Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 09, 2025 11:32 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 59 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 2:54 pm 

Misschien moet de overheid maar zorgen dat er 10 circusgebouwen in Nederland worden gebouwd, waar circuskunsten kunnen worden getoond met hele ruime dierenverblijven. De mensen gaan dan naar t circus toe. De dieren hoeven niet meer te reizen en krijgen dan een bij wijze van spreken dierentuin + bewegingsleven, wat kan daar mee mis zijn. Geen vervuilende dieselauto's in je stad, geen dieselaggregaten, hoe meer ik er over nadenk...

Overigens sta ik dus prima open voor een keurmerk, als ik minstens 5 circusliefhebbers te spreken krijg die overal voor open staan en geen vooroordelen hebben. Liefst wel een beetje verstand van bewegingskunsten en dressuur. Je komt er al snel achter of dat oprecht is en of ze belangenloos te werk gaan. En natuurlijk kunnen die keurmerken ieder jaar getoetst worden. Ik heb al vaker in die 10 jaar dat ik bij circussen betrokken werd, de kwaliteit van bepaalde circussen zien veranderen, soms ten goede, soms werd het slechter.

BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 3:58 pm 
gera schreef:
Misschien moet de overheid maar zorgen dat er 10 circusgebouwen in Nederland worden gebouwd, waar circuskunsten kunnen worden getoond met hele ruime dierenverblijven. De mensen gaan dan naar t circus toe. De dieren hoeven niet meer te reizen en krijgen dan een bij wijze van spreken dierentuin + bewegingsleven, wat kan daar mee mis zijn. Geen vervuilende dieselauto's in je stad, geen dieselaggregaten, hoe meer ik er over nadenk...

Dat zou hetzelfde zijn als een bioscoop bouwen waar continu dezelfde film word gedraaid met steeds weer dezelfde acteurs, of het moet zo zijn dat jij een manier weet waarin een verse lading artiesten het gebouw kunnen bereiken zonder walmende dieselauto's. Uit een vliegtuig droppen misschien? Verder hebben we al gebouwen met hele ruime dierenverblijven. Dat noemen ze dan ook dierentuinen.
Btw, alsof dat handjevol vrachtwagens van de circussen, die ook nog eens meer stil staan dan rijden, ook maar enige invloed hebben
op het millieu. Nee, dat is nou symboolpolitiek ten top van je, en slaat dat plan van je dan ook nergens op, maar zul je dat wel niet echt menen.
Wat dat betreft zou het nog eens tot minister kunnen schoppen. :lol:

BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 7:37 pm 

ik denk dat Gera een heel klein beetje sarcasme liet doorschemeren heren.

Maar ook zo ongeveer dat systeem heeft bestaan he: en bestaat deels nog.
In Rusland: daar staat in bijna elke grote stad een circusgebouw, met een hotel voor de artiesten ernaast.
Die dierenverblijven das dan wel wat anders:
hokjes met tralies waar je een grote hond nog net in kwijt kan, maar dan ook niet meer dan dat.
En daar zit dan een tijger in :shock:

En het bestond ook in Europa toch:Krone in Munchen, Cirque 'd hiver in Parijs, Carré,
de circusgebouwen in Berlijn enz...

daar wisselden de programmas vroeger maandelijks en in hun toptijden soms wekelijks.

Dus dat deel van het kan zou nog wel degelijk mogelijk zijn.

Ja hoor Polianta: je bent heeel constructief bezig!! grinnik. Maar tussen ongelooflijk hard dromen en contructief bezig zijn ligt een enorm verschil.
En het is je precies niet duidelijk: zo een keurmerk maakt op termijn meer kapot dan dat het iets oplost. Je gaat meer problemen die je door dat keurmerk veroozaakt mogen oplossen dan dat er iemand nut van zou hebben.

Als ik zo even je commentaren doorneem: dan weet jij over het draaiende houden van een circus de klok wel hangen maar de klepel en het touw mag je nog gaan zoeken hoor.
Ik lach me soms te pletter: want in praktijk gaat het er zo absoluut niet aan toe.

BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 8:18 pm 

Nee hoor, ik ben me van geen kwaad bewust, als ik sarcastisch ben, dan maak ik ook gebruik van sterke overdrijvingen.
Wat betreft die circusgebouwen... De overheid doet veel te weinig aan circus, er gaan miljoenen naar allerlei orkesten en toneelgezelschappen, maar de meeste circussen draaien echt op hun eigen vermogen. Als hier nu eens wat aan gedaan werd, dan zou het allemaal veel mooier kunnen zijn en beter. Dat van die circusgebouwen is helemaal niet verkeerd. Ik heb begrepen dat er ergens in Brabant nog een plan in de pen zit om een heel circusevenemententerrein te gaan creeeren. Wedden dat dit een fantastisch initiatief zou kunnen worden? Met Disney achtige attracties, circusshows, circusrestaurants, kortom, een compleet pretpark met circusthema.
En wat betreft het keurmerk, lijkt me goud om zoiets op te zetten, en daarbij voor de duidelijkheid ook een gigantische lijst met punten waar je op moet letten, die moet worden samengesteld voor het keurteam. Hoe strakker je dat van tevoren regelt, hoe beter. Ik zie er met plezier naar uit. En zou nu wel alvast in t vooruitzicht willen brainstormen met een team om te kijken hoe dat moet worden aangepakt en waar de sterke en zwakke punten zitten.

BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 8:21 pm 

Citeer:
Btw, alsof dat handjevol vrachtwagens van de circussen, die ook nog eens meer stil staan dan rijden, ook maar enige invloed hebben
op het millieu.

De gemeenten doen vaak zo moeilijk over de niet al te nieuwe vrachtwagens, dat er behoorlijk wat gesteggel voor is om een circuskaravaan een stad zoals Amsterdam, Rotterdam enz binnen te krijgen. Speciale vergunningen, extra heffingen, vraag maar eens na bij een circusdirectie, je kunt bij zo'n ambtenaar echt niet aankomen met bovenstaande quote. Vervolgens doet zo'n gemeente niets aan stroomvoorzieningen, dus op alle evenemententerreinen staan nog oudere dieselaggregaten te ronken om de circussen van stroom te voorzien bij gebrek aan gemeentevoorzieningen. En dan heeft de gemeente er niets voor over om schade voor t milieu te beperken.

BerichtGeplaatst: za jan 05, 2013 11:41 pm 

ja daar heb je een punt Gera: het aantal terreinen met een deftige stroom en watervoorziening die zijn enorm beperkt.
In Leeuwarden daar is het ideaal: speciale verdeelkast met de juiste stekkers en aansuitingen en alles aanwezig: klein detail: je moest wel de juiste sleutel hebben lol.

En die subsidies: heel even is het hier in Belgie zo geweest. dat de circussen ( jaja met dieren) iets kregen.
En dat daar een ambtenaar voor was: weet zelf wie, want heb er in andere contecxt mee gewerkt en die man is redelijk circusgek.
Maar de minister werd onder druk gezet door Gaia : resultaat: ministerie speciale afdeling circus opgedoekt!!

Het klonk bijna als een sprookje!! zo ergens in Brussel een bureau waar een aantal mensen zaten die zich elke dag bezighielden met de circussen te ondersteunen.

maar mooi liedjes duren nooit lang en ook dit niet :?

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 12:28 am 
gera schreef:
Citeer:
op het millieu.

De gemeenten doen vaak zo moeilijk over de niet al te nieuwe vrachtwagens, dat er behoorlijk wat gesteggel voor is om een circuskaravaan een stad zoals Amsterdam, Rotterdam enz binnen te krijgen. Speciale vergunningen, extra heffingen, vraag maar eens na bij een circusdirectie, je kunt bij zo'n ambtenaar echt niet aankomen met bovenstaande quote. Vervolgens doet zo'n gemeente niets aan stroomvoorzieningen, dus op alle evenemententerreinen staan nog oudere dieselaggregaten te ronken om de circussen van stroom te voorzien bij gebrek aan gemeentevoorzieningen. En dan heeft de gemeente er niets voor over om schade voor t milieu te beperken.

Ik nog nooit gehoort dat gemeentes moeilijk doen over ouwe circus of kermiswagens, en denk ik ook dat daar gewoon een uitzondering voor gemaakt word, maar dat laat ik maar even in het midden omdat ik dat niet zeker weet, maar ik vind het wel een sterk verhaal.

Dat een gemeente geen fatsoenlijke circus/evenemententerreinen aanlegt en/of fatsoenlijke voorzieningen, ben ik het 100% met je eens, maar
dat is al zolang als het circus bestaat een probleem, ahoewel sommige gemeentes het wel hebben, maar het dan soms niet te betalen is.
en om het gebruik van aggregaten te ontmoedigen, zouden gemeentes dezelfde prijs kunnen hanteren als jet circus zelf kwijt is aan diesel.
Verder ken ik nog wel een paar punten waarmee circussen al een eind geholpen zouden zijn, zonder subsidie te krijgen, en dat is bv gratis afval
verwijderen, geen wegenbelasting, geen stageld, en geen precario voor reclameborden, want dat heeft het circus uitgevonden, dus hoort dat bij de traditie, en uiteraard een fatsoenlijk terrein met het liefst gratis stroom en water, en dan zijn ze al een heel eind op de goede weg.

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 12:40 am 
gera schreef:
Nee hoor, ik ben me van geen kwaad bewust, als ik sarcastisch ben, dan maak ik ook gebruik van sterke overdrijvingen.
Wat betreft die circusgebouwen... De overheid doet veel te weinig aan circus, er gaan miljoenen naar allerlei orkesten en toneelgezelschappen, maar de meeste circussen draaien echt op hun eigen vermogen. Als hier nu eens wat aan gedaan werd, dan zou het allemaal veel mooier kunnen zijn en beter.

Circus word onder volksvermaak geplaatst, en derhalve krijgen ze geen cent, tenminste, niet in nederland.
Verder snap ik niet waarom de basisscholen hier niet te porren zijn om met de hele school tegen een goedkoop tarief naar het circus te gaan, zoals
dat in Parijs het geval is, want daar staan de circussen in het najaar naast elkaar en draaien van s'morgens tot 'savonds laat de ene uitkoop na de andere. Geen wonder dat die grote franse circussen materiaal hebben waar het kwijl van uit je mond loopt.

Citeer:
Dat van die circusgebouwen is helemaal niet verkeerd. Ik heb begrepen dat er ergens in Brabant nog een plan in de pen zit om een heel circusevenemententerrein te gaan creeeren. Wedden dat dit een fantastisch initiatief zou kunnen worden? Met Disney achtige attracties, circusshows, circusrestaurants, kortom, een compleet pretpark met circusthema.
En wat betreft het keurmerk, lijkt me goud om zoiets op te zetten, en daarbij voor de duidelijkheid ook een gigantische lijst met punten waar je op moet letten, die moet worden samengesteld voor het keurteam. Hoe strakker je dat van tevoren regelt, hoe beter. Ik zie er met plezier naar uit. En zou nu wel alvast in t vooruitzicht willen brainstormen met een team om te kijken hoe dat moet worden aangepakt en waar de sterke en zwakke punten zitten.

Ik vind dat wel een verkeerd en vooral zorgwekkend plan, want een circuspretpark gaat wel ten koste van de reizende circussen, want
als ouder met kinderen ga je dan liever naar zo'n compleet verzorgd pretpark, dan naar een rondtrekkend circus met verder geen attracties,
en die mensen komen dan vanuit het hele land, dus heb je er als reizend circus wel degelijk last van, dus hoop ik dat het er niet komt voor de circussen.

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 10:04 am 

Wie zegt dat basisscholen niet te porren zijn slaat de plank in deze volledig mis en niet een een beetje mis.
Rotterdamse basisscholen uit Rotterdam Delfshaven hebben in 2010 bewezen dat zij wel te porren zijn om massaal naar het circus te gaan. Circus Herman Renz was toen voor het eerst na 20 jaar weer eens in Rotterdam. 1200 kinderen hebben de middag van hun leven gehad.
Het gaat simpelweg om de aanbieding die je aan de scholen doet.

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 1:55 pm 

Citeer:
1200 kinderen hebben de middag van hun leven gehad.

Tja, en al die kinderen gaan dan niet s avonds met hun ouders naar t circus, dus wellicht is dat toch een nadeel.
Citeer:
Ik vind dat wel een verkeerd en vooral zorgwekkend plan, want een circuspretpark gaat wel ten koste van de reizende circussen, want
als ouder met kinderen ga je dan liever naar zo'n compleet verzorgd pretpark, dan naar een rondtrekkend circus met verder geen attracties,
en die mensen komen dan vanuit het hele land, dus heb je er als reizend circus wel degelijk last van, dus hoop ik dat het er niet komt voor de circussen.

Behalve als reizende circussen onderdeel zouden gaan uitmaken van zo'n park. Zoals dat bij andere parken soms nu al ook t geval is.

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 2:17 pm 
polianta schreef:
Wie zegt dat basisscholen niet te porren zijn slaat de plank in deze volledig mis en niet een een beetje mis.
Rotterdamse basisscholen uit Rotterdam Delfshaven hebben in 2010 bewezen dat zij wel te porren zijn om massaal naar het circus te gaan. Circus Herman Renz was toen voor het eerst na 20 jaar weer eens in Rotterdam. 1200 kinderen hebben de middag van hun leven gehad.

huh? Ik had een bericht getypt en geplaatst, en nu vind ik het niet terug? Nou, ik zal wel op de verkeerde knop gedrukt hebben, dus dan nog maar een keer.
Ik wist dus niet dat je ook hier scholen kunt benaderen om ze tegen een gereduceerde prijs naar het circus kunt trekken, maar 1200 kids
is nog steeds peanuts vergeleken wat er in Parijs getrokken word, want dat zouden er enkele tienduizenden zijn, want de circussen staan daar
naast elkaar gewoon een marathon aan voorstellingen te draaien die smorgens al om een uur of half 10 beginnen.
Dat zou hier ook een mooie compensatie kunnen zijn voor subidie die ze niet ontvangen en in het geval als men een slecht zomerzseizoen
achter de rug hebben. Ook zie ik er wel weer een klein nadeel in, want kinds die goedkoop via de scholen naar het circus zijn geweest zullen dan niet in de kerstvakantie terugkomen met hun ouwelui die dan de volle mep moeten betalen.

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 2:22 pm 
gera schreef:
Behalve als reizende circussen onderdeel zouden gaan uitmaken van zo'n park. Zoals dat bij andere parken soms nu al ook t geval is.

Ik ken geen (pret)parken die een compleet circus hebben staan of inhuren, en zijn het meestal wat losse acts die dan daar werken, dus dat lijkt me echt geen optie.

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 10:46 pm 

circusfan schreef:
gera schreef:

Ik ken geen (pret)parken die een compleet circus hebben staan of inhuren, en zijn het meestal wat losse acts die dan daar werken, dus dat lijkt me echt geen optie.

Vorige winter was er nederlands pretparkje die een circus gedurende de kerstperiode had ingehuurd, drouwenerzand huurde tijdens de herfstvakantie ook het circus Fiesta in en Slagharen had vroeger ook complete circussen staan.
In Duitsland zijn er ook diverse pretparken met een klein familiecircus die daar het hele seizoen speelt.

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 11:00 pm 

Pretpark de Meli in Adinkerke had dat vroeger ook:
en toen had Papa Chico er een heel programma en er stond een compleet circus ja.
De tent staat er nog: nou heet het park Plopsaland en in die tent doen nu Samson en Gert hun shows.

En verder heb je de parken die nu nog een circusshow hebben in een apart gebouw.
Olmense Zoo heeft dat hier nog.
En in Duitsland zie je het veel ja: Fantasialand, Eiffelpark enz.

Oh ja en de Efteling had ook circus, inclusief tent.
circus Anton Pieck: helemaal in oude stijl en met een show van +- een halfuurtje

BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2013 11:19 pm 

in rotterdam wordt er wel meer gedaan iedere jaar krijgen kinderen een jeugdvakantiepaspoort daarmee kunnen ze stempels halen bij activiteiten in de stad als je het boekje vol hebt kunnen ze naar het kerstcircus ahoy tevens zijn er ook iedere jaar 2 dagen waarop mensen met een rotterdampas slechts voor 10 euro naar het kerstcircus kunnen deze actie van de rotterdampas was er afgelopen seizoen ook voor herman renz

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 59 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00