Ja, hoor, dit jaar vergaat het ons noorderlingen meer dan uitstekend! Dat concludeerde ik al eerder.
Heel wat te beleven op circusgebied, in eigen land of dicht over de grens.
Komende week Circus Renz Berlin in het Noord-Drentse Peize (deze week nog in Rolde) en amper zijn ze uit de gemeente Noordenveld vertrokken of het hoofddorp Roden maakt zich op voor een (volgende) circusgebeurtenis van wereldformaat!
De werkelijk wereldberoemde Geschwister Weisheit komen daarheen voor drie verschillende shows, die allemaal gratis toegankelijk zijn!
Dit als cadeau aan de plaatselijke bevolking aangeboden door de Vereniging voor Volksvermaken die dit jaar 75 jaar bestaat.
Insiders zullen ze wel kennen, de uit circa 50 personen bestaande Geschwister Weisheit uit Gotha in Thüringen.
Geen idee wanneer ze eerder of voor het laatst in ons land te zien waren, maar beroemd zijn ze wel. En spectaculair!
Met hun hogedraadacts reisden ze de hele wereld rond, tot in China en Thailand toe.
Hogedraadacts op diverse niveaus, en dan bedoel ik de hoogtes waarop de stunts plaatsvinden.
Die kan variëren van 12 tot meer dan 60 meter!
Op de eerstgenoemde hoogte passen hun verrichtingen ook in een circustent, zoals te zien was op het festival van Monte Carlo in 2011 waarvoor ze de Ereprijs van de jury in ontvangst mochten nemen.
Het gezelschap werd opgericht in 1900 en bestaat dus al 115 jaar! Zonder onderbreking!
Voor alle duidelijkheid: Geschwister betekent in het Duits niet gezusters wat je geneigd bent te denken, maar 'de kinderen van...'. Iets waar wij in het Nederlands niet één woord voor hebben.....
Dat ze beroemd zijn blijkt wel uit hun eigen pagina op Wikipedia.
Waar ze allemaal toe in staat zijn laat hun site zien:
http://www.hochseil.de/nl/Ook met filmpjes en zelfs keurig in het Nederlands vertaald!
Hun zomertournee begon dit jaar op 16 juni in het Belgische Boom.
Daarna trokken ze naar Spanje en Portugal, ze gaven onder meer shows voor de daar gelegerde Amerikaanse en NAVO-militairen.
Laatste speelplaats voor Roden is Lissabon!
De allerhoogste stunts worden ongezekerd(!) verricht op een mast van 62 meter, en dat is hoger dan de plaatselijke kerktoren!
Niet alles gebeurt zo hoog, schreef ik al. Maar stunts met motoren, compleet met wheelies, op 40 meter hoogte zag ik ook nog nooit! En rijden met een raceauto, op twee draden uiteraard, op 30 meter hoogte behoort ook al tot de mogelijkheden!
En lager bij de grond, op eerdergenoemde hoogte van 12 meter, komen ze met niet minder dan 12 artiesten tegelijk in actie.
Dat het wel eens mis kan gaan (en ging!) behoort kennelijk tot het risico van het vak.
Zelf heb ik aardig last van hoogtevrees en houd hier eigenlijk niet zo van. Maar na het zien van de foto's en het indrukwekkende materiaal wil ik het toch niet missen! En dan voor die prijs......
Zoals gezegd, alle voorstellingen gratis toegang!
De shows vinden plaats op het Jaarbeursterrein in Roden, de plaats waar normaal ook het circus staat, aan de Norgerweg, pal tegen het centrum.
Dat zal gaan gebeuren op zaterdag 12 juli om 15.00 en 17.00 uur en op zondag 13 juli om 13.00 uur.
Zoals gezegd: drie keer een andere show, dus steeds opnieuw de moeite waard!
De zondagshow wordt vanaf 11.00 uur voorafgegaan door een demonstratierace van oude motoren in het centrum, terwijl op vrijdag de 11e het dorp vanaf 17.00 uur in het teken zal staan van de Lus van Roden, één van de populairste en drukst bezochte wielercriteria in het Noorden.
Komt dat zien!
Bijlage:
geschwister weisheit-1.jpg [ 185.31 KiB | 6121 keer bekeken ]
Bijlage:
geschwister weisheit-2.jpg [ 116 KiB | 6121 keer bekeken ]
Bijlage:
geschwister weisheit-3.jpg [ 142.59 KiB | 6121 keer bekeken ]
Bijlage:
geschwister weisheit-4.jpg [ 58.92 KiB | 6121 keer bekeken ]
Foto's te vergroten door er op te klikken!