Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 8:57 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mei 29, 2010 9:16 pm 

Toen Franz Renz Berin (International) vorige maand naar Noordwijk kwam ontstond er onder de inwoners enige verwarring over welke Renz er nou precies kwam. Daarop waarschuwde circus Herman Renz de gemeente voor het feit dat zij met hun kwaliteitsprogramma pas in het najaar kwamen en het hier ging om 'een andere Renz'. Enige wrevel was hierbij te proeven.

Nieuwsgierig geworden naar de vraag of Noordwijk het in het voorjaar werkelijk maar moest doen met een 'minder' programma, wat mogelijk zelfs nadelig zou kunnen werken voor Herman Renz, besloot ik vorige maand´op ontdekking´ naar Noordwijk te gaan.

Na mijn aankomst met lage verwachtingen bij het naast de duinen opgestelde circus werd ik meteen buitengewoon aangenaam verrast.

De 3 olifanten (dit aantal is helaas uniek geworden binnen de Benelux!) stonden op een buitengewoon groot perk (verharde ondergrond). Doordat men keurig de gehele lengte (ook breedte) van het gehele langwerpige terrein had benut ten gunste van een groot perk hadden de olifanten flink veel meters om te lopen. Iets waar veel circussen nog van kunnen leren. Naast deze prima ruimte zie ik olifanten veel liever in een groep dan in een duo of zelfs alleen, zodat ze permanente steun aan elkaar hebben. (Ook bijvoorbeeld tijdens de nacht en tijdens transport.) Mijns inziens lag het naast het niet aan de ketting staan aan de (rustgevende) aanwezigheid van soortgenoten dat er geen enkel stereotiep gedrag waarneembaar was. Nu nog wat takken (zoals ik bij lutz Freiwald zag) en de dieren hebben nog meer verrijkende afleiding.

Ook leuk vond ik het dat de olifanten het ruime perk deelden met 3 kamelen. (Nog meer interactie.) Een vierde kameel met baby stonden op een apart perkje.

Hopelijk is het dit seizoen vaak goed weer en bezoekt het circus veel geschikte terreinen, zodat de dieren vaak buiten de staltent kunnen leven.

Eigenlijk het bekijken van de dieren (wat ook veel buurtbewoners deden) zo midden in een straat tussen de huizen was de reis naar Noordwijk al waard!

Showtime!

Na een traditionele vrijheidsdressuur van Franz Renz jr. een heel leuk jongleursstel. Altijd leuk om dit eens van een duo in plaats van een solist te zien! Vooral vanwege kleding, presentatie en muziek een heel mooi nummer!

Vervolgens de clownesse. Zij heeft een heel leuke manier van presenteren en heeft er overduidelik plezier in.

Daarna een tissuenummer van Georgina met goede muziek en kostumering.

Na de ponyvrijheid van Anthony Renz een kort stukje jockey rijden door nog een kleine Renz jr.

Na een leuk hoela hoep nummer door 3 Renz sisters een westernnummer met zweepslaan, lassodraaien, messen werpen en fakkels door 5 jonge en oude personen.

Nadat het pauze is geweest een koorddansnummer met goede muziek, gevolgd door een artiest die een stapel van 4 stoelen op zijn kin kan laten balanceren, evenals een stoel waar een (niet eens zo klein) meisje uit het publiek op plaats neemt.

Een erg mooi gezicht vind ik het door Anthony Renz gepresenteerde nummer met ´phantom´paarden met middeleeuwse fluoriserende kleden over zich heen in het donker. Een uniek klasse nummer wat ik helaas alleen maar bij Franz Renz Berlin zie. Dit zouden veel meer circussen moeten hebben! Wel jammer dat er aan dit nummer slechts 3 (vroeger 4) paarden deelnemen.

Dan nog een luchtnummer met ring en een stoelenbalans, waarna men afsluit met traditioneel als uitsmijter de trots van het circus, de 3 olifanten. Zij werden gepresenteerd door directeur Franz Renz sr. (maar jr. doet het ook weleens).

Een nummer waarbij er keurig beloond wordt met voedsel en de hulpmiddelen zweep en simpele wandelstok eigenlijk niet gebruikt worden. Verder valt op dat het heel rustig verloopt (in vergelijking met bijvoorbeeld Adriana|Amadeo Folco).

Heel verrassend voor dit familiecircus is de aanwezigheid van een orkest. Al bestaat het dan maar uit 2 personen (toetsenist en drummer), het geeft absoluut een meerwaarde aan de sfeer! Leuk zijn de souvenirs (zonneklepjes en ansichtkaarten) die naar mijn idee elk circus zou moeten hebben. Verder maakt het circus zowel van binnen als van buiten een prima verzorgde induk.

Terug komend op de kritische vraag waarmee ik naar dit circus op pad ging (is dit circus een bedreiging voor Herman Renz?) denk ik dat ik deze vraag met ´nee´ kan beantwoorden.

Twee circussenin een jaar (een in het voorjaar en een in het najaar) is voor een gemeente als Noordwijk heel normaal en bijt elkaar volgens mij niet. Je kunt daar geen alleenrecht verwachten.

Daarnaast: circus Herman Renz werkt met een groot orkest, ballet en veel ´dure´ artiesten op een ´dure´ manier. Dit geeft elk jaar weer een perfecte show van hoge kwaliteit, waarop men trots mag zijn.

Ik krijg soms daarbij echter het idee dat Herman Renz het soms dwarszit dat er concurrenten zijn die op een veel ´goedkopere´ manier werken. Mijns inziens is elk circus anders, zoals ook elk mens anders is. Zoals geen mens een andere (uiteraard binnen de kaders van de wet) kan voorschrijven hoe hij door het leven moet gaan denk ik dat ook circussen elkaar moeten respecteren zoals ze zijn.

Wij circusvrienden nemen circussen enorm serieus. Aangezien doorsnee mensen toch meestal alleen maar ´voor de kinderen´ naar het circus gaan lijkt mij topkwaliteit enerzijds wel fantastisch, maar anderzijds geen verplichting.

Kort samengevat: wat ik in Noordwijk bij Franz Renz Berlin (International) heb gezien lijkt mij voor de circuswereld absoluut geen antireclame!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00