Nog een paar jaar, en dan heeft circuswereld een nieuwe rubriek nodig om de kerstcircussen van de sinterklaascircussen
te onderscheiden, want ik voorspel dat die laatsten als paddenstoelen uit de grond zullen verrijzen,
en wellicht menig kerstcircus er voor ingeruild word, want ik las onlangs nog een stukje over het eerste sinterklaascircus
in ( hoe kan het ook anders) Sint Niklaas, en wel dat die door de jaren heen dus een grotere tent nodig hadden om
de bezoekersaantallen aan te kunnen, en die aantallen opliepen tot wel 19000 bezoekers, en van zulke bezoekersaantallen
kan menig kerstcircus alleen maar van dromen, dus een nieuwe traditie/hype is geboren. En na Sint Niklaas heeft Kevin
van Geet dus als 2e eenzelfde concept neergezet en met succes, en komt nu ook Robert Ronday met een sinterklaascircus
en nu dus ook een in Rotterdam. En ik zeg dat er wellicht wat kerstcircussen er voor ingeruild zouden kunnen worden,
want een kerstcircus organiseren is een kostbare grap, want extra tenten, de boel aankleden in kerstsfeer, een
duur programma van 2,5 uur en dan dik 14 dagen draaien om wat te verdienen. Als ik dan kijk naar Sint Niklaas,
dan zie ik alleen 1 circustent zonder voortent en uiteraard zonder kerst aankleding, en een programma van maar 1,5 uur,
want het is tenslotte voor de hele kleine kinderen en daarvoor is een programma van 2,5 uur veel te lang,
en dan nog een Sint en pieten die het programma vullen met verhaaltjes en wellicht sinterklaasliedjes en dan
heb je vééééél minder artiesten nodig, dus qua kosten véél goedkoper dan een kerstcircus, en las ik dat
het in Sint niklaas maar 5 dagen duurt en dan 3 voorstellingen per dag in 2 weekenden en 2 voorstellingen
op de woensdagmiddag, dus 14 voorstellingen en waar een kerstcircus toch al snel een hele week voor moet staan.
En verder zie ik dus dat het dus sinterklaascircussen zijn die in plaatsen worden georganiseerd waar verder geen
kerstcircussen komen, maar nu dan toch wel in Rotterdam, en dat zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor
het kerstcircus ahoy, want ik denk niet dat ouders die met hun kleine kinderen naar een sinterklaascircus gaan,
dan 3-4 weken later ook nog eens naar een kerstcircus zullen gaan, dus alles wat naar het sinterklaascircus gaat,
zal dan niet meer in dit geval naar Ahoy gaan. Nu trekt Ahoy heel erg veel bezoekers mede dankzij de
acties waardoor mensen goedkoop een kaartje kunnen bemachtigen, dus die zal er niet zo heel erg veel
last van hebben, maar ik voorspel dan wel dat er dan vanaf volgend jaar ook in andere plaatsen
sinterklaascircussen bij gaan komen waar ook kerstcircussen gepland zijn, en die zullen dat wel gaan merken,
en er wellicht boze ondernemers bezwaar zullen gaan maken tegen dergelijke sinterklaascircussen, want
de basis blijft wel circus en dan 2x binnen een goeie maand, dus ben ik benieuwd wat de toekomst gaat brengen,
en hoe gemeentes hier mee om gaan.
Hoe dan ook, ik voorspel dat sinterklaascircussen helemaal de bom gaan worden de komende jaren, en of het dan ook net
zo lang volhoud als menig kerstcircus moeten we maar afwachten, maar ik denk wel dat het zeker minimaal
dik 10 jaar een succes gaat worden voordat het nieuwtje er af zal zijn en de bezoekersaantallen weer af zullen
nemen, maar dan zijn we wel weer 10 jaar verder en tot die tijd zal menig kerstcircus dan een flinke
concurrent erbij krijgen, want ik blijf erbij dat mensen hun geld maar 1x uitgeven aan een circus,
dus word het of kerstcircus of sinterklaascircus, en de allerkleinste kinderen zullen sinterklaas dan
toch leuker vinden en de ouders ook, want het is ook nog eens stukken goedkoper dan een kerstcircus.
Het sinterklaascircus in Sint Niklaas is inmiddels al jarenlang een succes en ook Kevin van Geet heeft bezwezen
dat het ook in Nederland een succes kan zijn, en zal Robert Ronday ook wel weten wat hij doet, en dan nu weer een
3e in Rotterdam, en ben ik dan ook reuze benieuwd hoe ze het allemaal gaan doen en wens ze dan ook allemaal heel
veel succes toe.