Mario Rutelli schreef:
Dat zou ook te stom zijn om een volledig groot circusprogramma in een pretpark onder te brengen:
want dan moet je kiezen of je dat pretpark bezoekt of het circus.
Je bent toch al op z'n minst 2 uur kwijt aan een circusvoorstelling en das dan twee uur dat je niet in het park kan rondlopen.
En je gaat tenslotte naar een pretpark voor op attracties te zitten en niet om 2 uur of meer in een show te zitten.
En hoe ze dat dan oplossen aan de kassa heb ik ook geen idee van: want de een gaat en de ander niet.
groot circus in een pretpark is er een beetje over maar er zijn voldoende pretparken die een programma in huis hebben ja.
en dan meer dan 2 of 3 artiesten en vaak dieren. En een behoorlijke tent. geen tentjes van 250 man.
Maar circus gebouwen zouden nog steeds kunnen: trouwens er zijn er nog een hoop.
Alleen ze worden voor wat anders gebruikt of ze staan gewoon te verrotten zoals dat in Gent:
dat was na zijn circusperiode even een garage voor een verzamelaar van oldtimers en nu: valt het stukje bij beetje in elkaar.
In Brussel hebben we er ook nog eentje: prachtig gebouw en gebruiksklaar: alleen er komt nooit circus er gaan alleen concerten door.
Het circus van Moskou met Popov speelde er nog halverwege de jaren 60 en daarna is het circus er stilaan verdwenen.
jullie hebben in Nederland Carré ( gelukkig doet dat nog wel 1 keer per jaar dienst waarvoor het eigenlijk bedoeld is), circustheater Scheveningen.
Engeland heeft er nog massaal veel zoals Blackpool tower, Brighton enz...
Maar hun bloeiperiode was een hele andere tijd: Parijs had er meerdere met wisselende programmas
en bij allemaal draaiden de zaken goed.
Mensen gingen 4 tot 5 keer per jaar naar het circus om een ander programma te zien in eigen stad!!
Dat ga je helaas niet meer voor elkaar krijgen.
Een circus dat een volledige voorstelling van 2 uur zou maken in een pretpark, zou ook niet te betalen zijn voor het park, want dan
zou de entreeprijs van het park meteen opgaan aan het circus, want die moeten toch zo'n beetje dezelfde prijs vragen aan bezoekers
om hun programma te bekostigen.
Verder zie ik vaste circusgebouwen niet zitten, want dan moet er minstens een in elke grote stad komen, en denk ik niet dat de mensen
die er 30km of verder vandaan wonen, dan nog te porren zijn om zo'n eind te gaan rijden. Bovendien is het wel bewezen dat circus in circusgebouwen niet meer werkt op een paar uitzonderingen na, maar die doen dan alleen wintercircus, dus om daar nou de rest van het jaar
een leeg gebouw voor weg te zetten lijkt me onrendabel. Dan kun je wel proberen om het gebouw te gaan verhuren voor andere evenementen,
maar dan ga je op de stoel zitten vd theaters en evenementenhallen, en die hebben het al moeilijk om de broek op te houden, en hoeveel evenementenhallen staan er niet leeg of hebben nagenoeg niets te doen, en hoeveel theaters gaan er nu dicht vanwege de dichtgedraaide subsidiekraan? Nee, circussen zijn beter af door rond te blijven reizen, want als je vandaag in de ene plaats geen volk trekt, is er altijd weer
een kans in een andere plaats, en willen mensen tegenwoordig alles het liefst op een presenteerblaadje aangereikt krijgen, dus vooral geen eind
moeten rijden om ergens 2 uurtjes geëntertaind te worden.
Maar goed, we wijken af het oorspronkelijk onderwerp, dus weer even terug on topic en dat is dat circusweb al er vast goed aan doet om
uitgebreid info te verstrekken over de circussen die er te zien zijn, alleen zouden de circussen dan deze site op hun reclameposters moeten vermelden, want ik weet zeker dat het overgrote deel vd circusbezoekers niet weten dat deze site bestaat. Je kunt dan wel zeggen dat deze site
al een miljoen bezoekers heeft getrokken, maar die cijfers zullen voor het grootste deel wel door de vaste "kliek" die hier bij het meubelair hoort
voor hun rekening zijn genomen, en dat bedoel ik niet negatief of zo, maar dat geeft aan dat nog lang niet alle circusbezoekers de weg naar deze site weten te vinden.
De kerstpagina is dan imo een mooi voorbeeld hoe je een circus kunt omschrijven, want bij elk circus staat in het kort wat je kunt verwachten,
en zou je nog kunnen toevoegen of het om een klein kindercircus gaat, of familiecircus, of internationaal circus met jaarlijks nieuwe artiesten.
Dan nog maximaal 4 foto's van het circus erbij, en dan 1 van het buitenaanzicht, binnenaanzicht, wagenpark, en stallen.
Dan heb je pas alles overzichtelijk op een rij.