Hoi Hans, Ergens ben ik blij dat ik af en toe mijn hart eens kan luchten over de gang van zaken op dit forum. Ik geef de mensen liever van repliek, of houd ze een spiegel voor, in plaats van dat ik ze wis of blokkeer. Maar tegenwoordig ontbreekt me de tijd, eerlijk gezegd. Als dan ergens tijd in steek is het meestal niet in zo'n forum met veel zinloze discussies, maar in ander werk. Bedenk hoe dit forum ooit tot een succes is geworden, niet door bijvoorbeeld Alex Romijn van Circusleed te blokkeren, maar door de discussie aan te gaan en dat was voor alle partijen nuttig. Zo leerden wij de gedachtengangen van mensen kennen die tegen dieren in t circus waren, en zo zagen wij al snel dat die vooroordelen meestal waren gebaseerd op theoretische kennis, ipv op daadwerkelijk ervaringen bij circusbezoek, en zo is het overigens nog steeds. Ik herinner me nog, een van de eerste discussies met Romijn, die ging over ganzen, die bij t circus op de stenen bleven staan, in plaats van op het grasveld. Bij nader informeren (Bavaria) bleek het grasveld bezaaid te zijn geweest met hondenpoep, ook niet bevorderlijk voor de troep ganzen. En dat het circus ervaringen had met mensen die wel heel ziek zijn en gekke dingen doen met dieren. Sinds er bij Bongo babykamelen waren vermoord door idioten die voorbij kwamen, zijn circusmensen er niet zo happig op om hun dieren buiten het circusterrein te laten lopen. In ieder geval mocht iedereen altijd zijn zegje doen, met wat voor mening dan ook. En wat betreft het best doen van circussen, dat nek uitsteken, die passie, het constant neerzetten van een goede kwaliteit circussen herken ik bijvoorbeeld ook bij Althoff, waar kosten nog moeite worden gespaard om een echt goed programma neer te zetten, en ook bij Moskou zie je dat. Prachtige programma's die allemaal meer publiek zouden verdienen. Alleen jammer dat het publiek het fenomeen circus zo onderwaardeert. Mijn idee is dat er minstens 4 miljoen mensen per jaar naar t circus zouden moeten gaan ipv 2, zodat iedereen in Nederland eens in de vier jaar ergens naar een circus gaat. Met de kwaliteit van de goede Nederlandse circussen, met prachtshow en fantastische circuskunsten, bereik je meer dan met 5 euroacties, slechte belichting, circuskinderen die nauwelijks echt iets spectaculairs kunnen vertonen of achterhaalde circusprogramma's waar mensen al snel genoeg van hebben. Bij de goede circussen hoor je vaak de opmerking: ik ben lang niet geweest, maar naar zo'n circus wil ik wel vaker. Terwijl je bij andere circussen een idee hebt van: zo, ik ben voor de komende 20 jaar klaar en je ziet me pas als de volgende generatie nakomelingen gaat zeuren. Mensen zien het verschil niet tussen circussen en circussen, en dat zou veel duidelijker moeten worden. De pr machine, het promoten van de goede circussen, daar moet de energie naar toe. Het naar buiten bekend maken hoe fantastisch die circussen zijn, en dat is wat ik op dit forum zou willen zien. Wat buitenstaanders nu van dit forum zien, dat is niet echt wat ik ze zou willen laten zien. Zal ik als site-eigenaar eens gaan bedenken dat het beter is om het hele forum dan maar te schrappen? Dan gaan al die eikeltjes misschien achter hun computer vandaan en zich spontaan bij een circus melden om mee te helpen op de achtergrond, zodat circussen wat sterker worden naar buiten toe.
_________________ Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)
|