Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mei 23, 2024 9:48 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Eigen circus eerst?
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 11:27 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
In de afgelopen jaren heb ik heel wat circussen leren kennen in Nederland. Te beginnen bij Magic Circus, gevolgd door Herman Renz, Haags Kerstcircus, Staatscircus van Moskou en Circus Althoff. Later kwam daar Bavaria bij, en ging ik op bezoek bij Belly Wien en Renz Berlin. Dit op aanraden van Arie Oudenes, die mij op zijn typerende en geheel diplomatieke wijze fijntjes het gevoel gaf dat ik vooroordelen had, en dat was ook wel zo. Belly Wien kon er redelijk mee door als kommediantencircus, en over Renz Berlin of Solero, ik kan sinds gisteren zeggen dat ik wel slechtere circussen gezien heb.

Bij al die bezoeken leer je ook de circusdirecties kennen, en hoor je automatisch over het reilen en zeilen van die circussen in Nederland. Ze hebben het allemaal niet makkelijk. Struikelpunten zijn het verkrijgen van goede staanplaatsen, contacten met gemeenten die stroef lopen, de protesten tegen de aanwezigheid van circusdieren, buiten de normale zaken waar een circus mee te maken krijgt.

In die zes jaar is er ongelofelijk veel gebeurd en vreselijk hard gewerkt door velen achter de schermen van de circuswereld. Noem nu maar het Breed Overleg Circusdieren. Eigenlijk heeft de circuswereld een prachtig voorbeeld gegeven aan de rest van Nederland voor wat dierenwelzijn betreft. Bijna een voortrekkersrol, dus wat dat betreft snap ik die gemeenten en die actievoerders niet. Ondanks dat veel van de circusdirecties niet met elkaar door de bocht konden, zelfs niet on speaking terms zijn wat betreft overkoepelende organisaties, gebeurde er iets bij het Overleg Circusdieren, wat uniek was. Men was het namelijk roerend eens over bepaalde zaken die in de commissie besproken werden. En dat is pure winst. Punt voor punt werden alle omstandigheden voor dieren besproken en tegen het licht van de praktijk gehouden. Hoeveel ruimte heeft een olifant nodig om zich lekker te voelen en hoeveel stro en hooi krijgt een ander dier, hoeveel leefruimte heeft een tijger nodig en hoe houd je je aan de regels. Kom daar maar eens om bij landbouwbedrijven. Denk je dat alle boeren van Nederland om tafel gaan zitten om te vergaderen over het welzijn van hun dieren, of alle maneges in Nederland, alle slagers? Nee, noem het rustig uniek wat hier de afgelopen jaren is gebeurd. De redactie van Circusweb mocht er bij zijn, evenals allerlei organisaties die de straat op gingen om te protesteren tegen circusdieren. Helaas heb ik nooit iemand van de Stichting Aap of WDDTU gezien om mee te praten over dat welzijn, het had het overleg misschien nog breder en waardevoller kunnen maken. Ze hebben zich een unieke kans laten ontgaan. Waarschijnlijk omdat het overleg over circusdieren zo breed gedragen werd, was het voor minister Gerda Verburg wel een positief punt om rekening mee te houden. Want de mensen die in deze BOC zitten, hebben te maken met de dagelijkse praktijk van circusdieren. Niet op basis van emoties, maar puur op basis van feiten. WDDTU is mijns inziens dus niet bezig met het welzijn van circusdieren, maar net als Voorpost en Stormfront, om zoveel mogelijk te scoren in de media, zonder echt wat voor de circusdieren over te hebben.

Ook op gebied van promotie en pr is een hoop gebeurd in die laatste 6 jaar. Circussen gingen zich breder profileren. Er was ruimte voor bedrijfsfeesten, schoolreisjes, voorlichtingsdagen, open circusdagen. Er kwam voor bijna ieder circus in Nederland een mooie website, zodat de mensen zich goed kunnen orienteren op wat een circus precies te bieden heeft. Er kwam een betere pr, een betere presentatie richting pers, er kwamen overal internetverbindingen, zodat circusdirecties ook adequater konden reageren op actualiteiten met betrekking tot circuszaken. Kortom, er is de laatste 6 jaar keihard gewerkt aan een beter imago van de Nederlandse Circussen. Zes jaar zaaien, tijd om te oogsten zou je zo zeggen.

En dat vertaalt zich in meer constante resultaten voor de Nederlandse circussen. Ze overleven beter, gaan minder vaak failliet, en er kan ook weer worden geinvesteerd. In betere artiesten, betere accommodatie, betere tribunes, kortom, heel langzaam wordt het circusleven in Nederland, waar met z'n allen keihard aan is gewerkt ietsje verbeterd. De programma's van de meeste circussen verbeteren zich ook. Je moet niet meer met hetzelfde niveau aankomen als 10 jaar geleden. Ook niet in de try-out periode. Eigenlijk moet je vanaf dag 1 van je circusprogramma een mooi programma bieden waarmee het de moeite waard is om volgend jaar weer terug te komen. Nederlandse Circussen werken niet meer op de korte termijn, en dat loont op den duur.

Sjonge, wat een aanloop, want boven dit onderwerp staat immers de vraag: Eigen circus eerst? En dan kom ik nog even terug op Circus Universal uit Spanje. In Spanje gaat het slecht met de circussen, dus dit circus heeft om diesel uit te sparen de boot gepakt, is in Belgie aangeland en staat sindsdien klaar voor de start te wachten om delen van Nederland te gaan veroveren. Immers, in Spanje gaat het slecht, of dat nu aan de kwaliteit van het gebodene ligt, of aan de economischie situatie laat ik in t midden. De hoop is gericht om in Nederland en Belgie wat centjes te vangen, want hier lopen die circusbezoeken nog vrij redelijk.

En hoe reageren wij dan als circusfans op t forum???
Ik kom eerst inderdaad met vage veronderstellingen over belastingontduiking en drugsgeruchten, die ik herhaaldelijk van verschillende kanten heb vernomen. En die kan ik niet weerleggen voorlopig. Helemaal fout dus, alleen van horen zeggen en dan grijpen naar zo'n machtig wapen als forum. Mijn commentaar over dit circus heeft daarna een hele serie reacties opgeleverd over de kwaliteit van het programma en de staat waarin de dieren mogelijk verkeren. Overigens niet geconstateerd door dierenartsen, dus dat laatste kan ook geschrapt worden als je eerlijk bezig bent. Hoeveel verstand hebben die circusfans van circusdieren? Die circusdirecteur, en zijn fans, die geprotesteerd hebben tegen deze berichten moet ik dus gelijk geven. Verwordt het circusforum van Circusweb tot een ordinaire roddelrubriek? Ik kan dat dus bevestigen en krijg dus de neiging om mijn eigen berichten te gaan modereren. Dat gebeurt wel vaker in t forum.
Wat is dan onze motivatie? Houden wat we houden kunnen met de circussen die we nu hebben in Nederland? Het door onze circussen opgewaardeerde imago met hand en tand verdedigen?
Eigen circussen eerst? Ik denk dat we dan met een hele interessante discussie zouden gaan beginnen, waarmee we onszelf een spiegeltje gaan voorhouden. Wie volgt?

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Eigen circus eerst?
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 9:06 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7478
Locatie: Maassluis
Mooi verhaal. Gera is inderdaad een beetje geriaans kort door de bocht gegaan en ik ben blij dat dit op deze fraaie manier is rechtgezet. Dit forum is een paar jaar geleden als een veredeld roddelclubje de lucht in gegaan, geen hond die zich stoorde aan ons gezever. Maar intussen zijn we een club van meer dan 300 leden, die allemaal wat te melden hebben over alle circussen die Belgie en Nederland doorkruisen. En Google hebt een handje mee om onze meningen wereldkundig te maken. De commotie rondom de plotselinge verschijning van Circus Universo maakt duidelijk dat dit forum volwassen is geworden. Onze mening telt en kan zwaar wegen.
We moeten hiervan doordrongen zijn en zorgen dat we geen ongefundeerde dingen gaan schrijven, en de moderators moeten hierin alerter worden. Je mag gerust schrijven dat je een bepaald circus helemaal niks vindt omdat ..... , dan kan hier over gediscussieerd worden.
Maar zeggen dat een bepaald circus een k.t-circus is zonder motivatie kan dus niet meer, evenals onbevestigde geruchten de wereld inhelpen.
Dat het forum volwassen is geworden (ik bedoel niet alle forumleden :wink: ) blijkt weer uit het feit dat vandaag spontaan een groepje forumleden naar Boom is gegaan om het circus zelf te aanschouwen, en eensgezind heeft moeten concluderen dat dit circus alle negatieve aandacht niet heeft verdiend.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Eigen circus eerst?
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 9:30 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Dat noemt men dan draaien zoals de wind. Vanwaar die plotse ommekeer??
Als ik mijn mening hier geef over iets dat ik met mijn eigen ogen gezien heb en plots gaat men dat "roddelen" noemen, mijn excuses maar dan hoeft het voor mij niet meer.
Ik heb ervaring genoeg om te zien wanneer iets goed of slecht is. Als ik paarden zie die veel te mager zijn en die letterlijk te slap zijn om op hun poten te staan, dan zijn dat geen roddels, dan is dat pure realiteit. Ik vind het heel erg en bizar dat mensen nu zelfs bijna dit alles gaan tegenspreken en ontkennen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Eigen circus eerst?
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 10:12 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
Ik vind dat iedereen zijn eigen verhaal kan en moet mogen doen hier als het wat geschreven is ook de waarheid is en niet gezever is. Iedereen moet kunnen schrijven wat die wil als we allemaal maar bewust zijn wat we schrijven en iets de grond in stampen is makkelijk maar iets prijzen zoals het is vinden mensen vaak moeilijk. Je kan ook kritiek in geven in positieve zin en in opbouwende zin en ik ben het inderdaad met Gera eens laten we in ons eigen land beginnen.

Ik heb zelf 7 jaar de tournee gemaakt voor Circus Herman RENZ toen ik hiermee begon was het inderdaad nog niet zoveel werk dan het laatste jaar dat ik het deed. In het begin kon je nog snel af met een telefoontje maar het laatste jaar kreeg ik pakken met papieren van gemeentes die moesten worden ingevuld over aanvragen van reclame, geluid, brandweer, en nog veel meer wat ongelooflijk veel energie kost omdat het ambtenarenboek dik is en moeilijk te begaan.

En het imago circus blijft dat imago van vroeger wel houden je ben toch bij de gemeentes een achter geschoven kindje en meestal iets wat een ambtenaar er even bij moet doen wat enorme frustaties opwekt tenminste bij mij. Sommigen wisten echt niet waar ze over praten. Hoe kan je dat imago dan wegpoetsen het circus bedrijf van tegenwoordig is niet meer dat circus maar een heel bedrijf met een hele achterban die vaak vergeten word. Houd maar eens 65 transporten op de weg en 85 mensen aan het eten dat kan niet door niet serieus bezig te zijn. Ik heb met eigen ogen het circusbedrijf in die jaren zien groeien en veranderen en geloof me respect voor de directies is op zijn plaats want om tegenwoordig een circus rollende te houden is niet meer die directeur die even naar een gemeentehuis rijd en vraagt of die de week erop mag komen nee daar gaat een heel bedrijf schuil achter.

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Eigen circus eerst?
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 10:19 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7478
Locatie: Maassluis
@Gert - Dit is geen ommekeer van mij (en de anderen). Dit was de eerste keer dat ik dit circus zag en afgaande op sommige berichten viel alles me erg mee. Ik heb zowat 25 paarden gezien die er gezond en tierig uitzagen, hoewel vooral de witte arabieren duidelijk een poetsbeurt zouden kunnen gebruiken. Overigens heb ik nooit vette arabieren gezien maar dit terzijde.

Citeer:
Ik heb ervaring genoeg om te zien wanneer iets goed of slecht is.

Deze stelling zou moeten zijn: Ik heb genoeg ervaring om te zien wat ik goed of slecht vind. Jij geeft jouw mening, anderen hoeven het daar niet mee eens te zijn. Het hangt er van af wat jouw referentiekader is. Vergelijken bij Krone (zo maar een voorbeeld) valt een willekeurig circus al gauw slecht uit. Ik heb slechtere circussen gezien, zonder namen te willen noemen want dat is dan weer mijn persoonlijke mening...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Eigen circus eerst?
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 10:44 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Zie mijn commentaar bij het onderwerp over dit circus. Was het een storm in een glas water? De angst voor het onbekende? De vrees voor lage bezoekersaantallen als de spoeling in Nederland weer dunner wordt?

Feit is dat we hier te maken hebben met circusmensen in hart en nieren. Mensen bij wie het reizen en circus maken in het bloed zit.

In Spanje is men gewend om een "zomerstop" te houden in tegenstelling tot "onze" winterstop. Daardoor reist het G.C.U. nu op een tijdstip dat de Belgen en Nederlanders net de kerstcircussen achter de rug hebben en even nog niets anders verwachten. Dat maakt het voor welk circus dan ook moeilijk om de bezoekers te interesseren. Toch zagen we vandaag een redelijke opkomst en best een goed programma.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Eigen circus eerst?
BerichtGeplaatst: zo feb 22, 2009 11:17 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Ron, ik was woensdag j.l. bij het Staatscircus van Moskou in Harderwijk en daar hadden ze bij de eerste voorstelling een vrijwel volle bak, ook de daarop volgende voorstellingen waren goed bezet en eveneens de rest van de wintertournee op Alphen a/d. Rijn na waar het minder goed bezocht was, dus in de winter kan het wel degelijk goed zijn voor het circus, want zo vernam ik dat ook het Groot Russisch Staatscircus deze winter goede zaken doet in Duitsland. Dus schijnbaar loont het, dat een circus doorreist in de winterperiode, wellicht beter dan in de zomer wanneer het door het warme weer minder aantrekkelijk is om een circus te bezoeken.
Dus is het wellicht voor de rest van de circussen aan te bevelen om in de winterperiode door te reizen en in de zomer een wat langere stop te maken.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Eigen circus eerst?
BerichtGeplaatst: ma feb 23, 2009 8:52 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Citeer:
Als ik mijn mening hier geef over iets dat ik met mijn eigen ogen gezien heb en plots gaat men dat "roddelen" noemen, mijn excuses maar dan hoeft het voor mij niet meer.
Beste Gert, ik had het absoluut niet over jouw ervaring en getuigenis, en ben er nog steeds een voorstander van dat we in dit forum gewoon kunnen vertellen wat we gezien hebben. Jouw reactie was gebaseerd op jouw eigen ervaring en dat staat natuurlijk. Natuurlijk bedoelde ik mijn vragen over belastingen en drugs. Ik heb indertijd van diverse kanten gehoord dat er geruchten de ronde deden. Ik had om spijkerharde bewijzen moeten vragen voordat ik iets op t forum kwakte en niet zomaar op iemand zijn blauwe ogen vertrouwen en niet die info moeten overnemen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.