horzel schreef:
Misschien is dit het begin van iets moois namelijk alle duitse en oostenrijkse circussen terug naar huis Dan krijgen de Nederlandse circussen weer een eerlijke kans om te overleven
Ik vind het een verlies dat Werona is vertrokken. Vooral vanwege de prachtige paardennummers!
Ik ben het helemaal met dantjecircus eens. Een circus als Belly Wien is een zeer mooie aanvulling op het huidige circusaanbod in Nederland! Een verrijking voor het circuslandschap!
Waarom zouden de buitenlandse circussen hier weg moeten? Circussen met een Nederlandse directie spelen toch ook soms in het buitenland? (Herman Renz in de winter in Parijs, Althoff in Belgie en Groot Russisch is bijna altijd in het buitenland!)
Inderdaad, als de buitenlandse circussen zouden moeten verdwijnen, wat blijft er hier dan nog over?
1. Herman Renz, wat steeds minder dierencircus is geworden en wat dit jaar maar 1 olifant heeft (hetgeen in strijd is met de (zelfgemaakte) richtlijnen).
2. Alberto Althoff, wat nog veel minder dierencircus is en aan kwaliteit in de tijd dat ze in Nederland zijn enorm heeft verloren.
3. Staatcircus van Moskou, wat ook geen echt dierencircus is, sfeer mist en steeds met vrijwel hetzelfde programma komt.
4. Groot Russisch, wat bijna altijd in Duitsland staat.
5. Kleinere circussen als Magic (wat altijd in de grote steden zit) en Bongo (wat bijna alleen maar uitkoopshows heeft.)
De buitenlandse circussen bieden ons (vooral op dierengebied) veel moois;
Het enige circus in Nederland wat momenteel regelmatig met olifanten het dorp in trekt voor een bezoek aan de plaatselijke groenteboer of bakker is Renz Berlin. Dus een buitenlands circus!
De enige circussen in Nederland met kamelen zijn Solero, Renz Berlin en Belly Wien. Dus buitenlandse circussen! Bij Herman Renz en Althoff zijn de kamelen helaas al jaren geleden verkocht!
Het enige circus in Nederland met een echt rijke menagerie is Belly Wien. Dus een buitenlands circus!
De enige giraf in een circus in ons land staat momenteel bij Belly Wien!
Zonder buitenlandse circussen zou er hier (vooral op dierengebied) niet veel bijzonders overblijven!Ik zou zeggen:
Lang leve de buitenlandse circussen in Nederland!!