Nou, dat scheelt me een hele hoop uitleg! Gewoon de leuke foto´s van Joop bekijken en alles spreekt voor zich!
Ha, en als ik het goed heb begrepen mogen we ook nog bewegende beelden verwachten!
Inderdaad, heel sfeervol allemaal, maar daar hebben ze in de loop der jaren een aardige ervaring in opgebouwd.
Een extra leuk programma door de speciaal ingevlogen artiesten en de prijswinnaars van de eerder gehouden talentenjacht.
Op de foto´s een diabolist, die zag ik niet. In zijn plaats kregen we een onnavolgbare jongleur te zien. Niet één van drie balletjes in de lucht, maar grotere aantallen op heel veel manieren laten stuiteren met effect. Hij -Marco Miraco- werd tweede in de competitie.
Met de diabolojongen wisselt hij af.
De opening, zie de foto's, met een ballet van vrouwelijke Kerstmannen, werd gevolgd door het gloedvolle optreden van de zingende winnares, Linde Drost. En of ze kan zingen! Prachtig!
Niet gezeten op haar eigen paard, dat is zo'n omgeving uiteraard niet gewend. Maar op een bijzonder rustige Fries van het circus zelf. Komt goed uit: een mooi zingende Friese engel op de rug van een Friese hengst!
Het paard reageerde bijzonder braaf op haar subtiele aanwijzingen, want het was geen stilstaand optreden. Ook niet al te wild, maar een leuke dressuur, die door het publiek op juiste waarde werd geschat.

De nummers van de Tsjechen waren in mijn geval precies andersom als eerder aangekondigd: de quickchange voor de pauze en de rola rola erna. Die laatste kreeg een extra dimensie doordat hij optrad op een zelf al wiebelende chopper-trike, zie de foto:

Waldek en Pavel uit Polen zijn inderdaad zo goed als vooraf werd verteld.
Voor de pauze als cascadeurs (hetzelfde als eccentric acrobatic?) en na de pauze met het leukste trampolinenummer dat ik ooit zag!

Nog een kleine anekdote ten bewijze dat echt circus (in een tent) zoveel leuker is dan een perfecte show elders.
Wanneer u de speellijst bekijkt ziet u daar ene Bernado Armani uit Italië staan met zijn honden- (en pony-) revue. Jaja.
Dat liep op een gegeven moment lekker uit de hand. Eerst piste er al een reu in de piste. Lekker, twee keer hetzelfde woord in een zin! Keurig tegen de pisterand hoor!
Ha, dacht een ander dier. Dat lijkt mij ook wel wat, maar dan lekker poepen! En goed voorbeeld deed goed volgen, daar ging er nog een door de hurken!
Tot grote hilariteit van het publiek overigens. Zo krijg je een act in een andere dimensie te zien dan de bedoeling was! Noem dat maar eens niet origineel!
Na afloop realiseerde ik me de oorzaak van dit 'wangedrag'. Het is veel eenvoudiger dan het lijkt.
Sinds deze trouwe viervoeters hun commando's in het Italiaans krijgen zijn ze La Strada gewoon een beetje kwijt.....!
Nog meer na afloop: in het donker de kamelen en Carla (de olifant) verwend. De eerste met stukken wortel, de laatste met bananen. Niet zo maar, maar na het keurig (in het Italiaans) gevraagd te hebben.
Daarbij zette ik mijn rugtas een paar keer gewoon op de grond. Nou, die ruikt nu dus nog naar olifanten- en/of kamelenpis! Heerlijk, en dat meen ik ook nog!
Carla, er werd wel eens eerder door duistere figuren getwijfeld aan haar gezichtsvermogen. Nou, m'n hoela! Ze zag me binnenkomen met een tros (of kam) bananen, en wist precies hoeveel dat er waren. Want ik gaf ze één voor één, maar ze gingen niet haar bekje in voordat ze ze allemaal in haar slurf had gevouwen!
Zo dat was m´n grote goede kerstdaad, een brave noodgedwongen afgedankte olifant toch nog een leuk kunstje laten doen!
O, en een echt circus willen zien met paarden en in een tent?
Nee, bij mijn opsomming aan Liefhebber heb ik dit niet genoemd. Terwijl het toch echt aan alle voorwaarden voldoet. Maar dicht bij Utrecht kun je Groningen nu eenmaal ook weer niet noemen......
Gelukkig zijn er ook liefhebbers die niet op een paar kilometer kijken......
Maar inderdaad, om de hoek wonen heeft ook wel zijn voordelen.