En de prijs voor het
MEEST VERRASSENDE WINTER- OF KERSTCIRCUS gaat dit jaar naar .......
Hilversum!
Niet geheel objectief uiteraard, want ik ben in dit geval de hele jury en bovendien zag ik lang niet alle circussen in deze periode!
Maar dat ik een hele grote verrassing ben tegengekomen -in feite ook nog toevallig- is een feit!
Wat een sfeertje, wat een uitstekend gemêleerd programma vol grotendeels buitenlandse artiesten en wat een perfecte aankleding!
Het terrein is maar net groot genoeg. Maar wel met een grote voortent waar in een echte piste de kinderen vooraf circusje mogen en kunnen spelen en in de pauze ponyrijden.
Ruime parkeermogelijkheden, een zelf aangelegde fietsenstalling. Vriendelijke personeel, een keurige schone toiletwagen waarin alles functioneert.
Rond de piste in de voortent onder meer allerlei eet- en drinkkraampjes en souvenirverkoop. Ook al opvallend: alles voor uitermate schappelijke prijzen!
Ook daar zouden ze wel eens een prijs mee kunnen winnen! Kan me geen gelegenheid voorstellen waar je maar € 1,50 voor de koffie of thee betaalt en waar kinderen al voor een euro een leuke kerstmuts kunnen kopen. Eenheidsprijs voor de leuke dierenlichtjes: € 5,-.
Op de foto in de pauze met zo'n grote enge slang? Het kan eveneens voor € 5,-. Meer kinderen uit één gezin? No problem, daar wordt geen punt van gemaakt! Ik zag het allemaal wel eens anders.....
Keurige, ook lage, entreeprijzen, en naar ik al eerder schreef bij mijn weten de enige met seniorenkorting. De oudjes betalen kinderprijzen. Ben altijd blij dat ik nog kind ben.....
Als je tenminste aan kaarten kunt komen........
Maak ik de reis vanuit het noordelijke Siberië naar Hilversdorp: vette pech want uitverkocht!
En dan is gastvrouw Astrid de reddende engel. Want ze kennen Circuswereld en lezen (en schrijven soms) hier mee. Ook daarin zijn ze dan weer behoorlijk uniek!
Zonder zich te bedenken rolt ze de rode loper uit......... Grote klasse!
Het contact kwam overigens mooi uit, want zoals u al eerder kon lezen gaat dit Wintercircus in de verlenging komende week van vrijdag 6 tot en met zondag 8 januari.
Met maar één voorstelling per dag en wel om 14.00 uur. Boek die kaarten, want ze draaiden nu ook vaak uitverkocht!
Geluk hebben mensen die een flyer van de verlenging te pakken kregen -onder meer bij de uitgang-: zij krijgen maar liefst 50% (u leest het goed!) korting op de toch al niet hoge entreeprijzen.
Geen doorlopende speelperiode, en dat is terecht. Artiesten die al plannen hadden voor de jaarwisseling kunnen die nu gewoon uitvoeren en de dieren kunnen het oud- en nieuw-weekend naar 'huis'.
Want om met al dat vuurwerk in een Hilversumse woonwijk te staan.... nee, dat lijkt me maar niks!
Zoals gezegd: een uitgebalanceerd programma, sterk uiteenlopend van traditioneel tot zeer modern. Prima licht en geluid, in het begin wel weer iets te hard voor tere kinderoortjes.
De hele voorstelling duurt 2 en een half uur. Gezellige aankleding, ook buiten met grote houten figuren en dieren waarvan de raaf denk ik het volgende jaar niet gaat halen....
Nog niet eerder vermeld: op loopafstand van station Hilversum Sportpark. Dat ligt aan de lijn Hilversum - Utrecht v.v..
Reist u eerst naar Hilversum, dan moet u dus overstappen op de sprinter naar Utrecht. Na drie minuten bereikt u dit station. Vanuit Utrecht neemt u de sprinter naar Hilversum.
Mijn loopadvies is uiteraard beter dan dat van Google of 9292.
Uit welke richting u ook aankomt u dient het noordelijke perron (dat vanuit de richting Utrecht, vanuit Hilversum eerst de weg oversteken) geheel af te lopen. Dat kan, ook al kunt u dat nog niet zien. Vertrouw me maar voor één keer!
Doe halverwege (achter de wachtruimte) maar even de groeten aan die prachtige Dartmoor pony, die heel triest want alleen in een weitje staat met geen sprietje gras. Alleen met een groot bord: Verboden te voeren! Hij of zij is erg braaf en geniet van de aandacht!
Aan het einde van genoemd perron gaat u rechtsaf de Oude Amersfoortseweg op. Klinkt meer dan het is: een straat in een woonwijk. Wel al snel links het hoofdkantoor van de EO, heeft u dat (voormalige klooster?) ook maar eens gezien!
Op de eerste grote kruising slaat u links af de Oosterengweg op. Maar een paar stappen en u bent bij de spoorwegovergang en ziet aan de overkant rechts de tent al staan!
Minder dan tien minuten, exclusief aandachtstijd voor genoemde pony uiteraard!
Let op genoemd station tegelijk maar even om de manier waarop de bovenleiding is bevestigd. Uniek voor ons land, want het laatste stukje spoor waar dat zo is en nog beschermd ook.
Die bovenleiding hangt namelijk aan rond lopende betonnen portalen, valt onder naar ik aanneem industrieel erfgoed.
Hoe lang blijft de vraag, want beton is helaas eindig en de rot slaat hier en daar al toe.....

Ha, een foto van het perron aan de noordkant dat u dus af moet lopen..... De pony staat achter de tweede wachtruimte......
Het uitbundig beschilderde gebouw links is overigens een snackgelegenheid, handig voor de terugweg..... In het voormalige stationsgebouw.
Waarom was het in dit Wintercircus zo (voor mij onverwacht) druk? Omdat ze allerlei afspraken hadden gemaakt met onder meer BSO-instellingen in de wijde omgeving.
En die kinderopvang gaat ook in de vakantietijd gewoon door, zeker in het Gooi.
Waar niemand van één salaris z'n hypotheek kan betalen, tenzij radio-presentator van beroep. Of als het wel kan dan moet ma toch ook een leuke baan of een zinvol boetiekje...
Neemt niet weg, hele tribunedelen gereserveerd en vol met heel klein en uitbundig genietend grut.
Daardoor verdient dit circus extra waardering (en nog een prijs?), want die tuinkabouters zijn wel het circuspubliek van de toekomst! Nogmaals: hulde!
Mijn gebruikelijke klantenonderzoek in de directe omgeving leverde me links twee volledige families met kleine kinderen uit Baarn -die al jaren niet naar het circus waren geweest- en rechts een hele aardige moeder uit Kortenhoef.
In het gezelschap van vier bijzonder aardige en leuke meisjes van een jaar of vier, vijf. Die een rij lager zaten en ook genoten voor tien.
Hoe leuk het publiek de voorstelling vond bleek niet alleen uit het daverende slotapplaus. Zelfs de gedraaide muziek in de pauze -kerstliedjes- kreeg aan het eind van ieder nummer de handjes op elkaar!
Genoten dus en niet als enige!
Ga dat beleven zolang het nog kan!