Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 1:50 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 04, 2008 12:24 pm 
Site Admin

Zie Circusweb.nl

Familie Westerdijk heeft nog een compleet circus op zolder staan. Wat de Circusweb redactie betreft hebben wij nog nooit van deze familie en dit circus gehoord. Wie kan er iets meer over vertellen misschien?

BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2008 11:57 am 
Site Admin

Onze vliegende reporter Atze Lubach is inmiddels op bezoek geweest bij de familie Westerdijk. Het circus verkeert nog in het luchtkasteelstadium. Plannen genoeg maar om die concreet te maken zal Piet Westerdijk eerst het Prins Bernard Culuurfonds er voor moeten interesseren. Of andere kapitale sponsors vinden.

Atze houdt contact met de initiatiefnemer en houdt ons op de hoogte.

BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2008 8:28 pm 
Site Admin

Pieter de Vries schreef:
waar kunnen we de foto's zien?

foto's van een luchtkasteel?
ik weet niet of Atze dat kan.....

BerichtGeplaatst: vr aug 08, 2008 9:49 pm 
Site Admin

Als er wat te fotograferen valt zal Atze dat zeker doen. En met dat luchtkasteel wordt bedoeld dat er nog niets te fotograferen valt. Snappie?

BerichtGeplaatst: za aug 09, 2008 1:28 pm 
Site Admin

Martinique schreef:
heuvels schreef:
Als er wat te fotograferen valt zal Atze dat zeker doen. En met dat luchtkasteel wordt bedoeld dat er nog niets te fotograferen valt. Snappie?

Tja... Vanwaar dan de foto's op de website van Circusweb? Wiens wagens zijn dat dan? Want ik kan ook wel zeggen dat ik nog een circus op stal heb staan hoor :)

Zou je aan hr. Westerdijk moeten vragen. Zijn gegevens staan onderaan het artikel.

BerichtGeplaatst: za aug 09, 2008 5:40 pm 
Site Admin

Martinique schreef:
heuvels schreef:
Zou je aan hr. Westerdijk moeten vragen. Zijn gegevens staan onderaan het artikel.

Je moet toegeven dat één van de wagens al verdacht veel op een Roncalli-exemplaar gelijkt :s

Zou kunnen maar dat zegt verder niets. Hij kan hem kopen, huren of lenen. Je ziet zo vaak wagens met andere namen er op bij circussen. We wachten af wat er gaat gebeuren.

BerichtGeplaatst: do aug 14, 2008 10:19 pm 

heuvels schreef:
Onze vliegende reporter Atze Lubach is inmiddels op bezoek geweest bij de familie Westerdijk. Het circus verkeert nog in het luchtkasteelstadium. Plannen genoeg maar om die concreet te maken zal Piet Westerdijk eerst het Prins Bernard Culuurfonds er voor moeten interesseren. Of andere kapitale sponsors vinden.

Atze houdt contact met de initiatiefnemer en houdt ons op de hoogte.

Zelf geloof ik er niets van. Alleen al vanwege het bericht dat ze al contact hebben gehad met Viktor Kee. Deze heeft geen enkele intentie om met een circus een seizoen mee te gaan en heeft helemaal geen contact met ze gehad. Daarnaast ook al de foto's van wagens die allemaal van andere circussen zijn of ergen in Frankrijks als vakantieverblijf gehuurd kunnen worden. Zoals anderen al eerder opmerkten.

De foto van de tent is helemaal de limit.

Snap eigenlijk niet dat de moderatoren, zelfs als het een tip van Secco betreft, niet eerst even controleren of het nieuws wellicht het verhaal van een fantast is. Er zijn in de circuswereld al genoeg "stichting aap-verhalen" (= het nieuwe synoniem voor broodje-aap-verhalen :wink: ). Enfin, vooralsnog schijnt er dus niets van te kloppen.

Ook als blijkt dat dit een ludieke actie is in komkommertijd om reclame te genereren voor een sociaal project vind ik zulke berichten afbreuk doen aan de kwaliteit van circusweb. En dat is jammer...

BerichtGeplaatst: vr aug 15, 2008 9:25 pm 

Het bericht dat ik eerder op de website had gezet was verdwenen.

Citeer:
Dromen van mooie circusproducties met een mooie uitstraling, het is een beetje inherent aan de circuswereld. Wie roept er niet dat ie Cirque du Soleil achtige acts laat zien of dat ie met een mooi wagenpark wil komen. En niet alleen in de bestaande circuswereld, maar ook ernaast. Noem nu de studenten op de circusacademie. Nee, die moeten eigenlijk niks hebben van het traditionele circus, zij zouden allemaal wel Cirque du Soleilachtige producties willen neerzetten en dromen daar constant van. Piet Westerdijk droomt dus al jaren van het opzetten van een circus. En of het bij dromen blijft, wie zal het zeggen. Als er ergens een zak met geld vandaan komt, dan zou hij nog wel eens ver kunnen komen. En Piet is niet de enige die droomt en zijn kansen uitprobeert. Ook bestaande circussen die soms hun dromen waarmaken op de portemonnee van anderen, die hele tritsen schuldeisers kweken en desondanks toch doorgaan. Als Piet Westerdijk morgen een circusproductie tot stand brengt heeft ie in ieder geval 1 voordeel, tonnen euro's minder schuldeisers dan sommige circussen die hier draaien. De redactie van Circusweb geeft geen garanties op het waarmaken van dromen, maar gaan soms wel een beetje mee in de berichten die mensen naar ons toesturen, totdat het tegendeel bewezen is. En de redactie van Circusweb is niet de enige die soms mooie dromen aankondigt die misschien niet waargemaakt kunnen worden. De laatste 3 jaar heb ik ook berichten in bijvoorbeeld De Piste gezien van mensen die dachten het even te kunnen maken als nieuw circus, waar uiteindelijk na een valse start ook niet veel van is terecht gekomen. Als wij als nieuwsredactie moeten gaan wachten tot de eerste successen zijn behaald, dan zouden onze pagina's verdacht leeg blijven. Ook dingen die er nog niet zijn, maar er eventueel in de toekomst komen, krijgen in de toekomst een plekje op onze pagina's. Of we moeten er erg zeker van zijn dat het allemaal pure fantasie is. Bij sommige mensen weten we bij voorbaat al dat hun dromen nooit uit zullen komen.

Piet Hein reageerde hierop dat genoemde berichten over circussen in het magazine Piste toch waarheidsgetrouwer waren dan het bericht over Circus Valentino, want er is op zijn minst 1 gala gemaakt met die circussen. Of een seizoen gespeeld.

Hoe ik daarop reageerde weet ik niet meer precies, maar wel in de trant van:
We moeten nog maar afwachten of Valentino wel of niet in november een gala heeft, of een zak met geld. Verder zou het misschien kunnen zijn dat het hele bericht op de fantasie van deze familie Westerdijk is gebaseerd. Inderdaad. De redactie van Circusweb heeft al een tijdje contacten over de plannen om zo'n circus neer te zetten. Vandaag heb ik nog even nauwkeurig de berichten gelezen die Circusweb heeft neergezet, en ik zou het zo morgen weer doen, ook al had ik niks tastbaars. Wie niet waagt die niet wint. Ik neem als redactie dan maar risico's en kies voor avontuur in sommige gevallen in plaats van dat ik op zekerheid speel. Weet je dat ook meteen. Dat maakt me misschien meer circusmens dan al die serieuze redacteuren van circusmagazines die alleen dingen publiceren die ze echt zeker weten.

BerichtGeplaatst: vr aug 15, 2008 9:50 pm 

Het bericht lijkt onwaarschijnlijk. De foto's zijn van bestaande wagens. Een van die wagens stond onlangs nog bij Herman Renz in Amsterdam. De tent van de foto was vorig jaar in gebruik bij Circo Circulo, het theatercircusfestival in Liempde. Gewone (ijzeren) masten. Over aluminium hoef je mij niets wijs te maken. Er was een aluminium kiosk (zo heet dat, het is geen tent of chapiteau!) met houten zijwanden in gebruik bij een niet nader bij naam te noemen circus van 1948 tot 1954. die kiosk is daarna verkocht aan Circus Busch Berlin (DDR) die er nog zeker tot 1964 mee heeft gereisd. Er is nog een tweede, kleinere, kiosk. Gebouwd naar het grote voorbeeld. Die was bedoeld voor de "Boulevard of broken dreams". Dat was de voorloper van "De Parade". Die kiosk bestaat nog steeds. De huidige eigenaar is "Het Werkteater" (zonder h !). Die kiosk staat op dit moment opgebouwd in Amsterdam op "De Parade".

Maar hoe verklaar je dan de oproepen op de website van Rinco, of Marktplaats? Dat doe je toch niet zomaar voor de grap? Zou het dan toch zo zijn dat de familie Westerdijk met nostalgische wagens langs festivals en andere evenementen wil gaan reizen? Want dat kan natuurlijk! Zoals Jan Rauh ook jarenlang met zijn wagen door Nederland trok om een show te geven. Met een kiosk graag. Die van Circus Bosco en de replica (Familie van Breemen) zijn er ook nog. Weliswaar van hout maar in ieder geval sfeervol!

BerichtGeplaatst: za aug 16, 2008 9:07 am 

Wie weet, in hun aankondiging hadden ze het ook meer over een reizende tentoonstelling dan over echte circusvoorstellingen. Wie weet ooit de basis voor weer een nieuw idee. Jammer dat de Westerdijkjes zich niet mengen in deze discussie, dat had het een en ander interesanter kunnen maken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00