Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 11:56 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 12, 2017 4:08 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Afscheid van Beverwijk en klaar voor de reis naar Enschede.
Beide partijen hadden het er moeilijk mee.....

Afbeelding

De Pers in en rond Beverwijk bevestigde wat wij allang wisten:

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 12, 2017 4:29 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Inmiddels dus te zien in Enschede, waar ze zijn vanwege de leuke mensen die er wonen........ :roll:

Een plaatselijk tv-station maakte het volgende leuke filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wYG8b9yvWkc

De AANPAKKERS waren ook te gast in dit circus. Met name ONHANDIGE HARRY vertoonde er zijn kunsten.
Met redelijk succes, hij ving zelfs een diabolo! En kreeg de kamelenpoep in ruime mate op de schop. Aangenomen dus!

Leuk filmpje met tegen het eind beelden uit de voorstelling: https://www.youtube.com/watch?v=JM6settyvhw

Een zeer tevreden moeder schreef een mooie recensie na afloop van de eerste voorstelling in Enschede:

Afbeelding


Lachen, verwonderend, verrassend, indrukwekkend en spectaculair, dat is Circus Renz Berlin 2017


10 sep 2017 20:00

Een beetje laat is het wel...maar ik heb 2 tevreden en enthousiaste dames in bed liggen.
We hadden het geluk dat we vanavond bij de première mochten zijn van Circus Renz Berlin in Enschede.

Het circus is neergestreken op het Diekmanterrein. Een mooie grote blauw met gele circustent staat hier te pronken.
Alleen een bezoekje aan het terrein is al de moeite waard want grote trucks, wagens, kassa's en woonwagens pronken in de Renz kleuren.
Lampjes maken het geheel gezellig en feestelijk.

We krijgen een plek helemaal vooraan. Zo kunnen we het extra goed ervaren.
Voordat de show begint kunnen kids een rondje op een pony rijden door de piste en een grappige clown is op zoek naar een juiste plek.
Hij loopt met zijn stoel van de ene naar de andere tribune, net zo lang tot hij op de middenstip mag zitten en de show kan beginnen.

Bij Circus Renz in Enschede bijten 4 grote prachtige zwarte Friese paarden de spits af! Ze zijn versierd met prachtige blauw met witte pluimen.
Synchroon lopen/dansen ze een openingsact in de piste. Prachtig!
Vervolgens komt de jongste ster (7 jaar) van circus Renz Enschede deze avond. Dit meisje kan allerlei kunsten op het paard.
Onze kids zijn onder de indruk en een tikkeltje jaloers. In een prachtig circus pakje steelt ze de show. Wat een lef.

Onze lachspieren worden wakker geschud door 2 ontzettend grappige clowns uit Spanje. Met hilarisch grote box handschoenen en een boksbal maken ze iedereen aan het lachen.
Ondersteund door bijpassende humoristische geluiden vinden onze kids dit de grappigste act van de avond.

De show van Circus Renz Enschede is afwisselend en spectaculair. Een dame zwaait boven in de circus tent in een hoepel. Met alleen haar voet zit ze vast aan een soort touw.
Ze hangt ondersteboven, koprollend en gespreid in de hoepel. Als een tornado draait ze naar beneden. WOW! Wij zaten met open mond te kijken.

En zo zijn er nog vele andere acts. Ik ga zeker niet alles verklappen, want je moet de show van Circus Renz echt zelf gezien hebben.
Grappige en acrobatische hondjes, een hoepel-act en ook kamelen ontbreken niet.

De slotact is enorm grappig. Niet alleen de kids gierden het uit, ook wij als ouders.
De combinatie van humor met de geweldige sprongen en kunsten op de trampoline maken het tot een spetterend einde.

De bijna 2 uur durende show (inclusief pauze) is echt een leuk gezinsuitje. Wij waren verrast door de professionele, indrukwekkende en humoristische show.
Het koelt 's avonds best af dus een jas of een vestje zou ik zeker meenemen.

Oh...en een kleine tip! Biedt een clown je popcorn aan? Pas op!

Je kunt Circus Renz Enschede nog tot en met zondag 17 september bezoeken. Bekijk hier de speeltijden.

Noortje van der Kolk


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do nov 02, 2017 5:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Terug in Friesland, sorry, terug in Fryslân. In Dokkum om precies te zijn. Waarvan geen Friese vertaling bestaat. Die zal hetzelfde zijn.
Aangepast vlagvertoon, dat zullen de Friezen leuk vinden:

Afbeelding

Afbeelding

Première vanavond om 19.00 uur!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma nov 06, 2017 3:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dokkum wordt bedankt voor de gastvrijheid en Heerenveen is de volgende speelplaats.

'Op de Friese toer' bevalt kennelijk, gezien de volgende publicatie:

Afbeelding

Leuk hoor. Maar om volledig op die Friese toer te gaan gaat nu weer een streepje te ver.
Helemaal niets tegen Friezen en hun taal (met diverse varianten trouwens), maar uitgerekend Heerenveen is een meertalige plaats bij uitstek.
Dus mag er behalve de Friese benaming (waarbij it met een hoofdletter zou moeten beginnen) ook gerust de Nederlandse plaatsnaam bij staan!
Tenzij uitsluitend Friestaligen toegang hebben tot het circus, maar dat zal naar alle waarschijnlijkheid pas zo zijn na het uitroepen van de onafhankelijkheid.
Want denk er aan dat ze de ontwikkelingen in Catalonië aandachtig hebben gevolgd!
Aandachtig en ingetogen, dat wel, want zelfs de meest onafhankelijke Fries voelt er weinig voor om noodgedwongen naar België te emigreren!

Afbeelding

Deze èchte Friezen kunnen niet wachten tot de stembureaus open gaan!

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za nov 11, 2017 3:32 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het circus in Heerenveen, sorry It Hearrenfean:

Afbeelding

Gelukkig heet de plaatselijke McDonald's daar net zo als in de rest van de wereld!

Ze hebben er zelfs mobiele reclame:

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo nov 26, 2017 4:38 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het circus sloot vandaag de reguliere tournee 2017 af in Drachten.
Aan de aanwezigheid aldaar besteedde de Drachtster Courant ruime aandacht: http://www.drachtstercourant.nl/nieuws/ ... ijn-leven/

Met name Bernhard Renz junior -in circuskringen ook wel bekend als Bernardo Armani- kwam uitgebreid in beeld en aan het woord!
Met een leuke fotoserie.

Afbeelding

Bernhard Renz junior: ‘Circus is mijn leven’

DRACHTEN – Wie in het circus wil werken, moet een duizendpoot zijn.
Dat geldt ook voor Bernhard Renz junior, de achtste generatie van de familie die leeft in en van de piste.
,,Dit is mijn leven.”


Circus Renz is een begrip. Het circus dat deze week op het Kiryat Onoplein staat is dan ook een van de vele die onder die naam door Europa reizen.
Al die circussen zijn ooit ontstaan uit het grote ‘moedercircus’ Renz. Op dit moment zijn er een paar in Duitsland en twee in Nederland, Renz International en Renz Berlin.
Die laatste staat nu in Drachten. Toch is die naam niet zomaar een etiket, bewijst Bernhard Renz (27).
Junior, zet hij er bij. ,,Want mijn vader heet ook Bernhard.”

Opbouwen en afbreken

Bernhard junior is Duitser, maar hij heeft de afgelopen jaren zoveel tijd in Nederland doorgebracht, dat hij zich hier moeiteloos verstaanbaar kan maken.
Bernhard is artiest, hij heeft in het circus een act met honden, maar houdt zich ook bezig met ‘de rest’.
,,Ik heb niet één functie, ik doe alles. Ik help ook mee bij het opbouwen en afbreken van de tent en ben hier de hele dag bezig met van alles.
In het circus is het ook normaal dat je eerst de kaartjes verkoopt en daarna je act doet en na afloopt helpt met opruimen.”

Het circus is met alle tenten en wagens op het plein een dorp op zich. In Drachten telt het circus op dit moment zo’n 25 mensen, van wie een deel bij de familie hoort.
,,Mensen denken vaak dat het circus een heel gesloten wereld is, maar dat is niet zo. Bezoekers mogen ook gerust overal rondkijken, wij hebben niets te verbergen.”
Naast de familieleden die vaak al jarenlang met elkaar optrekken zijn er de artiesten, die voor een kortere periode worden ingehuurd en vaak een paar maanden meereizen.
,,Zo kun je je programma vernieuwen. Wij stonden hier drie jaar geleden ook, dan kun je niet met hetzelfde programma aankomen.’

Olifanten

Een grote verandering met de vorige keer is het ontbreken van olifanten, omdat het gebruik van wilde dieren sinds enkele jaren in Nederland wettelijk verboden is.
,,Jammer, vind ik. Wij hebben onze olifanten gelukkig kunnen onderbrengen bij familie in Duitsland, waar ze nog wel mogen optreden.
Als de dieren naar een opvang hadden gemoeten, dan waren ze zeker doodgegaan. Ze zijn dit leven gewend. En wij passen heel goed op onze dieren.
Een olifant in gevangenschap kan wel tachtig jaar worden, in de vrije natuur worden ze vaak lang zo oud niet.
Circus is niet slecht voor dieren, het zijn slechte mensen die slecht zijn voor dieren. En slechte mensen heb je overal.”

Er wordt veel onzin verteld over het circus, zegt Renz. ,,Overal vind je mensen die er tegen zijn, al verschilt dat per provincie.
Hier in het Noorden is het eigenlijk nooit een probleem geweest. Circus is een onderdeel van de cultuur, net als Zwarte Piet.
Circus is al heel oud en zo lang er kinderen zijn zal er ook circus zijn. Het is een tijdje minder populair geweest, maar het komt nu weer terug.
Ik ben er zeker van dat er over tien jaar nog circussen bestaan.”

Trots

Bernhard Renz is opgegroeid in het circus. Hij kan zich ook niet voorstellen dat hij ooit iets anders zal doen.
,,Het circus is ons leven, hier hebben wij de vrijheid. Wij komen overal en ontmoeten steeds nieuwe mensen.
Ik ben wel eens gevraagd voor een andere baan, vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld, maar daar moet ik niet aan denken.
Natuurlijk mag je ook als je Renz heet zelf kiezen wat je wilt doen, maar mijn familie zit al sinds 1842 in het circus.
En die traditie voel ik, daar ben ik trots op. Ja, ook op mijn naam.”

Bernhard Renz is nog vrijgezel. Stel dat hij in Drachten verliefd wordt op een schone Friezin, wat dan?
,,Dan moet ze mee, er is geen denken aan dat ik hier in een huis ga wonen. Dan zou ik dood gaan.
Het is voor ons dan ook moeilijk om een relatie te krijgen, wij hebben een heel apart leven.
Relaties binnen de circuswereld komen vaker voor, maar het kan gebeuren dat je verliefd wordt op een burgermeisje. Het is maar net waar de liefde valt.”

Wintercircus

Circus Renz heeft dit weekeinde nog twee voorstellingen in Drachten en dan maakt het gezelschap zich op voor het traditionele Wintercircus in Groningen.
,,We hebben er zes jaar mee in Leeuwarden gestaan en houden het nu voor de tweede keer in Groningen.
We huren er speciaal artiesten voor in om er echt wat bijzonders van te maken. Het is voor ons ook speciaal, want normaal ben je overal maar een week.”

Drachten was een succesvolle afsluiting van de tournee van 2017, zegt Bernhard Renz.
,,Omdat we de grootste tent van Nederland hebben, met duizend zitplaatsen, is het moeilijker om hem helemaal vol te krijgen, maar het gaat hier heel goed.
En in het weekend loopt het altijd nog weer beter.
Wij zijn heel tevreden over Drachten.”


En nog een selectie uit de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.