierenkenner langs, dan kan hij opeens gaan zeuren dat er een olifant in de volle zon staat zonder water, dus dierenmishandeling. (echt gebeurd). Alsof ze in t wild niet in de volle zon staan terwijl ze zich niet in de nabijheid van water bevinden.
Hoe stel je dierenwelzijn nu precies vast? Dat doe je niet door op een achternamiddag op het terrein achter een circus te gaan koekeloeren.
En dan die criteria, even pratend vanuit ervaring. Op platteland waarderen ze een compleet anders dan in de stad. Ik las gisteren een artikeltje over iemand die naar Kerstcircus Apeldoorn geweest was omdat hij daar vrijkaartjes heeft gekregen. Terwijl zijn kind enthousiast was over alle dieren, zat hij er knarsetandend naast, de dieren zielig vindend. Bovendien kraakte hij ook nog eens alle acts zonder dieren af. Maar Cirque de Soleil prees hij de hemel in, niet beseffend dat veel van die knappe oosterse jonge artiesten al vanaf de peuterleeftijd gedwongen worden dagelijks kunsten te oefenen. Wie circusdieren zielig vindt, en niet beseft dat er ook mensenleed in circussen plaatsvindt, moet wel blind zijn. En ga niet zeggen dat mensen er vrijwillig uit kunnen stappen. Dat soort smoezen gebruiken ze ook als ze in de rooie buurt als vaste klant lopen en jonge meisjes gebruiken. En dan zeg ik het netjes.
Als Polianta 5 mensen vindt die echt nergens een vooroordeel hebben over de circussen die nu rondreizen in Nederland, en die ook nog eens verstand hebben van circussen, dan staan we er natuurlijk voor open. Ik zie uit naar de eerste afspraak.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 6:43 pm 

circusmeisje schreef:
Ik begrijp prima wat je bedoelt, Polianta.
Maar wil toch graag een andere invalshoek inbrengen.
Eerder werd al de vergelijking gemaakt met bijvoorbeeld restaurants.
Nou, dat is niet zo'n heel geweldig voorbeeld!
Behalve de bekende Michelin-sterren zijn er nog tig andere rankings en organisaties die waarderingen uiten.
Daar kun je inderdaad door de bomen het bos niet meer zien.
Ik ben bang dat het met die circuswaarderingen dezelfde kant uit zal gaan!
Waardoor het geïnteresseerde publiek (ik schrijf met opzet niet: het grote publiek) de weg helemaal kwijt raakt....
Want het staat nu eenmaal iedereen vrij iets dergelijks in het leven te roepen, en met officieel heeft het allemaal niets van doen.

En beste circusfan, je denkt er helemaal wat te makkelijk over. De VNCO iets laten bepalen zonder partijdig te zijn.

Oké circusmeisje ik ben het je eens dat een waarderingssysteem of keurmerk wel een waarde moet hebben.
Het is ook niet gemakkelijk criteria vast te stellen en te bepalen welke organisatie(s) dit zouden kunnen gaan beheren. Maar het keurmerk zou toegankelijk moeten zijn voor ieder circus. Wat hun ranking dan ook zou zijn. Alle circussen zouden er aan mee moeten werken in ons land. Misschien iets voor de overheid die zo op deze wijze meteen waarborgen creëert voor dierenwelzijn in het circus.
Er zal voorkomen moeten worden dat er verschillende keurmerken zouden komen.
Veel om over na te denken maar de moeite van een discussie waard.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 6:59 pm 

Wanneer iedereen nu eens zijn " witte denkhoed" op zou kunnen zetten. Blanco begint en zonder vooroordelen. En probeert een toekomstvisie voor circussen in ons land te bedenken dan kom je ook aan een keurmerk. Zelfs dierenwelzijn kan daar in opgenomen worden.
Ik lees nu veel reacties van mensen op dit forum die alle onmogelijkheden benoemen.
Hoe kan iemand die circusworkshops geeft en mensen aan het jongleren krijgt nu in dit geval alleen maar in onmogelijkheden denken? Stel je voor dat iedere deelnemer van uw workshop zich niet open zo stellen het jongleren ons de knie te krijgen?
Wanneer je 20 jaar geleden tegen de eigenaar van een garagebedrijf zou zeggen dat hij over 10 jaar een iso keurmerk zou moeten hebben omdat hij anders klanten zou kunnen verliezen. Dan zou hij net zou gereageerd hebben als sommigen van u nu. Maar de tijd heeft deze garage eigenaar inmiddels ingehaald. Zoals ook alle traditionele circussen door de tijd ingehaald worden en sommigen al zijn.
Waarom denkt u dat het dierenwelzijn in het circus zo onder druk staat? Omdat veel circussen blijven hangen in het verleden en omdat het ze niet gelukt is samen met de overheid regelgeving op te stellen.
Een keurmerk zou dit alles kunnen ondervangen.
Ja en hetzij zo gemakkelijk ieder idee af te schieten of belachelijk te maken.
5 onafhankelijke mensen vinden is makkelijker dan u denkt. De circus tenten zitten er vol mee.
Maar ook gekwalificeerde bestuurders of commissarissen van bedrijven, politici, biologen,artiesten, advocaten,enz.
Deze bron is onuitputtelijk. Alleen u valt er helaas niet onder.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 7:27 pm 
circusmeisje schreef:

Kom op zeg, een beetje circusliefhebber kan zelfs zien of een programma uit internationale artiesten bestaat, of één familietje
die het hele programma zelf doen, dus dat zou ik de vnco wel toe durven te vertrouwen.
De entreeprijzen van de circussen liggen dan ook niet zover uit elkaar, en zoals ik al zei zou ik me dan een beetje bedrogen voelen
als ik een circus zou bezoeken die de indruk wekt een internationaal programma te hebben, en er dan 2 pubers clowntje komen spelen,
en het iets oudere zusje een hoelahoepnummer van 13 in een dozijn doet enz, want dat is leuk voor een kindercircus of braderie, maar niet
voor een echt kwaliteitscircus op hoog niveau.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 7:38 pm 

kijk he Polianta voor de laatste keer goed leren lezen:

je ziet het zelf zozwart wit als het maar kan zijn.
Ik stel mij wel degelijk open hoor: want als je eens goed kijkt ben ik nooit binnen 1 vakgebied gebleven.

En weer een bewijs dat je slecht gelezen hebt:
ik ken het circusleven vanbinnen en vanbuiten!
Met af en toe eens een tussenpauze heb ik het in allerlei vormen mogen beleven

voor de schermen als bezoeker bij tal van voorstellingen en nee niet alleen een paar Nederlandse circusjes maar liefst het buitenland.
ervoor was het zowat tussen de rest van de job door en plaatselijk ( in een niet reizend circus)
en daarna voor de rest heb ik alleen maar 4 jaar lang in de piste gestaan en in een caravan gewoond.
tenten opgebouwd en dieren verzorgd. en in die jaren zijn er dinnershow, gala's, kindermiddagen: het is allemaal gepasseerd.

En heb me in de piste alleen maar bezig gehouden met iets wat nog maar door een handjevol mensen beoefend word
en zo een beetje met uitsterven bedreigd word: de klassieke muzikale clown.

Nou nee een bijdrage kan je dat niet noemen nee.

In al die jaren zou ik echter niet weten wie jij bent en wat jouw bijdrage dan wel is: maar dat ga je me vast NU verklappen.

En voor 1 keer moet ik circusmeisje enorm hard gelijk geven.
een keurmerk toewijzen is gemakkelijk: er bestaat een soort raad waar je dat gewoon kan aanvragen
dat je keurmerk organisatie word. En dan mag je officiele keurmerken uitrijken:
en wie dan die Jury is?? dat doet er niet toe hoor dat mag eenders wie zijn.
Dus als jij of eender wie morgen een plan voorlegd en ze vinden dat dat wel kan volstaan dan word jij met je vrienden keurmerkcommisie en mafg je stickertjes of labeltjes enzo uitrijken.
En dan heeft circusmeisje gelijk: dan begint er een "keurmerkenoorlog" . Want een aantal mensen die jij geen keurmerk geeft zeggen heeee wacht eens als dat cluppie dat kan dan kunnen wij dat ook hoor. En die doen net hetzelfde alleen onder een andere naam. En ja hoor dan raken de geinteresseerde mensen inderdaad het noorden kwijt.
Praktijkvoorbeelden genoeg.

En zonder belangenvermenging keurmerken uitdelen: ja dat zou heeeeeel mooi zijn.
Maar een pracht van een DROOM: als je nou iets van de circuswereld weet dan weet je vast dat het een internationale wereld is maar tegelijk erg klein:
dat iedereen iedereen kent en dat de belangenvermenging enorm is.

En Gera heeft een enorm punt op het gebied van de dieren: dat doe je niet door daar eens even gaan te kijken nee.
want dan kan je ook weer met die michelinsterren vergelijken: daar heb je anonieme controleurd;
Ja dag Jan!! ondertussen weet elk restaurant wel wie dat zijn en vaak ook wanneer ze komen.

Denk je nou echt dat dan bij circussen anders gaat zijn: die gaan dan ook een paar ton stroop smeren bij die controleur hoor.

Ik denk dat je inmiddels wel meer dan genoeg argumenten hebt gehoord langs alle kanten waarom zo een keurmerk in praktijk nooit gaat werken.
Anders he had dat er ook al lang geweest.

circusfan slaat ook de nagel op de kop: denk je nou echt dat ze het verschil niet zien: duurt nog geen 5 minuten denk ik vooral met de kwaliteit die je nou op tv ziet.
je droomt heel mooi Polianta: maar de realiteit is mijlenver af!!

En oh ja jij kent de circuswereld erg goed: van wat ik lees ken jij 1 circus. En dat vind je geweldig.
Ik zal jouw eens een prachtig verhaal toesturen over een artiest die daar gewerkt heeft:
prachtige carriere van jaren lang gehad en op internationaal topniveau.
Kan je melden dat ze gevraagd hebben een tweede seizoen met hun te doen
Die man is zo beleefd geweest zijn eerste seizoen af te maken en heeft voor het tweede bedankt.
Ik heb uit die mens nog nooit een slecht woord horen komen over eender welk circus of over artiesten.
Maar als je dat circus vernoemd dan zegt ie meteen oh asjeblief zwijg erover:
die mensen zijn er in geslaagd met hun manier van werken mij na al die jaren TEGENZIN te doen krijgen in mijn werk.
En zelfs met mijn carriere te stoppen. En daarna legde hij ook uit waarom.
Ik ga het voor me houden want het gaat een heel deel mensen hun circusplezier bederven denk ik.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 8:14 pm 

Ik zou volgens de heer Rutelli 1 circus kennen? Wederom een aanname die onjuist is. Vandaar dat ik niet alles wat u zegt serieus kan nemen. Ik heb zelfs geen voorkeur voor welk circus dan ook.
Wanneer je tenminste een naam daar aan verbind. U heeft wel gelijk als u bedoelt dat ik een voorkeur heb voor een circus dat kwaliteit brengt. Ja daar heeft u een punt.
Maar welk circus dat is dat is mij om het even.
Sterker nog ik beperk mij zelfs niet tot onze landsgrenzen. Mocht ik een voorkeur hebben en dan toch maar een naam noemen dan kom ik op circus Roncalli. Is dit het circus dat u voor ogen heeft alszijnde mijn voorkeur?
Wat ons land betreft heb ik geen voorkeur. Een aantal circussen hebben bepaalde dingen zeer goed voor elkaar. Sommigen minder of niet.
Maar toch uw medewerking is niet noodzakelijk. U houdt vast aan uw ervaring en uw traditie. Geen punt de tijd haalt ook u in net zoals de tijd ons allen in zal halen.
Maar ik mag hopen dat het circus nog erg lang zal bestaan en ik denk dat u de zelfde wens zult hebben.
Wij hebben echter beiden een andere visie hierop. Dat is voor mij geen enkel probleem.
De discussie is juist prima en belicht verschillende standpunten. Daarvoor ben ik u dankbaar.

BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 8:47 pm 

Fijn dat je Roncalli leuk vond:
ook nog effe rondgelopen.

En nou moet ik jouw een keer gelijk geven:
daar hebben ze prima kwaliteit en word er ook achter de schermen als er geen publiek of geen circusvrienden op het terrein rondlopen
erg professioneel gewerkt.

En nee iets serieus nemen van mij dat hoef je niet:
de dag dat clowns serieus genomen worden das het einde van de wereld geloof ik. :clown

Maar ik merk alleen op dat er een hoop contradicties in je reacties staan
en dat je alles meteen terugkaatst en erg kortzichtig bent.
( zelfs iets waar ondertussen circusmeisje niet meer mee bezig is: die doet nou ook haar best om constructief bij te dragen)

Maar jij verward tussen een mening en een feit. Jouw mening is iets wat jij vind en dat kan ook wel eens veranderen: een feit is iets dat ontegensprekelijk vaststaat en wat met geen stokken te vernaderen is

Zo hou jij bij hoog en bij laag vol dat ik vasthou aan mijn tradities ( als je dan eens wist wat ik precies deed dan had je recht van spreken maar helaas sla je maar een slag in het duister):
jouw beweringen zijn dan het beste bewijs dat je echt niet weet over wat je het hebt.
De eerste die wat anders wil proberen en het eens niet volgens de voorgekauwde tradities wil doen vind je hier hoor.
Tenslotte ben ik dan wel pro de klassieke clownerie en vooral om de mooie zaken instand te houden:
maar daar vind ik de filosofie van Bernhard Paul geweldig: je neemt het beste en het mooiste uit het verleden en wekt een nostalgisch gevoel op maar mengt dat met de allernieuwste dingen ook.
En ik heb ook niet het probleem dat ik de lijn van een traditie sta: ben niet de 9 de generatie die precies hetzelfde doet als die ervoor.
( daar word ik mottig van : als je aan een artiest vraagt waarom doe je dat zo of die bepaalde act: ja mijn grootvader deed dat ook zo, en die zijn vader ook al. aaah juist en daarom moet jij dat dan ook. Je eigen creativiteit dat is van geen belang, de familietraditie dat is iets wat voornaam is).

En de tijd me inhalen: dan gaat ie vlug mogen zijn hoor. Want rondkijken om nieuwe dingen te vinden vind ik nog steeds leuker dan weer eens oude koeien uit de gracht te sleuren.

En nou heeft de tijd JOUW vet ingehaald denk ik: lees nou hierboven eens goed terug!!
Die keurmerken jongen dat is superouwe koek!!! de keurslager: het bestaat al jaren, de Michelin sterren ook.
Denk je nou echt dat er nog nooit iemand in het circus aan gedacht heeft: hahahaha ja tuurlijk wel.( denk dat ze in het circus wel alles geprobeerd hebben: alle modeverschijnselen zijn de revue wel gepasseerd: in het circus zijn ze altijd lekker vindingrijk geweest)
En ze zijn net zo snel weer tot inzicht gekomen dat het geen nut heeft en dat het z'n doel voorbijschiet.

Zoals hier ook al gezegd is: denk niet dat het publiek te dom is: ze weten heus wel het verschil.
En concurrentie?? dat kan ook een voordeel zijn: vooral als er aantal proberen om de beste naar de kroon of voorbij te steken!

En nee mijn medewerking is niet noodzakelijk nee: als je echt circuskenner bent dan weet je dit ook :
toen een inmiddels erg bekend artiest een dubbele gage vroeg want hij was inmiddels zo belangrijk voor het programma en als hij die dubbele gage niet kreeg dan vertrok hij:
En toen antwoorde zijn directeur: Nou en? als jij het niet doet staan er nog een hoop klaar die graag willen. En de dag erna had hij een vervanger.
En de bekende artiest kwam terug en werkte voor dezelfde gage ook.
( als je Roncallifan bent weet je dat dit met David Shiner en Bernhard is gebeurd)

Dus ga je mij nou een hoop ouwe cliches voorschotelen om perse te bewijzen dat ik het niet bij het rechte einde heb.

Denk dat het je nou toch wel duidelijk moet zijn he: jouw idee is gewoon oude wijn in nieuwe zakken.
Een oud ( en reeds afgevoerd) idee dat jij nou probeert te verkopen als iets wat je zelf hebt uitgevonden en als erg vernieuwend ziet.

Maar wat merk je dan: hier zitten toch ECHT wel mensen die zich daar niet aan laten vangen hoor

BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 12:28 am 
Mario Rutelli schreef:
Zoals hier ook al gezegd is: denk niet dat het publiek te dom is: ze weten heus wel het verschil.
En concurrentie?? dat kan ook een voordeel zijn: vooral als er aantal proberen om de beste naar de kroon of voorbij te steken!

Nou, veel mensen weten niet eens het verschil tussen de verschillende renzen, terwijl daar een gigantisch verschil tussen zit,
want imo kan geen een renz bij herman renz in de schaduw staan, en dan op elk vlak, dus materiaal, show, representatief naar de mensen en media, enz enz. Dus laat staan dat men het verschil weet tussen een familieprogramma en een met internationale artiesten.
En dan niet te vergeten dat het begrip familieprogramma ook verkeerd word opgevat, want men denkt dan dat het circus dan geschikt is voor
hoofdzakelijk kinderen, en dat terwijl het gewoon aangeeft dat de hele voorstelling door één familie gepresenteert word.
Daarom kwam ik met het idee om een keurmerk in het leven te roepen waarin alleen aangeven word of het om een familieprogramma gaat of
om jaarlijks nieuw ingehuurde internationale artiesten, zodat jan doorsnee z'n eigen niet bedrogen voelt als hij professionele clowns verwacht
en dan jaapie de 15 jarige puberclown voorgeschoteld krijgt.
Als je dan ook naar pallazo gaat, dan verwacht je ook geen bord friet met een frikandel, toch?

BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 10:07 am 

Ik kan mij volledig vinden in hetgeen door circusfan hierboven geplaatst is. Iets om over na te denken mijnheer de witte clown.
Constructief bezig zijn, naar mijn mening ben ik dat toch? Ik denk na over een toekomst van ons geliefde traditionele circus. Een prachtig en goed geleid circus met schitterende en goed verzorgde dieren. Een circus waar het publiek in grote getale de weg naar weet te vinden.
Een circus waar politici (lokaal en in Den Haag) zich niet druk om maken.
Ik blijf niet hangen in het verleden en mijn eigen belang.
En oh ja voor de heer witte clown, lees voor circus circussen. Voor het geval u zou denken dat ik 1 bepaald circus alles zou gunnen. Niets is minder waar dan dat. Ik gun ieder circus een A status alleen moeten ze die dan wel waar kunnen maken natuurlijk.
Het zou toch voor u als witte clown een enorme eer moeten zijn om in zo'n circus in de manege te mogen staan. Dat zou nl impliceren dat u ook een A status artiest bent.
U heeft dat genoegen reeds mogen beleven bij Roncalli begrijp ik.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 59 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00