Ook ik was er met mijn meisje.
Yoshi wellicht gezien maar niet herkend.... wel vele andere aanwezigen.
Het was heel druk met genodigden. Na de ontvangst met koffie en (reuzenbokkenpoot) vonden de inleidende handelingen plaats. Dat waren de nodige toespraken van de organiserende partijen, er werd gezongen, er werd gebeden, er werd een nieuw circusboek aan de man (m/v) gebracht. Allemaal zeer onderhoudend.
Daarna voegden de aanwezigen zich achter een levendige stoet en trokken door het monumentale dorp. We maakten een rondje en eindigden bij de te openen expositieruimte. Menigeen zal poep aan de schoenen hebben gehad, want bij de paarden en kamelen kwam de spijsvertering gedurende de wandeling goed op gang! En in de drukte werden de hopen nogal eens over het hoofd gezien.
De openingshandeling gingen voor het publiek goeddeels verloren achter een woud van dringende fotografen, maar ik heb begrepen dat Pammy Boltini als eerste zich een weg baande door een grote poster, die de ingang versperde.
De expositie zelf is niet groot, het is een sfeervol aangeklede ruimte vol met allerlei circus rekwisieten, veel kleding en posters. De film die bij de ingang non-stop historische beelden vertoont, moet de mensen naar binnen lokken. Maar ook buiten op het terrein valt er wat te zien, zoals een aantal antieke woonwagens. En een prachtig miniatuurcircus (Cinbia). En bij de receptie een opgezette leeuw (of is het pluche?). We mochten er niet aankomen. En natuurlijk een karretje met suikerspin en popcorn.
Het hele Openluchtmuseum is in deze tijd van het jaar de moeite waard om te bezoeken, zeker als je van winterse taferelen houdt met koek en zopie, sleetjerijden en schaatsen. Als circusliefhebber nu dus helemaal. Eet echter geen patat bij het kraampje vlak achter de ingang. Zelden zulke smerige friet gegeten en nog duur ook. Bah! De poffertjes met warme chocolademelk bevielen beter.
Ik heb ook nog foto's gemaakt. Door de drukte was ik met mijn camera regelmatig op de verkeerde plek en ik had weinig zin om mee te doen met het gedrang.

De rest op
http://www.circusforum.nl/album/displa ... play_media