Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 09, 2025 11:13 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Forumregels

Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jul 25, 2011 3:38 pm 

Al sinds jongs af aan ben ik groot circusfan en heb vele circussen in binnen en buitenland bezocht. Nu zelf kinderen hebbende kan ik weer lekker vaak naar het circus. Zo ook afgelopen zaterdag in mijn eigen stad: Haarlem. Naar het nieuwe Circus Renaissance... Door de positieve berichten her en der op het internet ging ik vol goede moed met de kinderen naar Schalkwijk. Dat de posters er wat knullig uit zien en de kortingskaarten - her en der te vinden in de stad - onleesbaar zijn door een afbeelding van te lage resolutie op te blazen naar groter formaat...ach ja...dat is alleen maar het drukwerk...details...

Het was lang geleden dat er op de bewuste locatie waar het Circus stond een Circus te vinden was in Haarlem. Op die locatie is het laatste Circus waarschijnlijk Corty Althoff geweest wat daar heeft gestaan, ergens in de jaren '80.

Aangekomen bij het Circus valt de tent op die er groot uit ziet (oude tent van Royal, toch?). Dat geeft vanaf de buitenkant een goede indruk.

Achter de kassa een verveeld kijkende meneer die in zijn hoofd met hele andere dingen bezig is dan kaarten verkopen. Jammer, maar ach... detail...toch? Dat hij mij door een rekenfout ook nog eens 10 euro minder in rekening brengt dan eigenlijk de bedoeling... ook jammer, maar ach, detail...toch? Programmaboekje? Nee, hebben ze niet.... Ach ja...detail...

Op de naar de voortent. Een aantal 'clowns' lopen doelloos rond maar kijken verre van vrolijk. Het ziet er een beetje droefig uit. Sommige kinderen schrikken van ze en beginnen te huilen. Ik snap het idee er achter wel maar de uitvoering zit 'em weer in de details... De pakken, de gezichten en de manier van schminken...het is het allemaal net niet... De voortent oogt aardig maar ook erg rommelig. Ook hier snap ik het idee... Maar de uitvoering laat zeker weer te wensen over.

Dan nog even naar het toilet... 50 cent voor een toiletwagen die gewoon niet schoon is en met pisbakken die tot aan de rand vol zitten met water/urine... Tja... Ik begin me nu toch echt zorgen te maken over dit bezoek... Te veel dingen kloppen gewoon nu al niet. Details? Ik zie verder dat men drukdoende is met het overschilderen van de wagens en de wagens hebben allemaal ouderwets ogende bordjes met nummers. Aardig detail. Maar: hoe maak je van zeecontainers ouderwetse circuswagens? Het blijven toch containers...

Dan de tent binnen. De tribune staat schots en scheef. Hij golft helemaal. Doeken hangen schots en scheef en de loge oogt rommelig. De eerste rij van de tribune is eigenlijk de tweede rij en mensen moeten er vanwege de hoogte bijna opspringen om te gaan zitten... Wat is dit in hemelsnaam? Wat een vreemde situatie en wat een vreemde sfeer.

De clowns uit de voortent blijken de pistejongens en lopen doelloos rond. Af en toe doen ze aardig naar kinderen maar die deinzen veelal terug. Ik geef ze geen ongelijk...

Dan verschijnt het Alberto Althoff en begint het programma. De opening moet uitbundig zijn maar het oprijden van een oude circus wagen door een te krappe opening aan de zijkant neemt veel tijd in beslag. Het ziet er knullig uit. Inmiddels is het buiten gaan regenen en lekt het dak op een aantal plaatsen behoorlijk. Er liep vanuit de nok een behoorlijke straal de piste in... De nooduitgangen zijn verder allemaal dichtgeknoopt vanwege de wind...tja...detail misschien, maar toch...

De clown Harry Harizanov is een lichtpuntje na dit alles. Een absoluut vakman van de oude traditie.

Daarna ontspint zich een programma wat heel erg lang duurt. Veel acrobatiek wat de aandacht van de kinderen en de volwassenen niet lang genoeg kan vasthouden. Vaak ook te veel acrobatiek achter elkaar; te veel van hetzelfde. Het clownsduo heeft zeker kwaliteit maar ook hier vaak weer te lang. Hoogtepuntjes zijn Alex de Brandweerman, de reptielen-act van Ferry (?), de verkleedact en de muziekinstrumentenact van Harry Harizanov. Old Regnas is aardig maar een nummer met veel slijtage...of is het vermoeidheid?

Alberto presenteert maar praat veel te hard in de microfoon. Hij loopt wat rond te drentelen alsof ie niet goed weet wat ie moet doen of wat er gaat gebeuren. Tijdens een act gaat ie aan een tafeltje zitten met een dame, nippend aan een glaasje wijn. Wat dat toevoegd aan het programma is volledig onduidelijk evenals een dans-act van een dame op/met een stoel... Het publiek keek elkaar na die act vragend aan wat ze hier nu van moesten denken. De muziek is op tape en de geluidskwaliteit varieert behoorlijk: van slecht tot veel te hard. Met wat oog voor detail is dat toch wel te verbeteren, lijkt mij? Oog voor detail lijkt Alberto overigens wel te hebben: wanneer de kroonluchter naar beneden komt wijst hij iemand op een kapot lampje in de kroonluchter... Had ie voor de andere zaken ook maar zo'n scherp oog voor detail...

In de pauze popcorn gehaald. Wordt in slappe snoepzakken geschept. Als je die zak aanpakt kan je die bijna niet vasthouden want bij een beetje te veel kracht druk je alle popcorn er uit. Uitdrukkelijk gevraagd om zoete popcorn maar ik krijg vrolijk naturel popcorn waar ze even met de jozo zoutbus overheen gaat om glashard te beweren dat het suiker is... Details, details, details...

De poezenact gaat - letterlijk - volledig de mist in. Tot 3 x toe drukt iemand op de knop van de rookmachine wat de katten weg doet stuiven... Alberto kijkt vertwijfeld en lacht schaapachtig naar de dame in de piste die - terecht - pisnijdig is en moeite doet dit niet te laten blijken aan het publiek. Ik las elders op dit forum dat deze act genoeg is om het publiek op de banken te krijgen maar zelfs wanneer het goed wordt uitgevoerd is het niet meer dan zeer vermakelijk. Zeker geen act voor een staande ovatie.

Het programma sleepte zich voort. Om 15:00 uur begonnen en om 17:45 uur was het nog niet afgelopen. De spanningsboog was bij veel kinderen ruim een half uur daarvoor al definitief geknapt en veel mensen (waaronder ik met mijn kinderen) verlieten de tent.

Ik begrijp dat dit een circus in wording is en dat ze - hopelijk - zelf ook weten dat er nog heel, heel veel moet gebeuren. Maar ik vraag me af of alles wat nog moet gebeuren wel echt voor elkaar gaat komen. Alberto zag er uit alsof alle energie er uit was... Ik begrijp nu ook waarom het - in mijn visie - vaak mis gaat - of lijkt te gaan - met de ondernemingen van Alberto. Hij is zeker een man met ideeen en kennis van Circus maar waarschijnlijk niet de man met een zakelijke visie en ook zonder echt oog voor detail. Na al die jaren in het vak wellicht toch last van een soort bedrijfsblindheid?

Misschien dat men in Rotterdam - de recensie op dit forum lezende - alles uit de kast had getrokken voor een mooie premiere, in Haarlem was het echter een behoorlijk grote teleurstelling.

BerichtGeplaatst: ma jul 25, 2011 6:09 pm 

circusfan :?: :?: :?: :shock:

georg

BerichtGeplaatst: ma jul 25, 2011 6:42 pm 

Ik was aanwezig bij precies dezelfde voorstelling. Zaterdag 23 juli 2011, 15:00 uur in Haarlem-Schalkwijk.

Ik kan hooguit bevestigen dat het tijdens de voorstelling even flink regende en er water de piste in ging en dat rond 17:00 uur enkele ouders met kinderen de tent verlieten. Daar moet RogerNL dus ook tussen hebben gelopen...

Het publiek reageerde enthousiast op het programma. Tijdens de reptielenshow van Ferry Torrez (goed gehoord dus!) gingen de meeste mensen zelfs staan. De entrees van Harizanov en de Stoliarovs werden ook gewaardeerd. Het enige minpuntje is dat er naar verhouding weinig dieren in het programma zijn. Dat zou juist voor de nodige afwisseling tussen alle acrobatiek en clownerie kunnen zorgen. Maar ook zonder dieren wordt er een goede show geboden. Ook buiten kwamen wandelaars vragen "of ze naar de dieren mochten kijken". Ja het mag wel, maar er is weinig te zien buiten...

Als je kritiek hebt dan kun je die beter rechtstreeks bij het circus melden. Het staat wel erg slordig om je klachten over slappe snoepzakken voor de popcorn e.d. via een openbaar forum te uiten.

Verder maakt iedereen circus op zijn eigen manier. Daarom is elk programma anders. Maar of anders dan meteen beter of juist slechter is? Ook Alberto maakt circus op zijn eigen manier. Waarbij ook theatrale elementen aanwezig zijn. Zoals het podium met heus voetlicht! Een dansje of samen een glas wijn drinken kan juist de sfeer neerzetten. Ook al stelt de handeling op zich weinig voor. En scheefstaande tribunes die kom je ook bij andere (zelfs bekende!) circussen tegen. Na mijn bezoek aan Circus Renaissance in Den Haag kan ik alleen maar constateren dat Alberto Althoff met grote voortvarendheid heeft gewerkt om het circus nog mooier en nog beter te maken.

De tribune is ontworpen voor het gebruik van vloerplanken in de loge en gangpad. Nu die er niet ligt is de eerste rij inderdaad te hoog boven de grond. Ook bij een ander zeer bekend circus mis ik wel eens de vloerplanken waardoor de eerste rij te hoog is. Maar waar zijn die planken gebleven? Wie helpt dit circus aan de verdwenen vloerplanken? Uniek is Circus Renaissance daar gelukkig niet in.

Ik verliet na afloop de tent met een goed gevoel. Een kleinigheid hou je altijd!

BerichtGeplaatst: za jul 30, 2011 9:50 pm 

Sjonge wat is het allemaal weer ver gezocht met die enorme recensie. Oke, toegegeven dat de premierevoorstelling wat aan de lange kant is, en gezien het late aanvangstijdstip, zou het misschien wel handiger zijn als je je veel te bange kinderen niet mee naar de voorstelling zou moeten slepen. Ik vraag me af wat die kinderen voor een azijnpisser van een vader hebben. Mogen niet eens genieten van zo'n show want pa vindt er geen moer aan. Deze man heeft niets begrepen van de show, de sfeer die is neergezet, de uitdrukking van de clowns, het theatrale van deze voorstelling. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze "circusfan" zo'n recensie eigenlijk neerzet omdat hij "fan" is van een totaal ander circus, en zo probeert hij de concurrentie onder de tafel te vegen. blugh... Als domheid dodelijk was, zou deze man allang niet meer leven.. Gelukkig zijn er nog onafhankelijke reporters die met open ogen zo'n premiereshow beleven
Citeer:
http://www.denhelderactueel.nl/28/07/2011/volle-bak-voor-premiere-circus/

BerichtGeplaatst: za jul 30, 2011 10:14 pm 
Site Admin

Even wat betreft de pistejongens, ik denk dat de schmink per dag verschilt, toen ik er was in Leidschenveen vond ik het afstotend, terwijl op sommige foto's van andere voorstellingen ze er best aardig uit zien.

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 2:15 pm 

Ik heb het genoegen gehad 3 maal de voorstelling te kunnen zien van circus Renaissance. Ik alle keren genoten van de voorstelling!!!!! In alle gevallen zijn er mensen met mij mee naar het circus gegaan en ook deze mensen hebben het zeer goed naar hun zin gehad. Nu zijn wij best verwend wat circus bezoeken betreft en waarderen telkens weer alle artiesten en medwerkers die zich "uit de naad werken" om het publiek een leuke middag of avond te bezorgen.
Circus Renaissance is absoluut een bezoek waard!!!!

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 4:00 pm 

Vind het nergens op slaan de pistejongens als clown te versieren. Clown ben je niet alleen om dat je er zo uitziet maar er ook naar handeld, dus grappig, leuk bent. Kinderen, een belangrijk deel van het circuspubliek, zal om deze clowns niet kunnen lachen en hebben dus geen enkele tegevoegde waarde. Bij een klassiek circus horen gewoon pistejongens in een keurig uniform.

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 8:02 pm 

Moet mij toch even wat van het hart:

Als domheid dodelijk was, zou deze man allang niet meer leven.. Ik vind deze opmerking van Gera niet bepaald gepast. Is het eindelijk wat rustiger in de Renzen discussie krijgen wij weer dit soort opmerkingen.
Overigens ik heb mij prima vermaakt bij de voorstelling die ik alweer enige tijd geleden in Leidscheveen zag. Wij gaan na Texel nog maar eens kijken.

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 9:31 pm 

Meningen verschillen Gera!! Blijkbaar is er voor u maar 1 mening de juiste en dat is die van uzelf... jammer!!

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 9:54 pm 

De pistejongens kunnen overigens ook nog eens muziek maken. Tijdens het handstandnummer van Jeanne Durand-Raucher zitten ze met z'n vieren op het podium. Met trom, accordeon en twee trompetten zetten ze de juiste toon. Mogen ze nu opeens ook geen live muziek maken omdat het slechts pistejongens zijn? Kom nou!

Alberto en zijn vrouw Katarzyna bruisen van de creativiteit. En dat zie je aan de voorstelling!

Wie oude afbeeldingen van het circus goed bekijkt die zal ontdekken dat de rekwisiteurs vroeger wel vaker als clown waren uitgedost. Of waren er genoeg clowns om die dan ook maar als rekwisiteur in te zetten? Maar ja, de meeste forumleden zullen die afbeeldingen niet kennen omdat ze die nog nooit gezien hebben. Zo te zien kent Alberto de geschiedenis wel! Hij is dat ook niet zomaar voor niets een circusdirecteur...

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 11:15 pm 

Deze reactie kreeg ik van iemand die zelf geen forumgast is, maar er wel af en toe op leest. Hij vroeg me om t volgende te plaatsen:

Al sinds jongs af aan ben ik groot circus fan en heb vele circussen in binnen en buitenland bezocht. Nu ik zelf kleinkinderen heb kan ik weer lekker vaak naar het circus. Zo ook een zaterdag in Haarlem. Naar het nieuwe Circus Renaissance... Door de positieve berichten her en der op het internet ging ik vol goede moed met de kleinkinderen naar Schalkwijk.

De posters zien er opvallend anders uit dan bij de meeste circussen.

De kortingskaarten - her en der te vinden in de stad - zijn voor iedereen te vinden.

Voor het laatst was er in 2008 op de bewuste locatie een circus te vinden.

Aangekomen bij het circus valt de tent op die er groot uit ziet. Dat geeft vanaf de buitenkant een goede indruk.

Achter de kassa een meneer die bezig is kaarten te verkopen.

Als wij arriveren loopt er een sjofele man met een vervelend kind zijn bonnetje te bekijken en mompelt iets over een rekenfout. Zal wel in zijn voordeel zijn, anders was hij zeker terug gegaan naar de kassa.

Op de naar de voortent. Clowns lopen er rond en zijn op een ouderwetse manier opgemaakt en kijken daardoor een beetje droevig. De voortent is versiert met circuskostuums die aan de rondeelstangen hangen. Vloerkleden liggen op de grond, lantaarns met lichtjes staan her en der verspreid, de restauratiewagen past uitstekend in deze sfeer. Buiten is men drukdoende met het overschilderen van de wagens en deze hebben allemaal ouderwets ogende bordjes met nummers. Ook de zeecontainers moeten er aan geloven en worden in passende kleuren geverfd.

Dan de tent binnen. Door de ongelijke ondergrond golft de tribune mee en volgt netjes de kromming van de tent. De loge stoelen staan keurig per acht tussen de logeschotten.

De voorste rij van de tribune wordt niet gebruikt maar er zijn altijd mensen die er toch op willen zitten, deze moeten dan ook wat opspringen. Doordat de tribune hoger zijn kan iedereen over de bezoekers in de loge heen kijken. De clowns uit de voortent blijken de pistejongens te zijn.

Dan begint het programma, zoals we alleen nog maar kennen uit oude publicaties, uitbundig dus.

Een oude circus wagen wordt door een krappe opening aan de zijkant. Het ziet er grappig uit, de clowns hebben zich verslapen.

Inmiddels is het buiten gaan regenen en lekt het dak op een aantal plaatsen.

De clown Harry Harizanov is een zoals hij al jaren is een absoluut vakman van de oude traditie, passend in Circus Renaissance. Het programma heeft veel aandacht voor acrobatiek, jammer dat sommige bezoekers geen liefhebber blijken te zijn? Voor de liefhebber onder de bezoekers om van te smullen. Het Russische clownsduo heeft kwaliteit en er zijn meerdere hoogtepunten zoals Alex de Brandweerman, de reptielen-act van Ferry Torrez, de verkleed act en de muziekinstrumenten act van Harry Harizanov. Old Regnas blijft leuk voor de kinderen die de ondeugende hond graag zouden meenemen. De spreekstalmeester kweet zich bekwaam van zijn taak, tijdens een act gaat hij op het podium aan een tafeltje zitten met een dame, nippend aan een glaasje wijn. Prachtige, zoals we herkennen uit de overleveringen van oude circussen. Op het podium een dans-act van de dame op/met een stoel. De muziek is op CD en de geluidskwaliteit varieert, de artiesten zorgen zelf voor hun muziek. Het is altijd moeilijk om deze te laten aanpassen.

In de pauze popcorn gehaald, deze wordt in de standaard snoepzakjes geschept, dus niet te hard knijpen.

Na de pauze o.a. de poezen act gaat, helaas gaat er iets mis met de rookmachine waardoor de katten niet optimaal kunnen presteren. Als we met vakantie zijn op Texel gaan we ze nog eens bekijken. Het programma duurt ruim 2,5 uur, inclusief pauze. Als afsluiter een hoog draad nummer, spannend. Mijn kleinkinderen genoten van het programma, dat zij het ene nummer mooier vonden dan andere is logisch. Ze bleven dan ook met veel plezier tot het einde en hebben hard geklapt voor de artiesten. Tevreden gingen we huiswaarts maar onderweg was er nog tijd voor een Happy Mail.

CircusOpa

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 11:17 pm 

Citeer:
Meningen verschillen Gera!! Blijkbaar is er voor u maar 1 mening de juiste en dat is die van uzelf... jammer!!

Iedereen die hier op t forum zijn mening geeft, zal ervan overtuigd zijn dat er maar 1 mening de juiste is, die van hem of haarzelf.

BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2011 10:30 am 

Beste allemaal,

Wat een vreemde reacties allemaal...

Kennelijk mag je als circusliefhebber geen kritiek hebben en als je dat wel hebt dan ben je meteen iemand die vast van de concurrentie is?! Vreemd, vreemd, vreemd...

Ik ben onafhankelijk en geef hier mijn mening/recensie van hoe ik het heb beleefd en volgens mij mag dat. Afgaande op de juichende verhalen over dit circus op dit forum had ik kennelijk te hoge verwachtingen en heb ik een teleurstellende middag beleefd.

Beste Ron, ik waardeer je bijdragen aan het forum altijd zeer en je hebt een geweldige historische achternaam maar de pistejongens maken totaal geen live muziek!! Dat is gewoon playback op de tape die meeloopt... Dat is voor iedereen toch echt heel duidelijk te zien.

En beste Gera: ik sleep geen bange kinderen mee naar voorstellingen.. Ik heb geen bange kinderen. Ik stelde alleen vast dat andere kinderen vaak wel schrokken van de pistejongens en begonnen te huilen. Wel goed blijven lezen.

Ik wens iedereen verder veel plezier met zijn of haar mening en het door een veel te roze bril kijken naar sommige circusondernemingen.

Op naar het volgende bezoek aan het circus voor mij. En over een jaar ga ik zeker nog weer eens kijken bij Renaissance om te kijken hoe de vlag er bij staat.

PS: CircusOpa: dat is toch gewoon bijna een kopie van mijn verslag? Vreemd, maar dat zal wel aan mij liggen...

Circusgroet aan iedereen!

BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2011 3:00 pm 

Beste Roger,
Het gaat erom wat voor een kritiek, je loopt als een Noorse activist in het rond te schieten met al je opmerkingen en hebt met een zwarte wolk boven je hoofd rondgelopen. Was de meneer achter de kassa zwaar ongeïnteresseerd in klanten, of waren er net die middag 2 vingers van zijn had afgerukt en zat zijn arm in t gips, probeerde hij zich ondanks het verbijten van de pijn toch dienstbaar te maken voor "zijn" circus? Echt je hebt dat halflege glas van je fantastisch gepresenteerd. Ik loop me al jaren te verbazen als er weer eens "circusfans" naar een circus komen en hier een griezelige kritiek laten horen. Aan dat "onafhankelijke" van je twijfel ik dus zwaar. Meestal doen mensen dit in het forum met vooropgezette bedoelingen. Namelijk met de hoop dat als ze t ene circus naar beneden halen, dat hun favoriete circus meer bezoekers zal krijgen, en dat is denk ik een hele foute gedachte.
Inderdaad, het bericht wat ik plaatste was natuurlijk een persiflage van jouw bericht, met het idee om je aan t denken te zetten. Alleen jammer dat ik dan weer via privé berichten ervan wordt beticht dat ik betaald ben om dit op het forum te zetten. Soms zit ik wel eens te twijfelen aan t nut van dit forum. Wordt het niet eens tijd dat het hele forum een stille dood gaat sterven, of aan een andere website wordt vastgekoppeld? Ik denk dat ik deze vraag eens in t algemeen ga stellen.

BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2011 3:56 pm 

Beste Gera,

Hoe haal je het in je hoofd om mij 'een Noorse activist die aan het schieten is' te noemen!!!!

Belachelijk en werkelijk buiten alle grenzen.

Ik ga kijken welke juridische stappen ik kan ondernemen, dit laat ik mij niet welgevallen.

Je hoort van mij.

PS: je bent echt een enorme complotdenker met je theorieen over dat op fora altijd iets wordt geplaatst met een bijbedoeling. Ik ben NIET, ik herhaal NIET van een of ander circus en geheel onafhankelijk. Maar dat zal mijn advocaat je wel even haarfijn uitleggen binnenkort.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00