Uitgebreid verslag bezoek circus Belly Wien.
De speurtocht: Het echtpaar van Heijbeek, wat de tournee planning voor dit circus verzorgt, is helaas nooit zo spraakzaam is als het over de tournee gaat. Mijns inziens zijn ze hiermee dief van zowel eigen als Zinneckers' portemonnee, want hierdoor ben ik vorig jaar dit circus misgelopen! Ik wilde niet dat dit dit jaar weer zou gebeuren. Aangezien ik als Rotterdammer niet wist of dit circus dit seizoen nog dichter naar mijn woonplaats zou reizen, ben ik daarom op vrijdag 13 juni zelf naar het prachtige circus Belly Wien (mijn favoriet) toe gereisd, toen dit vorige week stond opgesteld in het plaatsje Nieuwveen in het Groene hart. Reclame: In de plaats Nieuwveen aangekomen werd ik al in de stemming gebracht door grote affiches langs de weg. Met deze kolossaal grote borden overschreeuwt dit circus zichzelf naar mijn mening. Ten eerste hebben ze het formaat van de borden van circus Krone! En ten tweede staan er een aantal dieren op die dit circus niet heeft. Te weten: een Afrikaanse olifant, een leeuw, een witte tijger en een struisvogel. De andere dieren die er op staan; zebra, kamelen, Siberische tijger heeft men wel. Persoonlijk vond ik de vroeger door dit circus gebruikte affiches mooier.
De zoo: Het circus stond mooi in het groen opgesteld tegenover de kinderboerderij. Prachtig met die mooie kleuren blauw en geel! (Veel mooier dan die knalrode tent van bijvoorbeeld het staatscircus van Moskou.) Als liefhebber van het klassieke dierencircus ben ik eerst gaan genieten van alle dieren die dit circus rijk is. Vooral vanwege het vele jonge leven (jonge kameel, jonge lama en een tijger drieling). Ik telde 14 kamelen op een ruim perk. Waar onder dus een baby kameel en ook twee peuters. Op een ander mooi ruim perk met mooie hekken zag ik giraf Kenai, die flink gegroeid is, tezamen met 3 lama's + baby en 3 zebra's. Maar weet iemand waar de antilopes gebleven zijn?? En was hier niet eerst een struisvogel bij? In een mooie kooiwagen zag ik 5 Berberapen en in de wagen er naast de honden. De paarden hadden alleen boxen. Vanwege het mooie weer was de tent niet opgezet. Naast de 6 Friezen was er nog een zevende paard en ik telde 3 pony's. Allen , weet iemand waar de zwarte pony (van groot en klein) gebleven is? Daarna naar de Siberische tijgers. Moeder Ambra met de 3 jongen waren van zeer dichtbij te bewonderen. Als dierenliefhebber heb ik al heel wat dierentuinen en circussen bezocht, maar nog zelden heb ik 3 jonge tijgers van zo dichtbij kunnen bewonderen! Drie jaar geleden had dit circus ook nog korte tijd twee leeuwen. Deze waren uit hetzelfde dierenpark in Zuid-Frankrijk afkomstig als de tijgers, maar waren te nerveus van karakter voor het circus. Weet iemand waarheen deze gegaan zijn?
De kassawagen: Na mijn (gratis) bezoek aan de uitgebreide menagerie was het tijd voor het minst leuke van alles.......het naar de kassa gaan om te betalen. Bij de kassa zag ik dat er een nieuw 3D (!!!) programmaboek te koop was, met 2 giraffen er op. Prachtig! Ook was er een dvd te koop over het circus achter de schermen. Uiteraard heb ik beide aangeschaft! De show:
Aangezien ik vooral voor de dieren naar het circus ga, zal ik in mijn beschrijving vooral ingaan op de dieren nummers en wat minder ingaan op de artiesten nummers. Eerst een beschrijving van de dierennummers:
De show begon met Siberische tijgers. Het nummer begon pas nadat de 4 Siberische tijgers al een hele tijd in de piste waren. Waarom was mij een raadsel......Wie het weet mag het zeggen. Verder een prima nummer. Zeer rustig en ontspannen gepresenteerd door de 'heer des huizes' Roman Zinnecker. Vol trots droeg Roman Zinnecker na afloop van het nummer de baby tijger drieling binnen. Veel applaus was het resultaat. De mensen/ kinderen in de loge mochten ze aaien. Vervolgens jockey ruiterij door de geschwister Belly, waarbij oudste zoon Marlon het meeste deed. De aantrekkelijke Sarah Zinnecker, die is verhuisd naar circus Werona, is er helaas niet meer bij. Een prachtige vrijheidsdressuur in Spaanse stijl door Marlon Zinnecker. Vroeger (3 jaar terug) deed Marilyn dit. (Waarom nu niet meer?) Als man zijnde vond ik dit uiteraard mooier. Het bekende hondennummer van de aantrekkelijke Miss Marilyn. Voor de pauze het prachtige kamelennummer door Roman Zinnecker. Het nummer met 6 kamelen begint nu met de kamelenmuziek van Krone. Rustig gepresenteerd en de dieren doen veel. Aan het feit dat hij de dieren tussendoor steeds heel veel aait zie ik de liefde die deze man voor zijn dieren heeft en uitstraalt. Bij bijvoorbeeld Renz Berlin mis ik dat.
De verhouding dieren/ artiesten nummers is naar mijn mening ongelijkwaardig over de show verdeeld. In de tweede helft is er nog maar 1 dierennummer! En dat is de giraf Kenai, gepresenteerd door Marlon. De flink gegroeide Kenai loopt nu zonder halster door de piste! Artiesten: Antipode van Marilyn. Als dit wordt aangekondigd met VOETantipode vraag ik mij af: doe je antipode niet altijd met je voeten? De koorddans na de pauze die vroeger door Sarah of Merilyn werd gedaan werd nu uitgevoerd door de jonge Mandy. Dat er met messen werpen een 'slachtoffer' uit het publiek wordt gehaald (wat ik Bernhard Renz bij Renz Berlin ook weleens heb zien doen) vind ik geen goede zaak. Wat als het fout gaat? Hoe goed je ook bent in messenwerpen, het blijft handwerk!! Een goede aanwinst voor dit familiecircus is de familie Wolf met strapaten nummer en jongleren. De clownerie: Een nieuw en grappig nummer met een wasmachine waarin de kleding krimpt. De presentatie: Normaal presenteert Ragina van Heijbeek het programma. Dit keer werd er dan door Roman, dan door Marlon dan door een andere stem (Robert?) aangekondigd. En dat terwijl ik na de show zag dat het echtpaar van Heijbeek wel aanwezig was. Hoe zit dit toch?
De kwaliteiten van Circus Belly Wien zijn:
.mooi verzorgd uiterlijk qua wagenpark en dierenverblijven .vriendelijkheid van het personeel (van directie tot staljongens) .goede en ruime dierverzorging en huisvesting .mooi en leuk programma .goede originele humor Minpunten: heb ik niet kunnen ontdekken. En dit laatste zeg ik niet omdat ik een circusvriend ben die alles leuk vindt, want er zijn genoeg circussen waarbij ik wel zwakke kanten zie. Daarom ventileer ik op deze site in mijn berichten (indien nodig) eerlijkheidshalve ook wel eens negatieve geluiden.
Ten slotte:
Er is een ding wat mij woedend maakt! Waarom moet uitgerekend dit prachtige dierencircus, wat de dieren allemaal veel ruimte geeft, er keurig verzorgd uitziet en heel open en gastvrij is naar publiek keer op keer het mikpunt van activisten zijn? Mijn mening is dat activisten, als ze dan echt de dwangmatigheid om actie te voeren niet kunnen onderdrukken, dan maar bij een ander circus moeten gaan staan! Want als er een cicus is waar geen reden tot actie is, is dit het circus Belly Wien wel! Ik heb al heel wat circussen gezien. Je kunt er gerust vanuit gaan dat ik na al die jaren wel onderscheid kan maken. Ik zie veel en heb veel gezien. (Als circuskenner zie je meer dan als activist.) Als ik activist was en actie zou voeren dan zou Belly Wien wel het aller-, aller- aller laatste circus zijn waar ik zou gaan staan! Simpelweg omdat dit circus de boel op orde heeft. En dat kan iedereen zien! Lang leve circus Belly Wien!! (het mooiste circus in de Benelux)
Sylvio.
|