Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 1:49 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 10:22 am 
Een agent in kwestie zal dit wel geweten hebben..

Mijn auto is net een halfjaar oud, ik rij niet in een barrel van 10 jaar oud

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 10:31 am 
Site Admin

Quirico schreef:
Een agent in kwestie zal dit wel geweten hebben..
Mijn auto is net een halfjaar oud, ik rij niet in een barrel van 10 jaar oud

Sjeezzzz sinds wanneer hebben Amsterdammers respect voor de politie? :lol: :wink:

Een agent in kwestie heeft mij een keer een bekeuring willen geven omdat van mijn zgan auto een nummerbordlampje niet brandde. Ik heb hem uitgelachen en het lampje ter plaatse gerepareerd. Hij was uitgeluld.

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 11:03 am 

Ik kan jullie een ding wel vertellen de totale lengte van het transport was bij lange na niet 24 meter.Het was alleen de olifanten truck en een aanhanger van 4 meter niet meer en niet minder.
Als de politie in Nederland voortaan op zulke transporten gaat letten dan regent het bekeuringen voor alle circussen en kermisexploitanten.
Het vervoer over de weg gebeurt al tientallen jaren zo en grote ongelukken zijn bij mijn weten niet gebeurd van de laatste jaren alleen een truck van Solero de vastlopende rem bij Belly Wien en nu de ene slechte band bij Renz Berlin.

Joop

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 12:01 pm 
Site Admin

Wie het naadje van de kous wil weten:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/H ... 06-04-2009
veel leesplezier! ik werd er duizelig van :roll: en een willekeurige agent vast niet minder :lol:

Maar op wikipedia staat het netjes samengevat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrachtauto
"Meervoudig samenstel voor kermis- of circusvervoer. Maximale lengte 24,00 meter"

ik stel voor dat de circussen de documenten (gedeeltelijk) uitprinten en meenemen. of misschien is er wel ergens een verklaring te verkrijgen om de politie wat sneller te overtuigen van de uitzonderingspositie van circus- en kermistransport?

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 1:58 pm 

het probleem is dat de agenten soms zelfs helemaal niet op de hoogte zijn van de regels die speciaal gelden voor circus en kermis transporten.

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 8:16 pm 

Over circustransporten, het is in Nederland niet toegestaan om 2 x een aanhanger achter 1 vrachtwagen te hangen, anders had ieder circus zich wel op die manier verplaatst. Het is gewoon niet toegestaan.
Ik vraag me af waarom jullie de belangrijkste vraag niet stellen, wie gaat er nu op de warmste dag van t jaar olifanten transporteren?

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 8:56 pm 
Site Admin

gera schreef:

Ik vraag me af waarom jullie de belangrijkste vraag niet stellen, wie gaat er nu op de warmste dag van t jaar olifanten transporteren?

het lijkt mij dat zolang het transport rijdt, er weinig aan de hand is. ik mag aannemen dat er voldoende ventilatie openingen zijn om een lekker rijwindje te maken. Misschien niet echt een cabrio gevoel maar toch...

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 9:35 pm 
Site Admin

misschien is dit een oplossing, achter elkaar als de totale lengte niet groter is dan 24 meter

Afbeelding

:clown

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 9:51 pm 
Site Admin

Even serieus,

ik heb me een tijdje blindgestaard op het voertuigreglement.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006746/v ... rtikel3352

definitie:
samenstel van voertuigen: trekkend voertuig met een of meer aanhangwagens;

max. lengte los onderdeel van samenstel:
In afwijking van het eerste tot en met het derde lid mogen kermis- of circusvoertuigen niet langer zijn dan 14,00 m.

max. lengte samenstel:
De lengte van een samenstel van voertuigen, zijnde kermis- of circusvoertuigen, mag niet meer bedragen dan 24,00 m.

misschien moet de huisjurist van de VNCO er eens naar kijken?

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 10:24 pm 
Site Admin

Pieter de Vries schreef:
Heb je dit dan wel gelezen?

Voertuigreglement

Geldend op 06-04-2009

[Regeling vervalt per 01-05-2009]

ja, de nieuwste kon ik zo gauw niet vinden. staat er misschien nog niet eens op....
en zo hard veranderen de regels niet hoor...

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 11:06 pm 

heuvels schreef:
Quirico, wat wil je hier mee zeggen? Als alle auto's met een slechte band van de weg gehaald worden dan zijn de files weg. Als jouw autootje binnenstebuiten wordt gekeerd vinden ze misschien ook wel wat.
En wat die extra aanhanger betreft. Weet jij wat de totale lengte was van het transport? Dit is heel belangrijk om een mening te vormen over de rechtsgeldigheid.
Weet je het niet? Hou dan je mond.

Het Circus vind ik ook geweldig maar realiseer je nu eens dat het Circus met dieren onder zware druk staat. Het is nog steeds vijf voor twaalf. Dit soort gebeurtenissen doen het Circus gewoon geen goed. Maar je ogen sluiten voor kritiek vanuit eigen kring vind ik niet verstandig. Feit is dat dit transport van de weg gehaald is. Dat je half Nederland uit de file kan halen mag wel zo zijn maar is totaal niet aan de orde. Het transport van Renz Berlin was gewoon niet in orde. En elke vervoerder heeft er voor te zorgen dat zijn of haar vervoermiddel in orde is. Dit soort incidenten doen het dierencircus gewoon geen goed! Waarom discussie over de lengte van het transport. Volgens mij loop je je dan blind te staren op eventuele fouten van de politie in dit geval. Wat bereik je hiermee? Dat het Circus ten onrechte wordt aangepakt. Ik vind dit inderdaad het geval bij allerlei meningen van leken over het gebruik van circusdieren. Maar een Circus moet zich ook gewoon aan de regels houden. Overigens dit zeg ik als circusvriend. Opmerkingen als houd je mond vind ik overigens helemaal niet aan de orde!

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 11:09 pm 

Hugo schreef:
Feit is dat dit transport van de weg gehaald is.

Dit transport is zelf van de weg gereden omdat het pech had, toen de politie er later bijkwam zagen ze de aanhangwagen en dit klopt volgens hen niet. Mijn ervaring leert me dat het Circus Renz Berlin steeds een proper en goed uitziend wagenpark bezat (en bezit). Ook mijn auto had gisteren last van de hitte...

BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2009 11:23 pm 
Site Admin

@Hugo: deze draad gaat specifiek over de zogenaamde meervoudig samengestelde transporten.

En de aanval van Querico op dit circus was volledig ongefundeerd, en stond niet los van het (overigens keurige) persbericht van Herman Renz in een andere draad.

En wellicht ten overvloede: Discussies over het gebruik van de naam Renz worden op dit forum niet meer toegestaan. Dat geeft alleen maar onrust en lost niets op.

BerichtGeplaatst: za aug 22, 2009 12:21 am 
Tegenwoordig heb je ook deze transporten:
Afbeelding

Alles is mogelijk

BerichtGeplaatst: za aug 22, 2009 1:38 am 

gera schreef:
Over circustransporten, het is in Nederland niet toegestaan om 2 x een aanhanger achter 1 vrachtwagen te hangen, anders had ieder circus zich wel op die manier verplaatst. Het is gewoon niet toegestaan.

De nieuwe LZV (lange zware vrachtwagens) combinaties die in Nederland rondrijden mogen 25,25 meter zijn wel met speciale vergunning uiteraard.
In de kermiswereld is het vrij normaal dat er gereden wordt met een dubbele aanhangwagens. Ik ken genoeg mensen die het doen en die crossen er ook heel het land mee door. Lijkt me sterk dat die 24 meter regel nu ineens nietmeer zou gelden, maargoed.

Een technisch defect zoals gebeurt is bij de trekker van Renz Berlin had iedereen kunnen overkomen of je nu je auto wekenlijks controleerd of niet onder druk en gezien de hoge temperatuur van die dag kan een slang het wel begeven. Als die meneer de olifanten in de wagen had gehouden en het probleem met de koeling had kunnen repareren had er waarschijnlijk niemand ooit wat van vernomen. Toevallig komt meneer agent langs en die vindt de situatie met de loslopende olifanten onveilig. Men stelt vervolgens een onderzoek in naar de trailer en vind nog een slechte band onder de combinatie. Dit is natuurlijk wel iets waar je je voertuigen op kunt controleren. Verder even afgezien over de lengte van het transport.

Zouden er op deze warme dag ook geen kippen, varkens , koeien en paarden vervoerd mogen worden? Er zullen vastwel regeltjes zijn over de duur van het transport en het aan boord hebben van water en voedsel. Maar ik heb toch meer te doen met die kippen en varkens opeengepakt in trailers met dit warme weer dan met twee olifanten die met hun buikje vol wel tegen een stootje kunnen.

En het is natuurlijk nog komkomertijd de hele media duikt er meteen op en dan onstaan er helaas weer de naamsverwarringen tussen de verschillende circussen.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00