Afgelopen zaterdag voor de tweede keer naar Circus Louis Knie geweest, dit keer in de mooiste stad van ons land: Delft. Dat niet alleen omdat ik daar toevallig geboren ben.....
Op Lijm & Cultuur, in een omgeving waar ik vroeger heel wat stappen heb gezet. Niet alleen daardoor beroemd, maar meer omdat de overlevering weet te melden dat Alva ooit op reis door ons land in de tegenovergelegen boerderij (ooit annex herberg) die er nog steeds staat, overnachtte.
Lijm is naar de vroegere Lijm- en Gelatinefabriek die hier stond en waarvan gedeeltelijk de bedrijfsgebouwen er nog staan. Cultuur naar waar het gebied nu voor bestemd is. Prima dus dat het tevens de circusplaats van Delft is, want dat is en blijft tenslotte cultuur van de bovenste plank, wat anderen ook mogen beweren.
Geen mooie circusplaats overigens, feitelijk te klein en nauwelijks groen voor de dieren. En in feite aan de rand van de stad, bijna buiten de bebouwde kom. Geen huizen dicht in de buurt, alleen wat industrie en veel gebouwen van de Technische Universiteit. Het blijft behelpen.....
Dan was de oude historische Paardenmarkt midden in de binnenstad heel wat mooier, in ieder geval wat de ligging betreft. Ook weinig groen daar, want indertijd een sintelterrein. Bestaat nog steeds, maar is 'verworden' tot een groot parkeerterrein (betaald, uiteraard) met heel veel mooie bomen. Waardoor er dus nooit meer een tent zal kunnen staan.....Tot zover de historische mijmeringen.
Was er tijdens mijn tweede bezoek aan dit circus -na het eerste op de heetste dag van het jaar in augustus in Deventer- met gasten.
Ervaren mensen op een dermate gezegende leeftijd dat ze al weten wat kleinkinderen zijn. De eerste is vier, de tweede had juist deze dag geboren kunnen worden, maar liet gelukkig nog even op zich wachten. Zodat Oma, die anders -net als bij olifanten- mogelijk in actie had moeten komen nu ongestoord van de voorstelling kon genieten. Wat ze naar hartenlust deed, want wat bleek: ze waren nog nooit naar HET CIRCUS geweest! Onvoorstelbaar, en dat is dan ook nog familie van me......
Misschien later meer over de ervaringen, eerst maar wat plaatjes die de in andere kringen bekende Gerard van Oel maakte.

Tot zover het buitengebeuren, we gaan naar binnen.....
-wordt vervolgd.....-