heuvels schreef:
Leeuw verwondt dompteur circus
Dompteur Tom Dieck junior is zondagmiddag tijdens de laatste show van circus Herman Renz in Venray gewond geraakt. Tijdens de act met zijn eigen roofdierengroep werd hij geraakt door de klauwen van een van zijn leeuwen. De dierenleraar maakte zijn nummer professioneel af, maar veel bezoekers van de voorstelling zagen de bebloede arm van de dompteur en hoorden hem in de piste vloeken en tieren. "Een risico van het vak", zegt pr-man Mathijs te Kiefte van circus Herman Renz. "Tom kwam te dicht bij de dieren. Maar veel is er niet aan de hand. Hij is met een vleeswond naar het ziekhuis in Venlo gebracht, waar de wond is gehecht. Er is absoluut geen gevaar geweest voor de bezoekers en Tom is gewoon weer aan het Werk."
BRON: Kabelkrant Venray - 30 maart 2010.
(nieuwstip Atze Lubach)
Mijns inziens is een verwonding op deze manier niet 'gewoon' een risico van het vak, maar veel meer een risico van het op deze (wilde) manier presenteren van Tom Dieck. Als hij op het laatst van zijn nummer de mannetjesleeuw naar zich laat uithalen dan kan 1 cm. te dicht bij staan al heel gemakkelijk een verwonding betekenen. Ik vind het dan ook verwonderlijk dat een verwonding in de afgelopen jaren niet eerder heeft plaatsgevonden.
Ik denk dat een dompteur met een rustiger dressuursttijl, zoals Tom Dieck senior, Job Lijfering of Heiko Olf veel minder risico lopen op een dergelijk ongeluk.
Bovendien vind ik een rustige presentatie van een mannetjesleeuw veel meer passen bij het 'koninklijke' karakter van de koning der dieren dan een schijngevecht.
De mannetjesleeuwen van Tom Dieck zien er erg mooi uit; mijns inziens zou de schoonheid van de dieren in een rustig nummer (zoals zijn vader dat had) veel meer tot haar recht komen dan in een jachtig nummer. In de natuur zijn het ook de leeuwinnen die jagen.
De Laceys laten dan ook de leeuwinnen rennen, maar gebruiken de leeuw meer als decorstuk/ statussymbool.
Waarom niet veel rustiger met de heren omgaan, vraag ik mij dus af.