Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:10 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 10, 2015 4:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Is nog niet eens de tijd van de Kerst- of Wintercircussen aangebroken, en toch de afgelopen ruim vijf weken zes keer naar het circus geweest!
Ja hoor, allemaal verschillende, want alleen dat telt voor zo'n score. Anders krijgen we hier straks nog mensen die zoveel keer in de week naar het circus gaan -doordat ze er werken- in de competitie, en dat kan natuurlijk niet!
Zes keer in minder dan zes weken. Als dat geen pure verwennerij mag heten weet ik het niet meer....

De allereerste, Circus Herman Renz in Zwolle, heb ik al tamelijk uitvoerig besproken. Daar had ik overigens nog knap geluk mee. Een paar weken daarvoor kwam ik door Heerde en dacht: dit is een leuke plaats om naar CHR te gaan! Maar door toeval paste Zwolle uiteindelijk beter....
Voor mij dus een geluk bij het grote ongeluk dat dit circus overkwam.....

Van de eerste naar de laatste, dat was afgelopen zondagmiddag Circus Renz Berlin op het Suikerunieterrein in Groningen. De tussenliggende bezoeken volgen mogelijk nog.

Groningen, de stad die zich van oudsher als een echte circusstad profileerde, we lazen pas nog wat leuke herinneringen uit het verleden.
De laatste jaren bij de circussen wat minder in trek, niet in de laatste plaats door dat peperdure Drafbaanterrein, ook dat lazen we al.
En dus togen we zondag naar dat enigszins desolate voormalige fabrieksterrein aan de periferie van de Martinistad.
Een terrein waar allerhande woeste plannen voor bestonden en bestaan, maar waar nog maar weinig van is gerealiseerd.
Zelfs een Floriade is na het debacle in Venlo een (gelukkig?) gepasseerd station.
Er komt waarschijnlijk een agrarische opleiding die mogelijk ook de kinderboerderij uit het Stadspark onder haar vleugels neemt.
Dat laatste is dan weer jammer, want die zitten daar prima. Maar te duur, volgens de gemeente, die maar amper iets overheeft voor natuureducatie.
Jaren geleden moest daarom ook het schitterende Natuurmuseum al de deuren sluiten!

Tot het zover is ligt het terrein er dan ook tamelijk troosteloos, verwilderd en vol enorme plassen (ook als het niet regent...) bij. Martijn zal het ongetwijfeld kennen als de verblijfplaats van de kermisexploitanten ten tijde van de Groninger kermissen.
Want ruimte is er genoeg! Renz Berlin staat zo groot mogelijk opgebouwd en dan hebben ze nog altijd de weelde van een geasfalteerd parkeerterrein pal voor de ingang van de tent, zelfs groot genoeg bij een uitverkochte voorstelling!
Zo ver kwam het nog niet, maar zondagmiddag ging het toch aardig in die richting! Want van die zes voorstellingen die ik de afgelopen weken bezocht was dit wel de best bezochte!
Een kleine 500 man (en vrouw en kind) en de sfeer was compleet!

Ik zag ze voor het laatst medio april in het Overijsselse Dalfsen. Normaal ga ik niet zo snel meer dan eenmaal in het jaar naar hetzelfde circus. Het 'gedoe' met hun olifanten en het feit dat ze zo dichtbij stonden was eigenlijk meer de aanleiding.....
Nu heb ik (op langere termijn) een wat minder goed geheugen, maar vergeleken met Dalfsen zag ik toch een zo goed als compleet andere voorstelling! Zo zie je maar weer, durf wordt beloond!
Laat u dus vooral niet weerhouden.....

Met name het aantal externe artiesten is sindsdien fors toegenomen. Bij gebrek aan een programmaboekje en niet overdreven goed geluid moet ik u helaas de namen schuldig blijven.
Maar we hebben een tourmanager -die voor mij zondag debuteerde als spreekstalmeester, wat hij al minstens 15 jaar schijnt te doen maar uitgerekend nooit wanneer ik in de tent was....- die hier trouw meeleest en het rijtje zo op kan sommen.....
Absoluut hoogtepunt van de voorstelling was wel de finale! Waar ik normaal geen al te prettig gevoel bij krijg, misschien wel om reden dat het einde nadert, was dit er eentje zoals je alleen maar kunt bedenken in je allerstoutste dromen.....!
Dit schrijf ik met droge ogen, maar die had ik toen niet! Onvergetelijk, een beter woord weet ik niet....

Een 'nieuwe' repriseclown was veelvuldig actief. Nieuw voor Renz Berlin, niet voor kenners: niemand minder dan Clown Franky (spreek uit: Frenky), de voormalige grote man van het met name in het Noorden behoorlijk populaire Circus Fiësta, dat, zoals wellicht bekend, eerder dit jaar strandde bij de tot mislukken gedoemde plannen van Circus Cornelio. De mevrouw die dit allemaal wel eens eventjes zou gaan regelen deed vervolgens ook voor het ingevlogen Fiësta de deur (en bijvoorbeeld de site) maar op slot.....

Franky draait op routine en is veelzijdig. Beperkt geschminkt en daardoor allesbehalve angstaanjagend.
Bracht bovendien (denk ik) nog een act mee uit zijn circus: acrobatiek van een juffrouw op ladders die op de voeten van een liggende man rusten. Wat steeds spannender wordt, wanneer de man zelfs gaat staan en met een ladder gaat lopen!

Een Franse juffrouw -Angelique- aan de solotrapeze, was voor mij het meest professionele nummer.
Nog meer luchtnummers, in een net en een aan de ringtrapeze.
Lichtgevende en verlichte hoelahoeps door Sarina Renz, dat zag ik al wel een paar keer eerder!
Evenals de voltige te paard door Madeleine Renz, de winnares van de eerste (en laatste?) Jeugd Circus Award. In de jeugdklasse zeker niet meer, daar past ze niet meer in!
De jongere Shakira deed haar nu na op een gespikkelde pony, vroeger haar handelsmerk!

Dieren genoeg trouwens. De deels vernieuwde Friezen deden het uitstekend als (sterk) openingsnummer. Enrico Renz komt later terug met Groot en Klein en zijn kamelen.
Ja, en dan hoor je de verbazing in het publiek! Want die denken echt veelvuldig dat ALLE DIEREN in het circus verboden zijn!
Ik vermoed zelfs dat dit momenteel voor een verminderde belangstelling voor de circussen in het algemeen zorgdraagt!
Rust dus een mooie taak op de schouders van de pr-mensen om de publieke opinie op dit gebeid eens goed op te schudden!!

Papegaaien, gepresenteerd door een Tsjechische meneer en mevrouw verkleed als piraat. Doen heel veel kunstje op een vlakke tafel.
Het luchtwerk daarentegen is minimaal, slechts één mooie ara (ze hebben ze in diverse kleuren) vliegt een halve cirkel boven het publiek. Dat mocht best wat meer zijn!

Een diabolo-act door een jonge snuiter, denk geen familie.
De honden en onder meer headbangende pony van Bernard junior, wel familie.

En de sfeer? Meer dan uitstekend! Opgewarmd en aangejaagd tijdens de opening door de spreekstalmeester en clown Franky. Tot bijvoorbeeld in de pauze, toen van het publiek IEDER KIND applaus kreeg dat voor een foto tussen de bulten van een kameel plaats nam! Wat zullen ze een rode handen gehad hebben!
En tot aan het eind, toen een groot deel van de aanwezigen spontaan ging staan. Ook dat maak je niet zo heel vaak meer mee!
Toen de in het begin genoemde ontknoping van de finale plaats vond was er echt helemaal niemand meer die nog op zijn stoel of bank kon blijven zitten! En volkomen terecht....!!

Gaat dat zien dus, zolang het allemaal nog kan. Deze week nog in Groningen, en het is niet uitgesloten dat daar nog een week verlenging bij gaat komen. Maar nu schrijf ik misschien wel iets dat ik helemaal niet behoor te weten.... We zien of lezen het wel.....

En dat is al gebeurd! Op de site van het circus staat:

Let op: Verlengd t/m 22 november
Alle vrij- en kortingskaarten t/m 15 november blijven geldig t/m 22 november (ook onderstaande bon)


Nou ja, en die bon die staat dan weer op de tourneepagina van dit circus.....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het publiek gebruiken als graadmeter, het kwam al even ter sprake. Dat vind ik leuk om te doen.
Ik trof het bij de voorstelling in Groningen. Al bij de kassa (ja hoor, ik kocht ook hier gewoon een kaartje!) trof ik een gezin uit mijn woonplaats. Vader, moeder en twee jonge kinderen.
Pa is junior-directeur (of hoe dat heten moge) van de plaatselijke Jumbo-winkel, een eigen bedrijf. Waren nog nooit (in deze samenstelling) naar het circus geweest. Ja, en dan is natuurlijk alles prachtig!
Want wij zijn, ik schreef het al, danig verwend en beginnen maar al te vaak (inderdaad: TE VAAK!) te vergelijken. Zo van: dat circus spreekt me meer aan dan dat, en daar ben ik een beetje op uitgekeken.
Mijn ervaring, en zondag opnieuw versterkt: onzin, circus raak je gewoon nooit op uitgekeken en is altijd weer de moeite waard! Iedereen die wat anders beweert is volgens mij dan ook geen echte liefhebber!
Terug naar die grote grutter. Sprak de familie vooraf, in de pauze en na afloop. Ze genoten en wisten niet wat hen overkwam!
Nou troffen ze het ook wel, maar dat was toeval. Zo werd Pa door Franky uit het publiek gehaald om te acteren in de motorrij-act.
Amper van de schrik bekomen zagen ze een papegaai die......een winkelwagentje voort duwde! Het kon haast niet mooier!

Kon er ook iets beter, zult u vragen. Jawel hoor, even een teugje azijn..... Zoals bekend mijn favoriete frisdrank!
De ramen van de kassawagen mogen wel eens wat beter aangekleed worden. Ziet er nogal rommelig uit. Moet misschien gezellig aandoen, maar oogt weinig professioneel.
En, niet alleen hier maar vaker, nog altijd geen pin. Even nagevraagd, de dichtstbijzijnde pinautomaat is op circa drie kilometer afstand (als je de weg weet) op de Westerhaven.
Ook nu zag ik mensen om die reden vertrekken of niets nuttigen in de pauze.

De voortent gaat open, links de mooi verlichte verkoopwagen, een aantal beklede pokertafels om bij te staan en rechts een behoorlijk groot overdekt terras met tafels en stoelen. Helaas: in een onverlicht deel van de tent!
Bovendien mochten de mensen hier ruim tevoren naar binnen (de eigenlijke tent was nog niet geopend), maar was er geen verkoopmedewerker aanwezig. Minimaal een kwartier! Willen we dan niks verkopen?
En een koffieapparaat van een bekende fabrikant dat totaal niet berekend bleek op grote drukte. Dus dan maar geen koffie in de pauze....
O, het geluid, daar mocht ook best eens naar gekeken worden. De opstelling wil soms al wel helpen. Niveau en muziekkeuze waren prima.

Weet je wat het eigenlijk is? Er moet gewoon zo nu en dan iets niet kloppen, misschien doen ze dat wel expres....!
Want daardoor geniet je juist extra veel van wat wel klopt en goed is!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za nov 21, 2015 10:02 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 8:15 pm
Berichten: 35
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za nov 21, 2015 10:10 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 8:15 pm
Berichten: 35
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za nov 21, 2015 11:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Prachtige plaatjes maar klik er niet op, je krijgt onwijs irritante spam over je scherm..

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 22, 2015 9:47 am 
Offline

Lid geworden op: za mei 17, 2014 8:38 pm
Berichten: 744
SCHITTEREND, alweer =o= =o=


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 22, 2015 2:48 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Toen ik datzelfde probleem een jaar geleden had bij de plaatjes van Belly Wien werd ik uitgelachen: het zou wel aan mijn computer liggen!
Niet dus. Nu heeft zelfs de grote heer dit euvel.
Toch gewoon op de foto's klikken, je moet er even doorheen en daarna gaat het beter. Gewoon die pop ups (of wat het zijn) wegklikken, dan lukt het (mij tenminste) wel!
Want ze zijn weer te mooi en te prachtig om ze klein te bekijken!
Natuurlijk wist ik dat ze gemaakt zijn. Maar noemde dit nog niet, omdat de fotograaf het soms onverwacht nogal druk heeft en andere zaken dan voor gaan.
Bovendien speelde computer-ongemak nadien ook nog een rol.....

Maar wat zijn ze weer prachtig! Wederom hulde!

(En toch maar een verklapje: er zijn er nog vééél meer.........)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.