Zo, dat hoef ik dan niet meer te sturen. Want hetzelfde verhaal stond vandaag in de echte krant....
Voor het geval het doorklikken niet (meer) wil:
Clowns dupe van ’horror-malloten’

Clown Milko Steyvers van circus Renz vindt dat het beroep is aangetast door de horrorclown.
Amsterdam - Horrorclowns zetten kwaad bloed bij de Nederlandse clownwereld. „Deze malloten verpesten het voor ons”, zegt Milko Steyvers van circus Renz.
Nadat lugubere clowns eerder in Amerika, Australië en Groot-Brittannië opdoken, was afgelopen week Nederland aan de beurt. In Almere zwaaide een misplaatste grappenmaker met een bebloed mes en gisteren werd in Rotterdam zelfs een horrorclown opgepakt.
„Alle clowns worden over een kam geschoren”, vindt clown Milko. „Als ik nu in mijn pak over straat loop om het circus te promoten, zeggen mensen: kijk, een horrorclown!” Hoe Steyvers daarop reageert? „Kinderen vertel ik dat ik vriendjes met ze wil worden. Ik kom liefde brengen. Humor. Ik ben geen griezelclown.”
Marisja Groen werkt al jaren als clown op kinderfeestjes. „Na de recente berichtgeving bellen mensen me af, of schelden me zelfs uit. Als gekostumeerd persoon ben je altijd kwetsbaar, maar nu lopen we zelfs risico. En dat terwijl we juist mooi werk verrichten.”
Angst
In de Amerikaanse staat Arizona wordt zaterdag een ’Clown Lives Matter’-mars georganiseerd door amateurclown Nikki Sinn. Met collega’s wil ze mensen helpen om hun angst voor clowns te overwinnen.
Ook zonder de verschijning van horrorclowns hebben beroepsclowns regelmatig te maken met mensen die bang voor hen zijn. Er is zelfs een naam voor die angst: coulrofobie. Het fenomeen is niet uitgebreid onderzocht, maar vermoedelijk vinden mensen het eng dat de gezichtsuitdrukking van een clown slecht te lezen is door zijn make-up of masker. Het maakt ze onvoorspelbaar, daar houden mensen niet van. „Het is een van de redenen dat ik door de jaren heen steeds minder schmink ben gaan gebruiken”, zegt clown Milko.
Magic Circus-woordvoerder Piet-Hein Out vindt het „schandalig” dat mensen de clownsfiguur misbruiken. „Ik denk dat veel clowns zich geschoffeerd voelen.”--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een paar jaar geleden deed zich eenzelfde soort golf van horrorclowns voor. Ook begonnen in Amerika en later nagedaan in andere landen, waaronder Frankrijk. Bij ons bleef de schade toen beperkt en het waaide al spoedig weer over. Daar lijkt het nu niet op......
Na de Verenigde Staten volgden Australië en Nieuw-Zeeland. En sinds kort slaan de grappenmakers dichterbij huis toe.
In Almere liep er een, zoals u kon lezen, met een bebloed mes te zwaaien, er waren al arrestaties en het laatste nieuws meldt een meisje dat door een dergelijk figuur is aangerand. Killerclowns worden ze hier al genoemd, en er dook er ook één op in Oss. Niets te maken met Louis Knie uiteraard, die daar onlangs stond.....
De gevolgen zijn dit keer ook ingrijpender dan toen. Op dit moment al, terwijl de hype nog maar pas begonnen is.
Zo heeft McDonald's zijn mascotte Ronald -met dezelfde achternaam- behalve in de USA ook in ons land weggehaald. Kinderen worden er bang van. En dat kost omzet....

Misschien is hij het wel die een wraakactie is begonnen, want ergens las ik dat Ronald te boek staat als de meest aangerande man op aarde....

Ingrijpende maatregelen ook bij diverse circussen: Zippos heeft in Engeland de clowns al van het porogramma geschrapt:
http://metro.co.uk/2016/10/10/leading-u ... e-6184028/
Ook Bassie vreest voor de gevolgen:
http://www.nu.nl/achterklap/4335136/bas ... lowns.htmlEen buurtapp in Borne waarschuwt er voor:
http://www.tubantia.nl/regio/hengelo-en ... -1.6518768En het einde lijkt nog niet in zicht, dagelijks komen er nieuwe meldingen bij......

Omroep Brabant besteedde ruime aandacht aan de hetze, in combinatie met de berichten uit Oss, onder meer met een filmpje waarin een leuke clown een oproep doet aan de´grappenmakers´:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/25598 ... t+van.aspx