Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 10:59 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2014 5:11 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579

NOMINATIES BNG Bank CIRCUSPRIJS 2014 BEKEND

De nominaties voor de vierde BNG Bank Circusprijs zijn bekend.
In de categorie jeugdcircussen zijn Circaso uit Den Haag (ZH), Circus Nevermind uit Zoetermeer (ZH) en Okidoki uit Meppel (Dr) genomineerd.
In de categorie ‘jong talent jeugdcircus’ zijn dat Circus People van Pippin (Gld), Luna & Marleen van Santelli (Gr) en Nikki Sneep-Snijders van Tubantino (Ov).
De winnaars worden bekend gemaakt op zaterdag 20 december na de presentatie van 15:00-16:30 uur.
Dit gebeurt tijdens een speciaal evenement in de theaterzaal van Circus Elleboog, Laan van Spartaan 4 in Amsterdam.

Afbeelding

De genomineerde jeugdcircussen hebben een plan geschreven waarin ze laten zien hoe een nieuwe aanpak van een volgende productie bij kan dragen aan hun artistieke ontwikkeling.
De prijs bestaat uit een bedrag van € 7.500 voor het realiseren van een nieuwe circustheatervoorstelling en speelplekken op verschillende festivals.
Circaso wil graag een voorstelling maken met het thema ‘Magie & feest’, waarbij zij met maskerspel willen gaan werken; een theatervorm die in de ogen van de jury goed bij het circus past. De juryleden proeven ambitie en hongerigheid bij de organisatie en hebben bewondering voor de wijze waarop Circaso heeft nagedacht over marketing en side actions.
Circus Nevermind diende een plan in met als werktitel ‘Vliegen & vallen’. De jury vindt het een enthousiasmerend plan, met een interessante kruisbestuiving tussen verschillende (kunst)disciplines. De jury is te spreken over het feit dat de regisseur de jongeren en externe personen actief bij het maakproces wil betrekken.
Okidoki heeft voor hun show ‘De grote broer’ een thema gevonden dat het publiek aanspreekt. In het plan worden interessante linken gelegd tussen circus en broers & zussen. Daarnaast zit het plan vol originele ideeën, zoals het maken van een schilderij tijdens de voorstelling.

De genomineerden in de categorie ‘jong talent jeugdcircus’ maken kans op een geldbedrag van € 2.000 voor het ontwikkelen van de act of voorstelling.
De jongeren tussen de 15 en 25 jaar hebben de aanvragen, inclusief videomateriaal van een eerste versie van hun idee, zelf ingediend.
Negen jongeren van Circus Pippin die zichzelf ‘Circus People’ noemen, willen graag een voorstelling maken rondom het thema ‘studentenleven’. De jury vindt het bedachte thema erg leuk. Wanneer er wordt ingezet op een inhoudelijke lijn, zou er een interessante ontwikkeling kunnen plaatsvinden.
Luna & Marleen van Circus Santelli zijn, naar eigen zeggen, “over het algemeen best wel tevreden met hun act ‘De bezem en het korset’, maar er kan theatraal en technisch nog wel wat aan geschaafd worden”. De jury is van mening dat Luna & Marleen beschikken over een flinke dosis zelfkennis en ambitie.
Nikki Sneep-Snijders maakte een act met Gaia en Merlijn, twee leerlingen van jeugdcircus Tubantino, over het doen van boodschappen. De jury is positief over het technisch niveau van de act. Het gebruik van een winkelwagen biedt veel interessante mogelijkheden. De jury vindt het een plan met potentie.

De jonge talenten zullen hun acts live presenteren tijdens een speciaal evenement, dat plaatsvindt op zaterdag 20 december 2014, van 15:00 uur tot 16:30 uur in de theaterzaal van Circus Elleboog op de Laan van Spartaan 4 te Amsterdam (gratis toegang).
Na de presentaties zal de jury de winnaars van zowel de jeugdcircusprijs als de jong talent jeugdcircusprijs bekendmaken.
De jury bestaat uit Kees Blijleven (Jeugdtheater de Krakeling), Maaike van Langen (Circusstad Festival), Cahit Metin (TENT circustheaterproducties en Circus Elleboog) en Wendy Moonen (Circo Circolo); juryvoorzitter is Mat Meijs, secretaris van het BNG Cultuurfonds.

De BNG Bank Circusprijs – uniek in de Nederlandse circuswereld – is opgericht voor de promotie en ontwikkeling van het nieuwe circus en dat van het jeugdcircus in het bijzonder.
Het BNG Cultuurfonds, dat ook op andere terreinen prijzen heeft voor de ondersteuning van jong talent, nam samen met Circomundo het initiatief voor deze prijs. Bijzonder aan de prijs is dat die niet gaat naar een kant-en-klaar product maar naar een plan, dat met het prijzengeld kan worden uitgevoerd.
Bij winnaars van vorige edities heeft het winnen van de prijs in boeiende en spectaculaire voorstellingen geresulteerd.


Net op tijd dus: morgenmiddag in Amsterdam!! Gratis toegang!
Op de foto de dames van Santelli.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 08, 2015 4:32 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
We konden er even niets over vinden, door de feestdagen moet je maar denken, maar de finale in Amsterdam eindigde meer dan uitstekend voor de twee Groningse dames van Jeugdcircus Santelli: ze gingen er met de eerste prijs vandoor!

Citeer:
Met hun act ‘De bezem en het korset’ hebben Luna en Marleen uit de voorstellingsgroep de BNG circusprijs voor Jong Talent gewonnen! Ze willen het prijzengeld gebruiken voor het verbeteren van de act. Zo hopen ze dit voorjaar te kunnen werken met de acrobaten uit de voorstelling Muurbloem van Circuswerkplaats Boost.

Meldt de site van het circus.

Afbeelding

Afbeelding

Op de dag van de finale kregen ze trouwens giga-aandacht in het Dagblad van het Noorden.
In het stadskatern een interview en foto van de beide dames, dezelfde als die in het bovenstaande bericht maar dan veeeel groter tegen een donkere achtergrond. Het artikel is van de hand van Esther van der Meer. Op pagina 19 van de krant, maar al aangekondigd op de voorpagina van dat stadskatern met de tekst: 'Ik ben de jongste, maar ook de grootste en de sterkste, daarom ben ik onder' Luna Cazarelly staat vandaag samen met Marleen Bushoff in de finale van de BNG-Bank circusprijs voor jong talent >>

Dan boven het verhaal na de introductie INTERVIEW CIRCUSPRIJS Het acrobatische duo Luna Cazarelly (15) en Marleen Bushoff (17) staat vandaag in de finale van de BNG Bank circusprijs voor jong talent. (maar dat wisten we al.....)
de kop: Vertrouwen in elkaar hebben

In de zwarte achtergrond van de foto nog een tussenkop: Onder moet sterk zijn. Boven moet durven.

Enkele passages van het leuke verhaal zal ik u niet onthouden. De opening bijvoorbeeld:
Citeer:
Als meisje van drie wist Luna Cazarelly wat ze later wilde worden: circusartiest. Twaalf jaar later staat dat voornemen nog steeds fier overeind. "Het reizen, het optreden, de grenzen van je lichaam verleggen, dat trekt me enorm aan."


Nou, me dunkt, dan ben je uit het juiste circushout gesneden! Wat ook al meespeelt: met zo'n schitterende naam hoef je geen artiestennaam meer te bedenken!
De schrijfster legt uit dat Luna vandaag (20 december 2014) een belangrijke stap op de weg van verwezenlijking van haar droom kan zetten tijdens de finale.

Daarna omschrijft ze de act, die het tweetal haar laat zien.
Bushoff legt daarover uit:
Citeer:
"Hij heet De bezem en het korset. Luna speelt de diva die het podium op komt stuiven. Ik bots dan met mijn bezem tegen haar aan. Ik wil graag samen trucjes met haar doen, zij moet daar in het begin niet zoveel van hebben: ze kijkt een beetje op mij neer. Maar uiteindelijk doen we samen mooie trucjes."


Vervolgens wordt uitgelegd dat de twee bij het Groninger Circus Santelli spelen en dit hun eerste act is die ze samen doen.
Trainster Heidi van der Veen komt aan het woord, die hun gave voor het circus roemt:
Citeer:
"Op creatief gebied zijn ze absoluut onze talenten. En ook qua instelling: ze werken allebei ontzettend hard."


Dan gaat het verder uitgebreid over de taak- of rolverdeling. De conclusie is dat de twee volledig van elkaar afhankelijk zijn.
Dat is precies wat Bushoff zo mooi vindt aan acrobatiek:
Citeer:
"Het werken met je lichaam, het samenwerken met elkaar, het volstrekt op elkaar vertrouwen. Vanaf het eerste moment dat ik elf jaar geleden bij het circus kwam, ligt mijn hart bij de acrobatiek."


Aan dat onderlinge vertrouwen hoeft niet te worden getwijfeld. Cazarelly:
Citeer:
"We voelen elkaar heel goed aan. We denken vaak precies hetzelfde. En we kunnen niet alleen heel goed serieus samen trainen, maar ook ontzettend veel lol hebben."

Wanneer ze de hoofdprijs winnen (gesproken wordt van € 2.000,-, maar op de foto staat een cheque van -maar- de helft...) willen ze dat geld gebruiken om de act verder te ontwikkelen, dat las u al.
Citeer:
"Technisch kan het altijd beter, maar we willen hem graag theatraal sterker maken."


Van Circus Muurbloem, dat boven ook al even genoemd werd, hopen ze veel te kunnen leren, met name op het gebied van techniek en aankleding.
De conclusie:
Citeer:
Met of zonder prijs, Cazarelly en Bushoff willen hoogstwaarschijnlijk verder in het circusleven. Circus Santelli raakt dus vroeg of laat twee talenten kwijt. Erg vindt hun trainer dat niet. Van der Veen: "Het lijkt me alleen maar mooi als ze hier later als artiest komen lesgeven."


ATTENTIE: Aanstaande zaterdagmiddag (10 januari) is Circus Santelli met de voorstelling Dubbelspel te zien in het Cultureel Centrum van Zuidhorn, Jellemaweg 3.
Aanvang 15.00 uur. Maar let op: de site van het circus zelf meldt als aanvangstijd 14.00 uur!
Nadere informatie op de site van het centrum: http://www.cultureelcentrumzuidhorn.nl
Zoals het er naar uitziet zijn er nog kaarten beschikbaar. Voor de prijs hoeft u het niet te laten: € 5,- inclusief koffie of thee,
bezitters van een bibliopas zelfs nog 20% korting!
Geen idee of deze act ook in de voorstelling zit, maar ik denk haast van wel!
Zo niet dan is Santelli evengoed de moeite waard, ik zag ze al eens in hetzelfde mooie Cultureel Centrum.

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jan 23, 2015 4:54 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zaterdag 10 januari naar de voorstelling Dubbelspel van Circus Santelli geweest in het Cultureel Centrum van Zuidhorn. Een modern en mooi cultureel centrum. En een uitverkochte voorstelling die zeker de moeite waard was.

Een mooie flyer en leuke posters. Met name die flyer mag er zijn, kleurrijk en vol circusartiesten en een mooi wit paard. Uit lang vervlogen tijden, zeker 100 jaar geleden.
De flyer meldt over Dubbelspel dat het een voorstelling in een voorstelling, in een voorstelling is.
Dat klinkt tamelijk ingewikkeld en dat zal het zeker voor de hoofddoelgroep, jonge kinderen, ook vast wel geweest zijn.
Die zien gewoon wat er gebeurt en waarderen dat en denken zeker niet in lagen. Zelfs aan mij (jong kind op leeftijd) was dat niet besteed. Natuurlijk zag ik wel dat de voorstelling al een poos bezig was toen je een inkijkje in de kleedkamer kreeg -door het gedeeltelijk omdraaien van het decor- en dat er even later een heuse artiestenentree als van een echt circus ten tonele werd gedragen. En dat er ondertussen druk verkleed werd, soms met tien man in een pashokje(!), wat ten dele hilarisch mislukte.
Maar die drie aangekondigde lagen......, nee die vond ik niet. Maar wie weet, soms zijn echte kleine kinderen slimmer in waarnemen dan groten....

Het is, dat moet me van het hart, jammer dat deze leuke voorstelling niet vaker gespeeld wordt of te zien is. Want behalve de jaarlijkse premièrevoorstelling in de Groningse Oosterpoort en de ook al traditionele voorstelling in Zuidhorn ontbreekt een verdere speellijst. Terwijl het in het Noorden toch barst van de buurt- en clubhuizen en kleinere theatertjes. Wanneer daar iemand mee aan de slag ging konden ze het hele jaar vast wel wekelijks spelen! Maar dat is dan misschien weer wat teveel van het goede.
Bovendien beschikt het gezelschap zelf over een mooi vrachtwagentje, dus echte transportproblemen zouden er dan hoogstens in de personele sfeer zijn.

Wat dingen die me van de voorstelling zijn bijgebleven. Het sprankelende enthousiasme. Niet nieuw, want ik zag ze al eerder.
Dat wil prima bij de jeugd. Leuke jongens en meiden, leuke kostuums. Een intro met mooi licht en gave muziek.
Als gebruikelijk zitten de artiesten zelf bij toerbeurt achter de knoppen, en dat gaat bijna altijd goed!
Er wordt begonnen op een groot speelvlak, een vlakke vloer dus. Het jongste publiek zit geheel vooraan op de grond of op kussens. Dat de ouders of grootouders er ook zijn wordt snel vergeten, met uitzondering van een spaarzame sanitaire onderbreking.
De circusdames openen gekleed als hockeytrut-achtigen. Dit woord is voor de duidelijkheid en niet beledigend bedoeld.
We zien allerlei acts, tot en met solo- en dubbeltrapeze van een jongen en een meisje. Het applaus komt wat moeizaam op gang, later gaat dat beter.
Een volledig moderne voorstelling, er wordt op het toneel ge-iPodt en mobiel getelefoneerd. En uiteraard selfies gemaakt! De geluidsjongen laat er zijn apparatuur zelfs even voor in de steek!
Gemiddelde leeftijd? Moeilijk te zeggen, ik schat een jaar of 15.
Overheersende kledingkleuren (in het begin) rood-zwart-wit, met leuke effecten zoals verschillende kousen.
Gymnastische oefeningen op housemuziek.
Dan volgen voor een deel bijzonder rare verkleedkleren die ook nog eens worden verwisseld en zelfs (zogenaamd) stuk geknipt. Het effect daarvan zien we later wel degelijk terug bij een deftige dame waar de achterkant (ander woord voor derrière) uit haar jurk is geknipt. Wat ze zelf niet weet en ziet maar het jeugdige publiek des te beter!
Het verkleden gaat onverdroten voort, zelfs geheel anders dan verwacht. Zo springt één van de dames volledig in andere kleren tijdens een balanceeract! Vooral de sprong in haar tutu-achtig rokje is erg knap en leuk gevonden!
Zoals gezegd, met z'n tienen in een verkleedhokje, nou dat moet wel mis gaan! En ja hoor daar is tie al: een oudere jongen komt tevoorschijn met een bh aan! Het jongere publiek komt niet meer bij!

Dan een poosje rust in de voorstelling. Er gebeurt hoegenaamd niets, de spelers beginnen al te geeuwen. Tot een angstaanjagende gil iedereen weer bij de les brengt: eerdergenoemde deftige dame verschijnt ten tonele!
Een mooie dubbeltrapeze compleet met verliefde teksten, herhaald door het hele koor.
Een ouderwetse sterke man met twee verliefde dames die om zijn hand duelleren. Alle drie belanden in de doeken. Vergeefse moeite, de sterke man kan geen keuze maken. Dan ziet hij een derde mooie dame en zijn de rapen gaar. Maar boontje komt om zijn loontje en hij staat met lege handen....
Een spreekstalmeesteres die niet kan praten zonder hoed op, erg leuk gedaan.
Jonglage met ballen, kegels en een hoed. Dames op stelten.
Dan volgt de eerder genoemde decorwisseling naar het èchte circus.
Rolorolo, ook al actueel, want tijdens een gevecht om een mobiele telefoon. Behoorlijk goed, zelfs overdwars.
Een Siamese tweeling wordt gescheiden en gaat afzonderlijk in de strapaten (opnieuw), dit keer op heuse zigeunermuziek.
Ze doen een uitzonderlijk mooie oefening onder elkaar aan dezelfde doeken, waarbij ze ieder een ander figuur maken. Erg ingewikkeld maar erg mooi, voor mij het hoogtepunt van de voorstelling.
We zien een vrijheidsdressuur met één paard (geen echt), dat uitzonderlijk braaf luistert. Acrobatiek te paard wordt echter wreed verstoord door iemand met een lokwortel!
Nee, ook hier al geen roofdieren meer, en dat is jammer!
Opnieuw dames (dezelfde) aan de dubbeltrapeze en drie equilibrerende meiden.
Diabolo's volgen en een nummer aan de ringtrapeze.
Alsmede het winnende nummer dat in eerdere berichten werd omschreven. Heel goed dat ze de prijs wonnen want aardig uitgevoerd maar toneelmatig kan het sterker. En daar willen ze de het gewonnen bedrag aan gaan besteden....

Vijf kwartier zonder pauze. Onvoorstelbaar wat je in die tijd allemaal kunt doen!

Nogmaals: erg jammer dat er niet meer mensen en vooral kinderen van kunnen genieten!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 24, 2015 1:59 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zo, dat gaat snel: gisteren geschreven en vandaag al een reactie via een mail. Dat is attent en aardig, op het forum was natuurlijk nog een streepje leuker geweest!
Een reactie van de leidster, trainster, hoofdverantwoordelijke, weet ik veel wat al niet, maar haar naam, Heidi van der Veen, ontbreekt nergens wanneer het om Santelli gaat!

Ze heeft mijn verslag op dit forum met plezier gelezen en voegt toe dat in Zuidhorn de prijswinnende act niet gespeeld werd door beide prijswinnaars.
'Boven' Marleen Bushoff moest daar verstek laten gaan omdat ze op skivakantie was. (Tenslotte moet je, behalve in het circus, ook elders flink je best doen om een been te breken....D.). Daarom deed Luna dit keer de act met een stand-in, en wel haar jongere zusje Naïs Cazarelly.
Reden om mijn opmerking over de acteerprestatie in te trekken. Dat het minder vlekkeloos verliep dan 'normaal' lijkt me logisch, hoe vaak de Cazarelly-sisters er thuis ook op zullen hebben getraind....!

Verder kreeg mijn opmerking over weinig speelplaatsen enige aanvulling.
Zo zal er gespeeld worden tijdens Rotterdam Circusstad (vanwege het winnen van de prijs, datum nog niet bekend) en daarnaast op 7 maart in Groningen (lijkt me een vrij ruim begrip....), op 30 mei in Roderwolde en op 12 augustus in Burum.
Er bestaat een optie voor het voorjaar van 2016 in Schouwburg De Lawei te Drachten en een boeking in dezelfde periode (april) in Theater van Beresteyn in Veendam.
Zodra ik meer weet houd ik jullie op de hoogte.

Een eigen site hebben ze ook voor meer en andersoortige informatie: http://www.jeugdcircus.nl/
(Kijk eens aan, zonder de naam maar kennelijk de eerste op dit gebied....)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.