Citeer:
De hoge woorden zijn er uit: Circusdieren zitten niet in de lesstof (Frans en economie).
Maar een klaslokaal is óók een ruimte waarin zich meerdere sociale processen afspelen. Met probleemleerlingen, een lerares die haar eigen zware jeugd mogelijk nog niet heeft verwerkt maar vooral waar leerlingen vóór, tijdens of na de lesstof nog even over dagelijkse dingen praten.
Uit mijn eigen schooltijd kan ik me nog heel goed herinneren dat het bezoek van een circus aan de stad waar de school stond gespreksstof was van ons leerlingen. Sterker nog: tijdens de opbouw van circussen zoals Krone zag je meerdere leerlingen tijdens de pauze - maar soms ook tijdens de lesuren - het circusterrein bezoeken.
Dus zal dat in het klaslokaal waar Tieske werkt ook best eens het geval kunnen zijn. Dan komt de ware aard van Tieske tóch bovendrijven en zal ze de leerlingen heus wel vertellen dat dieren niet in het circus horen.
Omdat deze discussie al vaker hier gevoerd is en je in de andere subfora hierover voldoende kunt lezen komt ie dan:
En toch reageer ik. Hoe oneerlijk: ff het topic sluiten als het je uitkomt.
Enfin soit.
Lezen jullie niet goed of hoe zit het?!
IK GEEF LES IN EEN MIDDELBARE SCHOOL. Daar zitten leerlingen van 12 tot 18 jaar. Die gaan geen circusbezoekjes meer doen.
Alleen lagereschoolkinderen of kleuters doen dat, adolescenten kun je daar niet naartoe krijgen.
Als ze iets cultureels doen, dan gaan ze naar een toneelvoorstelling of gaan ze naar een film.
Het circus zit niet in het leerplan. Een toneelstuk over aids, vriendschap, respect, ... wel.
Daarom zal een middelbare school ook nooit naar een circus gaan.
Ze hebben zo al tijd tekort, waarom zouden ze dan ook nog eens tijd gaan verspillen aan iets wat volgens Brussel niet eens moet?!
Als je niets van het onderwijs kent (leerlingen, leerplannen, vakoverschrijdende eindtermen, ...) moet je je eerst informeren en anders moet je er niet over leuteren.