Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 09, 2025 11:37 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 69 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor circussen?
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 12:02 am 

circusfan schreef:
gera schreef:
Citeer:
Btw, alsof dat handjevol vrachtwagens van de circussen, die ook nog eens meer stil staan dan rijden, ook maar enige invloed hebben
op het millieu.

De gemeenten doen vaak zo moeilijk over de niet al te nieuwe vrachtwagens, dat er behoorlijk wat gesteggel voor is om een circuskaravaan een stad zoals Amsterdam, Rotterdam enz binnen te krijgen. Speciale vergunningen, extra heffingen, vraag maar eens na bij een circusdirectie, je kunt bij zo'n ambtenaar echt niet aankomen met bovenstaande quote. Vervolgens doet zo'n gemeente niets aan stroomvoorzieningen, dus op alle evenemententerreinen staan nog oudere dieselaggregaten te ronken om de circussen van stroom te voorzien bij gebrek aan gemeentevoorzieningen. En dan heeft de gemeente er niets voor over om schade voor t milieu te beperken.

Ik nog nooit gehoort dat gemeentes moeilijk doen over ouwe circus of kermiswagens, en denk ik ook dat daar gewoon een uitzondering voor gemaakt word, maar dat laat ik maar even in het midden omdat ik dat niet zeker weet, maar ik vind het wel een sterk verhaal.

Gemeentes doen daar helaas wel moeilijk over. Je moet per dag dat je rijdt met de vrachtwagen een vergunning kopen die in de meeste steden een paar tientjes per dag kost om de stad in te mogen. Bij een beetje circus tikt dit wel aan. Alleen vrachtauto´s vanaf ongeveer Euro3 hoeven geen vergunning te hebben. De gemiddelde kermis cq circus wagen is ouder en voldoet niet aan de norm.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 11:29 am 

En ondertussen rijden er Euro 6 (!) vrachtwagens en trucks op de weg.
Er zijn circussen die daar gewoon rekening mee gehouden hebben, en in plaats van een nieuwe directiewagen (of twee, drie..)
geinvesteerd hebben in rijdend materieel wat zonder boetes de stad in kan.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 12:43 pm 
@ Martijn en Mario,
het ging over om alle circussen in pretparken onder te brengen, en dat kun je wel doen met kleine circusjes, maar toch niet met een circus van
formaat zoals bv Herman Renz, en dat bedoelde ik eigenlijk.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 12:52 pm 
@ kamelendrijver en tijger
Nou, dat is dan belachelijk, want een circus of kermisauto rijd maar weinig km per jaar, dus erg onrendabel om daarvoor om de zoveel jaar weer
nieuwere voor aan te schaffen, en had ik verwacht dat circus en kermiswagens uitgesloten zouden worden van die millieuverplichtigingen.
Ik snap dan ook niet dat die vnco daar geen werk van maakt.
Waar die vele duitse familiecircussen dan ook die moderne wagens vandaan halen en niet te vergeten de poen die dat materiaal kost, is mij dan ook een raadsel.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 2:50 pm 

circusfan schreef:
Waar die vele duitse familiecircussen dan ook die moderne wagens vandaan halen en niet te vergeten de poen die dat materiaal kost, is mij dan ook een raadsel.

Gewoon van eerlijk verdiende centen, als je niet de wereldtop in je programma hebt staan en veel eigen (dieren)nummers hebt kun je de kosten voor het inhuren van artiesten al laag houden en dit geld kan dat gebruikt worden voor het aanschaffen van nieuwe trucks.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 4:34 pm 

Dat zou ook te stom zijn om een volledig groot circusprogramma in een pretpark onder te brengen:
want dan moet je kiezen of je dat pretpark bezoekt of het circus.

Je bent toch al op z'n minst 2 uur kwijt aan een circusvoorstelling en das dan twee uur dat je niet in het park kan rondlopen.
En je gaat tenslotte naar een pretpark voor op attracties te zitten en niet om 2 uur of meer in een show te zitten.

En hoe ze dat dan oplossen aan de kassa heb ik ook geen idee van: want de een gaat en de ander niet.

groot circus in een pretpark is er een beetje over maar er zijn voldoende pretparken die een programma in huis hebben ja.
en dan meer dan 2 of 3 artiesten en vaak dieren. En een behoorlijke tent. geen tentjes van 250 man.

Maar circus gebouwen zouden nog steeds kunnen: trouwens er zijn er nog een hoop.
Alleen ze worden voor wat anders gebruikt of ze staan gewoon te verrotten zoals dat in Gent:
dat was na zijn circusperiode even een garage voor een verzamelaar van oldtimers en nu: valt het stukje bij beetje in elkaar.
In Brussel hebben we er ook nog eentje: prachtig gebouw en gebruiksklaar: alleen er komt nooit circus er gaan alleen concerten door.
Het circus van Moskou met Popov speelde er nog halverwege de jaren 60 en daarna is het circus er stilaan verdwenen.
jullie hebben in Nederland Carré ( gelukkig doet dat nog wel 1 keer per jaar dienst waarvoor het eigenlijk bedoeld is), circustheater Scheveningen.
Engeland heeft er nog massaal veel zoals Blackpool tower, Brighton enz...

Maar hun bloeiperiode was een hele andere tijd: Parijs had er meerdere met wisselende programmas
en bij allemaal draaiden de zaken goed.
Mensen gingen 4 tot 5 keer per jaar naar het circus om een ander programma te zien in eigen stad!!

Dat ga je helaas niet meer voor elkaar krijgen.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 6:41 pm 
Site Admin

De combinatie dierentuin en circus moet toch ook meer mee te doen zijn.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 7:48 pm 
Mario Rutelli schreef:
Dat zou ook te stom zijn om een volledig groot circusprogramma in een pretpark onder te brengen:
want dan moet je kiezen of je dat pretpark bezoekt of het circus.

Je bent toch al op z'n minst 2 uur kwijt aan een circusvoorstelling en das dan twee uur dat je niet in het park kan rondlopen.
En je gaat tenslotte naar een pretpark voor op attracties te zitten en niet om 2 uur of meer in een show te zitten.

En hoe ze dat dan oplossen aan de kassa heb ik ook geen idee van: want de een gaat en de ander niet.

groot circus in een pretpark is er een beetje over maar er zijn voldoende pretparken die een programma in huis hebben ja.
en dan meer dan 2 of 3 artiesten en vaak dieren. En een behoorlijke tent. geen tentjes van 250 man.

Maar circus gebouwen zouden nog steeds kunnen: trouwens er zijn er nog een hoop.
Alleen ze worden voor wat anders gebruikt of ze staan gewoon te verrotten zoals dat in Gent:
dat was na zijn circusperiode even een garage voor een verzamelaar van oldtimers en nu: valt het stukje bij beetje in elkaar.
In Brussel hebben we er ook nog eentje: prachtig gebouw en gebruiksklaar: alleen er komt nooit circus er gaan alleen concerten door.
Het circus van Moskou met Popov speelde er nog halverwege de jaren 60 en daarna is het circus er stilaan verdwenen.
jullie hebben in Nederland Carré ( gelukkig doet dat nog wel 1 keer per jaar dienst waarvoor het eigenlijk bedoeld is), circustheater Scheveningen.
Engeland heeft er nog massaal veel zoals Blackpool tower, Brighton enz...

Maar hun bloeiperiode was een hele andere tijd: Parijs had er meerdere met wisselende programmas
en bij allemaal draaiden de zaken goed.
Mensen gingen 4 tot 5 keer per jaar naar het circus om een ander programma te zien in eigen stad!!

Dat ga je helaas niet meer voor elkaar krijgen.

Een circus dat een volledige voorstelling van 2 uur zou maken in een pretpark, zou ook niet te betalen zijn voor het park, want dan
zou de entreeprijs van het park meteen opgaan aan het circus, want die moeten toch zo'n beetje dezelfde prijs vragen aan bezoekers
om hun programma te bekostigen.
Verder zie ik vaste circusgebouwen niet zitten, want dan moet er minstens een in elke grote stad komen, en denk ik niet dat de mensen
die er 30km of verder vandaan wonen, dan nog te porren zijn om zo'n eind te gaan rijden. Bovendien is het wel bewezen dat circus in circusgebouwen niet meer werkt op een paar uitzonderingen na, maar die doen dan alleen wintercircus, dus om daar nou de rest van het jaar
een leeg gebouw voor weg te zetten lijkt me onrendabel. Dan kun je wel proberen om het gebouw te gaan verhuren voor andere evenementen,
maar dan ga je op de stoel zitten vd theaters en evenementenhallen, en die hebben het al moeilijk om de broek op te houden, en hoeveel evenementenhallen staan er niet leeg of hebben nagenoeg niets te doen, en hoeveel theaters gaan er nu dicht vanwege de dichtgedraaide subsidiekraan? Nee, circussen zijn beter af door rond te blijven reizen, want als je vandaag in de ene plaats geen volk trekt, is er altijd weer
een kans in een andere plaats, en willen mensen tegenwoordig alles het liefst op een presenteerblaadje aangereikt krijgen, dus vooral geen eind
moeten rijden om ergens 2 uurtjes geëntertaind te worden.
Maar goed, we wijken af het oorspronkelijk onderwerp, dus weer even terug on topic en dat is dat circusweb al er vast goed aan doet om
uitgebreid info te verstrekken over de circussen die er te zien zijn, alleen zouden de circussen dan deze site op hun reclameposters moeten vermelden, want ik weet zeker dat het overgrote deel vd circusbezoekers niet weten dat deze site bestaat. Je kunt dan wel zeggen dat deze site
al een miljoen bezoekers heeft getrokken, maar die cijfers zullen voor het grootste deel wel door de vaste "kliek" die hier bij het meubelair hoort
voor hun rekening zijn genomen, en dat bedoel ik niet negatief of zo, maar dat geeft aan dat nog lang niet alle circusbezoekers de weg naar deze site weten te vinden.
De kerstpagina is dan imo een mooi voorbeeld hoe je een circus kunt omschrijven, want bij elk circus staat in het kort wat je kunt verwachten,
en zou je nog kunnen toevoegen of het om een klein kindercircus gaat, of familiecircus, of internationaal circus met jaarlijks nieuwe artiesten.
Dan nog maximaal 4 foto's van het circus erbij, en dan 1 van het buitenaanzicht, binnenaanzicht, wagenpark, en stallen.
Dan heb je pas alles overzichtelijk op een rij.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 7:57 pm 
heuvels schreef:

Ik denk dat de dierenactivisten een beroerte krijgen als dierentuinen hun dieren circuskunstjes gaan laten vertonen, en ze dan daar permanent voor de deur gaan bivakeren, want een dierentuin kan niet even inpakken en naar de volgende plaats trekken.

BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 10:24 pm 

Denk dat Heuvels bedoelt om een circus te laten resideren in een dierentuin.

Maar inderdaad als ze dieren uit de dierentuin circuskunstjes gaan laten doen dan staan de activisten te kamperen aan de deuren.
Gaia voorop in Belgie: die hebben er al voor gezorgd dat er dolfinaria verdwenen zijn.dolfijnen die door hoepels sprongen dat vonden ze maar niks.

De olifanten van de Antwerpse zoo waren nochthans vroeger circusdieren: en dat was vrij handig want als ze die hun nagels moesten knippen of onder de voetzool moesten zijn dan kenden die nog steeds het commando " footlift". Een aantal commandos voor een zoodier blijken dus wel degelijk handig te zijn.

BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 12:55 am 
Site Admin

circusfan schreef:
heuvels schreef:

Ik denk dat de dierenactivisten een beroerte krijgen als dierentuinen hun dieren circuskunstjes gaan laten vertonen, en ze dan daar permanent voor de deur gaan bivakeren, want een dierentuin kan niet even inpakken en naar de volgende plaats trekken.
Het is natuurlijk niet de bedoeling vanuit de optiek van de activisten te gaan denken want dan blijf je nergens. Maar nu we toch aan het brainstormen zijn is het wel aardig om "buiten de kaders" te denken. Dierentuinen en circussen kunnen elkaar best wel versterken lijkt mij, zeker in deze tijd waarin subsidies verminderen of verdwijnen, en instellingen aan de lopende band geprivatiseerd worden. Er hoeft in ieder geval niet meer gereisd te worden, en daar gaat een activistisch argument al naar de bliksem. De laatste decennia zagen we al dat de circusdieren anders in het circusprogramma staan dan vroeger. Destijds was de dompteur de stoere bink die de leeuwen onder de duim hield met zijn stoel en zijn zweep, tegenwoordig ligt de nadruk veel meer op de dieren zelf.
Wat bezigheidstherapie voor de dieren in de dierentuin kan toch helemaal geen kwaad? En dan en-passant het publiek tonen wat de dieren allemaal kunnen is helemaal mooi. Ik bedoel dan niet zoals vroeger toen ik als kind Blijdorp bezocht en de chimpansees gekleed in malle pakjes gezamenlijk te eten kregen aan een tafel. Destijds prachtig maar met de kennis van nu uit de tijd. Het moet allemaal wel aansluiten aan wat de dieren in hun normale habitat doen (en dat gebeurt nu ook al in de moderne circussen).
Er zijn trouwens ook circussen die er een soort dierentuin op na houden waarvoor je betaalt om de dierenverblijven te mogen bekijken. Dus andersom moet het op een grotere schaal ook mogelijk zijn.

BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 11:22 am 

Ik verwonder mij over het vertrouwen dat er kennelijk in dierentuinen is. Alsof het dierenwelzijn daar op de eerste plaats zou komen. Niets is minder waar dan dat. Alle dieren vertegenwoordigers een economische waarde. Gaat het financieel gezien niet goed, dan worden deze dieren zonder pardon geruimd.
Begin deze eeuw heeft iets dergelijks zich afgespeeld in de Rotterdamse diergaarde die toen nog geleid werd door de heer Dorrestein.
Zonder pardon heeft hij twee leeuwen ( moeder en zoon) geeuthenaseerd ( zo noemde hij het letterlijk) om ruimte te maken voor een nieuwe groep berber leeuwen. Deze nieuwe groep zou dan ook nog eens wildvang zijn.
Nee van een band zoals die er is tussen dompteur en zijn dieren is bij de leiding van een dierentuin geen sprake.
Voor degene die aan dit verhaal twijfelen en weer allerlei verzonnen argumenten gaan verzinnen.
Ik heb dit niet van horen zeggen door derden. Ik heb dit uit de mond van de heer Dorrestein.
Sla het archief van de dierentuin er op na en mijn verhaal wordt bevestigd.
Wat mij betreft geen koppeling dierentuin en circus.

BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 1:30 pm 
heuvels schreef:
Het is natuurlijk niet de bedoeling vanuit de optiek van de activisten te gaan denken want dan blijf je nergens. Maar nu we toch aan het brainstormen zijn is het wel aardig om "buiten de kaders" te denken. Dierentuinen en circussen kunnen elkaar best wel versterken lijkt mij, zeker in deze tijd waarin subsidies verminderen of verdwijnen, en instellingen aan de lopende band geprivatiseerd worden. Er hoeft in ieder geval niet meer gereisd te worden, en daar gaat een activistisch argument al naar de bliksem. De laatste decennia zagen we al dat de circusdieren anders in het circusprogramma staan dan vroeger. Destijds was de dompteur de stoere bink die de leeuwen onder de duim hield met zijn stoel en zijn zweep, tegenwoordig ligt de nadruk veel meer op de dieren zelf.
Wat bezigheidstherapie voor de dieren in de dierentuin kan toch helemaal geen kwaad? En dan en-passant het publiek tonen wat de dieren allemaal kunnen is helemaal mooi. Ik bedoel dan niet zoals vroeger toen ik als kind Blijdorp bezocht en de chimpansees gekleed in malle pakjes gezamenlijk te eten kregen aan een tafel. Destijds prachtig maar met de kennis van nu uit de tijd. Het moet allemaal wel aansluiten aan wat de dieren in hun normale habitat doen (en dat gebeurt nu ook al in de moderne circussen).
Er zijn trouwens ook circussen die er een soort dierentuin op na houden waarvoor je betaalt om de dierenverblijven te mogen bekijken. Dus andersom moet het op een grotere schaal ook mogelijk zijn.

Je moet wel degelijk rekening houden met de activisten, want die hebben er immers voor gezorgt dat er een verbod op stapel ligt voor wilde dieren in het circus, en dan nog maar niet te spreken over het gesoebat met vele gemeentes die geen wilde dieren wilden hebben, dus wel degelijk iets om rekening me te houden. Veder is het wel leuk om eens te brainstormen, maar circussen die stoppen met reizen en op een vaste plek in een
(pret)park of dierentuin gaan staan, is gewoon fantasie, en zie ik niet gebeuren, dus heeft het ook geen zin om daar over na te blijven denken.
Daarnaast wijken we helemaal af van het onderwerp, want het begint meer op een (wilde) dieren discussie te lijken, en dat hoort toch in het dieren
topic thuis, dus back on topic, en laten we ons hier beperken toch het keurmerk waarover dit draadje gaat, en dat is dat ik het liefst zie dat cicussen gecategoriseerd worden in dus 3 soorten circus, en wel kindercircus, familiecircus en een internationaal circus met elk jaar nieuwe artiesten, en hoe je dat aan het publiek duidelijk wilt maken.

BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 1:41 pm 
polianta schreef:
Ik verwonder mij over het vertrouwen dat er kennelijk in dierentuinen is. Alsof het dierenwelzijn daar op de eerste plaats zou komen. Niets is minder waar dan dat. Alle dieren vertegenwoordigers een economische waarde. Gaat het financieel gezien niet goed, dan worden deze dieren zonder pardon geruimd.
Begin deze eeuw heeft iets dergelijks zich afgespeeld in de Rotterdamse diergaarde die toen nog geleid werd door de heer Dorrestein.
Zonder pardon heeft hij twee leeuwen ( moeder en zoon) geeuthenaseerd ( zo noemde hij het letterlijk) om ruimte te maken voor een nieuwe groep berber leeuwen. Deze nieuwe groep zou dan ook nog eens wildvang zijn.
Nee van een band zoals die er is tussen dompteur en zijn dieren is bij de leiding van een dierentuin geen sprake.
Voor degene die aan dit verhaal twijfelen en weer allerlei verzonnen argumenten gaan verzinnen.
Ik heb dit niet van horen zeggen door derden. Ik heb dit uit de mond van de heer Dorrestein.
Sla het archief van de dierentuin er op na en mijn verhaal wordt bevestigd.
Wat mij betreft geen koppeling dierentuin en circus.

Omdat nou een zo'n kerel een paar leeuwen heeft laten afmaken, is het nog niet zo dat dan elke dierentuin dan als dieronvriendelijk beschouwd moet worden, want dat is een beetje hetzelfde als een artiest die slecht is voor z'n dieren, dan gaan zeggen dat alle circussen slecht zijn.
Verde gaf ik in m'n vorige reactie al aan dat we van het oorsprongkelijke onderwerp afwijken, en het langzaam in een dierendiscussie gaat veranderen, en dat hoort dus in het dierentopic thuis, en wil ik me liever beperken tot het keurmerk onderwerp als je het niet erg vind.

BerichtGeplaatst: di jan 08, 2013 4:35 pm 

heuvels schreef:

Dit is een hele goeie!
Weet beste Heuvels wel dat alle dierentuinen in principe zo begonnen zijn?
Ga maar eens kijken bij Ouwehand of in Amersfoort, daar hangen de nostalgische foto's uit de beginperiode nog!
Andersom geldt dit ook voor de grote circussen. Die dachten het ei van Columbus gevonden te hebben door met dierentuinen te gaan reizen! Zoiets van 'als de mensen niet naar ons toekomen, gaan wij gewoon naar de mensen'!
En nu willen we met z'n allen 'terug naar vroeger'? Vergeet het maar!
Want vroeger was een tijd dat er aanzienlijk minder te beleven viel en mensen bovendien amper mobiel waren.
Een paar keer per jaar naar het circustheater lopen (of bij uitzondering met de tram of omnibus), ja dat kon nog net!
Vandaar dat die in met name de grotere steden bloeiden. Maar ook daar kwam zo'n 100 jaar geleden al een eind aan!
Eerder had ik het er al eens over: veel van die roemruchte circustheaters werden omgebouwd tot bioscoop. En brandden daardoor af!!
Toen een noviteit, dat trok pas veel publiek! Die bioscoop dan, het afbranden uiteraard ook maar dat was eenmalig!

Zoals diverse leden al schreven, die pretparkgedachte is ook al heel vaak uitgeprobeerd.
Had en heeft soms ook nu nog hoogstens succes met korte showtjes. Want we komen tenslotte in dat pretpark voor àlle attracties!

En in Nederland verdient zelfs Carré eigenlijk niet eens meer de naam circustheater.
Ook al was het dat van oorsprong, daar is niets meer van over.
Het wordt gewoon tijdelijk geschikt gemaakt voor het circus, net zoals dat weliswaar minder ingrijpend het geval is met bijvoorbeeld het theater in Eindhoven of alle theaters waar Martin Hanson's Wintercircus komt.
En Scheveningen mag dan zo heten, van het oorspronkelijke circustheater staat er geen steen meer. En ook al niet geschikt te maken, lijkt me.

Misschien loop ik wat achter, want alle verdere reacties nog niet gelezen.
Dus nog wat verbazing tenslotte over Heuvels opmerking.
Het lijkt net of die nog nooit heeft gehoord van wat dierentuinen van circussen (met dieren) vinden.
Sinds ook zij steeds meer de hete adem van de dierenactivisten in hun nek voelen hebben zij grote afstand genomen van alles wat maar naar circus ruikt!
Want ze realiseren zich dat zij nu al gedeeltelijk maar binnenkort helemaal zelf aan de beurt zijn!
Vandaar ook bijvoorbeeld dat de overtollige olifanten in Emmen, die ze dringend kwijt moeten vanwege een stammenoorlog (ik kom er elders op terug, want heb nog meer 'nieuws' hierover) overal ter wereld GRATIS heen mogen, als het maar niet naar een circus is!
Kijk, dat zijn nog eens standpunten!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 69 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00