Openheid.......daar zeg je wat. Dit is inderdaad niet de sterkste kant van het Groot Russisch Staatcircus. Misschien wel de zwakste kant........
Winter 2005/2006 was ik bij de premiere van het Groot Russiscg kerstcircus op het Malieveld. In de flyer stonden roofdieren vermeld, maar deze waren uiteindelijk toch niet gekomen.
Dus toen ik na afloop van de show directielid Ilja Smitt zag lopen vroeg ik of ik iets mocht vragen.
Antwoord: "Ja"
Mijn vraag:: '"Waarom zijn de roofdieren er eigenlijk niet?"
Waarop ik de letterlijke tegenvraag kreeg: "Waarom wil je dat weten?"
Mijn antwoord: "Ik ben circusvriend".
Het antwoord waarmee ik het moest doen was: "Ja ja, dat zeggen ze allemaal!"
Kennelijk werd ik als circusvriend ten onrechte geassocieerd met de dierenactivisten die buiten de tent stonden.
Mijn conclusie: soms worden circussen verdacht gemaakt door activisten. Dit keer was het andersom: een circusvriend wordt verdacht gemaakt door de circusdirectie.
Tezamen met de hoge hekken om het terrein en het gebrek aan enige openheid geeft dit bij mij de indruk dat je bij dit circus als bezoeker maar een recht hebt; betalen, de show bekijken en weg wezen!!
Ilja Smitt bedankt voor de gastvrijheid!
Bij dit circus word je niet erkend als circusvriend.
Gelukkig zijn er circussen als Herman Renz en Belly Wien!

Ik kan me iets bij de reactie van Ilja voorstellen. Zeker als er aan de poort activisten staan. Toch kan het je helpen dat je bijvoorbeeld door fotowerk te laten zien, namen te noemen van andere mensen die je kent uit de circuswereld, een cluborgaan als piste, nieuwsbrief of renz magazine te laten zien, een circusjas of pet te dragen om je uitspraak dat je 'circusvriend' bent kracht bij te zetten.
Door je vaak en regelmatig op een circusterrein te laten zien kan ook helpen.