Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 18, 2024 2:06 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 4:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een persoonlijke conclusie:

Dubieuze rol van Aboutaleb waar het laatste woord vast nog niet over gezegd is.
Bij het zien van een anderskleurige Piet dan roetveeg (zoals het beleid van Rotterdam kennelijk voorstaat) had hij onmiddellijk zijn biezen moeten pakken.
Maar ook bij de aankomst van de Sint in Rotterdam was het niet alleen roetveeg wat de klok sloeg:

Afbeelding

Maar misschien was de gemeentelijke schoorsteen wel niet goed geveegd.....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 5:11 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Het is maar goed dat die piet links op de laatste foto zwart is, want die heeft een verdacht lijkend snorretje
die veel mensen herinnerd aan een nog minder populair figuur van dik 75 jaar geleden.

Verder gaan ook de ouderwetse sinterklaasliedjes op de schop, want ze zitten vol met
foute dingen als onmilieuvriendelijke stoomboten, heiligenverheerlijking, suggereren dat de sint uit spanje komt,
personeel dat geknecht word en die kinderen voorziet van ongezond snoepgoed waardoor ze nog dikker
worden en hun tanden bederven en lijfstraffen uitdeelt, en daarom heb ik alvast
een nieuwe tekst geschreven:

Zie ginds komt de waterfiets uit texel weer aan
hij brengt ons vriend nico baas, ik zie het hem al staan
zijn allochtone medewerker staat te lachen
en roept een maatschappelijk verantwoorde groep jongeren steeds toe
wie zoet is krijgt linzenkoek
en wie stout is intensieve begeleiding bij bureau jeugdzorg :clown :mrgreen:


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 5:44 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Jammer dat dat laatste niet rijmt!

'....en een zoen van je moe!', zou erachter kunnen.
Tenzij dit onder ongewenste aanrakingen zou vallen, want dat is tegenwoordig haast nog een hotter item dan die gekleurde hulpvaardige medelander.
Baas kan ook al niet als achternaam, dat doet al teveel aan knechten denken.
'Medewerker' is ook al een ondergeschikte, streng verboden!

Maar verder lof over je betoog, ik stelde al eens eerder: niet die aardige zwarte piet (een prachtig voorbeeld van hoe hier wonende gekleurde mensen ook kunnen zijn!), maar die schijnheilige moesten ze verbieden.
Een kerel in een jurk, en niet eens een transgender! Dacht dat we de tijd van bisschoppen en dat soort bemoeials achter ons hadden gelaten!
Waar kwam hij ook weer vandaan? Juist ja, Turkije. Nee hoor, dat zegt verder niks. Want zo mag je niet denken.

Even gekeken of dat ook invloed had op het gebeuren in Rotjeknor:

De bewoners

In Spangen vormen de circa 10.000 bewoners een mix met een gevarieerde culturele en sociale achtergrond.
De talrijke woon- en renovatieprojecten trekken veel nieuwe bewoners aan, veelal jonge gezinnen.
Dat maakt Spangen een wijk met veel kinderen.
Aanleiding voor het kindvriendelijk inrichten van de buurt met bijvoorbeeld de Kindring Spangen: een veilige route langs leuke plekken.


Nee hoor, niks over andere achtergronden.

Wel concludeert de eregast van zaterdag aan het eind:

“Het Wijkprofiel verbindt de harde cijfers en de beleving van de Rotterdammers met elkaar. Dat is waardevol.”

Burgemeester Ahmed Aboutaleb


Het eerste deel klopt wel, dat ondervond Barani aan den lijve!
Of dat als waardevol kan worden gezien blijft de vraag.....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 6:32 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Wat mij betreft is het allemaal zwakzinnig, politiek-correct gelul.
Zwarte Piet is Zwarte Piet. De naam zegt het al: het manneke is zwart. Zal ik het even spellen? Z-W-A-R-T.
Wat is daar, in vredesnaam, mis mee? Wat is er mis met een nationale traditie? Wat is er mis met een kinderfeest?
Die ''discussie'' gaat helemaal nergens over, is onnodig en zet de boel alleen maar op scherp.
Er schuilt geen enkel kwaad in ''Zwarte Piet'', het kan geen kwaad en doet geen kwaad.

Nu we toch lekker op stoom zijn, en het over dom zinloos gedram hebben: Circus zonder Dieren heeft niets met Circus van doen.
Als je Zwarte Piet niet ''leuk'' vindt, dan kijk je maar de andere kant op, doe je niet mee of ''vier'' je ons feestje niet mee.
Als je niets ziet in een Circus met dieren, ga daar dan vooral niet naartoe. Blijf weg en val andere mensen, die wel gaan, niet lastig.
Punt.
Geen fan van AJAX, Sparta of PSV? Liever Formule1? Wielrennen? Atletiek?
Pop? Rock? Klassiek?
Kippen-, rund-, varkens-, of paardenvlees. Vis?
Ach, blieft u geen vlees? Nou ja, da's uw keuze. Niet de mijne, want ik eet het wel.

Als je waarde hecht aan wat de publieke omroep allemaal voor onzin heeft te melden ... prima. Van mij mag het, wees er blij mee.
Als je nog in het gemanipuleer en gedraai van onze grote geliefde ''volksvertegenwoordigers'' wil geloven ... van mij mag je.
Ik zie daar helemaal niets in, en mijn ding is het niet - en gelukkig mag ik dat vinden.

Ik tik deze reactie op een Lenovo laptop met QWERTY toetsenbord. Het ding draait op Windows. Pro. 64 bit. Intel i5.
Mijn verbinding komt tot stand via de kabel, en Ziggo is de kabelboer.
Fijn hoor, al die keuzemogelijkheden.

Vanmiddag at ik, met smaak, zoals te doen gebruikelijk, een broodmaaltijd.
Ik besmeer mijn brood met Roomboter (what else - why not?), en belegde mijn lunch met vleeswaren en kaas.
Doorgaans drink ik er een glas Karnemelk bij. En Thee is zo'n beetje standaard.
Misschien gebruik jij iets anders tijdens de lunch, en drink je iets anders, maar dat is natuurlijk helemaal jouw zaak.
Fijn dat er zoveel opties zijn!

Bijbel of Koran.
Kerst of Ramadan.
PVDA, CDA, D66 of DENK.
Volkskrant of A.D.
Voor mij geldt geen van bovenstaande ....
Maar ach, who-the-fuck-cares - ieder zijn of haar meug!

Roetveegpieten, andijvie, FIAT, een veganistische ''levenswijze'' ..... het zal allemaal wel, van mij mag men ervoor gaan, maar mijn portie gaat naar Fikkie.
Ik zag er niets in, blief het niet, doe het niet. Punt.

Stuk voor stuk zijn het allemaal keuzes. Let wel: mijn keuzes, die niet perse die van een ander hoeven te zijn.
Mag dat? Ja!
Eh, da's te zeggen ... wat mij betreft.
Het draait allemaal om onze keuzevrijheid. Enne, heus waar, je mag het op twee manieren schrijven, aan elkaar of los van elkaar.
Van mijn part plaats je er een verbindingsstreepje tussen (en ook dat zijn weer keuzes).
Helaas lijkt van die keuzevrijheid steeds minder sprake.

Ons land lijkt zo langzamerhand te zijn vergeven van de drammers, malloten die doelbewust en voor hun eigen plezier andermans plezier vergallen.
Zelfverklaarde experts die telkens opnieuw onzinnige discussies opstarten en mediageil de aandacht zoeken (en helaas ook krijgen).
Als er geen probleem is, dan bedenkt men wel iets. Oh, oh, kijk ons nu toch, wat zijn we belangrijk, en wat zijn we goed bezig!
Een uiterst kleine minderheid van drammers, met bedenkelijke agenda's, lijkt goed georganiseerd.
Goedgelovige, doorgaans bijzonder slecht geïnformeerde, burgers laten zich voor het karretje spannen van om het even welk ''goed doel'' - en Mozes kriebel, daar zijn er nogal wat van!
Brulapen (waarvan je je weleens afvraagt of zij niets anders te doen hebben) vervuilen elke discussie, bespelen de publieke opinie, manipuleren polls, belazeren stelselmatig op onnavolgbare en volstrekt schaamteloze wijze de burgerij. Diezelfde brulapen slagen er te vaak in om de politieke ''besluitvorming'' in een voor de meerderheid der bevolking verkeerde kant op te sturen.
Stap voor stap bereiken deze drammende brulapen steeds meer hun doel, keer op keer krijgen die manipulatieve 'gutmenschen' hun zin.

Laat ons vooral het principe van de Keuzevrijheid bewaken, en ons recht op een vrije keuze niet laten afpakken door een stel malloten die ons, de overgrote meerderheid (maar voor die malloten vermaledijde andersdenkenden) hun manier van doen en denken willen opleggen.

Keuzevrijheid is een groot goed.
Daarom richt ik mij tot besluit nog even tot de brulapen, drammers, betweters en gutmenschen: dring je meninkjes, opinie, manier van leven, niet aan de ander op.

May all your days be Circus days!

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 7:01 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 274
FrankCirc schreef:
Wat mij betreft is het allemaal zwakzinnig, politiek-correct gelul.
Zwarte Piet is Zwarte Piet. De naam zegt het al: het manneke is zwart. Zal ik het even spellen? Z-W-A-R-T.
Wat is daar, in vredesnaam, mis mee? Wat is er mis met een nationale traditie? Wat is er mis met een kinderfeest?
Die ''discussie'' gaat helemaal nergens over, is onnodig en zet de boel alleen maar op scherp.
Er schuilt geen enkel kwaad in ''Zwarte Piet'', het kan geen kwaad en doet geen kwaad.

Nu we toch lekker op stoom zijn, en het over dom zinloos gedram hebben: Circus zonder Dieren heeft niets met Circus van doen.
Als je Zwarte Piet niet ''leuk'' vindt, dan kijk je maar de andere kant op, doe je niet mee of ''vier'' je ons feestje niet mee.
Als je niets ziet in een Circus met dieren, ga daar dan vooral niet naartoe. Blijf weg en val andere mensen, die wel gaan, niet lastig.
Punt.
Geen fan van AJAX, Sparta of PSV? Liever Formule1? Wielrennen? Atletiek?
Pop? Rock? Klassiek?
Kippen-, rund-, varkens-, of paardenvlees. Vis?
Ach, blieft u geen vlees? Nou ja, da's uw keuze. Niet de mijne, want ik eet het wel.

Als je waarde hecht aan wat de publieke omroep allemaal voor onzin heeft te melden ... prima. Van mij mag het, wees er blij mee.
Als je nog in het gemanipuleer en gedraai van onze grote geliefde ''volksvertegenwoordigers'' wil geloven ... van mij mag je.
Ik zie daar helemaal niets in, en mijn ding is het niet - en gelukkig mag ik dat vinden.

Ik tik deze reactie op een Lenovo laptop met QWERTY toetsenbord. Het ding draait op Windows. Pro. 64 bit. Intel i5.
Mijn verbinding komt tot stand via de kabel, en Ziggo is de kabelboer.
Fijn hoor, al die keuzemogelijkheden.

Vanmiddag at ik, met smaak, zoals te doen gebruikelijk, een broodmaaltijd.
Ik besmeer mijn brood met Roomboter (what else - why not?), en belegde mijn lunch met vleeswaren en kaas.
Doorgaans drink ik er een glas Karnemelk bij. En Thee is zo'n beetje standaard.
Misschien gebruik jij iets anders tijdens de lunch, en drink je iets anders, maar dat is natuurlijk helemaal jouw zaak.
Fijn dat er zoveel opties zijn!

Bijbel of Koran.
Kerst of Ramadan.
PVDA, CDA, D66 of DENK.
Volkskrant of A.D.
Voor mij geldt geen van bovenstaande ....
Maar ach, who-the-fuck-cares - ieder zijn of haar meug!

Roetveegpieten, andijvie, FIAT, een veganistische ''levenswijze'' ..... het zal allemaal wel, van mij mag men ervoor gaan, maar mijn portie gaat naar Fikkie.
Ik zag er niets in, blief het niet, doe het niet. Punt.

Stuk voor stuk zijn het allemaal keuzes. Let wel: mijn keuzes, die niet perse die van een ander hoeven te zijn.
Mag dat? Ja!
Eh, da's te zeggen ... wat mij betreft.
Het draait allemaal om onze keuzevrijheid. Enne, heus waar, je mag het op twee manieren schrijven, aan elkaar of los van elkaar.
Van mijn part plaats je er een verbindingsstreepje tussen (en ook dat zijn weer keuzes).
Helaas lijkt van die keuzevrijheid steeds minder sprake.

Ons land lijkt zo langzamerhand te zijn vergeven van de drammers, malloten die doelbewust en voor hun eigen plezier andermans plezier vergallen.
Zelfverklaarde experts die telkens opnieuw onzinnige discussies opstarten en mediageil de aandacht zoeken (en helaas ook krijgen).
Als er geen probleem is, dan bedenkt men wel iets. Oh, oh, kijk ons nu toch, wat zijn we belangrijk, en wat zijn we goed bezig!
Een uiterst kleine minderheid van drammers, met bedenkelijke agenda's, lijkt goed georganiseerd.
Goedgelovige, doorgaans bijzonder slecht geïnformeerde, burgers laten zich voor het karretje spannen van om het even welk ''goed doel'' - en Mozes kriebel, daar zijn er nogal wat van!
Brulapen (waarvan je je weleens afvraagt of zij niets anders te doen hebben) vervuilen elke discussie, bespelen de publieke opinie, manipuleren polls, belazeren stelselmatig op onnavolgbare en volstrekt schaamteloze wijze de burgerij. Diezelfde brulapen slagen er te vaak in om de politieke ''besluitvorming'' in een voor de meerderheid der bevolking verkeerde kant op te sturen.
Stap voor stap bereiken deze drammende brulapen steeds meer hun doel, keer op keer krijgen die manipulatieve 'gutmenschen' hun zin.

Laat ons vooral het principe van de Keuzevrijheid bewaken, en ons recht op een vrije keuze niet laten afpakken door een stel malloten die ons, de overgrote meerderheid (maar voor die malloten vermaledijde andersdenkenden) hun manier van doen en denken willen opleggen.

Keuzevrijheid is een groot goed.
Daarom richt ik mij tot besluit nog even tot de brulapen, drammers, betweters en gutmenschen: dring je meninkjes, opinie, manier van leven, niet aan de ander op.

May all your days be Circus days!


=o= =o= =o= =o=


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 7:42 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
FrankCirc schreef:
...............................May all your days be Circus days!


Mooi betoog, alleen gaat de wereld er helaas niet meer door veranderen, dus de gouden tip aan alle sintshows
en sintcircussen is dan ook dat ze maar beter alles behalve zwarte pieten in hun show moeten
laten optreden, want net als met de wilde dieren gaat zwarte piet binnen een paar jaar landelijk
verboden worden, en wie zich tot de laatste snik blijft verzetten kan rekenen op nog meer
protestanten, en die zelfs niet schuwen om geweld te gebruiken of vernielingen aan te richten,
en daar heb je gewoon geen zin in allemaal, dus pas je nou maar aan want de strijd is al gestreden
en staat zwarte piet gewoon al met een been in het graf dus helaas, wen er maar aan.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 8:05 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7478
Locatie: Maassluis
Of een Afrikaanse groep acrobaten inhuren... die zullen ze toch geen witte krijtvegen willen geven.... :clown

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: do nov 23, 2017 8:18 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
heuvels schreef:
Of een Afrikaanse groep acrobaten inhuren... die zullen ze toch geen witte krijtvegen willen geven.... :clown


Misschien dat die verplicht worden om zich met kwikzeep te wassen, en er dan een controleur komt
met een apparaatje dat de tint meet. Net als de politie bij getinte autoramen doet. Te donker? Dan boete! :clown

Verder dacht ik wel aan een band uit de antillen of suriname die sinterklaas met een stevig potje muziek
onthalen, en allemaal in een zwarte pieten kostuum, want zo gaat dat daar. Ik zou dan wel eens willen weten
hoe de emo's, social justice warriors en de policors gaan reageren.

Ik denk zo:

Afbeelding


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 9:37 am 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Nog even een tip voor de activistische gutmenschen ...

het is vandaag BLACK Friday :clown

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 3:15 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat dacht ik ook al: zou dat nog wel mogen? Terwijl het hier nog maar in de kinderschoenen staat!

Prachtig betoog Frank.

Jammer dat iemand anders dat weer onderuit moet halen met de opmerking -net als indertijd over de circusdieren- dat we maar beter aan de gestelde eisen kunnen toegeven.
Zo iemand verdient geen keuzevrijheid, hij wordt immers liever geleefd!

In die reactie worden, ik denk per abuis, protestanten genoemd. Waar protesterenden wordt bedoeld.
En toch raakt hij met dat woord mogelijk onbewust een kern van de zaak.
Namelijk wat de oorzaak van al die, zeg maar, nieuwlichterij betreft.
Die ligt juist in de sterke afname van het protestantisme en andere religies.
Door het bijna verdwijnen daarvan -al zou je dat natuurlijk niet zeggen wanneer je in de biblebelt woont- is een steeds groter deel van onze bevolking op zoek naar een nieuw of eigentijds geloof.
En dat wordt dan (helaas) gevonden in het anti-pietengeloof, het anti-circusdierengeloof, het vegetarische geloof -met de veganistische variant sterk in opkomst-, en zo meer.
Net als vroeger zijn de aanhangers er stellig van overtuigd dat uitsluitend zij het bij het rechte eind hebben en maken zij er hun levensdoel van daar de rest van de bevolking van te overtuigen.
Zonder ook maar één seconde te willen denken aan de keuzevrijheid die Frank terecht als grootste goed noemde!

Toegeven aan wat zij willen is dan ook bij voorbaat verliezen!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 4:36 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het AD Rotterdams Dagblad heeft ondertussen een nieuwe zienswijze gepubliceerd.
Met daarin diverse conclusies. Miscommunicatie heeft een centrale rol gespeeld, en dat valt niet te ontkennen!
Mede door de verklaringen van een wijkagent -die dit kennelijk eigenlijk niet had mogen doen- wordt de zwarte piet nu hoofdzakelijk bij het circus zelf gelegd......

Het artikel: https://www.ad.nl/rotterdam/circus-met- ... ~a919540c/

Afbeelding

'Circus met Zwarte Piet ging niet weg om bedreiging'

Het Sinterklaascircus is niet uit Spangen vertrokken vanwege bedreigingen. Dat stelt de politie Rotterdam.
,,Het verhaal klopt niet”, zegt wijkagent André van Wingerden op Twitter. ,,Er wordt in Spangen niet voor geweld gebogen.”


Het circus vertrok dinsdag vroegtijdig uit Rotterdam: het had nog vier dagen te gaan in Spangen.
Gisteren vertelde circusdirecteur Robert Zinnecker dat een tent was vernield en dat één van de wagens met verf besproeid was.

Volgens organisator Wouter Zuidema vertrok het circus vanwege bedreigingen door tegenstanders van Zwarte Piet.
Een dag ná alle commotie is zijn verhaal anders. ,,Ik ben niet persoonlijk bedreigd”, zegt hij.
,,Dat het circus vertrok had met een aantal zaken te maken: miscommunicatie, weinig bezoekers en negatieve reclame.”

Lage opkomst

,,Als waar was dat het circus weg zou gaan om bedreigingen zou ik dat niet laten gebeuren”, zegt André van Wingerden op Twitter.
,,Al moet ik zelf 24/7 voor de deur liggen. Maar het is niet waar.”
De Spangense wijkagent mag van zijn werkgever geen toelichting op de gebeurtenissen geven aan het AD Rotterdams Dagblad.
,,We gaan hem niet centraal stellen in deze kwestie. Het circus is vertrokken vanwege de lage opkomst en een tweestrijd”, zegt een woordvoerster van de politie Rotterdam.

Met sponsor WMO Radar was afgesproken dat alleen roetveegpieten zouden worden ingezet in het circus. Zuidema was het daar niet mee eens.
Hij maakte op Facebook zelfs nog reclame voor ‘originele zwarte pieten’ in het Sinterklaascircus.
De medewerkers van het circus zouden op hun beurt niet op de hoogte zijn geweest van de afspraken over het uiterlijk van de pieten.
De bezoekersaantallen vielen meteen al tegen: het Sinterklaascircus speelde voor een lege tent.

Bezoekers

,,Iedereen trok zijn handen van het circus af”, zegt Ninny Duarte Lopes, die zaterdag met een andere vrouw demonstreerde tegen Zwarte Piet bij het circus.
,,Ze hebben zich niet aan de afspraken gehouden. Dat er geen bezoekers kwamen, heeft volgens mij te maken met de hoge toegangsprijs.”
Volgens Duarte Lopes zijn bij de demonstratie geen bedreigingen geuit. ,,Dat weet de wijkagent. Die was erbij.”

Commotie

Het verhaal over de bedreigingen leidde tot veel commotie; een stroom woedende reacties op sociale media en vragen van Leefbaar Rotterdam aan het gemeentebestuur over de ‘intimidatie van het Sinterklaascircus’.
Leefbaar maakt zich boos over het feit dat WMO Radar van Zuidema (die trouwens oud-deelgemeenteraadslid voor Leefbaar Rotterdam is) eiste dat er roetveegpieten in plaats van Zwarte Pieten in de piste zouden verschijnen.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De wijkagent ontkent nu de bedreigingen. Daar weet Leia Zinnecker van het circus wel raad op!
Ze retweet aan de betreffende agent:

Afbeelding

En genoemde Dor is één van de twee demonstrerende dames.



Ook RTV Rijnmond heeft inmiddels een gewijzigde versie van de gebeurtenissen op de site staan: https://www.rijnmond.nl/nieuws/161752/S ... -bezoekers
Met wellicht ook een ander en langer vraaggesprek. Maar dat werkt bij mij even niet....


Sinterklaascircus uit Spangen had weinig bezoekers

Afbeelding

Het vroegtijdig vertrek van het Sinterklaascircus uit de Rotterdamse wijk Spangen had meer te maken met het lage bezoekersaantal, dan met bedreigingen rondom de zwarte kleur van Piet.
Dat blijkt uit navraag van RTV Rijnmond bij verschillende betrokkenen. “Dit had allemaal voorkomen kunnen worden.”
Een reconstructie van een netelige kwestie.



Het leek een geweldig idee: een Sinterklaascircus naast het Spartastadion voor kinderen uit arme gezinnen.
Initiatiefnemer Wouter Zuidema zet dit samen met familiecircus Barani op en neemt de taak op zich het feest te organiseren.

“Wouter was eigenlijk een tussenpersoon, hij regelde voor ons de vergunningen, het overleg met de gemeente en ook sponsoren,” zegt medewerker Amber Blokker.
"Als klein circus op tournee hebben de medewerkers daar zelf geen tijd voor, verklaart ze de hulp.

Wouter regelt verschillende sponsoren uit het bedrijfsleven en doet ook het overleg met WMO Radar, die onder meer sociale initiatieven ondersteunt.
Alles lijkt in orde, alleen vertelt Zuidema niet dat hij afspraken heeft gemaakt over de kleur van Zwarte Piet.

Blokker: “Achteraf is er heel veel duidelijk geworden, want er waren wel degelijk afspraken gemaakt over de kleur van de Pieten. Maar dat wisten wij niet.”

Demonstranten, eieren & spuug

Dat de donkere kleur van Piet mogelijk een probleem zou zijn, dat was voor het circus nog niet duidelijk toen zaterdag en zondag de shows zijn opgevoerd.
Wel stonden er twee demonstranten buiten de circustent, Dorien Visser en Ninny Duarte Lopes. “Wij hadden een bordje mee en stonden daar als protest.”

Dat klinkt onschuldig, vergeleken met de versie van Zuidema. Hij vertelt via zijn telefoon te zijn gewaarschuwd dat er met eieren gegooid zou worden.
“Ze vroegen of de Pieten naar voren wilden komen om hen te bekogelen.”
Het zou volgens Zuidema een van de redenen zijn waarom het circus eerder is vertrokken.

Een beschuldiging waar Visser zelfs een klein beetje van moet lachten. “Dat er met eieren gegooid zou worden is absoluut niet waar.
Het is eigenlijk klinkklare onzin. Er was ook een wijkagent aanwezig die dit zal beamen."

Afspraken

Op maandag ontdekte het circus dat er niet zomaar over de donkere kleur van hun pieten werd gediscussieerd.
"Op het laatste moment kwamen wij erachter dat er afspraken waren om roetveegpieten te hebben, of in ieder geval een mix van verschillende pieten.
Daar kwamen we pas achter na gesprekken met het Westervolkshuis (Onderdeel van WMO Radar, Red.) en bleek dat Zuidema ons niet de waarheid vertelde."

Maar het kwaad was al geschied. En het circus had al wel te maken met bedreiging aan het adres van een Zwarte Piet op Facebook en vernielingen aan een tentdoek.
Toen er voor de voorstelling van maandagavond geen enkele bezoeker kwam, was de maat vol. Circus Barani besloot te vertrekken.
"Waarschijnlijk kwamen mensen niet vanwege alle commotie", zegt Blokker.

Ook Zuidema bevestigt dat het lage bezoekersaantal meespeelt in het besluit om eerder te vertrekken.

Privéfoto

De demonstratie op zaterdag van Dorien Visser en Ninny Duarte Lopes krijgt nog wel een staartje.
"Meneer Zuidema heeft op zijn eigen Facebook een bericht gezet over slechte recensies voor het circus," zegt Visser.
"Daar heeft hij ook onze namen genoemd en een privéfoto van de zoon van Ninny geplaatst." Tegen de plaatsing van de foto is vandaag aangifte gedaan.

Tijd om nog langer in de pietenkwestie te blijven hangen, heeft Zuidema niet.
Hij wil niet meer reageren en vooruit kijken. “Ik ben al druk bezig met een Kerstcircus.”


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo, en in dit verhaal is voornamelijk Wouter Zuidema de zwarte piet.
Dat begrip schrijf ik persoonlijk voortaan maar zonder hoofdletters!

Er wordt wat afgetweet over deze kwestie. Teveel om er een samenhangend verslag van te doen.
Wel kom je in een tamelijk hevige discussie over de rassenachtergrond of het slavernijverleden de verbazing tegen dat in een aantal 'thuislanden', zoals Aruba en Bonaire, zwarte piet ook vandaag de dag nog altijd mateloos populair is, zwartgeschminkt en wel.

Iemand heeft verder wel een verklaring voor het wegblijven van het publiek:

Nog een trap na geven ook?
"Waarschijnlijk kwamen mensen niet vanwege alle commotie" of de bedreigingen aan het adres van het "tentdoek" met brand die zomaar alle bezoekers het leven kon kosten.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: vr nov 24, 2017 8:39 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:

Jammer dat iemand anders dat weer onderuit moet halen met de opmerking -net als indertijd over de circusdieren- dat we maar beter aan de gestelde eisen kunnen toegeven.
Zo iemand verdient geen keuzevrijheid, hij wordt immers liever geleefd!


Ik haal niks onderuit, ik zeg alleen dat je eigen er maar beter bij neer kunt leggen, want net als met de wilde dieren
is het een aflopende zaak met zwarte pieten, en hoe meer je eigen daar tegen verzet, des te meer actievoerders je op
je stoep krijgt en bedreigingen via de sociale media en dat trekt dan weer aandacht waardoor de club meelopers alleen
maar groter van word, en dat is zoals het met de wilde dieren vergaan is, en zo zal het de komende jaren gaan totdat
de laatste zwarte piet verdwenen is.
Nu zijn het nog maar een paar gemeentes die ZP in de ban doen, maar zoals gebruikelijk zullen andere gemeentes
dan gaan volgen, want wie nog wel zwarte pieten toestaan zijn dan racisten, en op een dergelijk imago zit dan
geen een gemeente te wachten en ook bedrijven zullen niet achterblijven, want die zijn er om geld te verdienen
en niet om politieke statements te maken, want dat gaat dan ten koste vd omzet, tja en dat vinden bedrijven
niet fijn, en willen ook geen label van racist opgeplakt krijgen en zo zit het echte leven in elkaar, dus reken
er maar vast op dat ZP binnen 10 jaar voltooid verleden tijd zal zijn, en wie z'n eigen tot die tijd verzet
krijgt er van langs. Dat is de toekomst en zo zal die verlopen, no doubt about that.

(oh ja, die protestanten, hahaha, hoe kom ik er op? Dat was dus wel even een gruwelijke verkeerde woordkeuze,
want dat hadden actievoerders moeten zijn.)


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za nov 25, 2017 2:41 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou, zo gruwelijk verkeerd was het nou ook weer niet, het woord kwam tenslotte in de buurt.
En ik kon mooi gebruik maken van het geslagen bruggetje......

Verder blijf ik het inhoudelijk volledig met je oneens.
Toegeven aan een minderheidsdictatuur heeft nog nooit tot een aangenamere samenleving geleid.
Hoef geen voorbeelden te noemen, denk ik.
Daarbij komt nog dat wanneer ze in deze hun hebben gekregen ze wel weer wat nieuws gaan bedenken.
Alle mensen veganist? Ja hoor, laten we dat maar vrijwillig doen........ Om van het gezeur af te zijn.......


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: za nov 25, 2017 6:40 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jul 04, 2016 11:54 am
Berichten: 288
Didier schreef:
Nou, zo gruwelijk verkeerd was het nou ook weer niet, het woord kwam tenslotte in de buurt.
En ik kon mooi gebruik maken van het geslagen bruggetje......

Verder blijf ik het inhoudelijk volledig met je oneens.
Toegeven aan een minderheidsdictatuur heeft nog nooit tot een aangenamere samenleving geleid.
Hoef geen voorbeelden te noemen, denk ik.
Daarbij komt nog dat wanneer ze in deze hun hebben gekregen ze wel weer wat nieuws gaan bedenken.
Alle mensen veganist? Ja hoor, laten we dat maar vrijwillig doen........ Om van het gezeur af te zijn.......


In principe heb je gelijk hoor, maar in de praktijk is het niet te doen, want sint circussen staan maar een paar dagen
per jaar overeind, en die hebben dan wel wat anders te doen dan te moeten (bek)vechten met demonstranten,
en is dat dan ook de taak vd VNCO, want die krijgt subsidie en kan dan mooi het hele jaar gaan lobbyen.

Dat het een verloren zaak is is gewoon een feit, want nu zijn er dus als gemeentes die zwarte piet in de ban
hebben gedaan, en zo begon dat destijds ook met de wilde dieren, dus gaat zwarte piet op den duur
gewoon overal in de ban, want het word gewoon gerelateerd aan racisme, en geen een gemeente
wil een dergelijk label opgeplakt krijgen, dus die gaan gewoon met de policore wind mee waaien.

Ook bedrijven zullen alle afbeeldingen van zwarte piet verwijderen, want ook zij hebben geen
zin in het label van racist opgeplakt te krijgen, en doen bedrijven dan ook niet aan politiek
maar aan winst maken, want zonder winst geen bestaansrecht, dus die kiepen hun principes
samen met piet overboord en is hun toverwoord "prioriteit", want zo gaat dat nou eenmaal,
en als je dan gewoon lekker eigenwijs TOCH zwarte pieten in je circus laat optreden,
dan hoef je op sponsoring of medewerking van bedrijven ook niet meer te rekenen.
Nogmaals, in principe heb je gelijk, maar wat zou jij belangrijker vinden als je zelf met
een sinterklaascircus overeind zou staan? De kleur van piet of geld in het laatje?


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: zo nov 26, 2017 3:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Voor een groot deel herhaal je wat je eerder schreef. Dat mag natuurlijk, maar ik zie geen nieuwe argumenten.
Toch een paar opmerkingen/vragen.

Van wie krijgt de VNCO subsidie en hoeveel?

Circussen (in deze periode) en de middenstand zijn twee totaal verschillende zaken.
Wellicht zou het voor een circus in een omstreden plaats ook nog- raadzaam zijn de Pieten te verkleuren. En uiteraard helemaal wanneer dit tevoren is afgesproken.
Dat de middenstand de oren laat hangen naar een (zeer) kleine minderheid zal echter lang niet zo snel het geval zijn.
Inderdaad, het hoofddoel: winst maken, haal je het beste door naar de grote meerderheid van je klanten te luisteren en je daarop af te stemmen.
En die zijn (en blijven hopelijk) voor 'normaal doen', en voor een normale Sinterklaas en bijbehorende Pieten.
Niet voor niets werd het optreden van die Friezen die de snelweg blokkeerden en daarmee voorkwamen dat een handjevol andersdenkenden het kinderfeest in Dokkum kwamen verpesten over het algemeen veelvuldig geprezen. Op een enkele rechtsgeleerde na......

Zie als voorbeeld hoe het wel degelijk ook kan de leuke foto's die Martijn maakte van wat zich laat aanzien als een geslaagde voorstelling in Helmond. viewtopic.php?f=97&t=8165#p62619

Maar ja, Helmond is natuurlijk geen Rotterdam......

En zoals de recensie in Dagblad De Stem meldde over het Zwartepietencircus in Zevenbergen:

........De goedheiligman moet ernaar op zoek met behulp van zijn zwarte pieten, die ook echt zwart zullen zijn. Van Oevelen heeft daar geen klachten over ontvangen.
,,We zijn vorig jaar langsgegaan bij veel mensen om meningen te peilen, ook bij Turkse en Marokkaanse huishoudens. Niemand vond het hier erg."


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.