circusmeisje schreef:
Inderdaad, in theorie.... Maar je moet wel alle aspecten mee laten wegen.
Eerst al het weer. Onzin om te zeggen dat vroeger de winters strenger waren, wanneer je langlopende vergelijkingen ziet is dat nauwelijks het geval.
Ook 's winters zijn er veel (andere) evenementen. Ja, een bezoek aan een kerstcircus kan daarbij horen.
Ander probleem. De dieren. En dan de niet-opgezette. En vooral uitheemse. Die hebben het toch echt liever wat warmer, wat makkelijker te regelen is op een en dezelfde plaats.
Transportproblemen bij storm, wind, ijzel en sneeuw. Opbouwen van een tent terwijl het vriest dat het kraakt. En dat regelmatig, haast onmenselijk!
Gigantische stookkosten, helemaal nu de rooie diesel is afgeschaft.....
Nu ook bij een wintercircus, maar dat maar twee of drie weken, dus te overzien.
Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken.
En de zomers zo slecht? Ook dat verschilt hoor.
Veel circussen zoeken de vakantieplaatsen op, want daar zijn dan de mensen.
Nee, ik denk niet dat je de wintercircusperiode (die vaak ook al bewust kort wordt gehouden, ook al niet voor niks!) als voorbeeld kunt nemen voor de gehele winter.
Er word nu ineens gedaan alsof we hier langdurige en extreem koude winters hebben, terwijl het welgeteld alles bij elkaar een week of 4 matig vriest,
en we soms een uitschieter hebben van een weekje of 2 met temperaturen van onder de min 5. Daarnaast hebben we dus ook winter en kerstcircussen die
gemiddeld 2 weken overeind staan en een artiesten met dieren daar dan dik 3 weken aanwezig zijn, dus zie ik het probleem niet.
En die stookkosten heb ik al in mijn vorige bericht besproken, dus dat hoeft niet zo duur te zijn, want in het voor en najaar hoef je niet zo hard te stoken
als tijdens de kerstweken, en tijdens de kerstweken staan de meesten circussen voortaan ook overeind, dus die kosten hadden ze toch al.
Dan kom ik even terug op het waarom men in het najaar t/m het voorjaar circus zou moeten doen, is omdat ik denk dat er dan meer te verdienen valt,
en als dat een feit zou zijn, dan moet het inhuren van een paar extra krachten uit het oostblok ook geen probleem zijn.
Hoe dan ook, het is nu wel een feit dat wintercircussen meer volk trekken dan in het zomerseizoen, en daarmee bedoel ik dus niet dat ze in de winter meer bezoekers trekken dan in de hele zomer bij elkaar, maar gaat het gemiddelde wel enorm omhoog, dus waarom zou je dan niet voor en na de kerstperiode meer volk trekken?