Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 09, 2025 11:54 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 26, 2017 5:11 pm 

Didier schreef:
Voor een groot deel herhaal je wat je eerder schreef. Dat mag natuurlijk, maar ik zie geen nieuwe argumenten.
Toch een paar opmerkingen/vragen.

Van wie krijgt de VNCO subsidie en hoeveel?

Ik dacht even gelezen te hebben dat de vnco gewoon jaarlijks subsidie krijgt, maar het was dus eenmalig in 2004.

Citeer:
Circussen (in deze periode) en de middenstand zijn twee totaal verschillende zaken.

Als je sponsoring en/of medewerking wilt van de middenstand, dan zul je zwarte piet toch in de ban moeten doen,
want de middenstand gaat z'n eigen gewoon aanpassen aan de wensen van de moderne tijd.
Daarnaast is heel die pietenkwestie niet iets van de laatste paar jaar, maar loopt dat gezeik nu zeker al dik 10 jaar,
en dan nu voor het eerst ook bij een circus, dus word het druk buiten de hekken, want nu krijgen we weer de activiesten
terug die nu ook kamelen, buffels en lama's de tent uit willen hebben.

Citeer:
Wellicht zou het voor een circus in een omstreden plaats ook nog- raadzaam zijn de Pieten te verkleuren.
En uiteraard helemaal wanneer dit tevoren is afgesproken.

Dat roep ik nou al de hele tijd.
Citeer:
Dat de middenstand de oren laat hangen naar een (zeer) kleine minderheid zal echter lang niet zo snel het geval zijn.
Inderdaad, het hoofddoel: winst maken, haal je het beste door naar de grote meerderheid van je klanten te luisteren en je daarop af te stemmen.
En die zijn (en blijven hopelijk) voor 'normaal doen', en voor een normale Sinterklaas en bijbehorende Pieten.

De middenstand gaat gewoon met de wind mee waaien. Uiteraard is zwarte piet nog niet overal weg, maar dat gaat wel gebeuren
in de loop der jaren.

Citeer:
Niet voor niets werd het optreden van die Friezen die de snelweg blokkeerden en daarmee voorkwamen dat een handjevol andersdenkenden het kinderfeest in Dokkum kwamen verpesten over het algemeen veelvuldig geprezen. Op een enkele rechtsgeleerde na......

Tja, mooie actie hoor, maar gemeentes zullen op de duur toch zwichten en zwarte piet inruilen voor een alles behalve zwart gekleurde piet.

Zie als voorbeeld hoe het wel degelijk ook kan de leuke foto's die Martijn maakte van wat zich laat aanzien als een geslaagde voorstelling in Helmond. viewtopic.php?f=97&t=8165#p62619

Citeer:
Maar ja, Helmond is natuurlijk geen Rotterdam......

En zoals de recensie in Dagblad De Stem meldde over het Zwartepietencircus in Zevenbergen:
[b]
........De goedheiligman moet ernaar op zoek met behulp van zijn zwarte pieten, die ook echt zwart zullen zijn. Van Oevelen heeft daar geen klachten over ontvangen.
,,We zijn vorig jaar langsgegaan bij veel mensen om meningen te peilen, ook bij Turkse en Marokkaanse huishoudens. Niemand vond het hier erg."

In der tijd zullen er ook een hoop mensen gevraagd zijn wat zij van wilde dieren in het circus vonden, maar het verbod is er toch gekomen,
dus dergelijke peilingen zeggen niks. Ik kijk vooruit en zie zwarte piet dan ook gewoon verdwijnen in de toekomst.

BerichtGeplaatst: zo nov 26, 2017 10:20 pm 
Site Admin

Ja, de wereld verandert maar hopelijk niet zo snel als die activisten/wereldverbeteraars willen.
Twitter een zooitje mensen bij elkaar, maak een hoop herrie en je krijgt je zin. :evil:
Met die sociale media van tegenwoordig niet zo moeilijk helaas. Op alle fronten gebeurt het.
In Brussel zien we nu de ellende er van, In Pakistan ook al al vraag ik me af of al die baardhoofden ook al door door sociale media besmet zijn of dat de protesten gewoon van de minaretten zijn geschreeuwd.
In Rotterdam is het misgegaan door miscommunicatie. Sociale media en conventionele communicatie langs elkaar heen vermoed ik.
We moeten er mee leren leven.
Kies je voor zakelijk belang dan moet je wel je oren laten hangen naar je klanten, zeker als je bent ingehuurd.

Maar ik snap nog steeds niet wat men tegen een zwarte Piet heeft. Hij is de laatste jaren al veel aardiger en slimmer geworden. En donkere mensen zijn er al zo veel in ons land dat ze al lang niet weer met zwarte Piet worden verward. En de link met slavernij vind ik vergezocht.

BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2017 12:20 am 

heuvels schreef:
Ja, de wereld verandert maar hopelijk niet zo snel als die activisten/wereldverbeteraars willen.
Twitter een zooitje mensen bij elkaar, maak een hoop herrie en je krijgt je zin. :evil:
Met die sociale media van tegenwoordig niet zo moeilijk helaas. Op alle fronten gebeurt het.
In Brussel zien we nu de ellende er van, In Pakistan ook al al vraag ik me af of al die baardhoofden ook al door door sociale media besmet zijn of dat de protesten gewoon van de minaretten zijn geschreeuwd.
In Rotterdam is het misgegaan door miscommunicatie. Sociale media en conventionele communicatie langs elkaar heen vermoed ik.
We moeten er mee leren leven.
Kies je voor zakelijk belang dan moet je wel je oren laten hangen naar je klanten, zeker als je bent ingehuurd.

Maar ik snap nog steeds niet wat men tegen een zwarte Piet heeft. Hij is de laatste jaren al veel aardiger en slimmer geworden. En donkere mensen zijn er al zo veel in ons land dat ze al lang niet weer met zwarte Piet worden verward. En de link met slavernij vind ik vergezocht.

De wereld veranderd juist wel erg snel en wel mede dankzij de sociale media. Vroeger moest je echt moeite doen om mensen
te overtuigen van whatever activisten dwars zat, nu spouwen ze hun gal op twitter en facebook en plempen filmpjes op youtube,
en op die manier bereik je dus al snel honderdduizenden zo niet miljoenen mensen. En of de stellingen en/of standpunten nou waar zijn of niet,
als je iets maar vaak genoeg blijft herhalen, dan gaan de meeste mensen het nog geloven ook. En mensen weten tegenwoordig
ook veel beter wat hun rechten zijn, en weten ook veel beter welke wegen te bewandelen om dingen (on)gedaan te krijgen.

BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2017 3:09 pm 

Citeer:
Zie als voorbeeld hoe het wel degelijk ook kan de leuke foto's die Martijn maakte van wat zich laat aanzien als een geslaagde voorstelling in Helmond. viewtopic.php?f=97&t=8165#p62619

Dit schreef ik en staat twee berichten terug als geschreven door stalknecht. Het hoort dus als eerste zin in het laatste citaat.

Voor de rest blijft stalknecht volharden in zijn helderziendheid.
Maar vergeet daarbij dat wanneer de activisten in deze -in verhouding een handjevol onruststokers, ze passen tijdens hun jaarlijkse uitje met gemak in een paar antieke bussen- hun zin krijgen (of wordt gegeven....) ze weer wat nieuws gaan bedenken om tegen te demonstreren.
Dat wordt dan steeds hen maar hun zin geven, tot alle leuke dingen voor de rest van de bevolking niet meer bestaan......
Echt alle dieren uit het circus? -wat stalknecht nog niet lang geleden voor onmogelijk hield-, ze staan er klaar voor, kijk maar in Duitsland.
Alle dierentuinen dicht? De eerste demonstranten hebben zich al gemeld! En niet alleen bij het Dolfinarium.
En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken. Vuurwerk, bijvoorbeeld, ook in steeds meer gemeenten een heet hangijzer.

Kijk ondertussen ook even naar Duitsland om te zien hoe daar steeds vaker verzet tegen gestelde eisen wel degelijk loont!
Fatalistisch denken heeft echter nog nooit ergens aan bijgedragen........

BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2017 4:32 pm 

Didier schreef:
Citeer:

Dit schreef ik en staat twee berichten terug als geschreven door stalknecht. Het hoort dus als eerste zin in het laatste citaat.

Ja, daar heb ik een fout gemaakt met quoten.

Citeer:
Voor de rest blijft stalknecht volharden in zijn helderziendheid.
Maar vergeet daarbij dat wanneer de activisten in deze -in verhouding een handjevol onruststokers, ze passen tijdens hun jaarlijkse uitje met gemak in een paar antieke bussen- hun zin krijgen (of wordt gegeven....) ze weer wat nieuws gaan bedenken om tegen te demonstreren.
Dat wordt dan steeds hen maar hun zin geven, tot alle leuke dingen voor de rest van de bevolking niet meer bestaan......
Echt alle dieren uit het circus? -wat stalknecht nog niet lang geleden voor onmogelijk hield-, ze staan er klaar voor, kijk maar in Duitsland.
Alle dierentuinen dicht? De eerste demonstranten hebben zich al gemeld! En niet alleen bij het Dolfinarium.
En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.
Kijk dan ook even naar Duitsland om te zien hoe steeds vaker verzet tegen hun eisen wel degelijk loont!
Fatalistisch denken heeft daar echter nog nooit aan bijgedragen........

Het gaat hier niet om wilde dieren, maar om de vraag of zwarte piet wel of niet als racistisch word aangemerkt,
en steeds meer gemeenten gaan daar gewoon de komende jaren gehoor aan geven door geen zwarte pieten
meer welkom te heten, en wel omdat ze gewoon niet als racist te boek willen staan.
In der tijd zag je ook de ene gemeente wel wilde dieren toestaan en anderen niet, en uiteindelijk is het dan
gewoon landelijk verboden geworden, en zo zal zwarte piet ook gaan verdwijnen. Wellicht niet via de wet,
maar wel vanwege de sociale druk, dus mark my words, binnen 10 jaar is het afgelopen met zwarte piet,
en dan is er nog niks aan de hand, want die krijgt dan gewoon een ander kleurtje, en gaan de sinterklaas
optochten en evenementen gewoon weer vrolijk verder, maar dan zonder een geheel zwart gekleurde piet,
en ik kan het weten, want ik heb niet een Delorian maar een Tesla met een nieuw ontwikkelde flux capacitor
ter grote van een usb stick in bruikleen gekregen, en ben net terug uit 2028. :clown

BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2017 4:47 pm 
Site Admin

Ik ben bang dat stalknecht gelijk krijgt met zijn visie dat activisten steeds meer de opinies verzieken. Wat niet wegneemt dat we zo veel mogelijk tegengas moeten geven in de media. En niet alleen verdedigen maar liefst ook in de aanval. Hoe dat precies moet zou ik zo gauw niet weten, een soort anti-activisme dus eigenlijk.

BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2017 5:08 pm 

Citeer:
Wat niet wegneemt dat we zo veel mogelijk tegengas moeten geven in de media. En niet alleen verdedigen maar liefst ook in de aanval.

Juist ja, en dat is wel iets anders dan het maar laten gebeuren en passief toezien en accepteren.

De discussie is er overigens al veel langer, al wel 25 jaar. Ieder jaar stak het wel de kop op, eerst maar een paar mensen.
Pas de laatste jaren van enige omvang -maar nog steeds niet heel groot- en is het accent verlegd van slavernij naar racisme.
Waar kennelijk beter mee te scoren viel, gezien de toename.

Een vergelijking met het wildedierenverbod is niet te maken.
Daarmee is ons een smerige poets gebakken, niet in de laatste plaats -en dat sluit mooi aan bij wat heuvels schreef- door het zo goed als totale gebrek aan tegengas!

BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2017 9:15 pm 

heuvels schreef:
Ik ben bang dat stalknecht gelijk krijgt met zijn visie dat activisten steeds meer de opinies verzieken. Wat niet wegneemt dat we zo veel mogelijk tegengas moeten geven in de media. En niet alleen verdedigen maar liefst ook in de aanval. Hoe dat precies moet zou ik zo gauw niet weten, een soort anti-activisme dus eigenlijk.

Als je maar die paar dagen per jaar sint in de piste komt presenteren, dan is dat niet de plek en tijd om dat te doen, want dan haal je gewoon
een hoop gezeik op je nek. En het zijn dit keer geen wilde dieren die weg moeten, maar gewoon een tubetje zwarte schmink van 2,95 verruilen voor
een andere kleur. Dus geen hartverscheurende taferelen waarbij circusdieren worden afgestaan aan dierentuinen en andere opvang,
maar gewoon om een fictief figuur die niet echt bestaat, en elke zwarte piet gewoon als henk, peter, sjaak, en jaap door het leven gaan,
dus een principekwestie, en helaas een die we gewoon gaan verliezen, want minderheden hebben het voortaan voor het zeggen.
Minderheidsdictatuur noemt didier dat en dat vind ik wel een mooi woord want die kende ik nog niet, maar het geeft dus wel
aan in wat voor tijd we leven, een minderheidsdictatuur dus, en die welig tiert als nooit tevoren en die gaat niet meer stoppen
totdat de laatste zwarte piet verdreven is.
En reken nou niet op de smoes dat piet alleen maar zwart is van door de schoorsteen kruipen, want in liedjes word hij ook gewoon
de knecht genoemd ( zijn knecht staat te lachen...) en staat hij ook vaak afgebeeld als het knechtje vd sint op oude plaatjes
en afbeeldingen, en dat valt niet te ontkennen en recht te praten. Vooral niet in deze tijd waarin heel het westen word overspoeld
met allochtonen en die op hun beurt ook steeds mondiger worden en hun gelijke rechten gewoon gaan opeisen.

Vroeger was het heel gewoon om mismaakte mensen ten toon te stellen op kermissen en jaarmarkten, en vonden we beren
die op een motor in de piste en rondje reden ook heel normaal, en dat zo'n beetje alle wilde dieren in een klein verroest
rot kooitje zaten vonden we ooit ook normaal, en heksen verbranden vonden we ooit normaal tot nog geen 250 jaar geleden
en misselijk hoeveel tradities en gewoontes die we ooit normaal vonden maar wel hebben afgeschaft omdat we die op een
gegeven moment niet meer sociaal en maatschappelijk aanvaardbaar vonden, tja en ook in deze tijden hebben we dus nog dingen die
in velen hun ogen niet meer kunnen, en dat is dan nu zwarte piet geworden. Vroeger deden we nog aan 3 koningen, maar dat zie je
ook nergens meer, maar wel weer haloween en valentinesday, dus tradities komen en gaan. Oh wacht, ook de gouden koets
word of is toch al aangepast? Want daar stonden ook slaven op afgebeeld. Dan kun je wel zeggen dat je ons verleden niet mag verloochenen,
maar op een koets door de straten etaleren is anno 2017 dan wel de schaamte voorbij en komt dan niet echt over bij de nieuwe medelanders,
dus hoort dat meer in een hoekje van een museum en dan meer in de hall of shame.
En zo gaan dus ook de activisten het verleden van zwarte piet er aan de haren bij slepen, tja en dan kom je niet
om die antieke afbeeldingen heen en om het woord knecht, dus zwarte piet gaat gewoon verdwijnen op den duur. Nou, hij verdwijnt
niet echt hoor, hij krijgt alleen maar een ander kleurtje, nou big deal zeg, als je met zo'n lullig kleine aanpassing van niks
de vrede kunt bewaren, dan zeg ik doen.

En om zelf ook niet achter te blijven zou ik graag mijn naam veranderd willen zien in personal stable assistent, want (stal)knecht is wel
een vies woord geworden, dus kun je dat even aanpassen? :clown

BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2017 9:43 pm 
Site Admin

Er zijn zo veel verschillende belangen in het spel, dat maakt het zo'n moeilijke discussie.
Te weten:
* Kinderen die recht hebben op een onverstoord feest
* Volwassenen die hechten aan hun traditie
* Gekleurde mensen die zich in hun waarde voelen aangetast
* Mensen die hun brood willen verdienen in deze periode
* Activisten die iets nodig hebben om tegen te demonstreren
* Media die het vuurtje opstoken om de bladen vol te krijgen
* Politici die willen scoren

En die lijst is vast nog wel uit te breiden.
Ga er maar aan staan!

BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 12:38 pm 

heuvels schreef:
Er zijn zo veel verschillende belangen in het spel, dat maakt het zo'n moeilijke discussie.
Te weten:
* Kinderen die recht hebben op een onverstoord feest
* Volwassenen die hechten aan hun traditie
* Gekleurde mensen die zich in hun waarde voelen aangetast
* Mensen die hun brood willen verdienen in deze periode
* Activisten die iets nodig hebben om tegen te demonstreren
* Media die het vuurtje opstoken om de bladen vol te krijgen
* Politici die willen scoren

En die lijst is vast nog wel uit te breiden.
Ga er maar aan staan!

Of gewoon een andere kleur schmink kopen. De kinderen zal het een worst wezen hoe piet er uit ziet, en de rest
heeft dan niks meer om over te vallen.

BerichtGeplaatst: di nov 28, 2017 3:51 pm 

Gezeur over kleur. Zo zou je deze discussie wel kunnen noemen.
Waar onze personal stable assistent de plank volledig misslaat is dat constante geschrijf over die kleur zwart.
Die kleur schmink weg en het probleem is opgelost?
Leer me die activisten kennen!
Want wanneer het in hun ogen om het 'knechten' gaat is natuurlijk iedere kleur verkeerd!

Een lesje geschiedenis over dit onderwerp.

Leuk artikel vandaag in de Volkskrant in de serie Klopt dit wel?
Daarin wordt een poging gedaan de tekst te analyseren dat de Sint per stoomboot uit Spanje in ons land aan komt.
Om te beginnen wordt de hele bestaansgeschiedenis van het sinterklaasfeest weergegeven.
Want waar hebben we het helemaal over?
Een Nederlandse schoolmeester schreef in 1850 een boekje getiteld Sint Nicolaas en zijn knecht.
Daarin onder meer het lied 'Zie ginds komt de stoomboot', wat we tot vandaag de dag allemaal uit volle borst meezingen.
Daarin komt hij vanuit Spanje naar Nederland met zijn paard en een knecht op het dek.

Is dat geschiedkundig verantwoord?
Nee dus. In het geheel niet. Waarschijnljk -maar zelfs dat is niet zeker- leefde Sint Nicolaas tussen 250 en 280 na Christus in de stad Myra in het huidige Turkije.
Historici betwijfelen of hij ooit heeft bestaan. Mocht dit al het geval zijn dan is hij bij leven zeker niet in Europa geweest.
Mogelijk van hem afkomstige beenderen zijn later wel naar Italië overgebracht. Die werden in 1087 door een groepje christelijke kooplieden gestolen en overgebracht naar Bari.

Wij in Nederland doen dus alsof Sinterklaas uit Spanje afkomstig is, maar verder doet geen mens ter wereld dat.

In 1850, ten tijde van het ontstaan van het boekje, was de stoomboot een uiterst modern vervoermiddel. Dit is waarschijnlijk de reden dat daarvoor gekozen werd.
Waarom voor Spanje als land van herkomst werd gekozen is alle historici tot op vandaag de dag een raadsel.
Misschien door die toegevoegde donkere knecht? Na de morentijd had je die in Spanje en aan andere hoven als page. Dat waren islamitische betaalde krachten die voor de paarden zorgden.
Heel iets anders dan slaven dus.
In Spanje waren daar veel van, misschien is dat de reden ook de sint daar vandaan te laten komen?
Bewezen is deze theorie echter niet.
Er zijn nog wat (onbewezen) mogelijkheden. Op sinterklaasmarkten werden vroeger veel producten als dadels en sinaasappels verkocht, en die kwamen vaak uit Spanje.
Zelfs schijnt Bari enige tijd in Spaanse handen te zijn geweest, ook dat zou een aanleiding kunnen zijn.
Maar een meer voor de hand liggende theorie is dat 'Spanje' zo leuk rijmt op 'appeltjes van oranje'!

Waarom de schrijver -schoolmeester Jan Schenkman- voor Spanje koos is dus onduidelijk.
De reden waarom hij dit boekje schreef is dat niet: in zijn tijd stond de (sinterklaas)traditie onder druk van een verlichte opvoedkundige stroming die het feest wilde afschaffen.
Kinderen moesten niet langer streng gestraft worden en ook niet bijgelovig worden.
De schrijver was een aanhanger van de tegenbeweging, de romantiek, die vast wilde houden aan dit soort tradities. Zijn boek was dus een poging om het sinterklaasfeest te behouden.

Daarin is hij dus tot vandaag de dag geslaagd. Tot het moment dat een nieuwe verlichte stroming pogingen doet het geheel of een deel daarvan af te schaffen.
Daarom beste mensen: op de barricaden en lang leve onze traditie(s)!

(Deze laatste twee zinnen zijn overigens mijn persoonlijke conclusie en niet die van de krant).

Daarin wel het eindoordeel over de vraag of Sint Nicolaas met zijn stoomboot vanuit Spanje naar Nederland kwam: Als Sinterklaas al bestaan heeft, is hij nooit in Spanje geweest.

(En al helemaal niet in Nederland.........).
(Andere tijden, niets nieuws onder de zon.....).

BerichtGeplaatst: wo nov 29, 2017 12:49 am 

Didier schreef:
Daarom beste mensen: op de barricaden en lang leve onze traditie(s)

Ja beste mensen, en de voc schepen gaan weer pieten halen in afrika, want dat was ooit een traditie
en zeg nou zelf, zo'n zwarte knecht voor je huishouden is toch wel verrekte handig hoor,
en hij kost bijna niks aan onderhoud dan een paar pepernoten, en als het werktempo in kakt,
dan dan volstaat een corrigerende tik met een roede om hem weer op gang te brengen.
Dus bestel nu uw eigen zwarte piet vandaag nog, want tradities komen en gaan, dus
maak er gebruik van zolang het nog kan, en lang leve onze tradities!

https://www.youtube.com/watch?v=xNHq7vY5LWY

BerichtGeplaatst: wo nov 29, 2017 10:15 am 
Site Admin

De zwarte mensen komen al in drommen hierheen. :|
Laten zich helaas niet afbestellen.

BerichtGeplaatst: wo nov 29, 2017 4:11 pm 

Leuk die laatste reactie van stalknecht. Over zwarte humor gesproken! Fijne kroeg ook waar ze zo over mensen praten!

Ik probeer het nog één keer en dan geef ik de moed op: zwarte piet was zoals bleek uit wetenschappelijk onderzoek GEEN neger en kwam al helemaal niet uit Afrika en had dus helemaal niks met de slavernij te maken.
Het was een Moorse knecht, een zogenaamde page, wat in de 19e eeuw heel gebruikelijk was. Iemand die TEGEN BETALING voor de paarden zorgde.
Niks dus slaaf die belangeloos werk verricht en van tijd tot tijd op z'n lazer moet hebben.

Tweede wijze waar dit uit blijkt schoot me vannacht te binnen.
(Ja 's nachts denk ik, dat lukt me achter de computer niet....)

De bekende versregels: Moriaantje, zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed, etc.....

Wat mij betreft einde discussie.
Want, nogmaals, zinloos en zonde van mijn tijd.
Maar iemand anders mag gerust het laatste woord.
Anders kan die misschien niet slapen.......

BerichtGeplaatst: wo nov 29, 2017 5:00 pm 
Site Admin

Toch een aspect wat nog onderbelicht is:
Tante Jo met een roetveeg is nog steeds tante Jo, die valt gewoon door de mand.
Maar een zwart geschminkte tante Jo kan je alleen maar aan andere zaken herkennen.

https://www.youtube.com/watch?v=Qc5xHHBp6Hs
rond minuut 5:30

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00