Eens dus, het had wel wat spectaculairder gekund en gemogen bij een dergelijk jubileum!
Een geheel andere discussie die zich voor doet. Een goede vriend van me begon hierover. Nee, niet die uit Noord-Holland.....
Waarom gekozen is voor de Familie Casselly wat de olifanten betreft.
Persoonlijk vind ik het terecht. Wanneer je het nummer goed bekijkt, maar ook de opnamen buiten de piste, dan denk ik niet dat er een andere familie of dresseur is die op een dergelijke wijze met de dieren samenleeft.
Vier mensen en vier olifanten, je kunt het gerust een symbiose noemen! En dat is niet van vandaag of gisteren, maar al een zeer lange reeks van jaren. Gegroeid uit de tijd dat de kinderen nog heel klein waren of zelfs eerder.
Misschien herinneren jullie die prachtige film die vorig jaar te zien was op het IDFA in Amsterdam. En inmiddels de hele wereld rondreist, maar wel de festivalwereld. Van Toronto tot Moskou en van Reykjavik tot La Rochelle. En overal zeer enthousiast wordt ontvangen.
Na de Amsterdamse première sprak ik de maker, Anders Riis-Hansen. Juist hij was als geen ander diezelfde mening over die symbiose toegedaan. Opmerkelijk voor iemand van buiten de circuswereld, maar die hen zo lang van zeer nabij heeft mogen volgen.
Het terugzien van de beelden zal hier en daar wel wat pijn doen. Bij die Deense kroonprins van Arena of bij de nieuwe keizer van Hongarije.
Maar het is wel een mooi stukje circusgeschiedenis wat op een heel bijzondere wijze is vastgelegd!
Zag twee trailers voorbijkomen:
http://www.imdb.com/video/wab/vi2773265433/en
http://www.filmvandaag.nl/film/96669-th ... ty#trailerDe film is voor zover ik kan zien hier niet te koop, wel bij de producent in Denemarken -met Engelse ondertitels- voor de redelijke prijs van 139,- Deense kronen, en dat is omgerekend € 18,63.
Inclusief verzendkosten denk ik. De site:
http://hansenogpedersen.dk/shop/Natuurlijk zijn er meer olifantentrainers of families die op het jubileumprogramma in Monte Carlo niet hadden misstaan.
Denk maar aan Sonni Frankello, Elvis Errani -zijn zus Priscilla schonk kortgeleden het leven aan een blakende zoon- of de Familie Gartner. En meer.....
Bekijk je diverse olifantennummers heel aandachtig, dan denk ik dat het waar is wat ik al verschillende keren hoorde vertellen: Afrikaanse zijn een slag(je) intelligenter dan Aziatische.
Er zijn op de hele wereld maar weinig mensen die ervaring met beide soorten opdeden, en ook nog in dezelfde tijd. Zowel in dierentuinen als in circussen is het vaak de ene of de andere soort.
Wanneer je ervan uit mag gaan dat het waar is herken je dat ook in hun gedrag. Niet alleen in het contact met mensen, maar bijvoorbeeld ook in hun onderlinge interesse.
Kijk maar eens hoe volledig geïnteresseerd de niet optredende olifanten van Casselly de verrichtingen van hun soortgenoten volgen!
En hoe ze mee staan te genieten (slurf gekruld omhoog....) van het applaus wanneer hùn 'Mowgli' een staande ovatie krijgt na het in ontvangst nemen van de publieksprijs!
Om een paar voorbeeldjes te noemen......
Persoonlijk ben ik ook altijd diep onder de indruk wanneer een olifant zelf zijn postamentje afruimt, wat je tijdens het optreden ziet gebeuren!
Ha, en bijna vergeten, ook qua presentatie mag de Familie Cassilly er wezen!
Bekijk alle filmpjes maar eens op je gemak: dan zijn ze weer collectief keurig in het blauw, tijdens de show in het hagelwit, of tijdens het gala in mooi rood.
De laatste loodjes voor het jeugdfestival: René jr. maakt reclame met paarden en olifanten. En uiteraard, weer anders gekleed!

Nog een nagekomen foto van het festival zelf. Iemand waar hier maar weinig aandacht aan werd besteed, ondanks dat ze toch ook met honden en haar paard acte de présence gaf.....
Nee , dit is niet de mevrouw van de Monegaskische hondenuitlaatservice -vast wel een leuk baantje bij zoveel rijkdom.....- maar Rosi Hochegger met haar trouwe viervoeters!