Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 1:50 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De rol van lokale media
BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 9:51 am 

Nu reclame maken (plakken) in veel gemeenten aan strenge regels gebonden is, of extreme kosten aan verbonden zijn, zou er misschien meer, beter of anders gebruik gemaakt kunnen worden van lokale media. Afgelopen maandag was ik live in de uitzending van een plaatselijk radiostation om te praten over mijn liefde voor het circus en voor ons Nationaal Circus Herman Renz in het bijzonder.
Een half uur lang heb ik heel enthousiast mijn verhaal kunnen doen. Men vond hetgeen ik te vertellen had zeer boeiend en vandaar dat ik in juni nog één uur in de uitzending zal komen.
Ik zou graag van leden op het forum willen weten wat hun ervaringen zijn met lokale media? En wat het rendement volgens jullie voor de bekendheid van het circus zou kunnen zijn?

Berichtonderwerp: Re: De rol van lokale media
BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 12:57 pm 
Site Admin

Alle aandacht is mooi meegenomen. De mensen die de lokale media volgen bereik je er goed mee. Alleen jammer dat de lokale media zo weinig gevolgd wordt. In eerste instantie moeten de mensen weten dat er uberhaupt een circus in de stad is en daarin schieten de lokale media te kort. Breed aandacht trekken is de manier. Sandwichmannen, reklamefietsen, borden, affiches, laserstralen, reclameballonnen, optochten, winkelcentra op stelten zetten en noem maar op.

BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 1:16 pm 

heuvels schreef:
Alleen jammer dat de lokale media zo weinig gevolgd wordt.

Wat bedoel je daarmee heuvels?

Tevens mist er in mijn ogen nog een optie in je rijtje, namelijk social media (twitter, hyves, facebook e.d.). Daar heb je ook een zeer groot publiek mee. Volgens mij is nog niet elk circus hier actief mee.

Herman Renz zit al wel op facebook en word al aardig gevolgd. Ik denk dat er op Social Media vlak nog wel een aardige slag mee te slaan is wat betreft reclame.

En wat dachten jullie van hyverteren?

BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 1:22 pm 

Diverse keren gesproken bij de lokale radio in diverse steden in Nederland. Maar dat heeft nog nooit tastbare terugkoppeling opgeleverd. Kennelijk is het publiek van de lokale radio niet het publiek voor het circus.

Betere ervaring heb ik met regionale media (radio, TV, kranten). Die hebben toch een veel groter bereik en onder hun publiek bevinden zich daardoor automatisch ook circusgangers.

Ervaring met sociale media is slecht. Ik zie daar toch meer allerlei (jonge?) mensen lekker veel kabaal maken. En op hyves zie je (net als bij de ingezonden stukken bij [websites van] kranten) vooral mensen hun ergernis uiten dat er dieren bij een circus zijn. Het is voor de bezoeker lastig om het kaf van het koren te scheiden omdat iedereen vrij kan schrijven op social media zoals hyves en twitter.

BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 1:35 pm 

Ron,

Ik doel dan ook niet op schrijven. Heb je wel eens gehoord van hyverteren oftwel adverteren op hyves?
Dit is een advertentie aan de rechterkant van een profiel.

Als je als ingelogde gebruiker dus op een profiel kijkt ziet hij/zij een advertentie.

Je kunt dit zeer doelgericht instellen/filteren.

- Leeftijd (dus dan kun je 'Ik zie daar toch meer allerlei (jonge?) mensen lekker veel kabaal maken.' vermijden)
- Geslacht
- Relatie
- Opleiding e.d.

Maar het belangrijkste is, plaatsen.
Je kunt zelf de plaats selecteren. Als het circus bijvoorbeeld in Leeuwarden komt, kies je Leeuwarden. Zo komt een advertentie alleen bij hyves leden die in Leeuwarden wonen in beeld.

Met name de leeftijd is dit zeer doelgericht adverteren.

BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 2:00 pm 

Wat mij wel opgevallen is bij het radiostation waar ik uitgenodigd was, is het enthousiastme waarmee zij hun programma maken. Maar ook hoe enthousiast zij over het onderwerp circus zijn. Geen idee hoeveel luisteraars zij hebben. Het bereik van de zender is behoorlijk.
Misschien heeft juist dat stukje extra enthousiastme een meerwaarde voor diegene die naar dit station luisteren. En maakt het hen nieuwsgierig om naar het circus te gaan. Overigens denk ik dat het publiek ( de luisteraars) juist wel een doelgroep voor het circus kan zijn. Naar mijn mening zijn het vooral veel ouderen die naar deze zenders luisteren en nog de nostalgie van het circus uit hun jeugd herinneren. Misschien een "prikkel" om dit gevoel aan hun kleinkinderen over te brengen?

BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 4:31 pm 
Site Admin

Ik kijk nu even naar mezelf. In mijn auto staat de radio bijna altijd op Rijnmond. Maar gemiddeld zit ik hooguit 2 uur per week in de auto en luister nauwelijks naar geklets alhoewel als ik het woord "circus" opvang dan spits ik de oren. TV Rijnmond zap ik onregelmatig langs, maar de kans dat ik toevallig dat programma over het circus zie is klein.

BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 7:12 pm 

Ik weet dat in veel ouderencomplexen vaak de hele dag lokale omroepen aanstaan. Maar wat je zegt over Radio en TV Rijnmond geldt voor mij ook. Aleen in de auto radio Rijnmond of radio Schiedam. Thuis soms tv Rijnmond of Look tv en dan alleen maar zappen.
Ja alleen reclame of aandacht op de lokale zenders is zeker niet genoeg om een tent vol te krijgen.

BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 10:09 pm 

Doordat ik moest werken heb ik geprobeerd om bij radio uitzending gemist te kijken of ik het programma nog kon terughoren. Helaas kan dat niet voor Radio Schiedam.
Jammer, want ik had het graag willen horen.

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2011 1:23 pm 

Of wat dacht je van Google Adwords?

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2011 3:13 pm 
Site Admin

P.d.V. schreef:

Kerstcircussen maken daar wel regelmatig gebruik van. Ik juich het alleen maar toe, want dan komen die advertentietjes ook via ons forum bovendrijven $$ 8)

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2011 3:25 pm 

heuvels schreef:
P.d.V. schreef:

Kerstcircussen maken daar wel regelmatig gebruik van. Ik juich het alleen maar toe, want dan komen die advertentietjes ook via ons forum bovendrijven $$ 8)

Denk dat je met hyves of facebook een betere doelgroep zult halen dan Google. Het is niet alleen advertenties op dit forum. Maar als men op google zoekt. Echter zal die klik prijs hoger liggen dan een advertentie op hyves omdat iedereen op google wil en hyves je doelgericht op bv plaats kun adverteren.

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2011 4:37 pm 

Reclame via google lijkt mij juist beter.
Hoeveel mensen die zich dood vervelen gaan wel niet ''ff googlen'' om te kijken of er iets te doen is in hun omgeving?
Met de google reclame kun je namelijk je zoekwoorden en je reclame tekst aanpassen zonder veel moeite.

Het kost wat tijd maar als je iedere week netjes je reclame update naar de plaatsnaam waar je nu bent etc. denk ik dat er wel aardig wat mensen die doelgericht naar vermaak zochten je reclame zullen vinden.

Tegenpuntje is natuurlijk je betaald per hoeveel mensen op je advertentie klikken.
Dus de helft kunnen dieren activisten zijn die niks beters te doen hebben.
En je bent natuurlijk zo gemakkelijker te vinden door deze activisten... maarja als die je locatie willen vinden dan vinden ze je zowiezo wel.

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2011 7:32 pm 

ik heb ervaring met hyverteren en met google adwords, en hoewel het me al een flinke duit heeft gekost, ik heb er nog nooit iets positiefs van kunnen merken, dus dat klinkt alleen in theorie mooi. Inderdaad, radioreclame slaat op de een of andere manier helemaal niet aan. Lokale pers bericht vaak groot als het circus al voorbij is. Ook dat is niet echt ideaal, en van facebook, hyves en andere social media, ik vraag me af wie zich ermee bezig houdt. De losers van t bedrijfsleven die wanhopig zoeken naar klandizie, of de succesvolle vertegenwoordiger van zijn bedrijf. Echt, ze geven er hoog over op, maar de circusresultaten zijn echt bedroevend.

BerichtGeplaatst: do mei 05, 2011 8:55 pm 

gera schreef:
ik heb ervaring met hyverteren en met google adwords, en hoewel het me al een flinke duit heeft gekost, ik heb er nog nooit iets positiefs van kunnen merken, dus dat klinkt alleen in theorie mooi. Inderdaad, radioreclame slaat op de een of andere manier helemaal niet aan. Lokale pers bericht vaak groot als het circus al voorbij is. Ook dat is niet echt ideaal, en van facebook, hyves en andere social media, ik vraag me af wie zich ermee bezig houdt. De losers van t bedrijfsleven die wanhopig zoeken naar klandizie, of de succesvolle vertegenwoordiger van zijn bedrijf. Echt, ze geven er hoog over op, maar de circusresultaten zijn echt bedroevend.

De laatste tijd heb ik van dicht bij meegemaakt hoe Google Adwords werkt en het is een vak opzich. Het kost misschien geld om te investeren, maar het kan zeker uit, als je het maar goed instelt. Daarom is het ook handig om zelf niet te gaan prutsen, maar iemand in te huren die dit voor je regelt en er door Google gecertificeerd in is.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00